somers1234 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 22:24:
@
Ramon 73 Ik raad de TS ook zeker aan die aarde aan te brengen. Laat dat duidelijk zijn. We moeten de TS alleen wel beide kanten van het verhaal laten zien.
Als het een kleine aanpassing is dan hoeft echt niet de hele installatie overhoop gegooid te worden. Als een aarde erg moeilijk te realiseren is dan hoop ik dat de TS met al deze informatie zelf een overweging kan maken wat nodig is op basis van zijn gebruik. Krijgt hij er makkelijk een aarde draadje bij dan moet hij dit ook zeker proberen te doen.
Verder gaat een geaard stopcontact ook echt niet veiliger zijn als de verlengsnoer van TS een defect heeft. Raak je het bruine draadje aan dan krijg je alsnog een opdonder.
Zonder aarde een stopcontact buiten aanbrengen dat wél een randaarde contact heeft is gewoon categorisch fout! Er bestaat in dit soort zaken niets als "beetje fout" of "redelijk veilig". Net als een zwangerschap, je bent zwanger of niet. Een beetje zwanger bestaat niet.
Stopcontact buiten zonder werkende randaarde is gewoon onveilig, punt.
Het kán best lang goed gaan, maar áls het eenmaal mis gaat dan is er veel schade. Misschien is het nooit nodig, bij velen treedt er nooit een aardlek op. Maar er zijn nog legio gevallen waar een gevaarlijke aardfout levens gekost heeft.
Dus nee, je geeft nooit of te nimmer het advies om "dan maar" zonder aarde te werken. Als je dat zelf doet dan is dat jouw probleem, heeft een ander geen aandeel in. Stel jezelf de vraag of jij jezelf nog aan durft te kijken in de spiegel als over jaren uitkomt dat het 6-jarige zoontje van TS overleden is door jouw onveilig advies? Ik zou zo niet door het leven willen, maar is misschien voor jou anders.
Sowieso zou er een stopcontact komen, buiten, met randaarde contacten die dan vervolgens niet zijn aangesloten. Dat is fout op fout. Stopcontact is geaard en van buiten zie je niet dat het niet is aangesloten. De argeloze gebruiker ziet randaarde en neemt aan dat het wel goed zit. Niet dus, in dit geval.
En fase aanraken geeft uitschakelen van de aardlekschakelaar. Echter, als je die niet af en toe test (advies is 1x per maand, maar da's wat veel....) dan heb je niet al teveel zekerheid dat de aardfout ook tot uitschakelen leidt.
Alsjeblieft, onthou je van het geven van onveilige adviezen. Als je dat niet begrijpt dan zou ik toch eens wat meer ervaring opdoen. Wat je zelf thuis doet is jouw verantwoordelijkheid.
Zelf zie ik veel woonhuizen waar van alles en nog wat in elkaar geprutst is door klojo's, dus ik ben heel allergisch voor onveilig prutswerk.