Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

scansnelheid per land

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vivace
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 09-05 22:47
Hallo,

Vanuit een ver verleden meen ik mij te herinneren dat er vroeger een beperking zal op de maximale snelheid van een flatbed scanner (als max pagina's per minuut of door middel van een delay voor de start van elke scanpassage) afhankelijk van de auteursrechten in een specifiek land / zone.

Bestaat dit nog steeds?

Andere lands-afhankelijke zaken zaten ook vaak in de driver of firmware ingebakken, zoals het in Europa niet kunnen scannen van euro-biljetten maar wel van dollars en omgekeerd (het kan zijn dat dit vroeger gedaan werd omwille van beperkte geheugencapaciteit en dat tegenwoordig alle voorname munt-biljetten standaard geblokkeerd worden).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 11:53

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Echt waar? Daar heb ik nog nooit van gehoord (dat van de snelheid dan).

Ik heb ze in de jaren '90 met bootladingen verkocht (EPSON, HP, Canon, MicroTek, Trust etc.) maar daar ben ik nog nooit tegenaan gelopen.

[Voor 6% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 05-06-2020 12:46]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of www.bartonsontheweb.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 11:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Nog nooit van gehoord. Klinkt eerder als een slap maar goed verzonnen excuus van de producent toen iemand klaagde dat zijn scanner zo traag opstartte :P

Anti fraude zit er tegenwoordig wel in. Maar zoveel scannerproducenten zijn er ook niet (meer).

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tweakerharrie
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 20-06 22:18
Ik heb niet zoveel meer maar vroeger veel bladmuziek gescand. Ik heb tweedehands een Canon Dr2580 gekocht en ook een dr5010c.
Dit zijn documentscanners die tot 60 pagina's per minuut scannen (dubbelzijdig tot 600dpi kleur).

Mijn 5010C werkt nog steeds.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vivace
Ik heb zelf nog iets teruggevonden van vroeger :
Belgie

Koninklijk besluit van 13 december 2002 houdende de wijziging van het koninklijk
besluit van 30 oktober 1997 betreffende de vergoeding verschuldigd aan auteurs en
uitgevers voor het kopiëren voor privé-gebruik of didactisch gebruik van werken die op
grafische of op soortgelijke wijze zijn vastgelegd, Belgisch Staatsblad, 14.01.2003, p.
1120.
Art. 2. § 1. Het bedrag van de forfaitaire vergoeding toepasselijk op kopieerapparaten wordt als volgt
vastgesteld :
1° 3,99 EUR voor ieder kopieerapparaat waarmee minder dan 6 kopieën per minuut worden gemaakt;
2° 14,64 EUR voor ieder kopieerapparaat waarmee tussen 6 en 9 kopieën per minuut worden gemaakt;
4
3° 47,92 EUR voor ieder kopieerapparaat waarmee tussen 10 en 19 kopieën per minuut worden
gemaakt;
4° 155,73 EUR voor ieder kopieerapparaat waarmee tussen 20 en 39 kopieën per minuut worden
gemaakt;
5° 258,22 EUR voor ieder kopieerapparaat waarmee tussen 40 en 59 kopieën per minuut worden
gemaakt;
6° 645,55 EUR voor ieder kopieerapparaat waarmee tussen 60 en 89 kopieën per minuut worden
gemaakt;
7° 1.464,13 EUR voor ieder kopieerapparaat waarmee meer dan 89 kopieën per minuut worden
gemaakt.
Voor de vaststelling van de forfaitaire vergoeding, ook betreffende apparaten voor het maken van
kleuren kopieën, wordt de zwartwitsnelheid in aanmerking genomen.
Bron: https://www.ivir.nl/publi...ad/reprography_levies.pdf

Het kwam erop neer dat je als verdeler snel veel moest afstaan aan Sabam (autheursrechten organisatie in België) als je een scanner/copieertoestel verkocht dat sneller was dan 6ppm / 10ppm. Een soort forfaitaire thuiskopie heffing dus.
In de praktijk werd er daarom een delay in de driver toegevoegd vanaf de 2de scan (bij de eerste scan moest de buislamp nog opgewarmd worden, dus die duurde meestal al lang).

In Duitsland was er blijkbaar een grens van 12ppm waarboven er een hogere heffing van toepassing was.

In dat tijdperk kon je door middel van een ander land aan te geven tijdens het installatieproces (of door een 3rd party driver te installeren), je ADF-scanner veel sneller laten werken.

Ik denk dat de vergoedingen tegenwoordig niet meer snelheidsafhankelijk zijn.
https://www.dekamer.be/FLWB/PDF/54/3569/54K3569002.pdf spreeks op p7 van een vaste vergoeding van 7.5 EUR per printer, multifunctional of scanner.

De noodzaak om driver-trukjes toe te passen zal dus niet meer bestaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 20-06 23:16
Zelf zit ik in de copier branche. Nieuwe Konica Minolta machines scannen met 280 images per minuut waarbij bij elke pagina per scan de voor en achterkant gelijk wordt gescand.

Enkelzijdig doen ze dus 140 pagina's per minuut.

Nog nooit gehoord dat hier enige restrictie op zit per land of merk/type.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vivace
@NL_Scratch cfr vorige post: voor een dergelijke scanner zou er 20 jaar geleden in België vroeger zeker 1464.13 EUR per toestel betaald moeten worden aan de autheursrechtenorganisatie.
In NL was er toen een andere regeling (per pagina betalen aan Stichting Reprorecht) wat voor thuisgebruik natuurlijk totaal oncontroleerbaar is.

Vandaag is deze heffing in België voor thuisgebruik enorm afgezwakt (vaste vergoeding van 7.5 EUR per toestel onafhankelijk van de scansnelheid).
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True