DIN RAIL timer installeren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lwd-kevin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-06 17:22
Beste Tweakers

Ik wil in onze nieuwbouwwoning graag mijn buitenverlichting kunnen regelen met een timer. Nou hangt er in mijn meterkast een kastje met een dinrail waar ik volgens de bouwer een timer in kan zetten. Nou heb ik een dergelijke timer gekocht maar ik heb geen idee hoe ik deze moet aansluiten (zie schema). N= nuldraad (blauw) , L = fasedraad (bruin) maar ik heb geen idee waar ik de aarde en het schakeldraad in moet stoppen. Bij voorbaat dank !

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/xhjq06j/20200602-221417.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:06
Heb je aan de bovenkant geen schroeven?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lwd-kevin
DiedX schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 20:44:
Heb je aan de bovenkant geen schroeven?
jazeker !
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/bJDbtJD/20200605-204644.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjan445
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18:54
Je bent al een heel eind op weg, er zit in de schakelaar een wisselcontact in. Je sluit aan de common (4) nogmaals je fase draad aan. Deze schakelt dan de uitgang (5)

De voedingsspanning voor timer heb je al juist aangesloten op 1 en 2

Aansluitschema staat ook op de site van BOL:
https://www.bol.com/nl/p/...0000117586553/?country=BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gauntlet
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-06 22:37
Als je de timer een beetje draait kan je zien dat er een tekening staat boven de 5 4 3.

Tussen 4 en 5 heb je een normaal open contact.
En tussen 4 en 3 een normaal gesloten.
Dit wil je de lamp kan schakelen tussen 4 en 5 als de lamp niet moet branden als de timer uit staat.

Dus blauw rechtstreeks naar de lamp.
Zwart naar 4, en bruin (lamp) naar 5.

edit: wat @arjan445 zegt dus.

[ Voor 4% gewijzigd door gauntlet op 05-06-2020 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lwd-kevin
Dank voor jullie reactie! Ik maak uit bovenstaande op dat ik het fasedraad moet splitsen zodat deze naar 1 én 4 loopt. Het zwarte draad komt dan op 5. Ik heb enkel deze 4 kabels. Als ik bruin en zwart samen op een kroon zet gaan alle lampen buiten branden.

[ Voor 25% gewijzigd door lwd-kevin op 05-06-2020 21:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Buitenverlichting... heeft dit ding een astrotimer? Nee? Dan lekker terugsturen en eentje kopen mét. Of ga je werkelijk dat ding elke twee weken weer anders instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:47
Ik wou iets zeggen over astro, maar zag dat @kabeltjekabel mij al voor was.

Gezien die dingen best wel aan de prijs zijn is een tactisch geplaatste schemerschakelaar wellicht ook nog een optie.

[ Voor 44% gewijzigd door ThinkPad op 05-06-2020 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
lwd-kevin schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 20:42:
…maar ik heb geen idee waar ik de aarde … in moet stoppen.
Aarde mag NOOIT geschakeld worden. De aarding zorgt voor de veiligheid van jou en je naasten die mogelijk in aanraking kunnen komen met de apparatuur die geaard dient te worden of te zijn. Veiligheid moet een zekerheid zijn en niet iets wat optioneel is, vandaar NOOIT een geschakelde aarde maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
sypie schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 21:30:
[...]
Aarde mag NOOIT geschakeld worden. De aarding zorgt voor de veiligheid van jou en je naasten die mogelijk in aanraking kunnen komen met de apparatuur die geaard dient te worden of te zijn. Veiligheid moet een zekerheid zijn en niet iets wat optioneel is, vandaar NOOIT een geschakelde aarde maken.
Terechte opmerking dat dit NOOIT mag maar geef TS dan ook even aan WAAR deze de aarde dan WEL moet bevestigen ? :P >:)

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
lwd-kevin schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 20:42:
ik heb geen idee waar ik de aarde ...
Op de aardrail, meestal bovenin de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
ThinkPadd schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 21:14:
Ik wou iets zeggen over astro, maar zag dat @kabeltjekabel mij al voor was.

Gezien die dingen best wel aan de prijs zijn is een tactisch geplaatste schemerschakelaar wellicht ook nog een optie.
Voordeel is wel dat ze gewoon werken, iit die schemerschakelaars die altijd de verkeerde kan op kijken, last hebben van verkleuring van het glaasje, vogelpoep, etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:48
kabeltjekabel schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 21:12:
Buitenverlichting... heeft dit ding een astrotimer? Nee? Dan lekker terugsturen en eentje kopen mét. Of ga je werkelijk dat ding elke twee weken weer anders instellen?
Dit is een heel goed punt. Als je een timer koopt met astrologische klok stelt hij zichzelf in op zonsondergang en opkomst en met winter en zomertijd. Hoef je nooit meer naar omkijken.

Een ander nog veel simpeler alternatief is een schemerschakelaar.
https://www.elektrototaal...schemerschakelaar-4142314
Evt tijdklok vervangen voor een din rail relais als je wandcontactdozen wil schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:49
Voor de prijs van bovengenoemde schemerschakelaar kun je ook deze astro tijdschakelaar halen (bijna dan):
https://www.conrad.nl/p/f...-en-astro-functie-1342363

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lwd-kevin
Dank voor het meedenken! Ik ga deze proberen te retourneren en haal een astro timer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
BernardV schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 22:23:
Voor de prijs van bovengenoemde schemerschakelaar kun je ook deze astro tijdschakelaar halen (bijna dan):
https://www.conrad.nl/p/f...-en-astro-functie-1342363
Conrad... daar zijn altijd nog wel kortingscodes voor ook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:50
Uhhh. Paar hue lampen en een app installeren. Timer instellen, klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
aschja schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 23:02:
Uhhh. Paar hue lampen en een app installeren. Timer instellen, klaar.
Zit je vast aan hue, gaat natuurlijk na 5 jaar weer kapot, die app wil natuurlijk ook steeds meer van je persoonsgegevens verhandelen. No thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
kabeltjekabel schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 00:18:
[...]

Zit je vast aan hue, gaat natuurlijk na 5 jaar weer kapot, die app wil natuurlijk ook steeds meer van je persoonsgegevens verhandelen. No thanks.
Allemaal aannames. Die lampen die er nu in schroeft kunnen ook naar een jaar kapot gaan. En dat de app steeds meer gegevens van je wil ligt helemaal aan jezelf. Je kan gewoon een account aanmaken met jantjepietjetruusje en basta. Dus kom met betere argumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Zeker! Wel allemaal heel realistisch.
aschja schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 08:33:
Die lampen die er nu in schroeft kunnen ook naar een jaar kapot gaan.
Big whoop. LED lampje a €3. Kun je hem zes keer vervangen en nog steeds goedkoper uit zijn dan met de 1e HUE lamp. Verder durf ik de stelling wel aan dat die HUE lampen juist eerder kapot gaan.
En dat de app steeds meer gegevens van je wil ligt helemaal aan jezelf.
Daar heb je natuurlijk niks aan te kiezen. Het is 'ja' of 'nee'... en dan dus geen app.
Je kan gewoon een account aanmaken met jantjepietjetruusje en basta. Dus kom met betere argumenten.
Ja; aparte telefoon kopen om je lampen te bedienen; heel voordelig allemaal. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
kabeltjekabel schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 14:22:
[...]

Zeker! Wel allemaal heel realistisch.

[...]

Big whoop. LED lampje a €3. Kun je hem zes keer vervangen en nog steeds goedkoper uit zijn dan met de 1e HUE lamp. Verder durf ik de stelling wel aan dat die HUE lampen juist eerder kapot gaan.

[...]

Daar heb je natuurlijk niks aan te kiezen. Het is 'ja' of 'nee'... en dan dus geen app.

[...]

Ja; aparte telefoon kopen om je lampen te bedienen; heel voordelig allemaal. 8)7
Ik lees het goed. Niet voor redenering vatbaar. Lekker moeilijk doen met schakelaars die als horken in te stellen zijn is natuurlijk veel logischer. Ook heb je geen smartphone begrijp ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
aschja schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 14:25:
[...]

Ik lees het goed. Niet voor redenering vatbaar. Lekker moeilijk doen met schakelaars die als horken in te stellen zijn is natuurlijk veel logischer. Ook heb je geen smartphone begrijp ik.
Die astrotimer doet gewoon wat hij moet doen zonder naar China door te ratten wanneer ik hoeveel lampen aan heb en wie ik in mijn contactpersonenboek heb staan.

Ik heb een smartphone, en gezien hoe brak die dingen werken wens ik niet mijn verlichting daarvan afhankelijk te maken.
Pagina: 1