Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC boot soms niet nadat hij uit geweest is, cpu light mb

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JWFpeters
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-11 21:46
Mijn vraag
Goedemorgen,

Zins een paar weken heb ik een pc gebouwd alles werkt perfect eigenlijk alleen zo nu en dan wil de pc niet starten nadat de pc uit geweest is. Het gaat als volgt.

Ik zet de pc aan alle fans gaan hard draaien (ook van de gpu) en het cpu lampje op het moederbord gaat dan braden. Ik druk dan de voeding uit en daarna weer aan en dan boot hij verder goed. Heb verder nooit vast lopers etc werkt allemaal perfect alleen dit komt zo nu en dan terug en snap even niet waar ik het moet zoeken.

Relevante software en hardware die ik gebruik

MSI B450 Gaming Pro Carbon AC moederbord
MSI RTX 2070 Super Gaming X
Corsair Vengence RGB Pro 2x8GB 3200MHZ DDR4
AMD Ryzen 7 3700X cpu

...

Niet zoveel, hoop ge googled maar de meeste dingen die ik tegen kom werkt de pc helemaal niet. Dat is hier niet het geval.

Ga vandaag het spul overzetten in een nieuwe kast dus wellicht kan ik nog wat doen of kom ik nog wat tegen?

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Normaal gesproken als er geen ram geheugen inzit start de pc niet op (na 2 sec stopt ie). Lijkt het daarop? (Haal ram eruit probeer op te starten, gebeurd dan hetzelfde?) Dan zou ik eens met een reepje ram opstarten, kijken welke wel goed werkt en welke minder goed werkt.

Alleen opstarten als pc al "warm" is zou ook nog voeding kunnen zijn (blijkbaar lopen de condensatoren leeg).

• JWFpeters
Warm is er nooit wat aan de hand. Het is altijd als hij helemaal uit is geweest of als de stekker eruit is geweest.

Het cpu lampje brand niet het ram lampje. Of kan het cpu lampje ook branden vanwege ram?

Verwijderd

Dat is waarschijnlijk de voeding. Als de stekker eruit is geweest en hij start niet direct. Heb ik in het verleden ook gehad

• JWFpeters
Ik lees trouwens ook iets over de voedings kabels naar het moederbord. Ik heb daar niet alles aangesloten. Aleen de 8 pin, er zit ook nog een 4 pin naast die heb ik er niet ingeplugd....

Zie:

https://forums.anandtech....-until-i-restart.2575076/

Over de voeding, gisteravond is hij alleen uitgezet (dus stekker er in) en vanmorgen met aanzetten geen boot en cpu lampje tot ik de voeding aan en uitzet dan doet hij het weer gelijk.

[ Voor 24% gewijzigd door JWFpeters op 06-06-2020 10:31 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:33
Welke voeding heb je?

• JWFpeters
Corsair CX 750M

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Waarom heb je de 4 pin niet aangesloten?

• Uszka
99ruud99 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 13:59:
Waarom heb je de 4 pin niet aangesloten?
Omdat de voeding die niet heeft misschien?

Hoe oud is die voeding @JWFpeters, meegenomen van een vorig systeem?

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-11 17:04

edeboeck

mie noow noooothing ...

Uszka schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 14:02:
[...]

Omdat de voeding die niet heeft misschien?

Hoe oud is die voeding @JWFpeters, meegenomen van een vorig systeem?
Toch wel:
JWFpeters schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 10:30:
Ik lees trouwens ook iets over de voedings kabels naar het moederbord. Ik heb daar niet alles aangesloten. Aleen de 8 pin, er zit ook nog een 4 pin naast die heb ik er niet ingeplugd....

Zie:

https://forums.anandtech....-until-i-restart.2575076/

Over de voeding, gisteravond is hij alleen uitgezet (dus stekker er in) en vanmorgen met aanzetten geen boot en cpu lampje tot ik de voeding aan en uitzet dan doet hij het weer gelijk.

Verwijderd

4 pin hoef je in principe niet aan te sluiten, alleen als je extreem gaat overclocken.

Zou ook het moederbord kunnen zijn dan. Moeilijke kwestie iig.

Wat ik wel vreemd vind, dat als je de stekker eruit hebt en er weer in doet, hij het soms ook niet doet. Dan lijkt het niet alsof het je moederbord is

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2020 14:11 ]

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:09
Ik heb zelf een 3900x waar ik ook geen 4pin heb aangesloten omdat de voeding (nieuw) deze niet heeft. Werkt perfect en overclocken verwacht ik ook niet te doen.

Dus dat is het in ieder geval niet. Overigens als hij die heeft kan hij die aansluiten zonder probleem. Al was het maar om het te controleren.

• Uszka
Wat toch wel? Die voeding heeft geen secundaire EPS.

Verwijderd

Arunia schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 14:07:
Ik heb zelf een 3900x waar ik ook geen 4pin heb aangesloten omdat de voeding (nieuw) deze niet heeft. Werkt perfect en overclocken verwacht ik ook niet te doen.

Dus dat is het in ieder geval niet. Overigens als hij die heeft kan hij die aansluiten zonder probleem. Al was het maar om het te controleren.
Ik heb een 9900k en ook niet aangesloten, zonder problemen

• rcthans
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-11 21:01
Hoe heb je je geheugen lopen? Mijn 3600 mhz draait als een trein, maar koud ben ik soms ook 3 of 4x aan het booten. 3700x x570 steel legend en corsair vengance pro.

• JWFpeters
Heb de boel omgezet in een nieuwe kast en nu wel de 4pin er ook bij gedaan en vooralsnog no problemo!

• Lempke
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:58
Ik heb hetzelfde probleem gehad met een MSI Mortar Max B450M moederbord i.c.m. een Ryzen 3600X, ook een zeer recentelijk gebouwde PC.

Bij mij is deze instelling in W10 blijkbaar de oorzaak : fast startup, deze heb dan ook uitgezet. Hierna heb ik het probleem niet meer gehad.

Hier had ik deze tip vandaan : https://forum-en.msi.com/index.php?topic=329442.0

[ Voor 37% gewijzigd door Lempke op 08-06-2020 16:08 ]

• JWFpeters
Ga ik proberen, hij heeft het gister toch weer een keer gedaan. Het is wel veel minder geworden.....

• Lempke
JWFpeters schreef op maandag 8 juni 2020 @ 19:50:
Ga ik proberen, hij heeft het gister toch weer een keer gedaan. Het is wel veel minder geworden.....
En is het verholpen of heb je nog af en toe problemen met opstarten?

• JWFpeters
Nee het is weer aan het terug komen lijkt het........vreemd snap er niks van.

• Lempke
Vreemd, het enige dat ik tegelijkertijd heb omgezet is CSM naar UEFI.

Verder eigenlijk alles standaard gelaten, behalve profile 1 voor XMP geheugen ingeschakeld..
Daarna heb ik het verder nooit meer gehad, en als ik nu fast boot in windows 10 weer aan zet heb ik het probleem weer wel.

[ Voor 8% gewijzigd door Lempke op 18-06-2020 22:58 ]

• JWFpeters
Ga het nog even goed testen.... Komt morgen ook een B550 MB binnen dus denk/ hoop dat ik het probleem dan zoiezo niet meer heb.

First build gaat niet zonder slag of stoot, monitor werkte Freesync niet goed vervangen voor een andere opgelost. Fan van cpu koeler was al stuk en nu dit dan nog.....

Maar goed we komen er wel.....

• JWFpeters
Even een update,

Nieuw B550 MB erin en alle problemen zijn opgelost!

Bedankt voor de hulp in ieder geval. Lijkt me dus toch iets met B450 en Ryzen 3000 aangezien je op google er genoeg over kan vinden. Met wat settings dus wel op te lossen lijk het maar iets wat met de B550 dus niet nodig is.

• Lempke
Hier lijken de problemen ook helemaal opgelost, ik heb afgelopen zaterdag een nieuwe voeding (Be quiet straight power 11) in mijn toren gezet en Windows 10 opnieuw geïnstalleerd en elke koude (en warme) start gaat nog helemaal goed.
Dus nog wel op een Mortar Max B450 bord, ik kan de oorzaak dus niet helemaal duiden maar het lijkt bij mij meer in een combinatie te zitten van bepaalde hardware, nu alles nieuw is werkt het helemaal goed.
Pagina: 1