Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apekoek
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-11-2023
Een paar maanden terug ben ik uit volle enthousiasme begonnen met het bouwen van een webshop waar ik digitale producten ga aanbieden. Dit heb ik gedaan op basis van een idee waar ik al langer mee liep maar nooit de tijd voor had, door het Corona virus ben ik zonder werk komen te zitten dus dit was de aanjager om te gaan starten.

Echter ben ik vooral met het product, positionering en het design van de website bezig gegaan, daar zit namelijk mijn passie. Een erg goede afleiding voor mij sinds ik zonder werk kwam te zitten, maar door alle enthousiasme dat ik nu met iets anders positiefs bezig kon gaan, ben ik volledig aan voorbij gegaan dat het ontzettend gecompliceerd is om wereldwijd een digitaal product aan te bieden. Ik heb het niet over het product an sich of hoe je het moet promoten, maar belasting technisch. Voor mij leek het logisch dat je digitale producten overal waar je maar wil (wereldwijd) kan verkopen, zo “naïef” keek ik naar vele webshops zonder na te denken hoe gecompliceerd dit ligt.

Nu heb ik het gevoel in een soort groot spinnenweb met onduidelijkheden te zijn aan beland, de website en de producten zijn klaar maar door ontzettend moeilijke tax systemen weet ik niet meer hoe verder te gaan. Ik wil allereest überhaupt uittesten of mensen bereid zijn het product te kopen, maar ik ben nu bang dat wanneer mensen mijn product gaan afnemen, dat ik potentieel in fiscale/belasting technische nachtmerries terecht ga komen.

Ja ik begrijp dat je je belastingen aan de Nederlandse staat moet betalen, maar wanneer je wereldwijd wil verkopen (al is het maar een digitaal downloadbare product) dan moet je ook lokale belastingen gaan betalen in het land (en zelfs staat) waar je het product afzet. Ik heb dus geen idee waar te beginnen en om dit op te lossen. Mijn producten zijn simpelweg te betalen met Paypal en mijn focus markten zouden Noord-Amerika, Europa en Australië zijn. Maar first things first, ik zou graag eerst willen testen of mensen bereid zijn het product te kopen.

Wat zouden jullie doen? Eerst testen of je überhaupt wat sales gaat maken of terug naar de tekentafel?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crotchy
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-03 08:56
Naar een accountant gaan, dat is wat ik zou doen.
Vaak is het eerste gesprek vrijblijvend
.

[ Voor 31% gewijzigd door Crotchy op 05-06-2020 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:35

Koekfabriek

King Billy on the wall

Professioneel advies regelen m.b.t. belastingen inwinnen.

Geen idee wat je verder wil verkopen maar het lijkt mij handig om op de hoogte te zijn van de relevante lokale en internationale wetgeving als je een eigen zaak begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter.a
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:52
Ik woon niet in Nederland. Als ik naar een Nederlandse webshop ga en daar een digitaal product koop betaal ik Nederlandse BTW en er is geen enkele overheid die er naar kraait dat ik geen BTW equivalent heb betaald in het land waar ik woon. Toen ik nog in Nederland woonde heb ik ook regelmatig rekeningen in dollars betaald voor digitale diensten (aan partijen als Google en Amazon) zonder daar enige cent Nederlandse BTW over te betalen.
Tenzij je echt significante omzet maakt en je je duidelijk richt op verkoop in specifieke landen zou ik me niet heel veel zorgen maken als je net begint.
Maar goed, ik ben geen accountant of belasting adviseur...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:11
Er zijn betaalplatformen die dit voor je oplossen. Ik kom dat wel eens tegen bij het kopen van licenties.
Cleverbridge is daar een voorbeeld van.

[ Voor 10% gewijzigd door jeroen3 op 05-06-2020 12:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:26
Ga je je nu verdiepen in de BTW regels van Kongo, Suriname en Taiwan voordat je één exemplaar hebt verkocht?

Ga gewoon lekker je aandacht focussen op verkopen, als je dan die miljoenen order uit Sulawesi binnenhaalt, kun je altijd nog naar een accountant stappen.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Maak allereerst eens een onderscheid tussen BTW, vennootschapsbelasting (indien van toepassing) en inkomstenbelasting. Je zult zien dat er aardige verschillen zitten in de regels van waar je belastingplichtig bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theRich
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 15:36
Wat je zou kunnen doen is je product / market fit hier (NL/EU) testen en advies inwinnen
Ik zou eens op zoeken op een ondernemersforum of zoek een fiscalist met ervaring op dit vlak.

Ik ga er voor het gemak even vanuit dat dit een deel van complexiteit bij de PSP ligt qua currencies etc, maar qua indirecte belastingen ben je natuurlijk helemaal zelf verantwoordelijk.

Hoe overigens nog wel rekening met het volgende. Volgend jaar komt er nieuwe regelgeving op ecommerce in de EU
https://ec.europa.eu/taxa...cross-border-ecommerce_en

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02 10:36
t_captain schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 12:50:
Maak allereerst eens een onderscheid tussen BTW, vennootschapsbelasting (indien van toepassing) en inkomstenbelasting. Je zult zien dat er aardige verschillen zitten in de regels van waar je belastingplichtig bent.
De laatste twee zijn geen issue als TS in Nederland woont, daar is Nederlandse wetgeving op van toepassing.

De omzetbelasting/btw is echter andere koek. Bij digitale producten is het vaak zo dat deze belast zijn daar waar de afnemer is gevestigd.

Binnen de EU kan TS de MOSS regeling toepassen en dus de btw gewoon in Nederland betalen zonder zixh te hoeven registreren in het Europese afzetland (wel met de voorwaarde dat de omzet per kalenderjaar niet hoger is dan 10.000)

Echter zou ik me zoals eerder al is gezegd niet op voorhand al druk lopen maken om dit soort aspecten, maar eerst gewoon beginnen met verkopen. Indien blijkt dat er veel vraag is vanuit het buitenland kan ie alsnog naar een belastingadviseur

[ Voor 44% gewijzigd door assassin85 op 11-06-2020 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-05 17:20
Volgens mij speelt de vraag ook andersom.
Ik heb zakelijk enkele keren wat verkocht richting Belgie, en als de koper duidelijk kon aantonen dat het een zakelijke aankoop was (richting mij), kon ik de bon zonder BTW factureren.

Maar: Zorg gewoon dat je product zo goed is dat men met alle liefde die buitenlandse BTW gewoon betaald ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:56
Toen ik het las dacht ik aan het voorbeeld van Facebook, die testen namelijk nieuwe functionaliteit in Nieuw-Zeeland.

Dus ontwikkel je product (MVP), verkoop het in een markt met regels die je makkelijk zelf kunt vinden en doornemen (NL-EU). Kijk of het potentie heeft zonder verwachtingen (vooral je hoop er niet op vestigen, scheelt enorme teleurstelling en emotionele beslissingen) en wacht op resultaat. Dan kun je het in de prullenbak gooien en de leerpunten in een volgend idee stoppen, tweaken en er op door gaan of even zo laten en nog wat verder afwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:30

SeatRider

Hips don't lie

Het staat of valt volgens mij of TS levert aan particulieren of bedrijven. Particulieren betalen altijd BTW, en volgens mij primair in het land waar de dienst of het product geleverd wordt.

Ik lever zelf ook een digitaal product/dienst, wereldwijd.

Voor levering aan bedrijven is de situatie (zoals ik hem interpreteer/uitvoer):

Levering in NL: factuur incl BTW, de klant kan deze terugvragen
Levering in EU: factuur zonder BTW, als ondernemer een geldig BTW nummer opgeeft wat klopt met het VIES systeem (dat heet een intra communautaire levering, die moet je apart opgeven als je BTW aangifte doet)
Levering buiten EU: factuur zonder BTW (ook deze moet je apart opgeven bij de BTW aangifte). De klant is zelf verantwoordelijk om hiervan aangifte te doen.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter.a
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:52
De TS heeft na de openingspost niks meer van zich laten horen, ik ben wel benieuwd of deze discussie nog relevant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-05 01:51
@apekoek ben je dit topic vergeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

apekoek schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 11:53:
Een paar maanden terug ben ik uit volle enthousiasme begonnen met het bouwen van een webshop waar ik digitale producten ga aanbieden. Dit heb ik gedaan op basis van een idee waar ik al langer mee liep maar nooit de tijd voor had, door het Corona virus ben ik zonder werk komen te zitten dus dit was de aanjager om te gaan starten.

Echter ben ik vooral met het product, positionering en het design van de website bezig gegaan, daar zit namelijk mijn passie. Een erg goede afleiding voor mij sinds ik zonder werk kwam te zitten, maar door alle enthousiasme dat ik nu met iets anders positiefs bezig kon gaan, ben ik volledig aan voorbij gegaan dat het ontzettend gecompliceerd is om wereldwijd een digitaal product aan te bieden. Ik heb het niet over het product an sich of hoe je het moet promoten, maar belasting technisch. Voor mij leek het logisch dat je digitale producten overal waar je maar wil (wereldwijd) kan verkopen, zo “naïef” keek ik naar vele webshops zonder na te denken hoe gecompliceerd dit ligt.

Nu heb ik het gevoel in een soort groot spinnenweb met onduidelijkheden te zijn aan beland, de website en de producten zijn klaar maar door ontzettend moeilijke tax systemen weet ik niet meer hoe verder te gaan. Ik wil allereest überhaupt uittesten of mensen bereid zijn het product te kopen, maar ik ben nu bang dat wanneer mensen mijn product gaan afnemen, dat ik potentieel in fiscale/belasting technische nachtmerries terecht ga komen.

Ja ik begrijp dat je je belastingen aan de Nederlandse staat moet betalen, maar wanneer je wereldwijd wil verkopen (al is het maar een digitaal downloadbare product) dan moet je ook lokale belastingen gaan betalen in het land (en zelfs staat) waar je het product afzet. Ik heb dus geen idee waar te beginnen en om dit op te lossen. Mijn producten zijn simpelweg te betalen met Paypal en mijn focus markten zouden Noord-Amerika, Europa en Australië zijn. Maar first things first, ik zou graag eerst willen testen of mensen bereid zijn het product te kopen.

Wat zouden jullie doen? Eerst testen of je überhaupt wat sales gaat maken of terug naar de tekentafel?
Eerst kijken via Bol.com, Amazon of je je product wel kunt verkopen (of er interesse in is)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:53

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Kijk af bij de gamekey webshops. Zo als g2play.

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apekoek
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-11-2023
Nee zeker niet, ik lees zo nu en dan met grote interesse. Later kom ik nog inhoudelijk reageren. Dank voor jullie input tot nu toe.
Pagina: 1