Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Computer_noob
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 11-03-2024
Mijn vraag
Hoe kan ik mijn juist gekochte ram Corsair 2x8 gig 3200 op zijn maximale snelheden laten draaien?

Wat ik al geprobeerd heb
Ik heb al in de BIOS gekeken maar zie het nergens staat (is eigenlijk geen gaming pc |:( ). Ik heb ook al YT videos gekeken en ze zeggen dat ik XMP zou moeten aantzetten maar ik kan het nergens vinden.

Alvast bedankt

PS: Alle hulp is welkom :)

Beste antwoord (via Computer_noob op 06-06-2020 22:12)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:16

Nemesizz

Untouchable

Computer_noob schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 09:42:
Oei spijtig kan ik ook andere ram kopen waar dat wel voor werkt? Die dat automatisch doet?
Nee, waarschijnlijk niet.

Geadverteerde RAM snelheden zijn vrijwel altijd via een XMP profiel (althans, de snellere modules). Naast XMP hebben ze vaak ook nog 'normale' profielen, maar bij veel pre-builds of OEM PC's zijn al die opties uit de BIOS gesloopt en kun je niks instellen met je RAM settings, waardoor je vast zit aan die snelheid wat je nu ook haalt.

Heel af en toe heeft een pre-build of OEM PC een paar simpele 'overklok' opties (waar je dingen van je RAM of CPU kan wijzigen), merendeel van die machines hebben die opties uit de BIOS gesloopt, en dat soort opties krijg je er ook niet bij bij BIOS updates, dat is enkel vaak om problemen op te lossen.

Sommige moederborden in pre-builds zijn gebaseerd op retail moederborden (borden die je in de winkel los kan kopen, waar wel de meeste BIOS opties beschikbaar zijn), en af en toe kon je dan zo'n BIOS erop flashen, echter, soms wijken de borden toch dusdanig af dat je ook het risico loopt om je moederbord te bricken (alsin; BIOS van retailbord werkt niet, en je bord doet dan vervolgens niks meer).

Voordat iemand de suggestie dus doet van een BIOS flashen van een retailbord, zou ik dat dus al ten zeerste afraden ;)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikbenben
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-06 10:14
Als je een Asus moederbord hebt heet het DOCP ipv XMP.

AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - Samsung Odyssey Neo G7 32" | Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Computer_noob
Nee ik hbe geen asus mobo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:32
Welk moederbord zit erin? Kan je aflezen van het moederbord of softwarematig met Speccy of CPU-Z.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Computer_noob
MEDION B550A4-EM (AM4)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Kan makkelijk dat Medion het ram gelocked heeft op 2666 MT/s.
Je zou kunnen kijken of er een biosupdate beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Computer_noob
Waar kan ik die vinden en hoe moet dat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:49
https://community.medion....-Agesa-1-0-0-4/td-p/83619 maar ik zou er niet te veel van verwachten qua extra opties. Lijkt dat ze alleen wat code hebben geupdate.

[ Voor 33% gewijzigd door Basekid op 05-06-2020 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Computer_noob
Ja danku

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Computer_noob
Bestaat er ook gewoon een programma om je xmp aan te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Nee, zoiets doe je in het bios. Voor dat soort instellingen heb je blijkbaar de verkeerde pc gekocht. Prebuilds zijn nu eenmaal erg beperkt te upgraden/aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Computer_noob
Oei spijtig kan ik ook andere ram kopen waar dat wel voor werkt? Die dat automatisch doet?

[ Voor 16% gewijzigd door Computer_noob op 06-06-2020 09:44 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:16

Nemesizz

Untouchable

Computer_noob schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 09:42:
Nee, waarschijnlijk niet.

Geadverteerde RAM snelheden zijn vrijwel altijd via een XMP profiel (althans, de snellere modules). Naast XMP hebben ze vaak ook nog 'normale' profielen, maar bij veel pre-builds of OEM PC's zijn al die opties uit de BIOS gesloopt en kun je niks instellen met je RAM settings, waardoor je vast zit aan die snelheid wat je nu ook haalt.

Heel af en toe heeft een pre-build of OEM PC een paar simpele 'overklok' opties (waar je dingen van je RAM of CPU kan wijzigen), merendeel van die machines hebben die opties uit de BIOS gesloopt, en dat soort opties krijg je er ook niet bij bij BIOS updates, dat is enkel vaak om problemen op te lossen.

Sommige moederborden in pre-builds zijn gebaseerd op retail moederborden (borden die je in de winkel los kan kopen, waar wel de meeste BIOS opties beschikbaar zijn), en af en toe kon je dan zo'n BIOS erop flashen, echter, soms wijken de borden toch dusdanig af dat je ook het risico loopt om je moederbord te bricken (alsin; BIOS van retailbord werkt niet, en je bord doet dan vervolgens niks meer).

Voordat iemand de suggestie dus doet van een BIOS flashen van een retailbord, zou ik dat dus al ten zeerste afraden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Computer_noob
Oei dat is spijtig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bamboe
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-05 15:12
Ik heb ook toevallig een medion pc, weet iemand wat er gebeurd als ik 2x 16 GB er in zet die een hogere snelheid hebben, werken die dan wel gewoon op een lagere snelheid, of werkt het geheel niet.
Ik heb er nu 1x 8 in zitten, het moederbord kan wel 32gb aan, en ik las ergens dat al er maar 1 in zit dat hij lager geklockt is dan als je er twee in zet.
Op zich zit er dit moederbord in: Motherboard: MB ECS B550A4-EM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:43

Mavamaarten

Omdat het kan!

bamboe schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 11:54:
Ik heb ook toevallig een medion pc, weet iemand wat er gebeurd als ik 2x 16 GB er in zet die een hogere snelheid hebben, werken die dan wel gewoon op een lagere snelheid, of werkt het geheel niet.
Ik heb er nu 1x 8 in zitten, het moederbord kan wel 32gb aan, en ik las ergens dat al er maar 1 in zit dat hij lager geklockt is dan als je er twee in zet.
Op zich zit er dit moederbord in: Motherboard: MB ECS B550A4-EM
Dat is lastig op voorhand te voorspellen. De ene OEM fabrikant blokkeert bijna alles, de andere laat wel van alles toe. Het enige wat je kan doen is het proberen. En als het echt niet blijkt te werken kan je nog altijd het hele moederbord vervangen door een ander goedkoop B550 moederbord dat voldoet aan je eisen.

Alleszins, je systeem is niet "lager geklokt" als je maar 1 ramlatje hebt. Je hebt het waarschijnlijk over single vs dual channel.

Android developer & dürüm-liefhebber

Pagina: 1