FInnvandenberg schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 01:41:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 Boxed | € 159,- | € 159,- |
1 | Moederborden | MSI B450 Tomahawk MAX | € 119,96 | € 119,96 |
1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G | € 254,05 | € 254,05 |
1 | Behuizingen | NZXT H510 Zwart/Wit | € 78,90 | € 78,90 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 | € 69,04 | € 69,04 |
1 | Voedingen | Cooler Master MWE Gold 550 Full Modular | € 75,- | € 75,- |
1 | Solid state drives | Kingston A2000 1TB | € 125,04 | € 125,04 |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 880,99 |
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
Met deze pc ben ik voornamelijk van plan om te gaan gamen. Denk aan titels zoals: Rust, csgo , escape from tarkov
Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
De pc mag maximal 1000 euro kosten maar als je voor iets meer geld een betere performance krijgt is dit niet erg. (bijvoorbeeld 3 tientjes)
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
Monitor: Asus TUF VG24VQ
Muis: Logitech G g403 wired
toetsenbord en muismat heb ik ook nog liggen
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.
alles om spellen comfortabel in 1080p te spelen
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
in de tabel hierboven heb ik spullen gezet waarvan ik dacht die ongeveer nodig te hebben.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
De uitvoering wil ik het liefste in de case van nzxt h510 zwart/wit case omdat dat ik dat toch het mooiste vind. voorderest hoop ik dat jullie tegen mij zeggen of de componenten die ik heb uitgezocht wel samengaan.
Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
Nee ik ben niet van plan om te overklokken
Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?
Ik verwacht van jullie of jullie mij advies kunnen geven of ik moet wachten om bijvoorbeeld de nieuwe b550 moederborden of niet en of een betere gpu verstandiger is, en of ik nog een betere cpu koeler moet aanschaffen en/of ook nog extra ventilatoren moet aanschaffen
hoi @
FInnvandenberg ,
Wat leuk dat je een vraag stelt op het tweakersforum, ik hoop je zo goed mogelijk kunnen helpen!
Ik begin heel even met je huidige lijst:
Processors: Goed dat je voor amd hebt gekozen, intel is echt een stuk slechtere prijs/kwaliteit. De huidige gekozen processor heeft 6 cores, als je alleen gaat gamen dan is dat genoeg! Ook als je later nog zwaardere games gaat spelen. Ga je ook streamen en videobewerken? Dan zou ik een 3700x doen.
Moederborden: De b450 chipset vind ik ook een goede keuze, ik zou eerder kiezen voor de
pricewatch: Asus ROG Strix B450-F Gaming of de
pricewatch: Gigabyte Aorus B450 PRO (rev. 1.0) .
Die zijn rond de zelfde prijs en hebben:
- een tweede m2 slot
- Intel netwerkcontrollers, die beter zijn dan die van de msi
- een realtek alc1220 en alc s1220 die ook wederom beter zijn dan de msi
Ik vind zelf persoonlijk de asus er mooier uit zien
Videokaarten: goeie keuze voor videokaart! Met deze videokaart haal je op 1080p op ultra instellingen zo'n 80 fps en op medium instellingen 130-140 fps! Er is helaas wel 1 nadeel, je gekozen monitor heeft geen ondersteuning voor g-sync, hoewel sommige nvidia kaarten al samenwerken met freesync weet ik niet of dat met deze combinatie het geval is, is er iemand die hier meer over weet?
Behuizing: Ik vind dit zelf ook een prachtige behuizing!

Deze kast heeft prima koeling en maakt niet veel lawaai, je hoeft hier niet per sé een extra fan bij te kopen. Let wel op dat deze kast een usb-c aansluiting heeft en dat daarvoor ook een header op het moederbord moet zitten. En dat komt eigenlijk niet voor bij de b450 mobo's dus die zul je niet kunnen gebruiken. Bij het door jou gekozen moederbord en mijn 2 aanbevelingen zit geen usb-c header.
Geheugen: Je huidige geheugen is corsair, dat werkt meestal wel samen maar ik zou voor crucial kiezen omdat dat altijd samenwerkt. Hierover is heel erg veel discussie, er zijn mensen die zeggen dat er geen verschil tussen zit, maar er zijn ook mensen (waaronder ik) die vinden dat crucial voor de 100% zekerheid toch een slimmere keuze is. Ik zou dus dit als geheugen doen:
pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B ik zou daar voor een tientje geen probleem van maken
Voedingen: Je huidige gekozen voeding heeft genoeg aansluitingen voor je huidige systeem en 550 watt is ook ruim voldoende!
Ssd: Je hebt een goede ssd gekozen! Of 1tb genoeg is voor je systeem moet je zelf bepalen, je kunt als je 1 van de door mij aanbevolen moederborden gebruikt dan kun je later altijd nog uitbreiden door nog een nvme ssd'tje erbij te prikken. Je huidige ssd past op de moederborden, en is sneller dan de wd blue sn550. Goede keuze dus!
Om de rest van de vragen te beantwoorden:
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
[i]Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter voorderest hoop ik dat jullie tegen mij zeggen of de componenten die ik heb uitgezocht wel samengaan.
Je componenten gaan dus samen, op de usb-c connector van de nzxt kast na. (en misschien de videokaart + monitor)
Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?
Ik verwacht van jullie of jullie mij advies kunnen geven of ik moet wachten om bijvoorbeeld de nieuwe b550 moederborden of niet en of een betere gpu verstandiger is, en of ik nog een betere cpu koeler moet aanschaffen en/of ook nog extra ventilatoren moet aanschaffen
Je kan inderdaad wachten, maar dan alleen zoals @
99ruud99 om geld te besparen. Je hebt echt geen meerwaarde aan de pci 4.0 van een b550 chipset bij dit systeem.
Zoals ik al zei kun je met je huidige gpu 80 fps op ultra instellingen halen en 130-140 fps op medium, het is echt aan jezelf of je dat genoeg vindt. Hier kun je een kijkje nemen voor welke fps videochips hebben tegenover de gemiddelde prijs van die videochip:
https://nl.hardware.info/...kaart-voor-full-hd-gaming . als jij dus 144 hz op maximum instellingen wilt halen dan heb je minimaal de 2080 ti nodig, dus dat is gewoon niet haalbaar, het is namelijk gewoon onbetaalbaar! (dat rijmt

) met deze kaart heb je gewoon goede fps, voor een goede prijs. Als je goed in de grafiek kijkt zie je wel dat je met de 5600xt oc een grote stap maakt op het gebied van fps en een kleine stap op het gebied van prijs (zo'n 20 fps hoger voor gemiddeld 2 tot 4 tientjes meer.) als je een andere videochip wilt, kan ik daar een goede videokaart voor uitzoeken voor je.
Je kan inderdaad wel een betere cpu koeler aanschaffen, de meegeleverde boxed koeler maakt vaak veel lawaai.
Je hoeft geen extra ventilatoren aan te schaffen met je huidige kast.
Ik hoop je zo goed geholpen te hebben @
FInnvandenberg ! als je nog vragen hebt, stel ze gerust! En alvast veel plezier met je nieuwe systeem! (vergeet niet het beste antwoord te markeren pls)
Mvg, @
kastgordijn