Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sean93
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 11-06 17:04
Hi allen,

Recentelijk heb ik bijna alles in mijn pc vervangen op de opslag, fans en voeding na.

Het probleem is: er is geen probleem.

Mijn voeding momenteel is een OCZ ModXStream Pro 600W van weet ik veel hoe oud (5 jaar +?)
Deze moet de volgende onderdelen voorzien van voeding:

Mobo: MSI MPG x570
CPU: AMD 3700x + standaard koeler
GPU: gigabyte 2080 super
RAM: 2x 8gb ddr4 3200mhz
Opslag: 2x SSD 1x HDD
Casefans: 4x 140mm.
En 1 dvd burner/reader (die eigenlijk niet gebruikt wordt).

Nu heb ik twee vragen:
- Hoe weet ik of mijn voeding aan vervanging toe is?
- Doe ik er verstandig aan om mijn huidige voeding te vervangen of is dit geldverspilling als hij nog werkt?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 23:02
Vervangen is wel aan te raden ja. Je huidige voeding is van matige kwaliteit en gezien de leeftijd (een jaar of 10 schat ik) zal die niet erg betrouwbaar meer zijn. Daarbij door het interne ontwerp niet geschikt voor nieuwe hardware. Dat stelt andere eisen aan een voeding dan waaraan je OCZ kan voldoen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sean93
@Uszka Bedankt voor je reactie! Waaraan merk ik dat hij niet meer voldoet? Dom gezegd werkt mijn pc toch gewoon?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Uszka
Systeem kan onstabiel worden.
Door hoge ripple worden de onderdelen langzaam kapot gemaakt.
Is de spanning op de lijnen te onstabiel omdat een voeding met een dergelijk intern design niet geschikt is voor recente hardware met een enorm dynamisch verbruik. Maar het belangrijkste is dat de voeding niet meer betrouwbaar is door de kwaliteit vs leeftijd. Dat ding kan er elk moment mee uitscheiden en wellicht neemt die dan je videokaartje van €800 mee het graf in. Buiten dat is het van de zotte dat je €1500 aan nieuwe onderdelen koopt maar het belangrijkste vergeet te vervangen. De €100 meer of minder maakt dan ook niet uit lijkt mij.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jordy_413
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 21:27
Sean93 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 19:58:
@Uszka Bedankt voor je reactie! Waaraan merk ik dat hij niet meer voldoet? Dom gezegd werkt mijn pc toch gewoon?
Nouja, misschien doet hij het nu nog prima. Maar een voeding die al 10 jaar werkt heeft zijn dienst wel bewezen. Het is zonde om die mooie componenten te frituren door een brakke voeding.
Een mooie nieuwe voeding van goeie kwaliteit kost je 80 a 100 euro.

Excuus: Dubbel met @Uszka

[Voor 3% gewijzigd door Jordy_413 op 05-06-2020 21:16]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sean93
@Uszka @Jordy_413 bedankt voor de reacties!
Ik heb weer wat geleerd en ga een nieuwe bestellen :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Uszka
pricewatch: Fractal Design ION+ 560W Platinum is een hele goede optie voor je systeem.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sean93
@Uszka is 560 dan al voldoende of is het verstandig om 660 te kopen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Uszka
560 is meer dan genoeg.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 14-06 11:21
Je kunt in het grote welke voeding heb ik nodig topic vragen naar advies. Wat je wilt is een niet al te dure voeding, stabiel en goede kwaliteit (en rond de 10jaar levensduur) en niet al te zwaar. Reken de tdp's in watt van de onderdelen maar eens bij elkaar op, dan zal je al genoeg hebben aan een goede 400w voeding.

[Voor 5% gewijzigd door ToFast op 07-06-2020 17:54]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 00:56
OCZ voedingen waren destijds al van dubieuze kwaliteit, absoluut vervangen voor een modern systeem.
Dat model is zo'n 10 jaar oud.
tip: pricewatch: Corsair RM550x (2018) Zwart

[Voor 33% gewijzigd door unfor op 07-06-2020 17:58]

Potje knallen in VR met tweakers? Join ons op de Discord

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True