Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pjoromura
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-04 22:29
Ik heb "vroeger" omdat ik dacht dat het handig was, al mijn familievideo's (DV tapejes) geconverteerd naar DVD's. De DV camera heb ik niet meer, we hebben geeneens een DVD speler meer ...
Wel heb ik alle bestanden (meer dan 40 DVD's) op HD (en diverse back-ups) staan.

Met o.a. VLC mediaplayer zijn ze wel te bekijken maar of het echt handig en toekomstvast is ...
Het liefst zou ik alles converteren naar een MP4 bestand per DVD (map)

Het bestandsformaat dat ik nu heb is
[filmnaam] / VIDEO_RM
/ VIDEO_TS / VIDEO_TS.BUP
/ VIDEO_TS.IFO
/ VIDEO_TS.VOB
/ VTS_01_0.IFO
/ VTS_01_1.VOB
/ VTS_01_2.VOB
/ VTS_01_3.VOB
/ VTS_01_4.VOB

Aangezien de VOB bestanden aparte bestanden zijn moeten ze ook nog gemerged worden o.i.d.
Met o.a. CUETools_2.1.5 en UltimateVideoConverterPortable krijg ik het niet voor elkaar.
Wie heeft er een methode (freeware?) om deze DVD's om te zetten naar een makkelijker formaat?

Groet,
Pjor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:45

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Dat kan gewoon via Handbrake. Kan je complete DVD rips mee converter naar MP4.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 05-05 02:04
Je kan ook gewoon opnemen met VLC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:53

qless

...vraag maar...

Handbrake, werkt super.

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:16

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Handbrake voor een all-in-one oplossing.

Vroeger gebruikte ik dan nog DVDSHRINK (zonder krimpinstellingen om de video uit die bestanden te halen en te converteren naar 1 groot VOB-bestand). Vervolgens een programma als SUPER, waarmee je nagenoeg iedere afbeelding of filmbestand kon omzetten naar een ander videoformaat bij bijbehorende instellingen voor resolutie/bitrate/etc.

Niet om flauw te doen, maar met de zoekterm 'convert dvd vob files to 1 file mp4' krijg ik wel enorm veel hits (en tutorials!) op de eerste pagina van google om dit te bewerkstelligen. ;)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjoromura
WEBGAMING schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 17:02:
Je kan ook gewoon opnemen met VLC.
Ga ik mee stoeien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjoromura
Michael Knight schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 13:28:

Niet om flauw te doen, maar met de zoekterm 'convert dvd vob files to 1 file mp4' krijg ik wel enorm veel hits (en tutorials!) op de eerste pagina van google om dit te bewerkstelligen. ;)
Dank voor je uitleg, ik ga er mee aan de slag.

Wat betreft je opmerking over eerst zelf tutorials en zo...
Heb ik gedaan 😞. De VOB bestanden zijn wél 15 jaar oud, en er zit een startmenu voor. Misschien gaat het daarom niet lekker. Maar ik heb weer info om verder te prutsen. Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Als je een beetje handig bent doe je dit met de command line. Dan kun je het gelijk naar hevc omzetten.
code:
1
ffmpeg -i "concat:VTS_01_1.VOB|VTS_01_2.VOB|VTS_01_3.VOB|VTS_01_4.VOB"  -c:a copy -c:v hevc -x265-params crf=23 "mooie film.mp4"

Je kunt -vf yadif toevoegen als de beelden interlaced zijn. Ondertiteling is wat lastiger te doen, maar met je homevideo's zul je daar geen last van hebben :P

[ Voor 9% gewijzigd door GlowMouse op 06-06-2020 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Laatst online: 09:16

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Pjoromura schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 21:50:
[...]

Dank voor je uitleg, ik ga er mee aan de slag.

Wat betreft je opmerking over eerst zelf tutorials en zo...
Heb ik gedaan 😞. De VOB bestanden zijn wél 15 jaar oud, en er zit een startmenu voor. Misschien gaat het daarom niet lekker. Maar ik heb weer info om verder te prutsen. Thnx!
Startmenu’s worden in principe genegeerd door deze software/tutorials, aangezien elke normale dvd ook een startmenu heeft die in principe niet meegeript wordt.

Een specifieke uitzondering kan zijn dat jiuw zelfgemaakte dvd’s een specifieke beveiliging hebben tegen het kopieren, maar als je al bij de vob-bestanden kunt, dan is dat niet aan de orde. :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franckey
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-04 01:31
Ik kwam hier terecht omdat ik precies hetzelfde wil doen: DVD (ISO) omzetten naar MP4.

Ik ben nu op zoek naar de beste preset voor HandBrake om dit te doen. Ik heb met HandBrake een test gedaan met de Fast 1080p30 en Fast 720p30 presets. Het vreemde is dat de Fast 720p30 preset een groter MP4 bestand maakt.
Fast 1080p30: 1,4 GB
Fast 720p30: 1,6 GB

Als ik met VLC naar de codec informatie van beide bestanden kijk, dan is dat hetzelfde. Bij beide een videoresolutie van 720x576. Mijn conclusie is dus dat als je met HandBrake een preset met een hogere resolutie kiest, dat de output dan toch niet groter wordt dan het origineel. (Klopt dat?) En vreemd genoeg is het bestand zelfs kleiner.

Dus ik denk dat ik de standaard preset van Fast 1080p30 gebruik voor alle DVD’s. De default extensie .m4v snap ik niet helemaal. Ik begrijp dat je dat gewoon kan renamen naar .mp4, wat volgens mij veel gangbaarder is.

Ik ben benieuwd of hier nog andere ervaringen zijn en of er wellicht toch een andere/betere preset is voor het omzetten van DVD naar MP4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simone Verduin
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-04-2022
Converteren met VLC Media Player geeft een raar resultaat: het beeld is bijna twee keer zo breed geworden. Handbrake geinstalleerd, maar dat werkt niet. Heeft iemand nog suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:48
Volgens mij heeft Handbrake gewoon de optie om het containerformaat te kiezen: MP4, MKV of WebM. In het geval van MP4 krijgt hij ookde extensie .mp4.

Overigens is het mij ook altijd een groot raadsel welke preset je moet gebruiken. Handbrake is echter al stukken gebruikersvriendelijker dan alle andere encoders die ik ooit heb gebruikt. Het zou inderdaad heel handig zijn als je gewoon een formaat kunt opgeven van de output (in MB) en dat hij daar dan de bitrate op aanpast, maar dan heb je wel het risico dat je bestand eigenlijk 'te groot' wordt omdat het beeld wat je wilt coderen minder complex is. Eigenlijk zou je een stand moeten hebben 'comprimeer zonder dat er kwaliteit verloren gaat en maak het bestand zo groot als je wilt'. Dan zou hij (in geval van een dvd) moeten constateren dat de kwaliteit al vrij laag is en het bestand niet onnodig groot maken.

Overigens, in het kader van het archiveren, heb je de oorspronkelijke dv-tapes misschien nog wel? In dat geval is het misschien handig om die een keer te laten inlezen door een bedrijf, zodat je de oorspronkelijke ongecomprimeerde inhoud hebt. Bij het comprimeren naar dvd is namelijk vreselijk veel kwaliteit verloren gegaan, ook al vonden we destijds dat dvd best goed was. Ik ben blij dat ik bij mijn eigen home video's de .dv bestanden heb bewaard en niet alleen de dvd's...
Pagina: 1