Videokaart upgrade voor iRacing in VR (nieuw of tweedehands)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelTM46
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12-05 16:35
Hallo allemaal,

Wat wil je bereiken?
Ik zoek een upgrade voor mijn videokaart. Momenteel heb ik een Radeon RX 480. Dit gebruik ik vooral voor iRacing in VR, i.c.m. een Oculus Rift. Dit werkt prima met de grafische settings wat lager ingesteld, maar ik zou wel wat meer speling hebben op dat gebied. Volgens de framerate widget in iRacing zelf is mijn videokaart de bottleneck die mijn grafische prestaties tegenhoud. Dus ik wil beginnen om die te vervangen. Vervolgens zal waarschijnlijk de CPU de nieuwe bottleneck zijn, maar dan kan ik altijd nog zien of ik die wil vervangen.

Wat mag het gaan kosten?
Rond de €400, mag wat meer of minder. Kan ook tweedehands zijn.

Heb je nog bepaalde voorkeuren? Waarom?
iRacing ondersteunt SPS (Single Pass Stereo). Dit zou een significante prestatieboost moeten geven in VR. Voorzover ik weet is dit specifiek voor NVidia kaarten bedoeld. Ik zoek dan ook een kaart met een NVidia chip.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.
Mijn huidige systeem is als volgt:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-7500 Boxed€ 218,79€ 218,79
1MoederbordenGigabyte GA-B250M-D3H€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI Radeon RX 480 Gaming X 4G€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,95€ 49,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 76,16€ 76,16
1VoedingenCorsair CX450M€ 68,11€ 68,11
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 488,96

Waar ik over zit te twijfelen:
Ik heb al een aantal opties onderzocht met mijn budget van ~€400. Ik kwam op de volgende uit:
  • Gigabyte GeForce RTX 2060 - €349
    Erg voordelig, zit zeker onder mijn budget.
  • Gigabyte GeForce RTX 2060 Super - €465
    Stuk duurder dan de 'gewone' 2060, maar dan wel de Super variant. Kan het kloppen dat deze in prestaties vergelijk baar is met een 2070? Of kan ik dan toch beter voor een 2070 blijven sparen?
  • Tweedehands Geforce GTX 1080
    De vraagprijzen liggen hier vaak rond de €350 - €400. Paar jaar terug was dit de beste kaart die je kon krijgen. Nu voordelig verkrijgbaar, maar al wel wat ouder.
Van deze 3 hierboven gaat mijn voorkeur denk ik uit naar de 2060 Super. Die is wat duurder, maar dan verwacht ik voldoende power heb voor VR. Deze is dan ook een stuk nieuwer dan een tweedehands 1080, misschien maakt dat voor support in de toekomst nog wat uit.

Is hier iemand die toevallig ook ervaring heeft met iRacing in VR, en kennis over videokaarten met mij wil delen? Heb ik de goede / verkeerde keuze gemaakt, of zie ik een goed alternatief over het hoofd?

Roel

iRacing Profiel

Beste antwoord (via RoelTM46 op 06-06-2020 17:04)

• Potenscia
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 28-04 14:04
Draai eerst ff MSI Afterburner, dan weet je zeker waar de bottleneck zit.
Ik zou overigens nog een paar maanden wachten, want dat scheelt je honderd(en) euro's of je hebt veel betere performance voor je geld door RTX-3000. Als je echt nu wilt upgraden zou ik voor een 2060 voor rond de €360 gaan, of een 2060 S voor €435 van KFA2 bijv.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Potenscia
Ik zou overigens nog een paar maanden wachten, want dat scheelt je honderd(en) euro's of je hebt veel betere performance voor je geld door RTX-3000. Als je echt nu wilt upgraden zou ik voor een 2060 voor rond de €360 gaan, of een 2060 S voor €435 van KFA2 bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-05 12:28

Praetextatus

the dutch_paki

Potenscia schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 11:50:
Wachten als 't een maandje of is nog OK. Ik heb begrepen dat de RTX ergens in q4 beschikbaar zal zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Praetextatus op 06-06-2020 14:37 ]

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Potenscia
Praetextatus schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 14:35:
[...]

Wachten als 't een maandje of is nog OK. Ik heb begrepen dat de RTX ergens in q4 beschikbaar zal zijn.
Men doet meestal jaren met een gpu. Om 4 maanden op wat lagere settings te spelen, en dan een vele goedkopere of krachtigere gpu te hebben voor een paar jaar, is imo een betere keuze dan nu een graka kopen die over een halfjaar de helft waard zal zijn. Maar zoals gezegd: als je het nu nodig hebt moet je het gewoon kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelTM46
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12-05 16:35
Ik had niet door dat er zo snel al nieuwe kaarten zouden komen. Dan is het misschien wel verstandig om nog even af te wachten. Ik heb inderdaad niet direct een andere nodig, de huidige doet het nog prima.

Bedankt!
Dat programma kende ik nog niet, ga ik ook proberen.

[ Voor 26% gewijzigd door RoelTM46 op 06-06-2020 17:04 ]

iRacing Profiel