Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ingezakt plat dak schuur: hoe krijg ik het dak droog?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 04-07 10:00
Dag allemaal,

Tot op een paar jaar geleden lag er op onze schuur een laag stenen die moesten zorgen voor drainage (denk ik). Deze zijn, voordat wij er kwamen wonen, verwijderd omdat het dak van de schuur begon door te zakken. Het gevolg is dat het platte dak nu een soort "badkuip" is geworden met opstaande randen. Dit betekent dat water op het dak blijft staan, wat weer zorgt voor heel, heel, HEEL veel muggen in de zomermaanden.

De schuur delen we met de buren. Zij hebben aan hun kant een regenpijpje (linkerkant op de foto), maar die word pas benut als het dak nagenoeg overloopt (want badkuip). Ik weet niet of ik ervoor kan zorgen dat het water beter wegloopt.

Zaken waar ik zelf aan heb gedacht:

- Groen dak (sedum). Ik vermoed echter dat het dak deze constructie niet kan dragen en er moet dan alsnog een goede afwatering zijn.
- Aanleggen van regenpijp. Dit zou dan eigenlijk in het midden van het dak moeten gebeuren (geen idee hoe/of dat kan)
- Aansluiten van dompelpompje die het water in de regenpijp pompt (maar heb geen geschikt model kunnen vinden die EN buiten kan blijven liggen EN bij een relatief laag waterpeil zijn werk doet).
- Vervangen van het dak (is wel erg kostbaar en de buren willen hier niet echt aan meebetalen)

Foto van de situatie:

Wie heeft er nog een goede tip?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 12:59
Je zou eventueel kunnen kijken om aan jouw kant van de schuur, tegen de scheidingsmuur een regenpijp aan te leggen. Alleen zit je dan met de afvoer naar je hoofdriolering. Niet iedere gemeente laat het toe om HWA (HemelWaterAfvoer) aan te sluiten op de hoofdriolering. Maar dat kun je navragen.. Je zult dan ook wel moeten gaan graven.

Of je sluit die afvoerpijp aan op een grote ton met een kraantje. Dan heb je een reservoir waar je in de zomer water uit kunt halen om je beplanting water te geven.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 13:18
Beste oplossing is het dak vervangen door een goed dak. Dan is het aanleggen van een regenpijp in het midden nog de goedkoopste en werkende optie.

Een dompelpomp gaat niet werken. En met een groen dak heb je het gewicht van het water en van het groen op je dak, Het water zal niet magisch verdwijnen.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• ciris
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online

ciris

Je suis Ricky Gervais.

Er is maar 1 goede permanente oplossing als het dak inderdaad is ingezakt. Vervangen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kpg
  • Registratie: juni 2015
  • Niet online
Een sedumdak weegt verzadigd 45 kg/m2 (deze iig). Dat komt overeen met een een laag van 4,5 cm water.
Hoeveel water blijft er nu op staan? Als dat ook 4,5 cm of meer is, kan de constructie een sedumdak dus wel aan.

Alternatief: dakconstructie versterken tegen doorzakken?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 09:47
Muncher schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 09:51:
Dag allemaal,

Tot op een paar jaar geleden lag er op onze schuur een laag stenen die moesten zorgen voor drainage (denk ik). Deze zijn, voordat wij er kwamen wonen, verwijderd omdat het dak van de schuur begon door te zakken. Het gevolg is dat het platte dak nu een soort "badkuip" is geworden met opstaande randen. Dit betekent dat water op het dak blijft staan, wat weer zorgt voor heel, heel, HEEL veel muggen in de zomermaanden.

De schuur delen we met de buren. Zij hebben aan hun kant een regenpijpje (linkerkant op de foto), maar die word pas benut als het dak nagenoeg overloopt (want badkuip). Ik weet niet of ik ervoor kan zorgen dat het water beter wegloopt.

Zaken waar ik zelf aan heb gedacht:

- Groen dak (sedum). Ik vermoed echter dat het dak deze constructie niet kan dragen en er moet dan alsnog een goede afwatering zijn.
- Aanleggen van regenpijp. Dit zou dan eigenlijk in het midden van het dak moeten gebeuren (geen idee hoe/of dat kan)
- Aansluiten van dompelpompje die het water in de regenpijp pompt (maar heb geen geschikt model kunnen vinden die EN buiten kan blijven liggen EN bij een relatief laag waterpeil zijn werk doet).
- Vervangen van het dak (is wel erg kostbaar en de buren willen hier niet echt aan meebetalen)

Foto van de situatie:

[Afbeelding]

Vervangen van je eigen dak met op het midden van de scheiding een verhoging en een eigen regen pijp.
Slopen van het bestaande dak is goed zelf te doen.
Daarna de balklaag met latten verdikken zodat je afschot krijgt naar 1 hoek van je schuur.
Osb of underlayment erop en dan een dakdekker bellen voor een nieuw bitumen dakbedekking.

Dat is de beste oplossing denk ik.

Je kan ook in het midden/laagste punt een regenwater afvoer maken, maar dan komt de pijp door je schuur heen.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: oktober 2010
  • Nu online
FRANQ schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 10:11:
[...]

Vervangen van je eigen dak met op het midden van de scheiding een verhoging en een eigen regen pijp.
Slopen van het bestaande dak is goed zelf te doen.
Daarna de balklaag met latten verdikken zodat je afschot krijgt naar 1 hoek van je schuur.
Osb of underlayment erop en dan een dakdekker bellen voor een nieuw bitumen dakbedekking.

Dat is de beste oplossing denk ik.

Je kan ook in het midden/laagste punt een regenwater afvoer maken, maar dan komt de pijp door je schuur heen.
Muggen kennen het begrip "erfgrens" niet ;)

Acties:
  • +6Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Kun je het niet van binnenuit wat omhoog drukken met een balk en een autokrik, en dan nieuwe balk(en) monteren?

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: februari 2014
  • Nu online
ThinkPad schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 10:23:
Kun je het niet van binnenuit wat omhoog drukken met een balk en een autokrik, en dan nieuwe balk(en) monteren?
Dacht ik ook aan maar dat is ook wel gevaarlijk, als het over een lange tijd is gebogen dan buig je het niet zomaar terug. Als 't plaatmateriaal stijf blijft staan en z'n vorm behoudt trek je op die manier de bedekking of 't boeiboord misschien wel kapot. Helemaal vervangen geeft je het langst plezier. Anders kun je eventueel de boel proberen uit te vlakken boven op het huidige dak en daar nieuw epdm op leggen, maar dan moet je weer oppassen dat 't niet te dik wordt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 11:29
Een regenpijpje aanleggen moet toch niet zo moeilijk zijn? Een goede loodgieter moet dit wel kunnen doen met de bestaande situatie.
Op de foto is het ingezakte deel niet te zien, ik neem aan dat er in het midden nog wel een muurtje staat. Hoe ver is het echt ingezakt? Mogelijk iets opkrikken als het echt erg is.
Maar mijn schuurdak is ook wel iets ingezakt. Maar het water meeste loopt weg via de regenpijp, er blijft een klein laagje staan in het midden, maar na een dag met wat zon is het meeste wel verdampt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik zou een gat boren in het midden van het dak maar aan jouw kant van de erfgrens en dan de pijp binnen langs het dak van het schuurtje laten lopen, dan door het muurtje heen en uit laten komen in een regenton, heb je ook altijd water om de planten in de tuin water te geven.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• brokenp
  • Registratie: december 2001
  • Nu online
Je zou kunnen kijken of je het midden kan “isoleren” Met xps platen en grind/ballast (zoeken op “omgekeerd plat dak”) en aan de zijkanten dan niets doen. Op plekken waar xps platen liggen kan geen water staan lijkt me

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Muncher
KNed schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 10:32:
Een regenpijpje aanleggen moet toch niet zo moeilijk zijn? Een goede loodgieter moet dit wel kunnen doen met de bestaande situatie.
Op de foto is het ingezakte deel niet te zien, ik neem aan dat er in het midden nog wel een muurtje staat. Hoe ver is het echt ingezakt? Mogelijk iets opkrikken als het echt erg is.
Maar mijn schuurdak is ook wel iets ingezakt. Maar het water meeste loopt weg via de regenpijp, er blijft een klein laagje staan in het midden, maar na een dag met wat zon is het meeste wel verdampt.
Het is niet moeilijk, maar waar zou jij in dit geval een regenpijp aanleggen? De randen zijn niet geschikt, daar blijft het water niet staan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: juli 2017
Deleon78 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 10:20:
[...]

Nee maar zijn buurman wel.

Als die buurman geen zin heeft om zijn dak aan te pakken kun je daar vrij weinig tegen doen.

Je kan er alleen voor zorgen dat je eigen dak goed is.
En hopen dat de buurman het ook in orde maakt.

Wat nog een optie zou zijn is om de balken op de scheidingswand op te krikken zoals in het bericht boven deze staat. En dan wiggen onder de balken te slaan waardoor je meer afschot maakt.

[Voor 19% gewijzigd door FRANQ op 05-06-2020 10:55]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 08-07 20:26

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dak vervangen is de structurele oplossing. Water wegkrijgen met een dompelpomp lukt je niet, maar dat lukt je wel met een nat/droog stofzuiger.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 08-07 23:02
ThinkPad schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 10:23:
Precies wat ik ook dacht. Of de ruimte tussen de dakbalken en dakplaten opvullen met klosjes hout of kunststof vulplaatjes

Acties:
  • +1Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: oktober 2002
Als je de maximale diepte van het water meet kunnen de adviezen wat specifieker worden. Een paar millimeter is anders opgelost dan een paar centimeter.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Muncher
djluc schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 11:03:
Als je de maximale diepte van het water meet kunnen de adviezen wat specifieker worden. Een paar millimeter is anders opgelost dan een paar centimeter.
]

Zal dit even moeten opmeten. Niet nu, iets teveel regen :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KNed
Muncher schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 10:53:
Het is niet moeilijk, maar waar zou jij in dit geval een regenpijp aanleggen? De randen zijn niet geschikt, daar blijft het water niet staan.
Wat me het beste lijkt:
Eerst het dak helemaal droog maken.
Na een kleine regenbui (of zelf wat water op het dak gieten) kijken waar het blijft staan. Als er echt een flinke kuil in zit daar iets aan proberen te doen. Mocht dat niet lukken dan wordt het vervangen.
Maar als er maar een klein beetje blijft staan dan zou ik de kuil lekker laten zitten.
De plaats waar het bij meer water het eerst bij de rand komt is de beste plaats voor een regenpijp. Hopelijk is dat ook een logische plaats.
Die regenpijp moet dan ook echt door het boeibord heen gemaakt worden.
Even wat ascii art proberen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
    boeibord
    _
    |\
____| \
|  _xxx_____________________  <- bovenkant dak
|  ||
|  ||
|  ||
 ^
 regenpijp

xxx is dus een gat door het boeibord heen

Bij mij zit er een regenpijp op de erfgrens halverwege de schuur. Naast een lichte kuil bleef het water ook vooral in 1 hoek staan na een flinke bui. Dat zat qua niveau nog net wat lager dan die regenpijp in het midden. Dus ik heb in die hoek ook nog een regenpijp laten maken. Het meeste water stroomt nu dus weg via de twee regenpijpen. De rest verdampt.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 12:24

Wootism

aaibaar

@Muncher
Mijn ouders hadden hetzelfde probleem en hierdoor ook veel last van muggen.

Het hele jaar door lieten ze het water er op staan omdat het ook een goede isolator is en daarbij de betume ook niet uitdroogt.
Aan het begin van de zomer legde mijn vader er een slang op richting zijn tuin en na één keer zuigen aan het uiteinde trekt die slang vervolgens het hele dag droog.

Als het bij jou enkel om de muggen te doen is zou dit de simpelste oplossing zijn denk ik.
Om nou een hele installatie te bouwen voor die paar weken dat de muggenlarven uitkomen lijkt me ook overdreven :p

[Voor 10% gewijzigd door Wootism op 05-06-2020 11:26]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 08:37
Je geeft zelf aan weinig geld eraan te willen besteden. Je geeft ook een pompje aan als optie. Dit is natuurlijk geen mooie optie maar misschien wel een van de goedkopere.
Veel pompen hebben echter een minimale hoeveelheid aan water nodig. Vissenpompen hebben een stuk minder hoeveelheid nodig dan "normale" pompen. Deze vissenpompen zijn vaak ook stiller en kunnen lang werken. Als je deze op een schakelaar aansluit (desnoods een sensor) dan zou dit gewoon moeten kunnen. De uitvoer zou omdat het vaak een redelijk dun slangetje is prima in de huidige afvoer kunnen. Als er teveel regen komt neemt de huidige afvoer het over (al pompt zo'n vissenpomp (hangt ook van model af) aardig wat liter weg.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 07-07 21:31

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Deleon78 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 10:20:
[...]

Een paar druppels dreft in het water en de muggen zijn weg. (Zeep breekt oppervlakte spanning en larven blijven dan niet drijven en sterven)

Op de foto zie ik niet dat het bijna overstroomt voordat het de regenpijp in loopt dus wat dat betreft is er misschien helemaal geen actie nodig.

i7 2600k, P8Z68v-pro, 16GB, 512GB Samsung 830 SSD, R9 280x 3GB

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Smuey
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 10:48
Op de foto is niet te zien hoe ver het dak in is gezakt, is dit heel erg ver? Bij ons op het schuurdak (zelfde constructie, maar dan wél gewoon met een regenpijp) blijft vaak ook wel een klein laagje staan, maar blijkbaar heeft iemand in het verleden bij jouw dak besloten dat het wel handig zou zijn om een plat dak te maken, maar geen afwatering. Sommige mensen...

In ieder geval, afgaande op de foto lijkt het probleem mij niet heel groot, in ieder geval niet iets dat de aanleg van een regenpijp niet (grotendeels) zou kunnen oplossen. Wat er dan nog zou blijven staan na een bui is dan volgens mij niet genoeg om muggen ofzo ook maar iets van een kans te geven, zeker in de zomer niet.

Overigens los je het probleem van muggen niet bepaald op door een constructie met een regenton aan te leggen...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: december 2000
  • Nu online

blitzkrieg

appetjo he!!

Ik zou gewoon aan jou kant op het diepste punt een onderuitloop monteren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: juli 2001
  • Nu online
Foto binnenkant dak?
Is een kopje chloor of chloortabletten voor in het zwembad in de zomermaanden een workaround tegen de muggen? (mits het een bitumen dak is, EPDM schijnt daar niet goed tegen te kunnen)
Goedkoopste is op het laagste punt een dak doorvoer maken voor hemelwaterafvoer, alleen zit je dan met een pijp (en mogelijke lekkage) IN je schuur...
Muggenlarven in zwembad bestrijden met chloor

Muggenlarven kunnen niet overleven in zwemwater met een gezonde hoeveelheid chloor erin. Het is daarom belangrijk dat u deze waardes eerst test.

De hoeveelheid chloor in een zwembad wordt bepaald door drie waarden: de totale chloorwaarde, de gebonden chloorwaarde en de vrije chloorwaarde. De gebonden chloorwaarde moet altijd zo laag mogelijk zijn, aangezien dit aangeeft hoeveel niet-actieve chloor het zwembad bevat. Deze waarde ligt idealiter onder 1,0 mg/l., maar het is vooral belangrijk dat deze waarde nooit boven de vrije chloorwaarde komt!
Vervang zwembad door schuurdak :+

Overigens is een laagje water op je bitumen dak geen probleem en zal het de levensduur van je dak verlengen, nadeel is zoals bij jou kans op muggen...

[Voor 59% gewijzigd door SniperGuy op 05-06-2020 11:47]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@SniperGuy Dát dus (die foto van de binnenkant).

Dit ziet er uit als een dom constructiefoutje waarbij er aan de binnenkant te weinig (of zelfs géén) gordingen / balken gestoken zijn en het dak dus alleen op de buitenmuren (spouw?) en nú inmiddels ook de (steense) tussenmuur rust :o

Als 't een keer goed sneeuwt dan mag 'ie waarschijnlijk ín de schuur gaan sneeuwruimen...Maar 't sneeuwt hier in NL vaak niet hard genoeg :P

[Voor 39% gewijzigd door Will_M op 05-06-2020 12:31]

Why do subtitles never really tell you what's going on?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: januari 2004
  • Nu online
Out-of-the-box "quick & dirty"denk ik aan een "condensafvoerpompje" van een airco... Slangetje op het dak en zuigen maar. Gaat niet snel, maar dat hoeft ook niet perse toch? Wel voor een paar tientjes te knutselen ;) .

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HanM
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 13:07
Als het dak echt doorgezakt is, dan lijkt mij een extra balk plaatsen het makkelijkst.
Een balkje van voldoende formaat hoeft niet meer dan 15 euro te kosten.
Een foto van de binnekant van het dak / schuur kan al wat meer duidelijkheid geven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Muncher
Ik lees zo ff alle reacties door, maar hierbij alvast een foto van de binnenkant van het dak.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: september 2006
  • Nu online
SniperGuy schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 11:44:
Overigens is een laagje water op je bitumen dak geen probleem en zal het de levensduur van je dak verlengen
Waarom? :?

[Website en online portfolio] [Return: realtime retrospective tool] [PokerTime planning poker]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 08-07 21:07
Hoe ligt de opening van de huidige regenpijp t.o.v. het dak? Zou je deze opening bijv. lager kunnen maken? Hiervoor zal de rest van het dak wel vlak genoeg moeten zijn dat het meeste water weg loopt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Nu online
Droog bitumen waar de zon op zit verhardt. Met water reflecteer je een deel.
Nog beter is een laagje stenen, dan heb je geen UV op de bitumen/rubber.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KNed
Op de foto van de binnenkant ziet het er niet zwaar doorgezakt uit.
Ik zou het een keer bijna leeg laten lopen via de eerder genoemde tuinslang-truc en dan kijken hoeveel er echt in het midden blijft staan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

KNed schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 13:14:
Op de foto van de binnenkant ziet het er niet zwaar doorgezakt uit.
Ik zou het een keer bijna leeg laten lopen via de eerder genoemde tuinslang-truc en dan kijken hoeveel er echt in het midden blijft staan.
Valt op de foto wel mee maar je zou eigenlijk even met een lang waterpas moeten gaan kijken hoe de balken nú liggen. Die balken zijn zo te zien redelijk licht bemeten voor de 5 á 6 meter (?) overspanning welke ze hebben. Die tussenmuur mag je niet zien als draagmuur.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KNed
Dat is geen 6 meter hoor, ik denk dat die schuur hooguit drie meter breed is?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

KNed schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 13:20:
Dat is geen 6 meter hoor, ik denk dat die schuur hooguit drie meter breed is?
En 't schuurtje van de buurman óók ... De balken liggen, zo te zien, over de 'breedte' van de hele bouw :9

Zoiets 'simpels' als een goed plat dak is vaak niet zo simpel qua constructie. Een puntdak is simpeler te maken.

[Voor 20% gewijzigd door Will_M op 05-06-2020 13:36]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• André
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 10:23

André

Analytics dude

Leg zo'n dun aquariumslangetje op het diepste punt, hang hem over de zijkant van de schuur. Even aan zuigen tot hij loopt en dan zou je vrij simpel het waterlaagje onder de 1cm moeten kunnen krijgen. Moet je welk na elke regenbui er even aan zuigen :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• metalant
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 03-07 14:30
Wootism schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 11:23:
@Muncher
Mijn ouders hadden hetzelfde probleem en hierdoor ook veel last van muggen.

Het hele jaar door lieten ze het water er op staan omdat het ook een goede isolator is en daarbij de betume ook niet uitdroogt.
Aan het begin van de zomer legde mijn vader er een slang op richting zijn tuin en na één keer zuigen aan het uiteinde trekt die slang vervolgens het hele dag droog.

Als het bij jou enkel om de muggen te doen is zou dit de simpelste oplossing zijn denk ik.
Om nou een hele installatie te bouwen voor die paar weken dat de muggenlarven uitkomen lijkt me ook overdreven :p
Hier ook een regelmatig terugkomend ritueel. Als je niet wil zuigen aan de slang kun je een hevelpomp gebruiken. Als het water eenmaal loopt, dan blijft het vaak wel lopen tot het peil onder slangdiameter gezakt is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Brouwt bier

Muncher schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 09:51:

Keyword : bilgepomp

Zwembad - Braaihok

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Beetje overkill...
Doe dat slangetje maar.
10mm plastic buis, baksteen er op, en dan na een regenbui even zuigen, en een paar minuten later is alles weg.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Brouwt bier

Tommie12 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 13:47:
[...]

Beetje overkill...
Doe dat slangetje maar.
10mm plastic buis, baksteen er op, en dan na een regenbui even zuigen, en een paar minuten later is alles weg.
En jij rent na elke regenbui naar buiten om aan een slangetje te zuigen om je dak te legen? _O-

Zwembad - Braaihok

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 11:09
SniperGuy schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 11:44:
Foto binnenkant dak?
Is een kopje chloor of chloortabletten voor in het zwembad in de zomermaanden een workaround tegen de muggen? (mits het een bitumen dak is, EPDM schijnt daar niet goed tegen te kunnen)
Goedkoopste is op het laagste punt een dak doorvoer maken voor hemelwaterafvoer, alleen zit je dan met een pijp (en mogelijke lekkage) IN je schuur...

[...]

Vervang zwembad door schuurdak :+

Overigens is een laagje water op je bitumen dak geen probleem en zal het de levensduur van je dak verlengen, nadeel is zoals bij jou kans op muggen...
Ja, dit dacht ik ook. Wel even zeker weten dat je op het riool afvoert. Je wil geen milieudelict creëren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 12:15

tweakduke

Moderator General Chat

Duke rules the world...

Tommie12 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 13:08:
[...]

Droog bitumen waar de zon op zit verhardt. Met water reflecteer je een deel.
Nog beter is een laagje stenen, dan heb je geen UV op de bitumen/rubber.
Dat is een bekend fabeltje dat water de levensduur je bitumineuze bedekking verlengd. De dakbedekking wordt evengoed aangetast door het water, door middel van algengroei en andere micro organismen.
UV tast de dakbedekking ook aan, daarom is de gemiddelde levensduur 15 - 20 jaar.

In dit geval is het bekend dat er snel water blijft staan op kleine daken. De simpelste oplossing is een extra afvoer plaatsen, of het dak opkrikken als dat mogelijk is. Een totale renovatie terwijl de dakbedekking nog niet aan het einde van zijn levensduur zit, lijkt me een beetje teveel van het goede :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Koffie schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 13:49:
[...]

En jij rent na elke regenbui naar buiten om aan een slangetje te zuigen om je dak te legen? _O-
Eén keer per week zal voldoende zijn om de muggen weg te houden... dat was toch het probleem?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

En er zijn ook wel hevels te koop waarmee je het hevelen met een zuiger kan starten ipv met je mond (oa. bij zaken die brouwgerei verkopen).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: juli 2001
  • Nu online
Omdat bitumen van zichzelf NIET UV proof is. Daarom moet er grindparel of leislag op aangebracht worden of wat vaak ook gedaan wordt (als de dakconstructie het houd) grind erop.
Een dun laagje water helpt ook tegen UV én voorkomt te grote temperatuurwisselingen van het bitumen waardoor het op termijn kan gaan uitdrogen en/of scheuren. Dan is je dak ineens niet meer zo waterdicht :)
Het kan zomaar een decennia qua levensduur schelen.
tweakduke schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 13:52:

Dat is een bekend fabeltje dat water de levensduur je bitumineuze bedekking verlengd. De dakbedekking wordt evengoed aangetast door het water, door middel van algengroei en andere micro organismen.
UV tast de dakbedekking ook aan, daarom is de gemiddelde levensduur 15 - 20 jaar.

[...]
De dakdekkers die ik heb gesproken zeggen dat een laagje water wel degelijk de levensduur verlengt en bitumen meer te lijden hebben van UV en uitdroging dan van een beetje water :?

[Voor 33% gewijzigd door SniperGuy op 05-06-2020 14:12]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

Muncher schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 12:57:
Ik lees zo ff alle reacties door, maar hierbij alvast een foto van de binnenkant van het dak.

[Afbeelding]
Het ziet eruit als allemaal losse planken. Ik vermoed dat dit best wel op te krikken is. Hoeft ook geen 10cm omhoog, misschien is één cm bijv. al genoeg.

Is alleen even de vraag hoe je het dan in die positie houdt. Je zou de krik even kunnen laten staan om het een poosje aan te kijken of het helpt zodat je ondertussen naar een meer permanente oplossing kan zoeken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Muncher
ThinkPad schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 14:57:
[...]

Het ziet eruit als allemaal losse planken. Ik vermoed dat dit best wel op te krikken is. Hoeft ook geen 10cm omhoog, misschien is één cm bijv. al genoeg.

Is alleen even de vraag hoe je het dan in die positie houdt. Je zou de krik even kunnen laten staan om het een poosje aan te kijken of het helpt zodat je ondertussen naar een meer permanente oplossing kan zoeken.
Heeeeeele domme vraag: wat voor krik kan ik dit mee doen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

Schaarkrik van je auto en een balk die je op lengte maakt zodat hij tussen je krik en zo'n dwarsbalk van het dak past bijv. :)

[Voor 60% gewijzigd door ThinkPad op 05-06-2020 15:45]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

Muncher schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 15:43:
[...]

Heeeeeele domme vraag: wat voor krik kan ik dit mee doen?
Je kunt daar ook gewoon een of meerdere bouwstempels onder zetten, daar zijn die dingen immers voor bedoeld. Je zet 'm eronder, schuift 'm uit en borgt 'm met de pen en vervolgens draai je 'm op...

Dingen zijn te huur maar ook gewoon te koop; kom ze ook weleens tegen op marktplaats voor 2 tientjes per stuk of iets van die rangorde...

M.i. een veel betere oplossing dan een krik met een balk er tussen omdat het risico op wegschuiven natuurlijk een stuk minder is.

[Voor 9% gewijzigd door Harrie_ op 05-06-2020 15:59]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BazzH
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 13:14

BazzH

Kei-goed...

Will_M schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 13:21:
[...]

En 't schuurtje van de buurman óók ... De balken liggen, zo te zien, over de 'breedte' van de hele bouw :9

Zoiets 'simpels' als een goed plat dak is vaak niet zo simpel qua constructie. Een puntdak is simpeler te maken.
Ik ben geen specialist, maar gevoelsmatig vind ik dit wel een wat minimale dakconstructie. Nu heb je een overbrugging van 6 meter met daaronder in het midden een simpel muurtje wat waarschijnlijk helemaal niet draagt.

Think smart........ Act stupid........

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

BazzH schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 16:01:
[...]

Ik ben geen specialist, maar gevoelsmatig vind ik dit wel een wat minimale dakconstructie. Nu heb je een overbrugging van 6 meter met daaronder in het midden een simpel muurtje wat waarschijnlijk helemaal niet draagt.
Misschien kan @Muncher ook een detailfoto maken het tussenmuurtje. Als die inderdaad niet draagt dan kan hij met een paar bouwstempels het dak wat opkrikken en vervolgens een lat, rib of balkje o.i.d. op het tussenmuurtje leggen om het op die manier dragend te krijgen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Muncher
Harrie_ schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 16:05:
[...]

Misschien kan @Muncher ook een detailfoto maken het tussenmuurtje. Als die inderdaad niet draagt dan kan hij met een paar bouwstempels het dak wat opkrikken en vervolgens een lat, rib of balkje o.i.d. op het tussenmuurtje leggen om het op die manier dragend te krijgen.
Wat wil je precies zien op de foto van het tussenmuurtje?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

Muncher schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 16:06:
[...]

Wat wil je precies zien op de foto van het tussenmuurtje?
Of de balken van het dak gewoon op het tussenmuurtje liggen, of dat deze erboven zweven, of dat hier nog iets van constructie inzit (balken ingemetseld).

In feite gewoon een foto van de bovenkant van het tussenmuurtje met het dak, dan kunnen we gerichter nadenken over een mogelijke oplossing...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Harrie_ schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 16:05:
[...]

Dat kan. Maar dan is de vraag: is dat muurtje verzakt onder het gewicht, of gewoon altijd eigelijk een centimetertje te laag is geweest. In het eerste geval heb je natuurlijk kans dat het gewoon langzaamaan weer een centimetertje zakt als je er weer meer gewicht op laat rusten.

Maar nogmaals: ik ben geen specialist. Zou zo niet eens durven zeggen of dat muurtje ook maar bedoeld is om het dak mee te dragen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 08-07 22:26
Zadeldak er op zetten; problem solved.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

kabeltjekabel schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 16:12:
Zadeldak er op zetten; problem solved.
Ik ben voor. :)
Heb je meteen een vlierinkje om je seizoens-meuk op te slaan.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• schilderstape
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 11:20
SniperGuy schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 14:08:
[...]

Omdat bitumen van zichzelf NIET UV proof is. Daarom moet er grindparel of leislag op aangebracht worden of wat vaak ook gedaan wordt (als de dakconstructie het houd) grind erop.
Een dun laagje water helpt ook tegen UV én voorkomt te grote temperatuurwisselingen van het bitumen waardoor het op termijn kan gaan uitdrogen en/of scheuren. Dan is je dak ineens niet meer zo waterdicht :)

[...]

De dakdekkers die ik heb gesproken zeggen dat een laagje water wel degelijk de levensduur verlengt en bitumen meer te lijden hebben van UV en uitdroging dan van een beetje water :?
Om te beginnen worden er in Nederland voornamelijk twee verschillende soorten bitumen gebruikt; SBS en APP. Een SBS-dakrol dient een beschermlaag tegen UV te hebben, maar een APP-dakrol is UV-bestendig.

Een constante laag water zal geen nadelig effect hebben op de dakbedekking, maar aan de randen van het water, waar het steeds verdampt en weer aangevuld wordt, zal vuil zich ophopen en daardoor de dakbedekking beschadigen. Hier vinden ook grote temperatuurschokken plaats, wat nadelig is voor de levensduur.

De beste oplossing lijkt me in dit geval het herstellen van het afschot naar een afvoer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kabeltjekabel
BazzH schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 16:13:
[...]

Ik ben voor. :)
Heb je meteen een vlierinkje om je seizoens-meuk op te slaan.
En direct je hele leven + dat van je erfgenamen verlost van dat elke 20 jaar terugkerende probleem van het rotte platte dak.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

Harrie_ schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 15:57:
[...]

Je kunt daar ook gewoon een of meerdere bouwstempels onder zetten, daar zijn die dingen immers voor bedoeld. Je zet 'm eronder, schuift 'm uit en borgt 'm met de pen en vervolgens draai je 'm op...

[Afbeelding]

Dingen zijn te huur maar ook gewoon te koop; kom ze ook weleens tegen op marktplaats voor 2 tientjes per stuk of iets van die rangorde...

M.i. een veel betere oplossing dan een krik met een balk er tussen omdat het risico op wegschuiven natuurlijk een stuk minder is.
Eens! Ik wist niet dat je die dingen ook zelfstandig omhoog kon draaien, vandaar dat ik het niet noemde. Ik dacht dat je met die gaatjes ze kon vastzetten op een bepaalde hoogte, maar je wel eerst moest zorgen dat je voorwerp al op de juiste hoogte zat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

ThinkPad schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 17:05:
[...]

Eens! Ik wist niet dat je die dingen ook zelfstandig omhoog kon draaien, vandaar dat ik het niet noemde. Ik dacht dat je met die gaatjes ze kon vastzetten op een bepaalde hoogte, maar je wel eerst moest zorgen dat je voorwerp al op de juiste hoogte zat.

:Y)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• leon0013
  • Registratie: april 2017

leon0013

Ooit waren het er twaalf

ThinkPad schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 17:05:
[...]

Dat laatste is vooral de bedoeling. De "leverage" is beperkt. Bij een krik is dit gunstiger.
Echt zware zaken krijg je niet aangedraaid maar een dakbalkje moet nog wel lukken.( als er niet teveel water op je dak staat ;) )

Die stempels kosten idd de wereld niet. Zou ze eerder (2ehands) kopen dan huren.

[Voor 3% gewijzigd door leon0013 op 05-06-2020 18:40]

7x185 Wp mono op Growatt 1500s; 4x250Wp mono op Growatt 1000s; 4x2 75Wp CdTe op Steca 500

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Muncher
Harrie_ schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 16:07:
[...]

Of de balken van het dak gewoon op het tussenmuurtje liggen, of dat deze erboven zweven, of dat hier nog iets van constructie inzit (balken ingemetseld).

In feite gewoon een foto van de bovenkant van het tussenmuurtje met het dak, dan kunnen we gerichter nadenken over een mogelijke oplossing...
Ik heb wat extra foto's gemaakt van het dak, nu het opgehouden is met regenen. Ook wat foto's van de balken binnen ende afvoer bij de buurman. Bovenop foto's maken is pas handig als de boel echt droog is.

Ik ben ook wel in voor het zadeldak-gedoe. Wat zou dat ongeveer kosten denken jullie?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kabeltjekabel
Muncher schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 19:12:
[...]
Ik ben ook wel in voor het zadeldak-gedoe. Wat zou dat ongeveer kosten denken jullie?
Zelf doen of laten doen? Golfplaten of dakpannen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Muncher
kabeltjekabel schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 19:19:
[...]

Zelf doen of laten doen? Golfplaten of dakpannen?
Ik ben niet zo handig, dus lijkt mij laten doen. Dakpannen zijn wel veel mooier dan golfplaten.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• M4uSzi
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 18-06 17:32
SniperGuy schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 14:08:
[...]

[...]

Een APP (Bitumen dakbedekking) kan gewoon tegen UV.

En wat Tweakdude al aangaf. Het beste voor een dak is gewoon een droogdak.

Als dakdekker proberen wij juist altijd de afvoeren (hwa) te verdiepen, afschot te creëren om zoveel mogelijk water van het dak af te voeren.

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kabeltjekabel
Muncher schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 19:42:
[...]

Ik ben niet zo handig, dus lijkt mij laten doen. Dakpannen zijn wel veel mooier dan golfplaten.
Eerlijk gezegd geen idee wat het kost als je het laat doen. Ik laat zelfs m'n haar niet meer doen :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

Muncher schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 19:12:
[...]

Ik heb wat extra foto's gemaakt van het dak, nu het opgehouden is met regenen. Ook wat foto's van de balken binnen ende afvoer bij de buurman. Bovenop foto's maken is pas handig als de boel echt droog is.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De balken zitten dus gewoon netjes in de tussenmuur ingewerkt; het lijkt er dus op dat het niet boven de tussenmuur is gaan verzakken.

Als ik naar de detail foto's kijk dan kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat de HWA gewoon te hoog ligt, liep het water vroeger wel gewoon goed weg?

Een zadeldak zou ik niet aan beginnen; dat ziet er wel mooi uit maar daar is ook alles mee gezegd. Het heeft totaal geen nut want op de oppervlakte van je schuurtje kun je met een zadeldakje ook geen volwaardige zolder creëren waar je iets aan hebt. Je krijgt dan aan beide kanten een dakgoot, met een beetje geluk kun je de ene dakgoot aansluiten op de bestaande afvoer, maar zul je sowieso nog een nieuwe afvoer moeten gaan maken voor de andere kant (of natuurlijk een regenton). Moeilijk om te schatten wat dat gaat kosten maar als je het helemaal uitbesteed dan denk ik dat je uit moet gaan van een 2000 euro om daar een zadeldakje op te laten maken

Misschien dat @M4uSzi iets zinnigs kan roepen na het zien van bovenstaande foto's, maar ik gok dat de HWA gewoon iets verlaagd dient te worden...

[Voor 3% gewijzigd door Harrie_ op 05-06-2020 21:39]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Muncher
Harrie_ schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 21:37:
[...]

De balken zitten dus gewoon netjes in de tussenmuur ingewerkt; het lijkt er dus op dat het niet boven de tussenmuur is gaan verzakken.

Als ik naar de detail foto's kijk dan kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat de HWA gewoon te hoog ligt, liep het water vroeger wel gewoon goed weg?

Een zadeldak zou ik niet aan beginnen; dat ziet er wel mooi uit maar daar is ook alles mee gezegd. Het heeft totaal geen nut want op de oppervlakte van je schuurtje kun je met een zadeldakje ook geen volwaardige zolder creëren waar je iets aan hebt. Je krijgt dan aan beide kanten een dakgoot, met een beetje geluk kun je de ene dakgoot aansluiten op de bestaande afvoer, maar zul je sowieso nog een nieuwe afvoer moeten gaan maken voor de andere kant (of natuurlijk een regenton). Moeilijk om te schatten wat dat gaat kosten maar als je het helemaal uitbesteed dan denk ik dat je uit moet gaan van een 2000 euro om daar een zadeldakje op te laten maken

Misschien dat @M4uSzi iets zinnigs kan roepen na het zien van bovenstaande foto's, maar ik gok dat de HWA gewoon iets verlaagd dient te worden...
Klinkt goed Harrie! Wat is een HWA? En hoe verlaag ik die? Excuses voor de domme vragen, maar moet het toch een keer leren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Muncher schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 22:11:
[...]

Klinkt goed Harrie! Wat is een HWA? En hoe verlaag ik die? Excuses voor de domme vragen, maar moet het toch een keer leren.
HWA = Hemel Water Afvoer >:) Maar het 'pijpje' daarvoor ligt op 'jullie' dak nú dus aan de kant van de buurman op 't gedeelde dak.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

Muncher schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 22:11:
[...]

HWA = hemelwaterafvoer; het gat bovenin het dak waardoor het water wegloopt. Zoals ik het kan zien op je foto zie die in de mastiekhoek verwerkt (dat is die schuine rand aan de kant van het dak). Als je 'm verplaatst (of laat verplaatsen) iets verder dakinwaarts en dan in plaats van een zijafvoer verander je 'm in een onderafvoer.

Nu heb je er zo een:

En ik denk dat je daar het beste zo een voor in de plaats kunt maken:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Harrie_ Hoe ga je dat ding laten afvoeren naar 't riool én wie wordt er in de toekomst verantwoordelijk gesteld voor een eventuele verstopping van 't HWA riool?

[Voor 3% gewijzigd door Will_M op 05-06-2020 22:26]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

Will_M schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 22:26:
@Harrie_ Hoe ga je dat ding laten afvoeren naar 't riool én wie wordt er in de toekomst verantwoordelijk gesteld voor een eventuele verstopping van 't HWA riool?
De huidige afvoer komt toch ook uit op een regenpijp denk ik? Deze zal een cm of 10/20 verder dakinwaarts moeten komen en op dezelfde regenpijp kunnen worden aangesloten met een bochtje of 2...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Harrie_ schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 22:30:
[...]

De huidige afvoer komt toch ook uit op een regenpijp denk ik? Deze zal een cm of 10/20 verder dakinwaarts moeten komen en op dezelfde regenpijp kunnen worden aangesloten met een bochtje of 2...
De huidige én enige HW afvoer zit zo te zien aan de kant van 'de buurman'. Ik kan me zo maar voor stellen dat die beste meneer / mevrouw zichzelf nu nog van de domme houdt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 12:46

Theo

moederbord

Als de hoofdreden van je 'probleem' de muggen zijn, en de badkuipvorm van het dak zelf niet een probleem is dan kun je ook wat chloor in je dakwater kwijt. Muggen blijven daaruit weg, en dit water kun je gewoon via het gewone riool afvoeren. Grote voorwaarde is dus wel dat dit dak op een 'gewoon' riool is aangesloten, en je dus niet een seperate HWA afvoer hebt.

Dus af en toe even een kopje dikbleek van de supermarkt op je dak legen in het water. :)

Als je niet weet of je in de straat een separaat riool hebt voor de HWA; kijk even op de straat naar de metalen ronde rioolputdeksels en of er drie letters in staan. Als er RWA (RegenWaterAfvoer) or RW op staat dan heb je er ook een VWA (VuilWaterAfvoer) of VW putdeksel in de buurt, en heb je dus een gescheiden afvoer. Heb je alleen een VWA in de straat, of staat er helemaal niks opgeschreven dan heb je geen gescheiden riool en kun je gewoon je chloorwater in het riool kwijt.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Theo Als er afzonderlijke 'kolken' (putten) aan de zijkant van de weg / straat liggen om overtollig regenwater af te kunnen voeren vanaf de straat dan kun je er meestal wel vanuit gaan dat er een compleet HWA systeem aanwezig is. Zó modern is een HWA systeem ook niet meer.... ;)

[Voor 4% gewijzigd door Will_M op 05-06-2020 23:16]

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 00:37

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Op de foto zie ik de HWA links boven, wanneer ik het goed zie, en die staat "onder" water. Dus ik denk dat dit meer een kwestie is van verstopte afvoer.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• kabeltjekabel
Theo schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 22:46:
Als de hoofdreden van je 'probleem' de muggen zijn, en de badkuipvorm van het dak zelf niet een probleem is dan kun je ook wat chloor in je dakwater kwijt. Muggen blijven daaruit weg, en dit water kun je gewoon via het gewone riool afvoeren. Grote voorwaarde is dus wel dat dit dak op een 'gewoon' riool is aangesloten, en je dus niet een seperate HWA afvoer hebt.

Dus af en toe even een kopje dikbleek van de supermarkt op je dak legen in het water. :)

Als je niet weet of je in de straat een separaat riool hebt voor de HWA; kijk even op de straat naar de metalen ronde rioolputdeksels en of er drie letters in staan. Als er RWA (RegenWaterAfvoer) or RW op staat dan heb je er ook een VWA (VuilWaterAfvoer) of VW putdeksel in de buurt, en heb je dus een gescheiden afvoer. Heb je alleen een VWA in de straat, of staat er helemaal niks opgeschreven dan heb je geen gescheiden riool en kun je gewoon je chloorwater in het riool kwijt.
Meeste wijken met gescheiden riool is dat pas later aangelegd. Kan zomaar zijn dat nog een groot deel van de HWA afvoeren dan uitkomen op een gemengd riool en uiteindelijk in het vuilwater riool. Hier ook; voorkant huis toen door gemeente op RW riool aangesloten, maar achterkant huis was volledig voor eigen rekening. Hier zit dat samen met keuken, badkamer en een WC, dus nope.

• kabeltjekabel
Harrie_ schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 21:37:
[...]
[...]
Tja, hoe groot zou die schuur zijn? 2x2,5? Krijg je er toch 3 kuub bergruimte bij. Daar kun je best wat systainers kwijt :+

En bovenal; je bent verlost van dat platte dak wat je elke ~20 jaar weer opnieuw moet laten doen.

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

Will_M schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 22:33:
[...]

De huidige én enige HW afvoer zit zo te zien aan de kant van 'de buurman'. Ik kan me zo maar voor stellen dat die beste meneer / mevrouw zichzelf nu nog van de domme houdt.
Dat zou zomaar kunnen, maar dat neemt niet weg dat het dus wel handig is om eerst iets van een plan van aanpak / oplossing te hebben voordat je met de buurman erover gaat praten.
kabeltjekabel schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 02:42:
[...]

Tja, hoe groot zou die schuur zijn? 2x2,5? Krijg je er toch 3 kuub bergruimte bij. Daar kun je best wat systainers kwijt :+

En bovenal; je bent verlost van dat platte dak wat je elke ~20 jaar weer opnieuw moet laten doen.
Daar heb je ook gelijk in, maar ik neem er wel even in mee dat het nu een hoop geld kost (en @Muncher gaf aan in de OP dat de buren niet willen meebetalen aan een nieuw dak). Die 3 kuub bergruimte klopt wel, maar het is in driekhoekvorm boven je hoofd, dus je moet je afvragen hoeveel effectieve bergruimte je daarmee krijgt en ik weet ook niet of dat @Muncher ook echt die bergruimte kan gebruiken of nodig heeft maar dat kan hij alleen zelf invullen.

Kortgezegd zijn de praktische voordelen dan m.i. een beetje extra bergruimte en nooit meer je dak hoeven te vervangen, maar daar staan wel hoge kosten tegenover.
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True