Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

privebestanden en applicaties met werklaptop

Pagina: 1
Acties:

• Oliesjeik1
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 19-06 10:16
SITUATIE:
Ik heb op dit moment thuis een surface pro 4 met applicaties zoals lightroom, privé bestanden, office privé, etc.
Deze surface pro wil ik wegdoen omdat deze trager wordt, weinig opslag heeft, en all in all niet veel power.

Nu heb ik van mijn werk natuurlijk ook een laptop en deze gebruik ik over het algemeen veel meer (ook als ik thuis ben). Maar zo nu en dan moet ik toch mijn surface erbij pakken als ik bijvoorbeeld een applicatie zoals lightroom wil gebruiken. Dit vind ik onhandig omdat ik fijner werk op mijn laptop.

Ik krijg binnenkort een snelle desktop tot mijn beschikking met genoeg capaciteit die ik privé wil gaan inzetten. Echter, deze is weer niet 'mobiel'.

VRAAG:
Mijn werklaptop gebruik ik liever niet om daar mijn privebestanden en applicaties op te zetten. Ik zoek dus een manier om toch gemakkelijk, wanneer ik thuis ben, via mijn werklaptop prive zaken te kunnen regelen op de toekomstige desktop.

Heeft iemand hier een suggestie wat een goede manier kan zijn? Hieronder een optie zie ik zelf bedacht had maar wellicht weten jullie een veel betere manier.

MOGELIJKE OPTIE?
Dacht zelf de desktop gewoon ergens neer te gaan zetten met windows erop en vervolgens met een RDP sessie die desktop vanaf mijn werklaptop overnemen als ik bij mijn privé applicaties danwel bestanden wil. Op die manier ben ik wel mobiel (kan ook vanaf de bank bij wijze van en eventueel ook vanaf een andere locatie als ik toegang via internet geef) en blijft werk/privé wel gescheiden.

d'n oliesjeik

• BlazeMuis
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 17:49
Dual boot met een externe HDD/SSD misschien een optie? Indien het uiteraard mogelijk is om in de bootmanager van de laptop te komen.

Xbox Series X: BlazeMuis | 1950Wp Noord & Zuid - PVOutput

• FoxLenny
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 18:42
Zou inderdaad kijken naar iets van remote desktop. Zelf laatste tijd prima ervaring met Parsec.

• Oliesjeik1
FoxLenny schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 07:23:
Zou inderdaad kijken naar iets van remote desktop. Zelf laatste tijd prima ervaring met Parsec.
Ziet er interessant uit! Het lijkt gratis te zijn, klop dat?!

Vraag me even af wat het verdienmodel erachter is als het programma gratis wordt aangeboden...

d'n oliesjeik

• Microkid
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 19:15

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Remote desktop kan gewoon prima. Ofwel via de Microsoft manier (RDP, via mstsc.exe), of via andere tools zoals TeamViewer.

[Voor 6% gewijzigd door Microkid op 06-06-2020 09:51]

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Oliesjeik1
BlazeMuis schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 00:46:
Dual boot met een externe HDD/SSD misschien een optie? Indien het uiteraard mogelijk is om in de bootmanager van de laptop te komen.
Bedankt voor de suggestie, had hier ook aan gedacht maar vind ik iets minder flexibel:
a. als ik dan even bij een privé bestand of applicatie wil moet ik eerst rebooten naar mijn 'private os' en vervolgens weer terug, vind ik persoonlijk minder handig
b. moet je de hardeschijf bij de hand hebben en op de bank vind ik dat bijvoorbeeld ook minder handig als er dan ook nog een externe schijf aan de laptop bungelt.

[Voor 22% gewijzigd door Oliesjeik1 op 06-06-2020 09:33]

d'n oliesjeik

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Nu online

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Thuis een NAS neer zetten, dáár je privé bestanden op zetten en als je onderweg bent, VPN naar huis?
Of inderdaad gewoon een PC neer zetten en daarheen met RDP verbinden. Al werkt dat niet goed met zwaardere applicaties.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Oliesjeik1
unezra schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 10:19:
Thuis een NAS neer zetten, dáár je privé bestanden op zetten en als je onderweg bent, VPN naar huis?
Of inderdaad gewoon een PC neer zetten en daarheen met RDP verbinden. Al werkt dat niet goed met zwaardere applicaties.
Hey Unerza,

Ik heb inderdaad een NAS en die gebruik ik voornamelijk als backup. Al mijn bestanden staan daar ook. Hoewel dat inderdaad ook een optie m.b.t. bestanden is het denk ik geen oplossing voor het draaien van applicaties, voornamelijk de wat zwaardere (e.g. photoshop, lightroom). De NAS ondersteunt overigens wel virtualisatie (nooit gebruikt) maar lijkt mij dat dat niet soepel gaat draaien...

Op mijn werk laptop kan/mag/wil ik die applicaties niet installeren...

ps. de NAS is QNAP TS-251 met 16gb intern geheugen

[Voor 15% gewijzigd door Oliesjeik1 op 06-06-2020 11:03]

d'n oliesjeik

• osmosis
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 18-06 11:38
Ik doe het door middel van een externe M.2 USB3.1 behuizing

Daarop staat Ubuntu inc mijn privé meuk.

Werkt prima. zakelijke gedeelte op de interne schijf (windows)
Privé en werk is daardoor compleet gescheiden van elkaar

• FoxLenny
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 18:42
Oliesjeik1 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 09:26:
[...]

Ziet er interessant uit! Het lijkt gratis te zijn, klop dat?!

Vraag me even af wat het verdienmodel erachter is als het programma gratis wordt aangeboden...
Privé versie is gratis, zakelijk is betaald (net zoals Teamviewer).

• hans_lenze
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 17:21
Als het voor thuis is, is RDP een prima oplossing. Je hebt daar Windows 10 Pro voor nodig op je desktop en dan is het met één vinkje geregeld.

Zolang je RDP maar niet open zet naar het internet (met een portforward in je router) gaat het uitstekend. Om dat veilig te regelen heb je een VPN nodig en dat is een ingewikkelder verhaal.

while (! ( succeed = try ()));

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True