Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[Excel] Slicers uit pivot table met grouping

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zinloos1
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 07-08 16:29
Mijn vraag

Mijn kennis van Excel is vrij goed (vooral VBA eerlijk gezegd), maar ik krijg met een pivot table gewoon niet voor elkaar wat ik wil. Ik heb negen teams die elke week een formulier invullen met hoe vaak een bepaalde situatie is voorgekomen. Zie het als Fruit [Appels: 1, Peren: 3, Druiven:1], Groenten[Komkommer:1, Paprika:5, Tomaat: 4], etc.

De data van verschillende tabbladen wordt weggeschreven naar een database tabblad die ik nu weer heb gegeven als;

Categorie Sub Wk 23 Wk 24 Wk 25
Fruit Appels
Fruit Peren
Fruit Druiven
Groenten Komkommer
Groenten Paprika
etc.

Nu wil ik uiteindelijk een grafiek maken voor het totaal van alle soorten groenten en fruit met slicers per werkgroep en per week.
Maar ik loop nu tegen het probleem aan dat ik handmatig de week toe moet voegen en ik ook geen datum slicer kan maken, dus handmatig alles aan moet gaan zitten vinken.
Dus elke week dat de groep hun data wegschrijven naar het database tabblad moet ik handmatig die week selecteren. Nu had ik van de input een tabel gemaakt en leek dat redelijk te werken dat in ieder geval automatisch de week beschikbaar kwam in de pivot table, maar ik moet hem nog steeds handmatig toevoegen. Kan dit anders?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Office 365

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Een hoop, ik Excelleer momenteel even niet.

[Voor 12% gewijzigd door Zinloos1 op 05-06-2020 10:47]

Beste antwoord (via Zinloos1 op 10-06-2020 08:53)

• Patrick_6369
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 19:47
Wat je in theorie nog kunt doen om je bron intact te laten is het volgende:
* In je bron blijft iedere week dus een aparte kolom
* Je gebruik PowerQuery om je bron op te halen
* Door de functie Unpivot in PowerQuery bouw je de bron om tot de manier waarop je het nu hebt aangepast (voorstel van g0tanks)
* Je laat PowerQuery die omgebouwde data als output in je document plaatsen
* Je maakt je draaitabel op de output van PowerQuery.

PowerQuery kent een refresh functie, waardoor je makkelijk je data ververst. Het kost wel iedere keer een extra 'ververs' want je moet daarna ook weer je Pivot updaten. Eventueel kun je wel weer een macro schrijven om beiden achter elkaar te updaten met één knop.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Alle reacties

• g0tanks
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 22:12

g0tanks

Moderator CSA
Eerlijk gezegd vind ik je beschrijving vrij vaag omdat je volgens mij een aantal problemen door elkaar beschrijft.

Om te beginnen denk ik dat je het database tabblad anders moet maken (of is dat al een draaitabel?). Niet per week één kolom, maar gewoon één weeknummerkolom en nog een aparte kolom voor het aantal keren dat de situatie is voorgekomen.

Daar kan je dan een draaitabel van maken waarbij je in de rijen categorie en sub zet, in de kolommen het weeknummer en als waarde het aantal. Nieuwe weken in de tabel worden dan automatisch toegevoegd als je de draaitabel ververst. Met een slicer zou het dan ook goed moeten gaan.

Categorie Sub Weeknr Aantal
Fruit Appels23
Fruit Peren 23
Fruit Druiven23
Groenten Komkommer23
Groenten Paprika23
etc.

[Voor 5% gewijzigd door g0tanks op 06-06-2020 02:25]

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• Zinloos1
Thanks voor het antwoord, ik denk dat je gelijk hebt. Ik heb hem uiteindelijk zo opgebouwd als je had aangegeven. Het grote nadeel daarvan vind ik dat ik nu elke week 9 disciplines 15 dezelfde items in laat vullen waardoor de lijst gigantisch lang wordt met data. Maar ik ben er ondertussen wel uit dat dit waarschijnlijk de enige weg is. Mijn probleem was dat ik eigenlijk zelf al de data aan het opschonen was voor de draaitabel.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 19:47
Wat je in theorie nog kunt doen om je bron intact te laten is het volgende:
* In je bron blijft iedere week dus een aparte kolom
* Je gebruik PowerQuery om je bron op te halen
* Door de functie Unpivot in PowerQuery bouw je de bron om tot de manier waarop je het nu hebt aangepast (voorstel van g0tanks)
* Je laat PowerQuery die omgebouwde data als output in je document plaatsen
* Je maakt je draaitabel op de output van PowerQuery.

PowerQuery kent een refresh functie, waardoor je makkelijk je data ververst. Het kost wel iedere keer een extra 'ververs' want je moet daarna ook weer je Pivot updaten. Eventueel kun je wel weer een macro schrijven om beiden achter elkaar te updaten met één knop.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zinloos1
Uiteindelijk heb ik beide gebruikt i.c.m. een Microsoft forms. Top, bedankt beide!

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True