Elektrisch systeem in boot: capaciteit/zekeren/schakelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik heb een bootje gekocht, waar niets van elektronica in zit. Ik wil daar een eenvoudig systeempje in aanleggen met:

Zonnepaneel(tje)
Laadregelaar
Accu
Versterker (+ speakers) (gezekerd met 3x30A zekering)
2 LED strips (+ schakelaar) (24W totaal)
1 LED dimmer (gezekerd met 3A zekering)

De verlichting zal ik weinig gebruiken (alleen als ik een keer 's avonds ga varen). De versterker kreeg ik voor een hele mooie prijs, denk niet dat ik die ooit maximaal ga gebruiken.

Vragen genoeg:

- Hoe bepaal ik de benodigde capaciteit voor het zonnepaneel?

- Idem voor de accu?

- De LED strips zijn 2 strips van 12V. Als ik de spanning op 12V wil houden, moet ik ze parallel schakelen, toch?

- Ik wil sowieso een schakelaar inbouwen tussen de accu en de versterker, en tussen de accu en de verlichting. Het idee van het zonnepaneel is om de accu te kunnen laden als ik niet aan het varen ben, maar ik heb geen idee hoe een laadregelaar precies werkt. Staat die bv. altijd aan als het zonnepaneel aangesloten is? Zo ja dan heeft het namelijk geen nut om ook een schakelaar tussen de laadregelaar en de accu te zetten denk ik. Zo niet, is het dan handig om ook de laadregelaar te kunnen schakelen?

En misschien wel de belangrijkste vraag:

- Waar plaats ik zekeringen? De dimmer voor de LED strips en de versterker zijn zelf al gezekerd, is het belangrijkste dat ik één hoofdzekering plaats? En hoe bepaal ik de capaciteit?

Voor de duidelijkheid heb ik een heel amateuristisch schemaatje gemaakt (negeer de pijltjes :D):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tzjvWAE4O3pyOxpOIISPOOs0Bn4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZjomSdz6x54xoS0IoVNGjLNf.png?f=user_large

Is dit ongeveer hoe het moet?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-06 22:34

SA007

Moderator Tweaking
Laadregelaar heeft als het goed is inderdaad geen schakelaar nodig.

Wel wil je elke aftakking vanaf je accu een gepaste zekering geven.
Een beetje accu kan prima 200-300A leveren, als je ledstrip kortsluiting geeft (bijv vocht, schade, montagefout, whatever) wil je niet dat de kabel erheen in de fik vlieft.
Dus tussen de accu en kabel naar de dimmer wil je bijv een 5A zekering, zelfde voor alle andere dingen.
Je krijgt dus bij de accu een blokje zekeringen te zitten die je kabels beveiligen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:27

AlphaRomeo

FP PowerMod
Alle zekeringen zo dicht mogelijk bij de accu lijkt mij. Dus bij voorkeur vóór de schakelaars. Je wilt voorkomen dat de kabel tussen accu en zekering sluiting maakt dus houd je die lengte liefst zo kort mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleM
Hoe bereken ik dan welke zekering ik voor alles nodig heb? In theorie is m'n verlichting bv. 24 Watt bij 12V = 2A. De dimmer is 3A gezekerd. Kan ik dan ook een 3A zekering net voor de accu zetten? Of neem je altijd net iets meer?

Voor m'n versterker idem, die heeft zelf al 3x30A, neem ik dan 100A voor de lijn naar de versterker?

En als ik alles apart afzeker tussen de accu en de schakelaars, hoef ik dus niet nog één grote 'hoofd'zekering te nemen, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:46
Je zekering moet altijd iets hoger zijn dan de belasting. In principe stem je de zekering niet af op de belasting, maar op de dikte van de bedrading. De zekering is namelijk om bij kortsluiting of overbelasting tegen brand in de bedrading te beschermen.

100A is héél erg veel. Weet je zeker dat die versterker zo veel vermogen nodig heeft? Want als je hem op 100A afzekert moet je ook navenant dikke bedrading gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleM
Tom-Z schreef op zondag 7 juni 2020 @ 23:31:
Je zekering moet altijd iets hoger zijn dan de belasting. In principe stem je de zekering niet af op de belasting, maar op de dikte van de bedrading. De zekering is namelijk om bij kortsluiting of overbelasting tegen brand in de bedrading te beschermen.

100A is héél erg veel. Weet je zeker dat die versterker zo veel vermogen nodig heeft? Want als je hem op 100A afzekert moet je ook navenant dikke bedrading gebruiken.
Het is een JBL GTR-7535, het RMS vermogen bij 2 Ohm is 4x100W + 1x350W (neem aan dat de hoogste stroom loopt bij de laagste impedantie, dus heb even naar 2 Ohm gekeken). Maar ik ging vooral af op het feit dat de versterker zelf is voorzien van 3 zekeringen van 30A.

Ik heb de installatiehandleiding even opgezocht, daarin staat het volgende:
Installeer binnen 457 mm (18 inch) van de accu een geschikte
zekeringhouder en zekering (minimaal 60 a). Zorg ervoor dat de draad tijdens de installatie niet
wordt beschadigd of bekneld raakt. Installeer beschermende kabeldoorvoeren wanneer je de
draden door schotten of ander plaatmetaal voert. Gebruik dikkere draden voor grotere
afstanden.
  • GTR-102 en GTR-104 minimale maat van de draden: 10 gauge
  • GTR-601, GTR-1001, GTR-7535 minimale maat van de draden: 8 gauge
Ze zeggen daar minimaal 60A en specificeren verder niks, ik denk dat ik er dan van uit mag gaan dat dat voor alle versterkers geldt? Voor de bedraging noemen ze 3 versterkers in de zwaardere categorie: de GTR-601 heeft 2x35A zekeringen, de GTR-1001 heeft 3x35A zekeringen, en de GTR-7535 dus 3x30A. 8 gauge is 8,35mm2 dus dan zou ik 10mm2 kunnen nemen, dat is nog niet eens asociaal dik.

De kabellengte gaat meevallen overigens, denk dat het niet meer dan 1 meter wordt van de accu naar de versterker, misschien max 1.5m.
Pagina: 1