Telefoonkabel vervangen door UTP, graag een check

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkip
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-06 22:42
In mijn huis wil ik oude telefoonkabels vervangen door UTP-kabels. Ik heb hier maar beperkt verstand van, maar me ondertussen aardig ingelezen. Volgens mij is de situatie vrij standaard. Toch zou het fijn zijn als mensen met meer verstand van netwerken een korte check kunnen doen. Dus hierbij de situatie, voorgestelde oplossing en aankooplijst. Alvast dank voor het meedenken.

Situatie
Een jaren 20 huis met oude ongebruikte telefoonaansluitingen. De leidingen zijn (inschatting) zo’n 25 jaar geleden vervangen. Ik wil een utp-kabel van mijn woonkamer (waar de kabel/internet binnenkomt en mijn router (ASUS RT-AC66U) staat naar de zolder leggen. Daar staat de pc en is stabiel internet het meest urgent (wegens thuiswerken).
Er zijn vijf ongebruikte telefoonaansluitingen aanwezig in huis allemaal aan de straatzijde, 2 beneden, 2 op de 1e verdieping en 1 op zolder. De telefoonaansluiting komt, vermoed ik, binnen in de woonkamer (de kabel komt bij ons ook daar binnen). Het lijkt mij dat vanuit dit punt kabels lopen naar de andere telefoonaansluitingen. Vanuit dit punt wil ik dan ook een utp-kabel naar zolder leggen door de oude telefoonkabel te vervangen door UTP. Op een later moment wil ik wellicht ook van een telefoonaansluiting op de 1e verdieping een netwerkaansluiting maken, maar dit hoeft niet per se nu (maar als het om een of andere reden wel handig is dit direct te doen, dan hoor ik het graag).

Voorgestelde oplossing
• Ik vervang de telefoonkabel door een UTP6-kabel. Dit doe ik door de telefoonkabel te gebruiken om de UTP6-kabel door de buis heen te trekken. Ik heb op zolder graag twee netwerkaansluitingen, dus ik trek twee kabels door 1 buis van beneden naar boven.
• Zowel in de woonkamer als op zolder vervang ik de wandcontactdoos voor de telefoon door een wandcontactdoos voor een dubbele netwerkaansluiting.
• Ik verbind beide netwerkaansluitingen van de nieuwe wandcontactdoos in de woonkamer met mijn router door twee ethernetkabels. Op zolder leg ik een kabel naar mijn pc en klaar!

Aankooplijst
- 2 x RJ45 contactdoos + afdekplaat (heb nu schakelmateriaal van Jung, dus daar kan ik dit ook van kopen)
- 25 meter CAT6 kabel (solid, 100%koper)
- LSA-tool
- striptool
- een paar netwerkkabels (heb ik ook nog gedeeltelijk liggen)

Beste antwoord (via mikkip op 07-06-2020 13:43)

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
edit : iets te diagonaal gelezen

ben je zeker dat niet alle leidingen niet in de meterkast samenkomen ? ik zou het raar vinden dat je 1 telefoonlijn 5x zou doorlussen in huis... zou me logischer lijken als de vorige eigenaar een telefooncentraletje heeft laten installeren ofzo , met in elke kamer een eigen kabel vanaf de centrale

maak is paar plaatjes anders

om 2 aansluitingen te maken kan je ook een switch op zolder plaatsen ... je gaat 99% kans toch extra wifi daar willen dus heb je voor je accespoint ook een poortje nodig

alsook mis je nog een tube glijmiddel & electratape in je bestellijst
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/fa299012/kabeltrekken.jpg

[ Voor 64% gewijzigd door ijske op 05-06-2020 21:19 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• ijske
edit : iets te diagonaal gelezen

ben je zeker dat niet alle leidingen niet in de meterkast samenkomen ? ik zou het raar vinden dat je 1 telefoonlijn 5x zou doorlussen in huis... zou me logischer lijken als de vorige eigenaar een telefooncentraletje heeft laten installeren ofzo , met in elke kamer een eigen kabel vanaf de centrale

maak is paar plaatjes anders

om 2 aansluitingen te maken kan je ook een switch op zolder plaatsen ... je gaat 99% kans toch extra wifi daar willen dus heb je voor je accespoint ook een poortje nodig

alsook mis je nog een tube glijmiddel & electratape in je bestellijst
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/fa299012/kabeltrekken.jpg

[ Voor 64% gewijzigd door ijske op 05-06-2020 21:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ziet er goed uit. Het kan zijn dat de telefoonkabel is doorgelust, dus dat de kabel van zolder alleen naar de eerste verdieping gaat. In dat geval zou ik ook een netwerkkabel naar de eerste verdieping trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-06 21:23

JdM

Humbled

En als je merkt dat het doorvoeren heel zwaar gaat: Niet door blijven trekken met het risico op breken, maar terug en er een trekveer aan knopen ipv een utp kabel. Een trekveer kun je vanaf de invoerzijde erin duwen waardoor die er dan mogelijk wel doorheen komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:56
GlowMouse schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 21:15:
Ziet er goed uit. Het kan zijn dat de telefoonkabel is doorgelust, dus dat de kabel van zolder alleen naar de eerste verdieping gaat. In dat geval zou ik ook een netwerkkabel naar de eerste verdieping trekken.
Dat kan nog wel eens het geval zijn inderdaad. Bij analoge telefoonaansluitingen vaak gezien dat ze naar andere verdiepingen zijn doorgelust. Ik zou eerst een trekveer in de buis trekken met de oude kabel en daarna pas de utp kabel. Keuze kabel is prima trouwens, eindelijk eens iemand die niet apeshit gaat en “cat8” in z’n huis trekt ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkip
Dank voor jullie suggesties, nuttig!

@ijske Heel goed punt om toch nog beter in de meterkast te kijken. Ik heb de meterkast even opgeruimd en dat maakt het een stuk helderder. Zie de eerste foto van de bovenste helft van de meterkast. Er ligt al een heel setje utp-kabels, namelijk 5 stuks (4xutp4 en 1 x utp5, dus moet ze vervangen). Er blijken op de eerste verdieping nog twee telefoonaansluitingen te zitten. In totaal zijn er dus vijf telefoonaansluitingen boven. Deze kabels lopen door de grijze buis rechts op de foto. Rechts onderin ligt een bosje, dat nergens meer op uitkomt.
De telefoonaansluiting komt binnen bij de onderste helft van de meterkast (bij het gas en water). Van daaruit gaan twee utp-kabels de grond in. Ik neem aan dat dat de twee kabels naar de woonkamer zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZZsGQq4nJ9UNAV9BXRHjXFL-v4w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jgz7Kc5ovLjB2jZ9Cyf2PUBK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bu4qUVfCwMkFk75dO2KL5vlcsLI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fJhAojWnIHdvydjdmLDYH63v.jpg?f=fotoalbum_tile

Nu het er allemaal vrij netjes bij lijkt te liggen is het net zo handig om in 1 keer alle telefoonaansluitingen op de 1e verdieping en op zolder te vervangen door utp. Ben namelijk van plan hier nog even te blijven wonen en dan is het lekker toekomstbestendig. Ik heb ook al wel spullen die ik liever op UTP dan of wifi aansluit (netwerkaudio e.d.), dus.

Nieuw plan
  • Ik vervang de telefoonkabel die vanuit de woonkamer naar de onderste meterkast loopt door een UTP6-kabel. Deze kabel trek ik door naar de bovenste meterkast en deze stop ik in een switch. Het afmonteren van een rj45-connector op een stugge kabel is wat foutgevoelig lees ik, maar eentje moet lukken (en vervolgens beweeg ik deze kabel toch nooit meer.
  • Vanuit de switch ga ik met korte kabeltjes naar een patchpaneel. Vanuit het patchpaneel trek ik de stugge cat6-kabels naar de nieuwe utp-wandcontactdozen. Ik kies voor een patchpanel, omdat we een niet al te grote meterkast hebben waar ook nog paraplus e.d. in liggen. Met een patchpanel is het allemaal minder kwetsbaar (zo heb ik gelezen...)
  • Ik heb op alle plekken graag twee netwerkaansluitingen, dus ik trek twee kabels door elke buis van beneden naar boven.Dit doe ik door de telefoonkabel te gebruiken om de UTP6-kabel door de buis heen te trekken. Als dat niet lukt gebruik ik een trekveer.
  • Ik verbind de nieuwe wandcontactdoos in de woonkamer met mijn router door een ethernetkabel. Op zolder leg ik een kabel naar mijn pc en klaar!
Aankooplijst
  • 5 x dubbele RJ45 contactdoos + afdekplaat (heb nu schakelmateriaal van Jung, dus daar kan ik dit ook van kopen)
  • 1x enkele rj45 contactdoos voor in de woonkamer
  • ca 75 meter CAT6 kabel (solid, 100%koper, precieze aantal meters nog even uitrekenen).
  • LSA-tool
  • striptool
  • netwerkkabels om van patchpaneel naar switch te gaan.
  • 12 poorts patchpaneel Hierbij moet ik nog even kijken of er ook een variant is die handig los in de meterkast te schroeven is. 16-poorts switch zo eenvoudig mogelijk, ik heb geen zin/kunde om opties in te stellen e.d. De paar extra poorten zijn handig om evt mijn nas uit de woonkamer naar de meterkast te verplaatsen.
  • glijmiddel
  • isolatietape (heb ik liggen)
Mochten jullie nog ideeën of suggesties hebben, dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
meet even de buitenmaat van die flexibels

als dat 16mm is ,is 2x cat6 vrij onmogelijk... , dubbel cat5e is niet onmogelijk ,maar dan raad ik aan eerst een enkele te trekken, en als die erdoor is pas de 2e erbij tapen
kost je extra meters maar als ie ergens vast komt te zitten heb je tenminste toch 1 kabel..

als dat 20mm is kan dubbel cat6 wel normaliter

btw utp cat4 ? wauw... nog nooit gezien , moest vast een eeuwigheid oud zijn
zou het niet 4x2 paren zijn ?

btw2... stopcontact in de meterkast niet vergeten ?

[ Voor 18% gewijzigd door ijske op 06-06-2020 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sacul
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 04-06 14:14
Ik vervang de telefoonkabel die vanuit de woonkamer naar de onderste meterkast loopt door een UTP6-kabel. Deze kabel trek ik door naar de bovenste meterkast en deze stop ik in een switch. Het afmonteren van een rj45-connector op een stugge kabel is wat foutgevoelig lees ik, maar eentje moet lukken (en vervolgens beweeg ik deze kabel toch nooit meer.
@mikkip Waarom sluit je deze kabel ook niet netjes aan op het patchpaneel? Met 12 poorten heb je er genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkip
Dank @ijske. Het zijn inderdaad 16mm pvc-pijpen. Jammer dat 2xUTP6 wat te ambitieus is, ik lees het nu ook op de fora. Sommigen slagen er wel in om het er doorheen te knoeien, maar ik ga toch maar UTP5e doen. Ik ben ook niet echt een enorme datagebruiker, dus het duurt nog wel even voor ik tegen de grenzen van 5e oploop. Stopcontact moet ook inderdaad, daar huur ik vakman voor in.
NB: je hebt gelijk met de utp 5, 4x2 pair. Jammer, geen museumstukken hier dus...

@Sacul Ah, natuurlijk, kwartje gevallen. Ik zat even in mijn hoofd met eerst een switch dan een patchbord, maar ik kan natuurlijk een kabel ook prima eerst langs het patchbord leiden en dan naar de switch.

Ik ga komende week de kabel naar de zolder trekken en de eerste wandcontactdozen vervangen. De zomervakantie ga ik de rest wel doen (het is een wat groter projectje geworden dan gepland :-).Dank allen voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
of zou je single cat6 leggen ? je kan dan nog altijd kijken of je er een switch aanhangt
er bestaan zelfs switches die je via POE kan voeden

dual cat5e kan, als je smalle utp kabel hebt en veel glijmiddel ,maar als dat pijpje 1 knik maakt ben je sowieso f*cked :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkip
ijske schreef op zondag 7 juni 2020 @ 18:48:
of zou je single cat6 leggen ? je kan dan nog altijd kijken of je er een switch aanhangt
er bestaan zelfs switches die je via POE kan voeden

dual cat5e kan, als je smalle utp kabel hebt en veel glijmiddel ,maar als dat pijpje 1 knik maakt ben je sowieso f*cked :)
Goede en eens. Was tijdens het bestellen eind van de middag ook nog even aan het denken en toch maar voor cat6 + enkele wandontactdozen gegaan. Ik heb ook niet al te veel aansluitingen nodig, dus voor nu is enkel prima. Switches via POE is een goede, die kende ik nog niet. Dan moet ik daar wel rekening mee houden bij aankoop switch /'patchbord in de meterkast, maar dat maakt het wel nog flexibeler. En ik kan ook altijd nog de 10 coaxaansluitingen (dit huis heeft echt te veel wandcontactdozen) omvormen tot utp :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
HP J9979A & ubiquiti US-8 zijn er bv 2 die je via POE kan voeden...

leuke is dat je bv op zolder een POE switch zou kunnen plaatsen om de switch van de meterkast te voeden...
moet je geen electra aanleggen daar :-)
Pagina: 1