Buitenstopcontact zonder aarde

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan212
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 02-07 16:10
Mijn vraag
Ik wil graag een buitenstopcontact aan gaan leggen. Aan de binnenkant van de muur zit al een doos met binnenstopcontact.

Ik wil van binnen naar buiten boren (schuin naar beneden) maar heb hier helaas geen aardedraad liggen.

Is het verstandig zo'n stopcontact aan te leggen?

Wat ik ga gebruiken is:
1) elektrakabel voor buiten (met dus een mantel erom heen)
2) ROTH LANGE Opbouw wandcontactdoos (wcd) 2-voudig RA IP55 gijs/blauw Spatwaterdicht

Ik hoor het graag.

Beste antwoord (via stefan212 op 06-06-2020 20:11)

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
stefan212 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 23:41:
Mij is ondertussen duidelijk geworden dat ik aarde moet gaan gebruiken. Echter is er wat onduidelijkheid gekomen over waar ik precies doorheen wil boren. Dat is niet de foto van de wcd die ik eerder heb gepost.

Mijn vraag is nu: waar komt de bedrading van de wcd logischerwijs vandaan waar ik doorheen wil boren, is dat van de lasdoos in het plafond of van de andere wcd's verderop?
Meestal gaat die wcd in de hoek naar de centraaldoos boven de eettafel, naar de centraaldoos boven de salontafel en dan naar de groepenkast. Tussen woonkamer en keuken zit meestal geen verbinding.
Dus je zou 1 lange aarddraad uit de groepenkast erbij moeten trekken.
Mocht er een buis lopen van centraaldoos boven de eettafel naar de keuken, dan zou je ook daar een aarde vandaan kunnen halen. Dat kán, is niet onveilig maar geeft wel onlogische opbouw van de installatie. Liever dus uit de groepenkast aarde bijtrekken.

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Nu online
stefan212 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 20:15:
Mijn vraag
Ik wil graag een buitenstopcontact aan gaan leggen. Aan de binnenkant van de muur zit al een doos met binnenstopcontact.

Ik wil van binnen naar buiten boren (schuin naar beneden) maar heb hier helaas geen aardedraad liggen.

100% onverstandig. Niet doen, echt NIET doen!

Ook niet met als reden "komt alleen telefoonlader op, is niet geaard". Er komt een dag dat er toch een strijkbout/hogedrukspuit/gereedschap op wordt aangesloten. Gaat het mis, dan is het vaak meteen goed raak....

[ Voor 18% gewijzigd door Ramon 73 op 05-06-2020 20:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:46
Je vraagt het hier, dus je zult wel een reden hebben om te denken dat het wellicht geen goed plan is.

Wat is die reden?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan212
Ik vraag me af of het waterafstotend genoeg is. Ik snap dat het niet wenselijk is, maar betekent het dan ook gelijk dat ik het gewoon niet moet doen?

Volgens Ramon is het onverstandig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Randaarde beschermt voor een lekkage van stroom door het apparaat wat je vasthebt. Dus jij staat lekker met je hogedrukspuit in je hand en het ding krijgt intern kortsluiting die op een of andere manier de behuizing of het water raakt, dan lekt de stroom niet weg via de aardedraad, maar via jouw lijf.

Dat moet je dus gewoon niet willen.

Dat heeft dus niets met de waterdichtheid van de contactdoos te maken.

[ Voor 9% gewijzigd door CodeCaster op 05-06-2020 20:37 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-07 09:12

Bullet NL

Eigen Wijs

Altijd gebruik maken van een "aarde draad" in dit soort situaties. Voor een grasmaaier misschien niet nodig, maar je zal er maar een keer een pomp of buitenverlichting op aansluiten.

Wat je overigens wel kan doen, kijk als er wel een aarddraad in de centraaldoos zit in de kamer waar je de WCD op aan wil sluiten.

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan212
Bullet NL schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 20:42:
Altijd gebruik maken van een "aarde draad" in dit soort situaties. Voor een grasmaaier misschien niet nodig, maar je zal er maar een keer een pomp of buitenverlichting op aansluiten.

Wat je overigens wel kan doen, kijk als er wel een aarddraad in de centraaldoos zit in de kamer waar je de WCD op aan wil sluiten.
Dat is neem ik aan van de lamp, klopt dat? Het huis is van 1990.

In de buurt heb ik een lamp (geloof ik ook zonder randaarde). Daarnaast zit een paar meter verder een doos met heel veel bekabeling erin, waar wel aarde in zit.

[ Voor 14% gewijzigd door stefan212 op 05-06-2020 20:50 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• somers1234
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:57
Waarom doet iedereen zo benauwd? Waarschijnlijk heeft de TS binnen ook stopcontacten zonder randaarde. Mag hij nu binnen ook niet meer strijken of stofzuigen?

Natuurlijk is het veiliger om randaarde te hebben maar het ontbreken daarvan moet ook geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan212
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JGoQGnlfxi96w4wIu5GuXI4bZks=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8tJgvVmMgKe5HLYvNKmS1Kay.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
somers1234 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 20:48:
Waarom doet iedereen zo benauwd? Waarschijnlijk heeft de TS binnen ook stopcontacten zonder randaarde. Mag hij nu binnen ook niet meer strijken of stofzuigen?

Natuurlijk is het veiliger om randaarde te hebben maar het ontbreken daarvan moet ook geen probleem zijn.
De kans dat je inderdaad binnen vocht hebt, met een spatel door de kabel jast of met water tegen het stopcontact aankomt is inderdaad net zo groot. Kan geen kwaad dus.

Sarcastisch natuurlijk.

@stefan212 er zit gewoon aarde in maar niet gebruikt! Gewoon doorverbinden dus met een wago klem of lasdop. (Dat is die geel groene draad in de middelste doos)

[ Voor 14% gewijzigd door GeeMoney op 05-06-2020 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-06 13:01

Gé Brander

MS SQL Server

Inderdaad wat @GeeMoney zegt, gewoon de aardedraad (geel/groen) gebruiken, doorknippen, verdelen en klaar.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:35

Grvy

Bot

Waarom doet iedereen zo benauwd? Dood gaan we toch. Kan net zo goed maar zo snel mogelijk gebeuren. :P

Dit is een account.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• somers1234
Begrijp mij niet verkeerd. Ik ben electrical engineer van beroep en het advies aan de TS is uiteraard het voorzien van aarde als dat mogelijk is. We moeten alleen niet doen alsof aarde een wondermiddel is en de TS in levensgevaar is als deze ontbreekt.

Je bladblazers, grasmaaier en heggeschaar zijn dubbel geïsoleerd en daar gaat je aarde ook weinig toegevoegde waarde hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Uitbreiding van installatie... voldoen aan huidige norm; dus al 24 jaar geen WCD zonder RA meer.

Stijkbout klasse I hoort inderdaad ook op een geaard stopcontact. HTK stofzuigers zijn zo'n beetje allemaal klasse II

Maar binnen kun je ook gewoon saneren.
somers1234 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 21:02:
Begrijp mij niet verkeerd. Ik ben electrical engineer van beroep en het advies aan de TS is uiteraard het voorzien van aarde als dat mogelijk is. We moeten alleen niet doen alsof aarde een wondermiddel is en de TS in levensgevaar is als deze ontbreekt.

Je bladblazers, grasmaaier en heggeschaar zijn dubbel geïsoleerd en daar gaat je aarde ook weinig toegevoegde waarde hebben.
TS zegt dat hij een wcd met RA gaat gebruiken... dan is aansluiten gewoon verplicht.

[ Voor 31% gewijzigd door kabeltjekabel op 05-06-2020 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Daar is dus aarde al aanwezig. Doorknippen, 2x strippen, steeklasklem er op.

Zit daar nou een kroonsteen in de bovenste doos :?

[ Voor 6% gewijzigd door kabeltjekabel op 05-06-2020 21:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Grvy schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 20:56:
[...]

Waarom doet iedereen zo benauwd? Dood gaan we toch. Kan net zo goed maar zo snel mogelijk gebeuren. :P
Tjah, maar om daar nu eerst buiten een stopcontact voor aan te gaan leggen...

Ben je tegenwoordig niet verplicht randaarde te gebruiken bij nieuwe stopcontacten? Of geldt dat alleen bij gehele renovatie?

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Raymond P schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 21:04:
[...]

Tjah, maar om daar nu eerst buiten een stopcontact voor aan te gaan leggen...

Ben je tegenwoordig niet verplicht randaarde te gebruiken bij nieuwe stopcontacten? Of geldt dat alleen bij gehele renovatie?
De mensen die graag aan verouderde regels hechten claimen altijd dat je tot in lengte van dagen oude zooi mag gebruiken. De norm laat net wat te veel ruimte voor foute interpretatie. Ik zie het gewoon als; uitbreiding installatie... dan zeker dat deel voldoen aan huidige norm... ergo; RA verplicht.

EDIT: en als dat invloed heeft op een ander verouderd deel... dan dat ook up to date brengen.

Als het goed is heb je al sinds 1996 sowieso geen nieuwe stopcontacten zonder RA gekocht; dus die raampjes hangen ook al minstens 24 jaar in het licht en dan zijn ze veelal sowieso al rijp voor vervanging.

[ Voor 19% gewijzigd door kabeltjekabel op 05-06-2020 21:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Nu online

Meeste stofzuigers zijn dubbel geisoleerd, dus aarde is daar al niet van toepassing. Strijkbout is altijd geaard, dus daar speelt het wel. De kans op een misser met vocht of gereedschap is binnenshuis gewoon kleiner. Daarom is de kans op ongelukken binnenshuis gewoon kleiner.
Maar geaarde wcd zijn al sinds half 1996 verplicht, dus zo langzamerhand zou alles wel eens randaarde mogen hebben.
Grvy schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 20:56:
[...]

Geef het goede voorbeeld en begin bij jezelf :P
somers1234 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 21:02:
Begrijp mij niet verkeerd. Ik ben electrical engineer van beroep
Niet zo'n hele goeie, lijkt mij....
en het advies aan de TS is uiteraard het voorzien van aarde als dat mogelijk is. We moeten alleen niet doen alsof aarde een wondermiddel is en de TS in levensgevaar is als deze ontbreekt.
Aarde is zeker geen wondermiddel en oplossing voor alle elektrische problemen. Maar je weet niet wat er kan gebeuren als een ander dat zo toch gaat aanleggen "Ja, maar op tweakers zei somers1234 dat het wel kon". Ga jij nar die jingen zijn begrafenis om het even uit te leggen? Dit soort adviezen geef je niet, nooit, never! Wat je in eigen huis doet moet je lekker zelf weten, waarschijnlijk ben je verstandig genoeg om apparaten/verlengsnoeren etc met problemen snel te spotten en buiten gebruik te stellen. Hele volksstammen gebruiken verlengsnoeren waar de isolatie van stuk is, draden gebroken/fout aangesloten zijn en weet ik al niet meer. Ik zie zoveel ellende in de elektrische installaties van andermans huizen dat je gerust kunt stellen dat in 80% van de oudere woningen gevaarlijke situaties zitten.
Dat klopt. Maar jij weet niet of er straks een waterkoker/luchtcompressor/zwembadheater op wordt aangesloten.

Ik heb 2 weken geleden bij een maat nog een tuinstopcontact uitgebreid vanwege het zwembad. Daar stond door gepruts van vorige bewoners zelfs spanning op de randaarde......ik bedoel maar.

Zonder randaarde wil niet zeggen dat het per definitie mis zal gaan, wellicht niet. Maar als het mis gaat, dan is het ook goed fout.

[ Voor 69% gewijzigd door Ramon 73 op 05-06-2020 23:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• somers1234
@Ramon 73 Ik raad de TS ook zeker aan die aarde aan te brengen. Laat dat duidelijk zijn. We moeten de TS alleen wel beide kanten van het verhaal laten zien.

Als het een kleine aanpassing is dan hoeft echt niet de hele installatie overhoop gegooid te worden. Als een aarde erg moeilijk te realiseren is dan hoop ik dat de TS met al deze informatie zelf een overweging kan maken wat nodig is op basis van zijn gebruik. Krijgt hij er makkelijk een aarde draadje bij dan moet hij dit ook zeker proberen te doen.

Verder gaat een geaard stopcontact ook echt niet veiliger zijn als de verlengsnoer van TS een defect heeft. Raak je het bruine draadje aan dan krijg je alsnog een opdonder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Nu online
somers1234 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 22:24:
@Ramon 73 Ik raad de TS ook zeker aan die aarde aan te brengen. Laat dat duidelijk zijn. We moeten de TS alleen wel beide kanten van het verhaal laten zien.

Als het een kleine aanpassing is dan hoeft echt niet de hele installatie overhoop gegooid te worden. Als een aarde erg moeilijk te realiseren is dan hoop ik dat de TS met al deze informatie zelf een overweging kan maken wat nodig is op basis van zijn gebruik. Krijgt hij er makkelijk een aarde draadje bij dan moet hij dit ook zeker proberen te doen.

Verder gaat een geaard stopcontact ook echt niet veiliger zijn als de verlengsnoer van TS een defect heeft. Raak je het bruine draadje aan dan krijg je alsnog een opdonder.
Zonder aarde een stopcontact buiten aanbrengen dat wél een randaarde contact heeft is gewoon categorisch fout! Er bestaat in dit soort zaken niets als "beetje fout" of "redelijk veilig". Net als een zwangerschap, je bent zwanger of niet. Een beetje zwanger bestaat niet.
Stopcontact buiten zonder werkende randaarde is gewoon onveilig, punt.
Het kán best lang goed gaan, maar áls het eenmaal mis gaat dan is er veel schade. Misschien is het nooit nodig, bij velen treedt er nooit een aardlek op. Maar er zijn nog legio gevallen waar een gevaarlijke aardfout levens gekost heeft.
Dus nee, je geeft nooit of te nimmer het advies om "dan maar" zonder aarde te werken. Als je dat zelf doet dan is dat jouw probleem, heeft een ander geen aandeel in. Stel jezelf de vraag of jij jezelf nog aan durft te kijken in de spiegel als over jaren uitkomt dat het 6-jarige zoontje van TS overleden is door jouw onveilig advies? Ik zou zo niet door het leven willen, maar is misschien voor jou anders.

Sowieso zou er een stopcontact komen, buiten, met randaarde contacten die dan vervolgens niet zijn aangesloten. Dat is fout op fout. Stopcontact is geaard en van buiten zie je niet dat het niet is aangesloten. De argeloze gebruiker ziet randaarde en neemt aan dat het wel goed zit. Niet dus, in dit geval.

En fase aanraken geeft uitschakelen van de aardlekschakelaar. Echter, als je die niet af en toe test (advies is 1x per maand, maar da's wat veel....) dan heb je niet al teveel zekerheid dat de aardfout ook tot uitschakelen leidt.
Alsjeblieft, onthou je van het geven van onveilige adviezen. Als je dat niet begrijpt dan zou ik toch eens wat meer ervaring opdoen. Wat je zelf thuis doet is jouw verantwoordelijkheid.
Zelf zie ik veel woonhuizen waar van alles en nog wat in elkaar geprutst is door klojo's, dus ik ben heel allergisch voor onveilig prutswerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefan212
Mij is ondertussen duidelijk geworden dat ik aarde moet gaan gebruiken. Echter is er wat onduidelijkheid gekomen over waar ik precies doorheen wil boren. Dat is niet de foto van de wcd die ik eerder heb gepost.

Mijn vraag is nu: waar komt de bedrading van de wcd logischerwijs vandaan waar ik doorheen wil boren, is dat van de lasdoos in het plafond of van de andere wcd's verderop?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-UGh2H0JuYP4Xi32AG5vjFi7r5g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GCgrqdocPG3hNTYURRuyMevM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan212
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wPuo8KJb_rEtvkDlDckwbtv7-WI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/thwQE2AaSPAsVLxie1WqTEjR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

[Afbeelding]
Zijn die lasdozen in het plafond onderling verbonden ? zo ja .. trek daar de aarde er doorheen (3 nieuwe draden trekken van A naar B .. probleem solved..

Anders kan je wellicht beter overwegen van de meterkast (door de kruipruimte ja) naar bv je schuur (als je die hebt) of buiten lasdoos tegen de muur op 1m v.d grond aan het huis monteren.. en daarvandaan je stopcontact(en) verder trekken .. Als je later dan nog meer elektra wil aanleggen hoef je niet van voor af aan te beginnen ..

ik zelf heb bv in de schuur een zekering kast gemonteerd ..maar dit is wel "overkill"
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/niAiZ5I.png

De reden dat ik dit heb gedaan is dat ik 1 voor verlichting heb, 1 voor "werk" en 1 voor PV (op schuurdak) .. + netwerk (tweaker of niet)

in mijn meterkast is dit een aparte groep ..

Wat jij nu krijgt is als er buiten kortsluiting is dat je "woonkamer" .. (tv etc ..) ook uitvalt ..met pech ook je keuken/koelkast/vriezer .. en ben je op vakantie dan is alles ontdooit .. niet fijn..

dat is nu bij mij niet meer mogelijk

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:28
Waarom niet doorboren bij de WCD's met aarde.
Misschien iets minder fraai buiten maar scheelt je wel veel kopzorgen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Nu online

Meestal gaat die wcd in de hoek naar de centraaldoos boven de eettafel, naar de centraaldoos boven de salontafel en dan naar de groepenkast. Tussen woonkamer en keuken zit meestal geen verbinding.
Mocht er een buis lopen van centraaldoos boven de eettafel naar de keuken, dan zou je ook daar een aarde vandaan kunnen halen. Dat kán, is niet onveilig maar geeft wel onlogische opbouw van de installatie. Liever dus uit de groepenkast aarde bijtrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan212
Ramon 73 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 00:13:
[...]

Duidelijk. Dan ga ik dat morgen proberen.
Bedankt in ieder geval allemaal voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Je weet toch wat op welke groep zit? Als de doos waarvandaan je de doorvoer wil maken dezelfde groep heeft als de lamp die er in de buurt hangt, dan zal er zeer waarschijnlijk een rechtstreekse buis tussen die twee zijn. Als in die doos bij de lamp geen groengeel is kun je nog een segment verder terug gaan.

Ik heb vorig jaar een woning uit 1990 overal van randaarde wcd's voorzien. Groengeel was vanuit de bouw met elke groep meegetrokken naar de eerste centraaldoos, gebruikt of niet gebruikt.
Ramon 73 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 00:13:
[...]Mocht er een buis lopen van centraaldoos boven de eettafel naar de keuken, dan zou je ook daar een aarde vandaan kunnen halen. Dat kán, is niet onveilig maar geeft wel onlogische opbouw van de installatie. Liever dus uit de groepenkast aarde bijtrekken.
Wat bedoel je? Als dat allemaal dezelfde groep is, is dat helemaal geen onlogische opbouw.

Is het een verschillende groep dan hoort die hele buis er niet te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Nu online
kabeltjekabel schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 00:27:

[...]

Wat bedoel je? Als dat allemaal dezelfde groep is, is dat helemaal geen onlogische opbouw.

Is het een verschillende groep dan hoort die hele buis er niet te zijn.
Keuken en woonkamer is meestal een andere groep. Maar ik heb het wel meegemaakt dat er toch vanuit de centraaldoos van de ene groep verbinding was naar de centraaldoos van een andere groep. Zou niet moeten, maar komt heus wel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan212
Volgens mij is het wel dezelfde groep, maar dan kan het alsnog zo zijn dat er verschillende kabels vertrekken naar de centraaldozen. Dat idee heb ik omdat er bij 1 wel aarde zit en de andere niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan212
Het is me ondertussen gelukt. Ik heb van een centraaldoos aarde getrokken naar de wcd. Dus er zit nu aarde in het buitenstopcontact.

Denk dat ik alleen nog moet kitten om het waterdicht te maken.

Bedankt allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Nu online
stefan212 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 20:10:
Het is me ondertussen gelukt. Ik heb van een centraaldoos aarde getrokken naar de wcd. Dus er zit nu aarde in het buitenstopcontact.
TOP! Zo moet het. Goede actie.
Denk dat ik alleen nog moet kitten om het waterdicht te maken.

Bedankt allemaal!
Mosterd na de maaltijd.....als je van binnen naar buiten ietsje "bergaf" had geboord was er nooit water naar binnen gelopen.
Maar als je het stopcontact over het gat zet is de kans toch klein dat er water naar binnen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05-07 13:21
Als dat stopcontact zo laag zit, en je gaat ook nog eens schuin naar beneden boren... kom je dan niet veel te laag uit? Zou zelf niet zo happig zijn op een stopcontact vlak boven de grond buiten (opspattend water etc)...

Edit: Oh het is al geschied. Sorry voor deze mosterd na de maaltijd :$

[ Voor 6% gewijzigd door mcDavid op 06-06-2020 21:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
mcDavid schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 21:08:
[...]

Als dat stopcontact zo laag zit, en je gaat ook nog eens schuin naar beneden boren... kom je dan niet veel te laag uit? Zou zelf niet zo happig zijn op een stopcontact vlak boven de grond buiten (opspattend water etc)...

Edit: Oh het is al geschied. Sorry voor deze mosterd na de maaltijd :$
Wil niet zeggen dat het laag zit. Je kunt gewoon naar beneden boren, kabel er doorheen en op de gevel weer een stukje omhoog. Kan ook zijn dat zijn 'buiten' gewoon een stuk lager ligt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan212
Ik heb schuin geboord maar de wcd zit niet 100%strak op de muur (voegen etc zijn niet gelijk aan de bakstenen. Dus ik wil daar een kitrandje op zetten zodat het niet de wcd in kan sijpelen van bovenaf.

De wcd is ook over het gat gezet. Ik maak me niet druk over water dat het huis in komt. Wel over water dat het stopcontact in gaat.

[ Voor 25% gewijzigd door stefan212 op 06-06-2020 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steiner
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-05 21:15
stefan212 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 20:15:
Mijn vraag

Wat ik ga gebruiken is:
1) elektrakabel voor buiten (met dus een mantel erom heen)
2) ROTH LANGE Opbouw wandcontactdoos (wcd) 2-voudig RA IP55 gijs/blauw Spatwaterdicht

Ik hoor het graag.
Is een beetje eigen aardig IP55 hoort waterdicht te zijn en niet spatwaterdicht , maar overal waar je kijkt is de Roth die jij koopt/kocht vermeld als ip55 spatwaterdicht , misschien een ander type wat specifiek als Waterdicht vermeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Steiner schreef op zondag 7 juni 2020 @ 02:38:
[...]

Is een beetje eigen aardig IP55 hoort waterdicht te zijn en niet spatwaterdicht , maar overal waar je kijkt is de Roth die jij koopt/kocht vermeld als ip55 spatwaterdicht , misschien een ander type wat specifiek als Waterdicht vermeld is.
IP55 is zeer zeker niet (volledig) waterdicht, IP-x5 is 'sproeidicht': Wikipedia: IP-code

[ Voor 5% gewijzigd door Hahn op 07-06-2020 02:44 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:22

Yucon

*broem*

Hoe werkt 'trek er een aardekabel bij' in de praktijk? Het lijkt me nogal een gepruts door een bestaande pvc buis met bestaande installatiedraad erin een extra draad erbij te trekken. Lukt dat toch? Of is het gangbaar de bestaande bedrading eruit te halen en in 1x de drie draden opnieuw erdoorheen te trekken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Yucon schreef op zondag 7 juni 2020 @ 09:57:
Hoe werkt 'trek er een aardekabel bij' in de praktijk? Het lijkt me nogal een gepruts door een bestaande pvc buis met bestaande installatiedraad erin een extra draad erbij te trekken. Lukt dat toch? Of is het gangbaar de bestaande bedrading eruit te halen en in 1x de drie draden opnieuw erdoorheen te trekken?
Ligt er aan hoe vol deze zit en eventuele bochten (of flex). Met een nylon trekveer ga je kijken of je door de buis heen komt, zo niet probeer het dan via de andere kant.

Als het niet lukt, dan kan kiezen om bijvoorbeeld 1 bestaande draad te verbinden met 2 x nieuw (1 x aarde en 1 x dezelfde kleur als die je er uit haalt) en zo 2 draden mee te trekken met de oude draad. Je kunt uiteraard alle draden (behalve 1 ) verwijderen en daarmee een complete set nieuw mee te trekken.

Handiger is wel om dit met z'n tweeën te doen (de ene voert en andere trekt), ook is het tapen van de scherpe uiteinden wel belangrijk om eventuele beschadiging aan bestaande bedrading te voorkomen.

Vaak is het een 10 - 20 minuten werk

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:34
TS gooit even deze foto erbij. Gen verdere tekst, maar daar zit toch gewoon een aarde draad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:48
Yucon schreef op zondag 7 juni 2020 @ 09:57:
De gangbare manier is om de bestaande bedrading eruit te trekken terwijl daar een trekveer aan bevestigd is. Vervolgens trek je met de trekveer in een keer alle bedrading die je nodig hebt.

Kabels erbij frutten is een recept voor kabels die vast komen te zitten of beschadigd worden. In de praktijk is alles eruit en weer erin het snelst. Je hebt alleen een (hele) kleine kans dat bv de buis beschadigd blijkt, de trekveer losschiet en je er niets meer doorheen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Rukapul schreef op zondag 7 juni 2020 @ 14:24:
[...]

De gangbare manier is om de bestaande bedrading eruit te trekken terwijl daar een trekveer aan bevestigd is. Vervolgens trek je met de trekveer in een keer alle bedrading die je nodig hebt.

Kabels erbij frutten is een recept voor levels die vast komen te zitten of beschadigd worden. In de praktijk is alles eruit en weer erin het snelst. Je hebt alleen een (hele) kleine kans dat bv de buis beschadigd blijkt, de trekveer losschiet en je er niets meer doorheen krijgt.
Als je trekveer losschiet kun je de trekveer de ene kant op trekken en de draden de andere kant op.

1 draadje erbij trekken in een buis waar er nog maar 2 inzitten werkt meestal wel... mits buis gewoon glad en open en uiteraard met zo'n dunne nylon trekveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
MeTooPV schreef op zondag 7 juni 2020 @ 14:13:
[...]

TS gooit even deze foto erbij. Gen verdere tekst, maar daar zit toch gewoon een aarde draad?
Staat verderop in het topic.
Pagina: 1