10/100Mb Switch - wat doet autosensing precies?

Pagina: 1
Acties:
  • 707 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-02 15:16

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Vraagje over een 10/100Mb autosensing switch (NetGear, 8 poorten).

Stel: er zijn 8 PC's op de switch aangesloten, waarvan 1 server die een 10/100Mb NIC heeft, 3 PC's op 10Mb en 4 op 10/100Mb.

Als er een PC met een 10Mb NIC bestanden aan het kopiëren is naar de server, is dan de verbinding tussen de 10/100Mb-clients en de server óók 10Mb?

En als de 10Mb-client aangemeld is op het netwerk, en misschien wat zit te internetten (via een router in het netwerk in dit geval, dus niet via ICS of zo), gaan dan de 10/100Mb-clients op 10 of op 100Mb?

En als het zo is dat de netwerksnelheid de snelheid is van de traagste NIC, maakt het dan wat uit voor de PC's die aan een andere identieke switch zitten die met een uplink is verbonden aan de eerste switch?

Bloed, zweet & koffie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelican
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

pelican

Nee, wij hebben hier 2 pc's met 10/100 Mb/s, en 7 met 10Mb/s.

De 100's werken gewoon met 100, de 10's gewoon met 10, no problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11489

De 10MB doet enkel 10MB-en, de server wordt tevens aangesproken op 100MB? dat zal de server worst wezen, dan geeft hij (indien mogelijk op dat moment) 100MB bandbreedte aan de rest...

De switch auto-ed naar NIC aanpsreking...individueel dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VlasBaard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-06 13:55
Die snelheden (10 en 100 mbit) zijn voor de -lijnen-, niet voor het verkeer zelf. Dus een PC met 10 mbit stuurt zijn data met 10 mbit naar de switch, die het vervolgens met 100 mbit naar de server stuurt.

Zo te horen is het een echte switch, wat betekent dat de hub per pakketje bekijkt waar het heen moet, en dat als 2 andere computers aan het communiceren zijn, die daar geen last van hebben. (Dat is het verschil tussen een hub en een switch).

Autosensing betekent alleen dat hij zelf uitzoekt of het 10 of 100 mbit is.

Greetings and felicitations, children of technology - Icon in het groot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Op dinsdag 07 augustus 2001 13:53 schreef VlasBaard het volgende:
Zo te horen is het een echte switch, wat betekent dat de hub per pakketje bekijkt waar het heen moet, en dat als 2 andere computers aan het communiceren zijn, die daar geen last van hebben. (Dat is het verschil tussen een hub en een switch).
Het is een echte switch :), dat is zeker. Maar is het niet zo dat de server maar op één snelheid tegelijkertijd data kan verzenden?

Dat lijkt me overigens niet, maar ik twijfel momenteel aan alles i.v.m. [topic=198992]

Bloed, zweet & koffie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VlasBaard
Ja de (netwerkkaart van de) server kan maar op 1 snelheid tergelijkertijd communiceren - met de switch. De server communiceert niet direct met de andere computers (tenzij je een HELE rare constructie hebt gemaakt met meerdere netwerkkaarten oid).

Alle 10 mbit communicatie wordt gewoon door de switch omgezet naar whatever de snelheid van de server is (100 mbit in dit geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31870

een switch "ziet" met welke snelheid er gecommuniceerd kan worden (autosensing) en zal dus naar de server en andere 100 Mb kaarten 100 Mb "praten" ongeacht waarvan de data vandaan komt (dus ook als de data met 10Mb in de switch aankomt) dit betekent dus dat er geheugen ziet in een switch om te cachen.... (hoe duurder de switch hoe meer cache hehe)
o ja ooit gehoord van een switching hub? dat is dus gewoon een hub die OF 10 OF 100 Mbit aankan....niets meer dan een mooie verkoop naam dus.....:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VlasBaard
Nee dat is een 'dual speed hub'... een 'switching hub' is een hub die eerst alle 100 mbits bij elkaar mikt, en alle 10 mbits, en dan pas switched (dus hetzelfde effect als een 100 mbit hub, een 10 mbit hub en die met elkaar verbonden via een 2-poorts switch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Okee, het is wel duidelijk. Wat ik hier overigens heb staan zijn echte switches. Ik weet zelf ook het verschil wel tussen hubs, switching hubs en switches, maar ik wilde even zekerheid hebben over het autosensing-verhaal. Ik zit namelijk met een probleem waar ik niet echt uitkom (zie link hierboven).

Het feit dat er verschillende snelheden in het netwerk zitten kan ik nu met zekerheid schrappen uit mijn lijstje met mogelijke oorzaken van mijn puzzel, waarvoor mijn dank!

Bloed, zweet & koffie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elroyv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-01-2023

Elroyv

Novell Rulezzzz

Het is wel aan te raden om autosensing niet te gebruiken ivm performance...

Je kan het beste de kaarten en swicth forcen op een bepaalde snelheid...ivm handshaking

Gaan we lopen rotzooien of gaan we met novell aan de slag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-05 10:24
Op dinsdag 07 augustus 2001 17:03 schreef Elroyv het volgende:
Het is wel aan te raden om autosensing niet te gebruiken ivm performance...

Je kan het beste de kaarten en swicth forcen op een bepaalde snelheid...ivm handshaking
Onzin. Althans, je verteld het ERG misleidend.

Het kan inderdaad zijn dat je met autosensing apparatuur die beiden 100Mbps aankunnen wel eens autosensing problemen krijgt. Als in, ze gaan aan 10Mbps connecten ipv het maximale. Da's doordat de autosensing standaard nogal brak gedefiniëerd is.
Maar om te zeggen dat het slecht is voor de performance is niet juist. Autosensing apparatuur aan 100Mbps gaat niet trager dan 'gewone' 100Mpbs apparatuur.
Het kan wel voorkomen dat er iets misloopt en dat ze aan 10Mbps gaan lopen, maar dat merk je dan snel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Maar is het over het algemeen dus verstandig om de snelheid en de duplexmodus op automatisch te zetten of niet?

Bloed, zweet & koffie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-06 20:42
Betweter & vlasbaard:

Een switching hub is een hub die verdeelbaar is in een aantal repeater poort groepen, die op hun beurt, al dan niet via een backplane, op een echte switch worden aangesloten. Deze feature kom je nogal eens tegen op oudere high-end repeaters. Dit is min of meer de voorloper van de VLAN's.

Een dual speed hub is een repeater die beide snelheiden aan kan, en een interne 2 poorts bridge KAN hebben.

Door de enorme toename van goedkope switchjes en hubjes is de naamgeving nogal verwaterd...

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:50
Nu snap ik er helemaal geen moer meer van.

'repeater poort groepen' :?
'backplane' :?
'bridge' :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Op woensdag 08 augustus 2001 11:46 schreef Wannapuf het volgende:
Nu snap ik er helemaal geen moer meer van.

'repeater poort groepen' :?
'backplane' :?
'bridge' :?
Gewoon meelulle en er af en toe zelf een nieuwe term tussendoor gooien. :P

Bloed, zweet & koffie

Pagina: 1