Wi-Fi oud huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchDisturbed
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 12:48
Hi,

Kunnen jullie eens meedenken of ik geholpen ben met een betere router of dat echt een 2e ap nodig is? Ik snap ivm ervaring uit verleden eigenlijk niet waardoor de verbinding zo slecht is.

Na jaren in appartementen gewoond te hebben ben ik nu verhuisd naar een eigen huisje met 2 verdiepingen. Natuurlijk is boven de Wi-Fi naadje.

- Oude huisjes (<1920) Dus, behalve de balk voor de doorgebroken keuken, geen gebruik van beton en staal.
- wel is in het plafond een laag isolatie aangebracht
- afstand tussen 8 en 9 meter, alle deuren verder open
- snelheid met mazzel 5mbps
- Ik stap in een maand over van Ziggo (50mbit) naar Online. (100mbit)

Nu heb ik vroeger (wel een jaar of 10 geleden) in een studentenhuis eens de Wi-Fi geregeld met een Linksys wrt54g en toen was een afstand van een meter of 15 door betonnen muren geen probleem. Wi-Fi signaal volgens Windows mist 1 streep. In hoeverre zijn de modems van providers dermate van mindere kwaliteit dat het misschien loont om voor een paar tientjes een ander te kopen?

Kabels trekken is namelijk geen optie gezien de plaats van het modem en de mogelijkheden qua bedrading. De elektra is oud en vrij rommelig, waardoor een adapter over stroom geen goed resultaat geeft. Daarbij heb ik uit principe iets tegen het blijven toevoegen van WiFi vervuiling door meer matige spullen te plaatsen.
...

Ik heb d.m.v. Wi-Fi analyser op mijn telefoon en SSID gezocht naar het optimale kanaal.
...

Ik heb het modem al achter de bank vandaan gehaald en pontificaal op de vensterbank gezet. Het nieuwe online modem komt op een andere plaats te staan. Zal in afstand een halve meter tot een meter schelen.
...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Staat de wifi nu op 2,4GHz of op 5GHz? Indien op 5GHz: zet 'm eens op 2,4GHz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DutchDisturbed schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 10:10:
Hi,

Kunnen jullie eens meedenken of ik geholpen ben met een betere router of dat echt een 2e ap nodig is? Ik snap ivm ervaring uit verleden eigenlijk niet waardoor de verbinding zo slecht is.

Na jaren in appartementen gewoond te hebben ben ik nu verhuisd naar een eigen huisje met 2 verdiepingen. Natuurlijk is boven de Wi-Fi naadje.

- Oude huisjes (<1920) Dus, behalve de balk voor de doorgebroken keuken, geen gebruik van beton en staal.
- wel is in het plafond een laag isolatie aangebracht
- afstand tussen 8 en 9 meter, alle deuren verder open
- snelheid met mazzel 5mbps
- Ik stap in een maand over van Ziggo (50mbit) naar Online. (100mbit)

Nu heb ik vroeger (wel een jaar of 10 geleden) in een studentenhuis eens de Wi-Fi geregeld met een Linksys wrt54g en toen was een afstand van een meter of 15 door betonnen muren geen probleem. Wi-Fi signaal volgens Windows mist 1 streep. In hoeverre zijn de modems van providers dermate van mindere kwaliteit dat het misschien loont om voor een paar tientjes een ander te kopen?
Dat kan sterk verschillen. Welke heb je exact?
Kabels trekken is namelijk geen optie gezien de plaats van het modem en de mogelijkheden qua bedrading.
Oh? Met de materialen die je beschrijft boor je zo door plafond heen...
De elektra is oud en vrij rommelig, waardoor een adapter over stroom geen goed resultaat geeft.
Maakt nagenoeg niets uit. Als het niet werkt is het vrijwel zeker gevolg van verstoring door apparaten op je stroomnet.
Daarbij heb ik uit principe iets tegen het blijven toevoegen van WiFi vervuiling door meer matige spullen te plaatsen.
Foute aanname. Bedenk dat WiFi werkt met pakketten en dat hoe lang het duurt om een pakket te versturen afhangt van signaalkwaliteit. Dezelfde hoeveelheid data verstuurd met enkel AP en client met slecht signaal zal langer de airtime bezet houden dan bij twee AP's waarbij client steeds goed signaal heeft.

Je kunt zelfs bij meerdere AP's de zendsterkte verlagen en toch betere resultaten bereiken.
...

Ik heb d.m.v. Wi-Fi analyser op mijn telefoon en SSID gezocht naar het optimale kanaal.
Oh? Dat kun je helemaal niet bepalen met zo'n tool. Het geeft namelijk alleen aan welke netwerken op welk kanaal zitten, en hoe sterk de signalen binnenkomen, maar niet het belangrijkste gegeven, namelijk hoe druk zo'n kanaal is. Dat bepaalt hoeveel last je ervan hebt.

Bovendien: iedere meting is een momentopname. Al zou je accuraat kunnen bepalen wat nu beste kanaal is, over 5 minuten kan dat weer anders zijn. Handmatig in kanalen rommelen is nagenoeg nooit duurzaam zinnig. Als 'auto' niet naar tevredenheid werkt moet je naar andere band (meestal 2.4GHz -> 5GHz).

Maar goed, geef eens wat meer info: wat is de RSSI (signaalsterkte) van je eigen netwerk op locatie waar je 5Mbps haalt. En welk kanaal heb je dan ingesteld?
...

Ik heb het modem al achter de bank vandaan gehaald en pontificaal op de vensterbank gezet. Het nieuwe online modem komt op een andere plaats te staan. Zal in afstand een halve meter tot een meter schelen.
Goede zet, maar blijkbaar niet bron van je problemen.

Om echt iets zinnig te roepen moeten we weten welke apparatuur je gebruikt, zowel de kabelmodemrouter als de client. Welke telefoon gebruik je? Hoe meet je de snelheid? Haal je op andere apparaten vergelijkbare snelheden?

Als je een Windows laptop hebt, voer eens op locatie waar het slecht is de volgende opdracht uit en post de resultaten hier (als platte text):
code:
1
netsh wlan show interface

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:40
TIjden veranderen, dus het gebruik van wifi verandert, ook bij al je buren wat dan uiteraard weer invloed heeft op jou ervaringen.

Vergeet ook niet dat het niet hebben van demping ook betekend dat signalen van de omgeving ook makkelijker interfereren, met name voor de 2,4ghz is dat wel een probleem omdat hele volksstammen nog steeds aanneemt dat het hoogste vermogen het beste is.

We zien hier tevens dat met de komst van wifi 4, 5,6 en 6e de kanaal bandbreedtes sterk verhoogd kunnen zijn, soms wel tot een factor 8 ! Vergeet dan niet dat dat je het maximale zendvermogen van een radio spreid over het spectrum wat je gebruikt. Het resultaat is dan vaak wel hoge snelheden direct in de buurt maar dit neemt heel fors af met elke obstructie en meter afstand die je neemt.

2,4Ghz moet je in dit soort omgevingen alleen als een bonus zien maar is vaak al zo vol dat de prestaties all over the place is.

Dus ik zou zeggen probeer op de 5ghz je bandbreedte eens te verlagen naar 20mhz en kijk eens hoe je ervaringen zijn. Wissel eens ewat kanalen handmatig en observeer de prestaties. En als dat niet helpt denk ik dat een 2e ap je beste oplossing zal zijn.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchDisturbed
dion_b schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 10:51:

Dat kan sterk verschillen. Welke heb je exact?
Ik heb de Connectbox Arris TG2492LG-ZG van Ziggo op dit moment. Volgende week gaat mijn Online abonnement in met een Zyxel VMG8825-T50. Dit modem heb ik nog niet kunnen testen.
Oh? Met de materialen die je beschrijft boor je zo door plafond heen...
Hmm ja behalve dat ik de stuclaag van het plafond niet voldoende vertrouw om dat te proberen... Liever probeer ik eerst een andere optie.
Maakt nagenoeg niets uit. Als het niet werkt is het vrijwel zeker gevolg van verstoring door apparaten op je stroomnet.
Dan misschien toch de moeite waard om een poging te wagen. Qua apparaten valt het volgens mij reuze mee.
Maar goed, geef eens wat meer info: wat is de RSSI (signaalsterkte) van je eigen netwerk op locatie waar je 5Mbps haalt. En welk kanaal heb je dan ingesteld?

------------------------

Om echt iets zinnig te roepen moeten we weten welke apparatuur je gebruikt, zowel de kabelmodemrouter als de client. Welke telefoon gebruik je? Hoe meet je de snelheid? Haal je op andere apparaten vergelijkbare snelheden?

Als je een Windows laptop hebt, voer eens op locatie waar het slecht is de volgende opdracht uit en post de resultaten hier (als platte text)
Zojuist gekeken op speedtest.nl via mijn laptop (Dell Latitude, 7300 serie). Gemiddelde download 2mbps. Snelheid is vergelijkbaar met mijn mobiele telefoon (Samsung s10). Ik ben verbonden met het 2,4GHz netwerk. Signaalsterkte volgens inSSIDer is tussen -61 en -66 dBm op kanaal 1.. Hieronder de platte tekst:
    Name                   : Wi-Fi
    Description            : Intel(R) Dual Band Wireless-AC 8265
    State                  : connected
    SSID                   : Ziggo
    Network type           : Infrastructure
    Radio type             : 802.11n
    Authentication         : WPA2-Personal
    Cipher                 : CCMP
    Connection mode        : Auto Connect
    Channel                : 1
    Receive rate (Mbps)    : 52
    Transmit rate (Mbps)   : 52
    Signal                 : 60%
    Profile                : Ziggo

Vervolgens de 2.4Ghz uitgezet en dus verbonden met de 5Ghz, signaal rond de -76 dBm. Snelheid via speedtest 6Mbps. Kanaal is 44 en bandbreedte staat op 20/40/80.

Radio type             : 802.11ac
    Channel                : 44
    Receive rate (Mbps)    : 75
    Transmit rate (Mbps)   : 75
    Signal                 : 50%

De 5Ghz lijkt in ieder geval een stuk sneller, maar de laptop kiest voor de 2.4Ghz. Standaard staan de beide banden op dezelfde naam ingesteld. Hoe dwing ik nu de verbinding met de 5g af? Moet ik dan specifiek de naam aanpassen en daarmee verbinden? De 2.4 kan helaas niet uit i.v.m. een Pi die ik gebruik om wat muziek te streamen.Dit heb ik nu voor de test wel zo gedaan.
mash_man02 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 11:49:
Dus ik zou zeggen probeer op de 5ghz je bandbreedte eens te verlagen naar 20mhz en kijk eens hoe je ervaringen zijn. Wissel eens ewat kanalen handmatig en observeer de prestaties. En als dat niet helpt denk ik dat een 2e ap je beste oplossing zal zijn.
Dus als ik het goed begrijp zorgt het verlagen van de bandbreedte voor een sterker signaal? Het lijkt ook of de 100+ kanalen minder netwerken bevatten. Maar als ik verbinding daarmee maak krijg ik een melding over een DFS signaal? Nog niet voldoende in verdiept dus nog even gelaten.

Alvast heel erg bedankt voor de reacties! Heb er veel van opgestoken.

[ Voor 10% gewijzigd door DutchDisturbed op 09-06-2020 13:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DutchDisturbed schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 13:22:
[...]

Ik heb de Connectbox Arris TG2492LG-ZG van Ziggo op dit moment. Volgende week gaat mijn Online abonnement in met een Zyxel VMG8825-T50. Dit modem heb ik nog niet kunnen testen.
Op papier is het een nieuwer ontwerp met 4x4 MIMO. Dat betekent marginaal meer ontvangstgevoeligheid, maar bij de download is het juist de ontvangstgevoeligheid van de client die bepalend is. Aangezien de TG2492LG al een modern 3x3-ontwerp is zou ik hier geen dag/nacht verschil verwachten, al helemaal niet als de TG2492LG goed in zicht is.
[...]

Hmm ja behalve dat ik de stuclaag van het plafond niet voldoende vertrouw om dat te proberen... Liever probeer ik eerst een andere optie.
Volgens mij heb je nu al twee andere opties geprobeerd. Wat loopt er wel naar boven? Evt TV-kabel of telefoon?
[...]

Dan misschien toch de moeite waard om een poging te wagen. Qua apparaten valt het volgens mij reuze mee.
Tja, je slechte ervaringen zeggen van niet. Bij huizen met nieuwe elektra met randaarde kan het flink schelen om een type PLC met MIMO te gebruiken ("1200Mbps" en hoger), maar in een oud huis is je elektra vrijwel zeker ongeaard en dan heeft dat geen meerwaarde.
[...]

Zojuist gekeken op speedtest.nl via mijn laptop (Dell Latitude, 7300 serie). Gemiddelde download 2mbps. Snelheid is vergelijkbaar met mijn mobiele telefoon (Samsung s10). Ik ben verbonden met het 2,4GHz netwerk. Signaalsterkte volgens inSSIDer is tussen -61 en -66 dBm op kanaal 1.. Hieronder de platte tekst:
    Radio type             : 802.11n
    Channel                : 1
    Receive rate (Mbps)    : 52
    Transmit rate (Mbps)   : 52
    Signal                 : 60%
    Profile                : Ziggo
Bingo. Probleem te pakken. Je zit hier op SSID "Ziggo", oftewel de WifiSpots (publieke WiFi-dienst) van Ziggo. Die is sowieso gecapped rond de 5Mbps per client, sneller gaat het niet worden. Maak in plaats daarvan verbinding met je eigen private SSID (defaultgegevens staan onderop je modem, of als je ze aangepas hebt de aangepaste gebruiken).

Verder is het niet zo verrassend:
- Intel 8265 is een prima WiFi-ac chipset
- Signal "60%" is RSSI -70dBm, niet echt goed, maar bruikbaar mits geen grote interferentie
- Receive rate 52Mbps is conform verwachting met -70dBm. Netto zou je ongeveer 2/3 daarvan moeten kunnen halen, oftewel rond de 35Mbps.
Vervolgens de 2.4Ghz uitgezet en dus verbonden met de 5Ghz, signaal rond de -76 dBm. Snelheid via speedtest 6Mbps. Kanaal is 44 en bandbreedte staat op 20/40/80.

Radio type             : 802.11ac
    Channel                : 44
    Receive rate (Mbps)    : 75
    Transmit rate (Mbps)   : 75
    Signal                 : 50%
Zelfde verhaal. Je zit op Ziggo WifiSpots (ik wist trouwens niet dat die ook op 5GHz uitzonden - leer iedere dag iets nieuws ;) ) en die zijn gecapped.

Hier is signaal lager (verwacht), -75dBm - wat gelijk echt de ondergrens is voor een goede verbinding - maar door de hogere bandbreedte van 5GHz kom je toch uit op link rate van 75Mbps. Netto zou je ongeveer 50Mbps moeten kunnen halen met je eigen SSID.
De 5Ghz lijkt in ieder geval een stuk sneller, maar de laptop kiest voor de 2.4Ghz. Standaard staan de beide banden op dezelfde naam ingesteld. Hoe dwing ik nu de verbinding met de 5g af? Moet ik dan specifiek de naam aanpassen en daarmee verbinden? De 2.4 kan helaas niet uit i.v.m. een Pi die ik gebruik om wat muziek te streamen.Dit heb ik nu voor de test wel zo gedaan.
Clients kunnen dom zijn qua bandkeuze, maar hier snap ik het wel: je 5GHz RSSI is dermate laag dat het de voorkeur geeft aan het sterkere signaal in de 2.4GHz. In jouw specifieke geval is dat nadelig, maar het scheelt weinig.

Oplossing is om een andere SSID voor 2.4GHz in te stellen. Verbind daar alleen mee met die Pi. Laat 5GHz hetzelfde en de apparaten die dat kunnen blijven daarmee verbonden.
[...]

Dus als ik het goed begrijp zorgt het verlagen van de bandbreedte voor een sterker signaal? Het lijkt ook of de 100+ kanalen minder netwerken bevatten. Maar als ik verbinding daarmee maak krijg ik een melding over een DFS signaal? Nog niet voldoende in verdiept dus nog even gelaten.
Welke melding krijg je exact over DFS? Is het een waarschuwing *dat* je een DFS-kanaal selecteert, of is het een melding dat er daadwerkelijk een DFS incident geweest is?

In het eerste geval niets aan de hand. De modemrouter zal eerst een minuut scannen op radarsignalen en indien schoon vervolgens op dat kanaal uit beginnen te zenden. Je kunt op die hogere kanalen trouwens net iets harder zenden, daarom pakt de modem per default een kanaal rond de 100. Pas als dat niet werkt of te druk is selecteert het een lagere.

Smallere kanaalbreedte kan helpen, maar de prijs is dat je de helft van je theoretische snelheid inlevert voor die 3dB extra RSSI. Je kunt het allicht proberen, in de 5GHz 40MHz in te stellen ipv 20/40/80 auto.

Enfin, bottom line:
- je bent niet met je eigen WiFi verbonden maar met Ziggo WifiSpots, die gecapt zijn (om je eigen WiFi te ontzien...)
- los daarvan is signaal boven marginaal te noemen, je isolatie doet z'n werk goed. Ik zou op termijn toch echt naar een tweede AP boven uitkijken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchDisturbed
dion_b schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 15:00:
Op papier is het een nieuwer ontwerp met 4x4 MIMO. Dat betekent marginaal meer ontvangstgevoeligheid, maar bij de download is het juist de ontvangstgevoeligheid van de client die bepalend is. Aangezien de TG2492LG al een modern 3x3-ontwerp is zou ik hier geen dag/nacht verschil verwachten, al helemaal niet als de TG2492LG goed in zicht is.
Mooi. Al gaat de overstap echt dramatisch. Lekker begin bij Online... Daar paar jaar terug prima internet van gehad dus niet echt opgelet, maar zie wel vrij slechte recensies langs komen.
Volgens mij heb je nu al twee andere opties geprobeerd. Wat loopt er wel naar boven? Evt TV-kabel of telefoon?
Er is een telefoonaansluiting in de muur boven. De lasdop komt alleen binnen in de woonkamer en er lijkt geen enkele kabel naar de telefoonaansluiting te lopen. Ik heb geen idee waar die uitkomt. TV boven is er niet (net als CV, om je een indruk te geven).
Tja, je slechte ervaringen zeggen van niet. Bij huizen met nieuwe elektra met randaarde kan het flink schelen om een type PLC met MIMO te gebruiken ("1200Mbps" en hoger), maar in een oud huis is je elektra vrijwel zeker ongeaard en dan heeft dat geen meerwaarde.
Aarde? Wat is dat? 8)7
Bingo. Probleem te pakken. Je zit hier op SSID "Ziggo", oftewel de WifiSpots (publieke WiFi-dienst) van Ziggo.
Hmm er zijn geen wifispots in de straat. Best kans dat ik dat er eens heb afgesloopt toen ik met mijn rapsberry Pi aan het rommelen was en het intypen van die nummers steeds een gedoe was.
Verder is het niet zo verrassend:
- Intel 8265 is een prima WiFi-ac chipset
- Signal "60%" is RSSI -70dBm, niet echt goed, maar bruikbaar mits geen grote interferentie
- Receive rate 52Mbps is conform verwachting met -70dBm. Netto zou je ongeveer 2/3 daarvan moeten kunnen halen, oftewel rond de 35Mbps.

[...]

Hier is signaal lager (verwacht), -75dBm - wat gelijk echt de ondergrens is voor een goede verbinding - maar door de hogere bandbreedte van 5GHz kom je toch uit op link rate van 75Mbps. Netto zou je ongeveer 50Mbps moeten kunnen halen met je eigen SSID.
Ik kom dus veel lager uit. Dat zal te maken hebben met de interferentie, want weinig verdere isolatie zoals eerder gezegd werd.
Clients kunnen dom zijn qua bandkeuze, maar hier snap ik het wel: je 5GHz RSSI is dermate laag dat het de voorkeur geeft aan het sterkere signaal in de 2.4GHz. In jouw specifieke geval is dat nadelig, maar het scheelt weinig.
Ik heb de 2.4Ghz een dagje uit laten staan en de verbinding op 5ghz is merkbaar beter en lijkt redelijk werkbaar. Op goede momenten haalde ik zelfs rond de 40mbits. Daar kun je prima mee videobellen en een citrix verbinding open houden.
Oplossing is om een andere SSID voor 2.4GHz in te stellen. Verbind daar alleen mee met die Pi. Laat 5GHz hetzelfde en de apparaten die dat kunnen blijven daarmee verbonden.
Gezien de huidige snelheid op de 5ghz en doordat de setting in de adapter "prefer 5ghz' blijkbaar niet werkt is dit wel de beste oplossing inderdaad.
Welke melding krijg je exact over DFS? Is het een waarschuwing *dat* je een DFS-kanaal selecteert, of is het een melding dat er daadwerkelijk een DFS incident geweest is?
Waarschuwing "dat". Aangezien het mij verder nog niets zei toch enigszins onwennig. Dank voor de info.

Dank voor de algemene analyse! Voorlopig is het op de 5Ghz nu wel werkbaar, maar inderdaad eens kijken wat er t.z.t. qua extra ap mogelijk is.

[ Voor 3% gewijzigd door DutchDisturbed op 16-06-2020 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DutchDisturbed schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 10:13:
[...]

Mooi. Al gaat de overstap echt dramatisch. Lekker begin bij Online... Daar paar jaar terug prima internet van gehad dus niet echt opgelet, maar zie wel vrij slechte recensies langs komen.
Paar jaar terug hadden ze juist een afgrijselijke 2.4GHz-only onding. Hoog tijd dus voor deze nieuwe.

Mbt die recensies- neem die altijd met een korrel zout. Bot gezegd weet de gemiddelde gebruiker niet waar hij mee bezig is, heeft hij onrealistische verwachtingen van de service die een provider levert voor zijn troep binnenhuis, en doet de provider uit concurrentie-oogpunt geen moeite om die verwachtingen vooraf scherper te krijgen. Gevolg is dat vrijwel iedere installatie vrijwel iedere provider tegen gaat vallen, waarbij degenen die zelf het ergst prutsen meestal de slechtste ervaringen hebben.
[...]

Er is een telefoonaansluiting in de muur boven. De lasdop komt alleen binnen in de woonkamer en er lijkt geen enkele kabel naar de telefoonaansluiting te lopen. Ik heb geen idee waar die uitkomt. TV boven is er niet (net als CV, om je een indruk te geven).

[...]

Aarde? Wat is dat? 8)7
1920 belt en wil z'n huis terug inderdaad :P

Mogelijk valt er iets te winnen met die telefoonaansluiting boven, maar kan ook zijn dat er een naakte draad achter het behang geplakt is of door het stucwerk loopt...

Dit is echt geval van gemiste kans om bij verhuizing de zaak goed aan te pakken, juist bij zo'n oud huis. Eenje om volgende keer wel mee te nemen.
[...]

Hmm er zijn geen wifispots in de straat.
WifiSpots worden uitgezonden door Ziggo modems, ook jouw eigen Ziggo modem, tenzij je expliciet opt-out gedaan hebt.
Best kans dat ik dat er eens heb afgesloopt toen ik met mijn rapsberry Pi aan het rommelen was en het intypen van die nummers steeds een gedoe was.

[...]

Ik kom dus veel lager uit. Dat zal te maken hebben met de interferentie, want weinig verdere isolatie zoals eerder gezegd werd.
Isolatie of niet je signaal boven is hooguit marginaal te noemen. Dat is je grootste probleem - en maakt je extra vatbaar voor interferentie.
[...]

Ik heb de 2.4Ghz een dagje uit laten staan en de verbinding op 5ghz is merkbaar beter en lijkt redelijk werkbaar. Op goede momenten haalde ik zelfs rond de 40mbits. Daar kun je prima mee videobellen en een citrix verbinding open houden.
5GHz is inderdaad vrijwel altijd beter, zeker in bewoonde gebieden met weinig isolatie, althjans als je enigszins signaal hebt.
[...]

Gezien de huidige snelheid op de 5ghz en doordat de setting in de adapter "prefer 5ghz' blijkbaar niet werkt is dit wel de beste oplossing inderdaad.
"Prefer" wil niet zeggen dat het altijd 5GHz kiest, maar dat het bij gelijke geschiktheid 5GHz pakt. Met -75dBm RSSI, is 5GHz eigenlijk ongeschikt, dus niet gek dat de NIC probeert een betere SNR te krijgen ondanks slechtere performance die ermee samenhangt.
[...]

Waarschuwing "dat". Aangezien het mij verder nog niets zei toch enigszins onwennig. Dank voor de info.
In dat geval: vooral doen. Mogelijk kun je een paar dB extra RSSI krijgen in 100 tov 36-48.
Dank voor de algemene analyse! Voorlopig is het op de 5Ghz nu wel werkbaar, maar inderdaad eens kijken wat er t.z.t. qua extra ap mogelijk is.
Kijk eerst naar de situatie met de nieuwe modemrouter. Ik verwacht niet veel verbetering maar een paar dB kan al veel uitmaken hier aangezien je echt op het randje zit - maar een duurzame oplossing is hoe dan ook een aparte AP boven. Als je het uit kunt houden tot je toch al DHZ-werkzaamheden moet doen en kans hebt kabel te trekken kun je dat overwegen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchDisturbed
dion_b schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:17:

1920 belt en wil z'n huis terug inderdaad :P
Haha 1916 om precies te zijn ;) . Maar helemaal gelijk wat betreft dat gemiste kans... Leermomentje.
WifiSpots worden uitgezonden door Ziggo modems, ook jouw eigen Ziggo modem, tenzij je expliciet opt-out gedaan hebt.
Ik kom verder geen Ziggo signaal tegen, lijkt erop dat ik de enige van de buurtjes was met kabel. Enfin... KPN had verzuimt mijn hoofdlijn op te leveren en dat is inmiddels wel gelukt.
In dat geval: vooral doen. Mogelijk kun je een paar dB extra RSSI krijgen in 100 tov 36-48.
Het nieuwe modem pakt inderdaad automatisch een hoger kanaal. Goed om te weten.
Kijk eerst naar de situatie met de nieuwe modemrouter. Ik verwacht niet veel verbetering maar een paar dB kan al veel uitmaken hier aangezien je echt op het randje zit - maar een duurzame oplossing is hoe dan ook een aparte AP boven. Als je het uit kunt houden tot je toch al DHZ-werkzaamheden moet doen en kans hebt kabel te trekken kun je dat overwegen.
Eerste ervaring is positief. D.w.z. dat ik bijna mijn volledige snelheid met dit nieuwe modem haal boven! Download blijft boven de 90. Nog niet gekeken naar de signaalsterkte, maar op deze manier is een extra AP voorlopig niet noodzakelijk.

Thanks in ieder geval voor de hulp, veel van opgestoken!
Pagina: 1