Oven installatie. Kabel met normale stekker op perilex conta

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dipje2
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-04 23:01
Onze inbouwoven is overleden. Toen hij er uit kwam bleek daar een perilex (denk ik?) stekker aan te zitten? Eentje met 5 polen. Vier in een vierkantje en dan een platte in het midden.

Bij het zoeken van vervangende ovens zitten er allemaal normale stekkers op (2 polen. Heet dat schuko?)

Ik kan zo snel geen adapter vinden, of ik ken de termen niet goed genoeg om zeker te weten dat ik het goede te pakken heb.

Bestaan die? Of moet ik de kabel loshalen van de nieuwe oven en er zelf een perilex kabel op zetten?

Een hoop google hits laten adapters zien alleen van de voorkant en dan weet ik niet zeker of het gaat werken. En het lijkt allemaal camping spul wat mij ook doet twijfelen.

Een installatie service gebruiken kan ook, maar is veel geld voor iets wat simpel is volgens mij, en in corona tijden wil niet iedereen zomaar binnen komen.

Iemand advies? Thanks!

Beste antwoord (via dipje2 op 20-06-2020 16:02)

• TECHcrime
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:18
De perilex heeft 4 polen omdat deze de stroom uit 2 verschillende groepen haalt. Er zijn dus 2 Bruine fasedraden, 2 blauwe Nuldraden en een enkele aarddraad

Een schuko is een standaard waarbij het vanaf 1 groep wordt gehaald. De perilex wordt gebruikt voor apparaten die een vermogen nodig hebben wat hoger is dan een enkele groep kan leveren.

Ik raad je ten zeerste af om op een apparaat met een schuko stekker en perilex te monteren.

Ik zou aanraden de stroom ergens anders vandaan te halen, of de aansluiting te laten ombouwen door een gecertificeerd elektricien.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hotmailer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-04 06:03
Ik had het zelfde probleem, overgestapt van een semi-professionele oven, naar een oven met een standaard schuko stekker.

Wat ik zelf heb gedaan om het probleem op te lossen, maar wat officieel niet is toegestaan (meen ik me te herinneren) is de perilex doos verwijderd, daarvoor in de plaats een opbouwplaat met een opbouw contactdoos teruggeplaatst.

Let wel goed op, de perilex aansluiting heeft 3 fasen, een nul en een aarde.
3 fasen is 380 volt.
Je dient dan 1 van de 3 fasen te gebruiken (bruine kabel), een nul (blauw), om zodoende weer tot 240 volt te komen.

Het werkt voor mij afdoende en is toch veilig afgewerkt.
Maar officieel gezien mag het volgens mij niet.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• TECHcrime
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:18
De perilex heeft 4 polen omdat deze de stroom uit 2 verschillende groepen haalt. Er zijn dus 2 Bruine fasedraden, 2 blauwe Nuldraden en een enkele aarddraad

Een schuko is een standaard waarbij het vanaf 1 groep wordt gehaald. De perilex wordt gebruikt voor apparaten die een vermogen nodig hebben wat hoger is dan een enkele groep kan leveren.

Ik raad je ten zeerste af om op een apparaat met een schuko stekker en perilex te monteren.

Ik zou aanraden de stroom ergens anders vandaan te halen, of de aansluiting te laten ombouwen door een gecertificeerd elektricien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:21
De zoekfunctie gebruiken, deze vraag is al erg vaak aan de orde geweest. Kort: perilex kan op verschillende manieren zijn aangesloten. Je kunt de perilexwcd ombouwen naar een normale wcd en je oven dan dus met een normale stekker aansluiten. Wel even de niet gebruikte draden voorzien van een lasklem (weet eigenlijk niet of dat mag, beter is wellicht de overbodige draden geheel verwijderen). Je moet dat dan natuurlijk ook aan de meterkastzijde doen.

Edit: of wat @sypie zegt, perilexstekker op oven zetten.

[ Voor 10% gewijzigd door cryptapix op 06-06-2020 10:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hotmailer schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 10:26:
Let wel goed op, de perilex aansluiting heeft 3 fasen
Let wel goed op! Dit hoeft lang niet altijd zo te zijn. Het kan ook zijn dat er een dubbele groep (een zogenaamde kookgroep) aangelegd is waardoor er 2 keer een fase, 2 keer een nul en 1 keer een aarde aangelegd zijn. Controleer dit goed in je groepenkast.

Wanneer je er zeker van bent dat er een kookgroep aangelegd is kun je relatief eenvoudig de perilex ombouwen naar een normale schuko (schutzkontakt). Wanneer er een 3-fase aansluiting gemaakt is dan is het raadzaam om de stekker van de oven af te knippen en er een perilex op te zetten. Controleer wel even goed welke aansluiting de fase is en welke de nul is. Je wilt niet dat je oven op 380V gaat werken in plaats van 230V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
Ik geloof dat ovens altijd 1 of 2 fasen zijn toch, (bijna) nooit 3?

In de meterkast is het gekke dat ik geen speciale groepen zie (niet van die schakelaars die twee groepen tegelijk aan of uit zetten zeg maar), het zijn allemaal dezelfde type schakelaars (op twee aardlek na, en de deurbel).

Als ene oven een stekker heeft met drie draden (fase, nul, aarde) dan moet het toch mogelijk zijn om een perilex kabel + stekker te nemen en dan de aarde, en 1 fase en 1 nul aan te sluiten op de oven en de andere ongebruikt te laten? Of roep ik iets doms.

Ik kan nog net bij de contactdoos om ene stekker er in of uit te doen, maar een andere monteren lukt mij echt niet om er bij te komen zonder hele delen van de keuken weg te moeten halen.

Ik heb dus ook geen idee of de perilex contactdoos is aangesloten voor 2 fasen of voor 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:44
Je kunt de Schuko afknippen en De Perilex stekker hergebruiken voor de nieuwe oven. In de Stekker één fase aansluiten.
Met een spanningsmeter even kijken wat de fases zijn en wat de nul is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
MOmax schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 10:52:
Met een spanningsmeter even kijken wat de fases zijn en wat de nul is.
Dat werkt alleen wanneer het een 3-fasen aansluiting is. Niet wanneer het een kookgroep is, dan kun je het effect krijgen dat je de fase van de ene en de nul van de andere automaat gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hotmailer
sypie schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 10:30:
[...]

Let wel goed op! Dit hoeft lang niet altijd zo te zijn. Het kan ook zijn dat er een dubbele groep (een zogenaamde kookgroep) aangelegd is waardoor er 2 keer een fase, 2 keer een nul en 1 keer een aarde aangelegd zijn. Controleer dit goed in je groepenkast.
Klopt, heb je helemaal gelijk in.
In mijn geval heb ik een aparate krachtgroep, gezekerd met een 4polige (3 fasen, 1 nul) installatie automaat (Hager MBS616E).
Vandaar dat ik ook zeker wist dat ik met 3 fasen te maken heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
Ik heb de tekeningen van de keuken gevonden.

WCD RA E 5200 watt combi-oven 2x220 / 3x220 perilex

Dus lijkt me 2 fasen kookgroep, toch?

Kan ik dan een perilex aansluit kabel+stekker erbij nemen en zorgen dat ik de juiste kleurtjes heb? Aarde op aarde, fase 1 op fase, nul 1 op nul, fase 2 ongebruikt, nul 2 ongebruikt.

Of gaat dat fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hotmailer
dipje2 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 10:48:
Ik geloof dat ovens altijd 1 of 2 fasen zijn toch, (bijna) nooit 3?
Veelal klopt dat ook wel, bij de wat kleinere ovens.
Maar de grote ovens, zoals je bv ziet bij het afbakken van brood in een supermarkt of bij een bakker, hebben sowieso wel een perilex aansluiting.

Ik had destijds een Brother oven, welke van een bakkerij af kwam die failliet was gegaan.
En deze had ook een perilex stekker.

Weet alleen niet zeker of deze ook echt 3 fasen nodig had, had em nooit open gemaakt.
(En nadat ik het jaar nadat ik die oven in gebruik had genomen, mijn eerste energierekening weer binnen kreeg, was dat ook meteen het laatste jaar dat ik die oven had gebruikt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hotmailer
dipje2 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 14:01:
Ik heb de tekeningen van de keuken gevonden.

WCD RA E 5200 watt combi-oven 2x220 / 3x220 perilex

Dus lijkt me 2 fasen kookgroep, toch?

Kan ik dan een perilex aansluit kabel+stekker erbij nemen en zorgen dat ik de juiste kleurtjes heb? Aarde op aarde, fase 1 op fase, nul 1 op nul, fase 2 ongebruikt, nul 2 ongebruikt.

Of gaat dat fout?
Lijkt me geen probleem, zo op het eerste gezicht (maar een expert kan hier meer over zeggen, voor mij is het al weer te lang geleden allemaal vanuit de opleiding).
En ja, je hebt een 2 fasen kookgroep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dipje2
Om het verhaal af te maken:

We zaten nog te kijken naar een mini-boiler voor in de keuken (en hebben er zelfs eentje liggen in de schuur die over is), maar officieel moest dat op een aparte groep en ik had geen zin om er eentje te laten aanleggen (is een ramp met nieuwe kabels trekken, nergens plek overgelaten...).

Toen dit hele oven verhaal duidelijk werd: Een plaatselijk electricien laten komen om van de koekgroep-perilex twee normale stopcontacten te maken, met elk een eigen groep. Hij heeft de kabel iets doorgetrokken, netjes met een lasdoosje twee losse stopcontacten gemaakt.

Nieuwe oven besteld, stekker er in, er in geschoven en werken.

En nu dus nog een groep over voor de keukenboiler :).

Als extra epilogue:

De perilex wanddoos die achter de keuken vandaan kwam, blijkt compleet door gefikt te zijn bij 1 pin. Het hele wanddoosje is zwart en broos en valt uit elkaar daar.

14 jaar geleden blijkbaar door de keuken-klusjesmannen geregeld, en die hebben 1 draadje niet lekker vast gezet in de wanddoos. Dat gaat trillen en daardoor vonken, en uiteindelijk gaat het een keer fout.

De originele combioven was dus waarschijnlijk ook niet iets mis mee... hij is alleen wel al weken bij een witgoed reparatiebedrijf, die maar niet reageren en moeilijk doen met het verzoek 'stop het onderzoek maar, breng gewoon terug'... die hebben ondertussen ook door dat het waarschijnlijk een goede oven is die ze te pakken hebben. Beetje jammer dat dat zo moet eindigen, maar ik probeer te focussen op de positieve dingen, namelijk dat het in huis wel gelukt is en dat ik blij ben dat de boel niet in brand gegaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:06
dipje2 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 01:26:

Toen dit hele oven verhaal duidelijk werd: Een plaatselijk electricien laten komen om van de koekgroep-perilex twee normale stopcontacten te maken, met elk een eigen groep. Hij heeft de kabel iets doorgetrokken, netjes met een lasdoosje twee losse stopcontacten gemaakt.
De kookgroep opsplitsen in 2 losse stopcontacten. Zoals je dat beschrijft is het alsof er nu 2 groepen door dezelfde leiding/kabel gaan....Wat overigens niet is toegestaan.

Mocht er ooit iets mis mee gaan en de verzekering kan duiden dat dit niet goed is aangeloten dan zou je wel eens een groot probleem kunnen hebben.

De kans is klein, en er zal vast niets gebeuren, maar wees je er bewust van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:31
pickboy schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 01:44:
[...]

De kookgroep opsplitsen in 2 losse stopcontacten. Zoals je dat beschrijft is het alsof er nu 2 groepen door dezelfde leiding/kabel gaan....Wat overigens niet is toegestaan.

Mocht er ooit iets mis mee gaan en de verzekering kan duiden dat dit niet goed is aangeloten dan zou je wel eens een groot probleem kunnen hebben.

De kans is klein, en er zal vast niets gebeuren, maar wees je er bewust van.
Als er een brugje op de zekering zit dat beide tegelijk uitgaan mag het toch wel? Netjes is anders natuurlijk.

Bij een kookgroep splitsen moet je wel zeker weten dat je de nul en fase van dezelfde groep gebruikt. Ook als je het via een perilex stekker doet controleren, aangezien er geen standaard aansluitschema wordt gebruikt.

Het is jammer dat TS er niet goed bij kan, anders was het kwestie van een bruine en blauwe draad uit de buis trekken en een gewoon wcd ervan maken. (Of draden opnieuw trekken als oude er uit zijn, beetje afhankelijk van de buis wat er kan)

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
pickboy schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 01:44:
[...]

Maar hoe zit dat dan met een 2 fase kookgroep? Dan gaan die draden toch ook door een dezelfde buis?

Aan die draden is nu niet gezeten. (geen idee hoe die door de muur lopen. Kan best als twee complete set gescheiden draden zijn.. Misschien ook niet).

Als er maar 1 stopcontact van wordt gemaakt, dan lopen er nog steeds draden van een ongebruikte groep door de muur die je moet afdichten. Lijkt me ook niet de bedoeling.

Het is nu door een electricien gedaan, beter kan ik het niet doen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:06
dipje2 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 16:08:
[...]

Maar hoe zit dat dan met een 2 fase kookgroep? Dan gaan die draden toch ook door een dezelfde buis?

Aan die draden is nu niet gezeten. (geen idee hoe die door de muur lopen. Kan best als twee complete set gescheiden draden zijn.. Misschien ook niet).

Als er maar 1 stopcontact van wordt gemaakt, dan lopen er nog steeds draden van een ongebruikte groep door de muur die je moet afdichten. Lijkt me ook niet de bedoeling.

Het is nu door een electricien gedaan, beter kan ik het niet doen lijkt me.
Een kookgroep word gezien als 1 enkele groep. Er mag ook maar 1 (kook)apparaat op aangesloten worden.

Je hebt het goed gedaan door een elektricien in te schakelen. Je zou verwachten dat alles dan ook prima in orde is.

Als de beide fase draden van dezelfde fase in de meterkast komen is er alvast geen kans dat er ergens per ongeluk 380 Volt te bespeuren valt. Zijn het vanuit de meterkast 2 verschillende fases, dan is er bij sluiting of verkeerd aansluiten kans op 380 Volt en dat vind de meeste apparatuur niet zo fijn.
Pagina: 1