Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkerjangert
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-06 12:15
Ik zoek een?
Nieuwe 65 inch TV om mijn 10 jaar oude Philips led te vervangen. Ik wil er gewoon TV mee kijken, netflix series en films in HDR kijken en er Stadia in HDR op spelen. Goede HDR en redelijk geluid is een vereiste. Ik ben niet van plan er los geluidssysteem aan te kopellen. Gewoon redelijk tot goed TV geluid is voor mij voldoende. Voor gamen overweeg ik een headset. Gezien bang voor buck denk ik aan tv uit de 2019 lineup, die zijn vaak toch alweer een stuk schapperlijker geprijsd.

Wat is je budget?
1200 - 1400 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
TV te kijken, netflix series en films te kijken en gamen op Stadia. Goede HDR ondersteuning is een pre. HDMI 2.1 twijfel ik over, heeft deze aansluiting meerwaarde om te gamen via Stadia op de CCU? Ik wil ook de opvolger van de CCU aanschaffen als deze uit komt.

Wat heb je zelf al gevonden?

LG SM9010PLA
Samsung QE65Q80R
Sony 65XG9505

Welke vragen heb je hier nog over?
De LG is goedkoop, maar ik lees in de review van home cinema:

'De SM90 had echter een storender probleem. In donkere scènes bij de overgang van donker naar licht creëert hij overduidelijke kleurbanden. Die zijn erg zichtbaar én helaas ook storend.'

Iemand die daar ervaring mee heeft en of dit echt zo erg is als omschreven? Ik zie deze LG ook niet echt terugkomen in andere adviezen, dus twijfel ik over deze TV. Dit is wel de enige uit mijn lijstje met HDMI 2.1 wat wel weer een voordeel is.

Beste antwoord (via bakkerjangert op 08-06-2020 10:22)

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 17:14

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Met dit budget zou ik inderdaad adviseren om een weloverwogen beslissing te maken tussen LCD en OLED. Je kunt met je budget sowieso een 55-inch OLED betalen, maar ook in 65-inch zit je niet te ver van de prijs van een B9 af. Het is niet zo dat je persé voor een OLED moet gaan, er zijn soms goede argumenten om LCD te kiezen, maar het gevolg voor hetgeen dat je in huis haalt is groot, groter dan het verschil tussen de televisies die je noemt, dus dit is een punt wat je voor jezelf zorgvuldig moet onderzoeken.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
De LG komt helderheid en contrast te kort voor degelijke HDR. Dit en de problemen die je beschrijft komen oa door het gebruikte IPS paneel icm dimming.

De Q80R is een veel betere tv met het beste reflectiefilter en heeft brede kijkhoeken voor een VA-paneel. Mist Dolby Vision HDR tov de Sony, maar heeft HDR10+. Verder wat verzadigder afgesteld met name in HDR. De Q85R heeft overigens het dubbele aantal dimming zones en meer impact bij HDR.

De Sony is ook een klasse hoger en heeft een zeer goed reflectiefilter maar de kleinste kijkhoek. Is het meest natuurgetrouw en heeft Dolby Vision HDR ondersteuning.

HDMI 2.1 heeft voor jouw geen meerwaarde aangezien je enkel van streamingdiensten gebruik maakt. Voor de Sony loont prijsaanvragen doen en de Samsung gaat voor weinig in de partnership store waar je met een ICS/CC code oid inkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-06 12:52
Gezien je wensen zou ik het budget een stukje oprekken en voor een LG 65B9 gaan. Met goed zoeken is die nog voor € 1.499,- op de kop te tikken en dan kan je van HDR content genieten zonder blooming, highlight dimming en verlies van schaduw detail. Als je toch liever voor een LCD TV gaat, dan is in jouw geval een Samsung Q80R of Q85R de beste keuze.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Met dit budget zou ik inderdaad adviseren om een weloverwogen beslissing te maken tussen LCD en OLED. Je kunt met je budget sowieso een 55-inch OLED betalen, maar ook in 65-inch zit je niet te ver van de prijs van een B9 af. Het is niet zo dat je persé voor een OLED moet gaan, er zijn soms goede argumenten om LCD te kiezen, maar het gevolg voor hetgeen dat je in huis haalt is groot, groter dan het verschil tussen de televisies die je noemt, dus dit is een punt wat je voor jezelf zorgvuldig moet onderzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Wat betreft HDMI 2.1: Het is vooral nuttig voor toekomstige videokaarten, omdat je dan in 4K op 120Hz kunt spelen. De huidige videokaarten kunnen nog geen HDMI 2.1, al kun je er een mouw aanpassen met een Displayport-converter. Omdat het echt om hoogwaardige videokaarten gaat, is het vooral de klassieke PC-spelbeleving die er baat bij zal hebben. Of het bij Stadia meerwaarde heeft? Mogelijk wel, maar voorlopig is Stadia vooral voor minder veeleisende spelers en die zullen ook minder happig zijn op 4K/120Hz. Ik zou eerder zeggen dat Steam het spelplatform is waar je een next-gen videokaart met HDMI 2.1 voor gaat aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkerjangert
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-06 12:15
Dank voor alle antwoorden. Ik ga serieus overwegen nog even door te sparen en voor Oled te gaan. Ook twijfel ik om toch voor een maatje kleiner (55 inch) te gaan en dan voor de LG OLED E9, ook omdat ik geen apparte geluidsset ga aansluiten. Die past op dit moment ook binnen mijn budget.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lejavh
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:05
Laat je niet foppen door de "soundbar" van de E9.
Ik heb beide uitgeprobeerd (en ik weet dat het persoonlijke smaak ik) maar het verschil tussen de C9 en de E9 is mijn inziens erg klein en verantwoord niet de meerprijs.

Ik heb overigens zelf de C9 gekozen.

[ Voor 8% gewijzigd door Lejavh op 08-06-2020 08:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-06 12:52
Lejavh schreef op maandag 8 juni 2020 @ 08:44:
Laat je niet foppen door de "soundbar" van de E9.
Ik heb beide uitgeprobeerd (en ik weet dat het persoonlijke smaak ik) maar het verschil tussen de C9 en de E9 is mijn inziens erg klein en verantwoord niet de meerprijs.

Ik heb overigens zelf de C9 gekozen.
@bakkerjangert Goede tip hier. Maak trouwens geen concessie op formaat. Het fysieke verschil tussen 55"en 65" valt mee, maar het verschil in beleving is groot.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:03

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

bakkerjangert schreef op maandag 8 juni 2020 @ 08:36:
Dank voor alle antwoorden. Ik ga serieus overwegen nog even door te sparen en voor Oled te gaan. Ook twijfel ik om toch voor een maatje kleiner (55 inch) te gaan en dan voor de LG OLED E9, ook omdat ik geen apparte geluidsset ga aansluiten. Die past op dit moment ook binnen mijn budget.
Hoi,

als het een LG Oled gaat worden, check dan hier de beste prijzen, die zijn lager dan je op internet zelf kunt vinden.

[Zero Tolerance][Prijs-discussie] OLED Televisies - deel 2

kleine heads-up....lees de TopicWaring goed door!

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Pagina: 1