Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yotta
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 17-06 12:30

Yotta

0110101001111010

Topicstarter
Bij het opstarten van de laptop (MSI GP62M 7RD) kom ik opeens in de bios uit, doorstart naar Windows gebeurt niet.
In de laptop zit een SSD en een HD, de HD zie ik terug in de bios, de SSD niet.
Laat nou net op de SSD Windows geïnstalleerd staan.

De laptop heeft jaren zonder problemen gedraaid, van de een op de andere dag wordt de SSD niet meer herkent. Laptop op de normale manier afgesloten, en er zijn geen SSD foutmeldingen geweest.

Al gedaan, bios geüpdatet via USB stick.
Gelukt maar geen resultaat

Nog te doen, via USB stick Windows opstart maken. Echter, als de bios de SSD niet herkend dan Al Windows deze ook niet zien.

Herkenbaar probleem? Iemand een oplossing?

[Voor 21% gewijzigd door Yotta op 05-06-2020 20:30]

0110101001111010

• Q
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 08-05 20:33

Q

Inactief

Je SSD vervangen door een nieuwe, deze is helaas stuk.

Je kunt ‘m misschien aan een andere computer hangen om te testen.

Ik hoop dat het een SSD is die je kunt vervangen en je zult even moeten opletten wat voor aansluiting en fysiek formaat het is bij de aanschaf van een nieuwe.

• Yotta

Yotta

0110101001111010

Topicstarter
In de laptop specs staat dat het een NVMe PCIe Gen3 SSD is. Oftewel zo'n insteek printplaat.
Helaas heb ik daar geen dock voor om deze uit te lezen.

De conclusie, SSD is stuk, verbaast me enigszins want ik zou juist verwachten dat een SSD robuust is en niet zomaar stuk gaat.

Wellicht dat een driver van de SSD controller niet goed functioneert.

0110101001111010

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 00:38
Los/scheef gerammeld door veel reizen met de laptop of toch wat stof in de connector?
Keertje loshalen en opnieuw monteren.
YouTube: MSI GL62M 7RD SSD Upgrade (Samsung 960 Evo) lijkt prima te doen.

• Q

Q

Inactief

Yotta schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 15:14:
IDe conclusie, SSD is stuk, verbaast me enigszins want ik zou juist verwachten dat een SSD robuust is en niet zomaar stuk gaat.
Het verbaasd mij altijd dat mensen denken dat dingen niet stuk gaan. ;)

• Renault
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 23:21
Als ik in de Pricewatch zoek naar een MSI GP62M 7RD, lijkt het er in de pricewatch op dat die al ruim 2 jaar niet meer wordt verkocht.
De SSD is dus al minimaal 2 jaar oud nu en een backup van je data behoor je sowieso te hebben.

De tip van @rdejongjr is een goede: een keertje loshalen en weer monteren nadat je de SSD-contacten hebt gereinigd (bv. met een nat brillendoekje) zou best kunnen werken: maak dan wel meteen een backup van al je data.

En benader de SSD (welke?) dan eens met de software van de fabrikant: wellicht heeft hij een firmware update nodig (die had hij sowieso allang moeten hebben).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yotta

Yotta

0110101001111010

Topicstarter
Inmiddels de laptop open gehad, SSD eruit en connector schoon gemaakt. SSD terug erin, helaas weer direct het bios scherm.
Jammer genoeg zit er geen tweede SSD slot in om het defect te checken.

Iemand een idee waar deze (zie rondje) connector voor is?

0110101001111010

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Q

Q

Inactief

Dat lijkt mij een connector waarmee het kleine printje met de sata connector voor je hdd op het mobo zit aangesloten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yotta

Yotta

0110101001111010

Topicstarter
Ok, ik heb de boel inmiddels weer draaiende. :D
Via een USB stick een Windows boot gemaakt, dmv er het 'hulpprogramma' erop te zetten.
In dat boot menu kan ik MSdos kiezen en zodoende wat bestanden van de ene partitie naar de andere zetten zodat er een niet noemenswaardige partitie ontstond die geformateerd / verwijderd kan worden. Daarop vervolgens een nieuwe schone Win10 op geïnstalleerd.

M'n stille hoop, om de nvme SSD via Windows toch terug te vinden / uit te lezen, is helaas niet gelukt. De SSD zal ik als afgeschreven moeten zien ;(
Ik laat het er niet helemaal bij zitten, nog een sprankling hoop om via een nvme -> USB adapter de SSD uit te lezen.

Om er toch nog een positieve gedachte aan over te houden, tijd om een nieuw SSD te bestellen. Met meer opslag capaciteit uiteraard, 500GB is voor deze toepassing genoeg. Daarvoor denk ik aan de Samsung 970 evo als waardige vervanger.

0110101001111010

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 10-01 17:43

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

En nu je weet dat het kapot kan, regelmatig een backup maken :D

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 22:15

nelizmastr

Goed wies kapot

Yotta schreef op zondag 7 juni 2020 @ 14:30:
Inmiddels de laptop open gehad, SSD eruit en connector schoon gemaakt. SSD terug erin, helaas weer direct het bios scherm.
Jammer genoeg zit er geen tweede SSD slot in om het defect te checken.

Iemand een idee waar deze (zie rondje) connector voor is?
[Afbeelding]
Mini SATA, bedoeld voor een DVD drive. Dit bord zal dus in meerdere modellen worden gebruikt.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 23:21
Tja, als de SSD niet in de BIOS zichtbaar is, houdt het ver op.
Een externe M2 adapter is zo duur dat dit nauwelijks een alternatief is.

Je enige hoop zou zijn dat je iemand vindt met een andere PC/laptop die een M2 NVME SSD aankan en hem daarna ook in de BIOS ziet, waarna je met GParted nog een poging zou kunnen wagen.
Maar ook dat geef ik weinig kans: verdwenen of read-only SSD's zijn vrijwel altijd intern defect.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True