Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Omniamutantur
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 12-09-2020
Helaas is weinig informatie voor de opleiding op hun website te vinden, en door de corona zijn er ook geen open avonden meer, dus hoop ik dat jullie me kunnen helpen.

Ik ben 29 jaar oud; woon bij mij mijn ouders, heb geen kinderen, geen partner, geen schulden en geen sociaal leven. Ik heb tien jaar geleden MBO 4 toerisme gestudeerd en sindsdien als receptionist in hotels gewerkt.

Maar door de corona crisis ben ik helaas op straat gezet, en sindsdien ben ik diep gaan nadenken over mijn toekomst perspectief. Ik zie namelijk dat geen toekomst meer is in de toerisme branche. Ten eerste Corona zal niet de enige pandemie zij geweest die ons is overkomen, meerdere zullen waarschijnlijk nog staan te gebeuren. Daarnaast heb ik gemerkt dat de branche steeds meer wordt gedigitaliseerd. Net zoals supermarkten en winkelketens steeds zelfbediening’s apparaten inzetten; ziet het ernaar uit dat hotels hetzelfde gaan doen. Mijn voormalige bazen experimenteerden er al mee. Ook heb ik gemerkt dat je tegenwoordig niet eens meer een diploma meer nodig hebt voor receptiewerk. Al mijn vorige collega’s waren studenten die het parttime deden, en de nieuwste reserverings programma’s doen de meeste administratie nu automatisch en gaat nu gewoon in de cloud. Hierdoor gaan de lonen natuurlijk omlaag, en alle het leuke werk in de toerisme branche ligt op HBO niveau.

De beveiliging van de bedrijfs computers in hotels is ontzettend zwak. De meeste receptionisten hebben geen flauw benul van enige basiskennis in cybersecurity, (niet dat het ze toch een flikker boeit) de computers zijn oud en hebben zelden antivirus geïnstalleerd. Verder zijn receptionisten zijn verplicht om alle e-mail die binnenkomen te openen, dus het is relatief heel makkelijk voor een hacker om aan een massa van adres en creditcardgegevens te komen.

Dus ik dacht bij mijzelf van misschien zijn de carriëre perspectieven beter als ik Cybersecurity ga studeren. Dus ik heb er eens diep ingestudeerd, om te kijken of ik het wel interessant vindt. En ik moet zeggen dat naast mijn interesses voor geschiedenis, politiek, en psychologie; cybersecurity het enige vak is waar ik echt passie voel van “ Hier wil ik meer van weten” dat ik heb ik nooit gevoeld bij mijn studies voor toerisme, Frans of Chinees.

Ik denk erover na om september te starten met een deeltijdopleiding aan het Hva. Het liefst ga ik niet naar het Hva, want ik heb er slechte ervaringen opgedaan. Maar mijn andere optie, het Novi is gewoonweg onbetaalbaar voor mij, en om een lening van 20,000 euro met een onvoorspelbare rente is gewoon te uitzinnig voor mij.

Dan is er nog de optie voor Duaal, maar ik heb geen godganse idee wat dat nou voorstelt. Zitten werkgevers nou echt te wachten om geld te besteden aan gasten die helemaal niks weten en nog opgeleid moeten worden?

Daarnaast wat is nou het verschil tussen deeltijd en duaal? Ik heb ergens gelezen dat voor de deeltijd het verplicht is dat je werk moet zoeken in een gerelateerde branche? Maar dat is toch een stage? Graag wil ik voorlopig nog in de hotelbranche blijven om mijzelf financieel te kunnen onderhouden, en om de studie te financieren. Ik heb geen idee wat men in duaal nou betaalt aan loon!
Verder vraag ik me af of ik de studie kan doen zonder enige kennis van programmeertalen? Ik weet echt helemaal niks van Java of C++. Dat zal ik allemaal van de grond af moeten leren. Ook van wiskunde op HBO niveau weet ik geen snars van af. Er is mij nooit op het vmbo onderwezen in Calculus of Algebra, en ik heb er nooit in mijn leven naar omgekeken.
Verder weet ik ook niet zo goed wat voor vaardigheden er nog meer nodig zijn in het ict, behalve abstract en logisch denken?

Ik vraag mij ook af of de baankansen in het ict wel zo gunstig zijn als wordt gezegd. Of is dit weer bullshit dat rond wordt gebazuind door domme journalisten, puur om de zendtijd te vullen? Net zoals ze constant roepen dat iedereen Chinees moet leren, zonder erbij uit te leggen waarom Chinees een van de moeilijkste talen in de wereld is.

[Voor 3% gewijzigd door t_captain op 05-06-2020 09:51]

Alle reacties

Acties:
  • +13Henk 'm!

• Druganov
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 18:58

Druganov

F#ck IT, te veel prutsers...

... Wil je serieus een gerichte vraag stellen, of gewoon ranten?

Dan ben je toch echt aan het verkeerde adres, hoe rot je leven ook is gast. klinkt bot maar het voelt echt alsof je jouw post gecopy-pasted heb op diverse andere forums en deze.

Maar om inhoudelijk te (proberen) te reageren:

Je hebt geen diepere wiskunde kennis nodig om programmeertalen te leren, wel logisch 1+1=2 te kunnen nadenken en "abstracte" variabelen in je kop te kunnen begrijpen. n.l. A=dit, dan is B=dat, en C=afhankelijk van A en B.

Mogelijkheden voor banen in de ICT zijn, zeker met deze crisis, heel erg gunstig. een van de weinige sectoren die geen invloed hebben van deze corona crisis. integendeel zelfs.

P.S. Zoals jij jezelf omschrijft, zo laag, dat is niet gezond. denk dat je eerder baat hebt bij wat hulp van een GGZ instelling, no offense. bel je huisarts a.u.b. want ik geloof dat eigenlijk het belangrijkste is dat je eerst wat geestelijke ondersteuning krijgt.

[Voor 15% gewijzigd door Druganov op 05-06-2020 03:03]

Penny Arcade! - ..Gimme a bullet to bite on, and I'll make believe it's you!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 19-06 09:39
Je zou je misschien beter eerst op MBO ICT kunnen richten

of iets via de loi

https://www.loi.nl/n-3124-hbo-bachelor-informatica

maar in deeltijd iets studeren vraagt vaak een heleboel en ook een gerelateerde baan in dezelfde branche

Acties:
  • 0Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 00:12

drooger

Falen is ook een kunst.

offtopic:
Ik weet niet of je het als grapje bedoelt, maar jezelf echt zien als een loser gaat als een self-fulfilling prophecy werken.

Kijk i.i.g. hiernaar voor als je hulp nodig hebt bij financiering: https://duo.nl/particulier/levenlanglerenkrediet.jsp

Wat betreft banenkansen, heb je al eens rondgekeken op vacaturesites met verschillende filters aan/uit?
Als je op basis daarvan niet zelf een inschatting kan maken of er wel of geen vraag is en welke vakgebieden "het goed doen", dan vraag ik me af of je wel geschikt bent om risicoschattingen te maken op gebied van (cyber)security.

Mocht je het toch echt willen proberen, begin dan eerst laagdrempelig met een (Coursera/Udemy/...) cursus of twee. Dan kom je er relatief goedkoop achter of je het nog steeds interessant en leuk vindt als het dieper de materie in gaat.

Bedenk ook hoe relevant je vorige ervaringen met de HvA zijn voor een nieuwe opleiding na een aardige tijd en vermoedelijk ook bij een andere faculteit.

“Half of seeming clever is keeping your mouth shut at the right times.” ― Patrick Rothfuss, The Wise Man's Fear

Acties:
  • +3Henk 'm!

• jurri@n
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 28-04 17:16
De belangrijkste vraag is: welke band heb je met IT? Tijdens mijn opleiding had ik ook mede-studenten die Informatica wilden studeren omdat ze dachten snel geld te kunnen verdienen of omdat ze computerspelletjes wel leuk vonden. Binnen een half jaar waren die allemaal afgehaakt, omdat ze totaal niet mee konden komen.

Als je echt IT'er wilt worden (en dan bedoel ik ook echt met IT bezig zijn, niet een management- of ondersteunende functie) dan zit dat als het ware in je bloed. Je zou het een beetje kunnen vergelijken met bv. beeldend kunstenaar: iedereen tekent wel eens iets of kan een figuur boetseren van een stuk klei, maar kunstenaar worden is van een andere orde.

[Voor 0% gewijzigd door jurri@n op 05-06-2020 08:26. Reden: Typo]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Killer
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
jurri@n schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 07:59:

Als je echt IT'er wilt worden (en dan bedoel ik ook echt met IT bezit zijn, niet een management- of ondersteunende functie) dan zit dat als het ware in je bloed. Je zou het een beetje kunnen vergelijken met bv. beeldend kunstenaar: iedereen tekent wel eens iets of kan een figuur boetseren van een stuk klei, maar kunstenaar worden is van een andere orde.
Even hier op aanhakend, een beetje IT-bedrijf heeft tegenwoordig managers die vanuit de werkvloer komen en die echt kaas van IT hebben gegeten. Als je ergens solliciteert, gebruik dat dan ook als criterium voor jezelf. Wil je er werken als je baas een IT no-no is?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• jurri@n
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 28-04 17:16
The Killer schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 08:12:
[...]

Even hier op aanhakend, een beetje IT-bedrijf heeft tegenwoordig managers die vanuit de werkvloer komen en die echt kaas van IT hebben gegeten. Als je ergens solliciteert, gebruik dat dan ook als criterium voor jezelf. Wil je er werken als je baas een IT no-no is?
Mijn beste leidinggevende tot nu toe was juist geen IT'er. Hij vroeg de mensen op de vloer om advies (onderbouwd met argumenten uiteraard) en vroeg ook naar de gevolgen als hij anders zou beslissen. Mensen die zelf IT'er zijn (geweest) hebben vaak de neiging te denken dat ze het zelf allemaal wel weten met hun ervaring, terwijl ze eigenlijk geen idee hebben hoe het er tegenwoordig op de werkvloer aan toe gaat en bv. geen inzicht hebben in de applicatie(s) die het bedrijf ontwikkeld (en wat daarvoor de beste keuze zou zijn).

Uiteraard moet de manager wel iets van IT snappen; nono's die net de enter-toets kunnen aanwijzen heb je natuurlijk niets aan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 22:31
Ga lekker voor een traineeship via QISS IT oid en zorg dat je op een eerste lijn helpdesk beland. Dan zit je iig in het wereld met wat basis certificaten en een inkomen met autootje.

Na 2 jaar verder kijken wat je wilt.

Belangrijkste skill is sociaal zijn, communicatief vaardig zonder een typische ICT blaaskaak te zijn.
Motivatie en inzet tonen en gaan met die banaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online
Ik studeer HBO-ICT in deeltijd en het is pittig. Wiskunde wordt goed uitgelegd en is te volgen maar voor programmeertalen wordt echt veel zelfstudie verwacht. Dat gedeelte is mij ontzettend tegengevallen en is ook de reden waarom ik uiteindelijk geen cybersecurity ben gaan doen. Deeltijd lijkt overigens ook grotendeels online te gaan gebeuren volgend schooljaar aan de HvA, open dagen waren er dit jaar online. Je kunt gewoon de opleiding benaderen hoor, ook zonder open dag kun je voorlichting krijgen. De emailadressen van de coördinatoren staan op de website. Je moet vanaf het 2e schooljaar een baan in de IT hebben, zo kun je deze ervaringen gebruiken in plaats van een stage om je portfolio mee op te bouwen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TZC-T1-FX
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 01:11
Wat ook een optie zou kunnen zijn, is via edx cursussen volgen zodat je certificaten behaald. Wellicht is dat een tussen oplossing.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 19-06 12:58

EMP

Krulloos!

Ik vind het een duidelijk verhaal waarom je wat anders wilt. Het is mij niet duidelijk waarom je voor IT kiest, en niet voor advocatuur, verpleegkunde of installatietechniek.

Wil je geld verdienen? Ga de advocatuur in. Wil je waardering en werk waar je mensen mee helpt, wordt verpleegkundige en wil je baangarantie, wordt loodgieter. Waarom IT?

Je zegt zelf al dat het leuke werk in de toerisme branche op HBO niveau zit. Dat is niet alleen in de toerismebranche zo. MBO niveau werk wat geautomatiseerd of op afstand in lagelonenlanden gedaan kan worden verdwijnt. IT werk valt hier zeker ook onder.

Lees de post van @jurri@n en de post van @Lensent even goed, die pakken al een paar belangrijke punten/mogelijkheden.

IT part time kan ik je een antwoord op geven (uit ervaring met HBO ICT Parttime op de Fontys). Je hebt 1 avond op school en 1 avond thuis 'les' (lees: er is een docent aanwezig, die geeft wellicht sturing). Bijna alles is projectgestuurd. Het eerste jaar boeit het ze geen drol wat je er naast doet. Het tweede jaar is het dringend geadviseerd om een baan te hebben waar je in praktijk kan brengen wat je leert (lees: IT-baan). Als je die in het tweede jaar nog niet hebt helpen ze je met zoeken. Heb je die echter nog niet, is het nog niet echt boeiend. Vanaf het derde jaar is het wel belangrijk, dan ga je je werk als het ware als stage-plek gebruiken. Heb je het derde jaar nog geen IT baan dan loop je kans op studievertraging.

Dat je wil veranderen is duidelijk, maar waarom IT? Als je een zuiver beeld hebt van wat het is, dan kunnen we je wellicht helpen advies. Heb je echter een onrealistisch beeld van de IT, dan helpen je er graag vanaf vóórdat je een half jaar tijd, geld en energie gestopt hebt in een valse verwachtig.

So RAMdisk is *NOT* an installation procedure?

Acties:
  • +8Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 17:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

2 dingen:
1) grow some balls. Serieuze opmerking, je kan wel wat extra zelfvertrouwen gebruiken zo te horen. Gesprek met een coach of psycholoog kan helpen. Nu werkloos thuiszitten is verre van leuk, maar het biedt ook een hoop kansen om je leven op de rit te krijgen in een richting die JIJ wilt.
2) ga naar udemy, zoek een cursus ethical hacking uit. Zie https://www.udemy.com/cou...er&sort=relevance&src=ukw Kijk met name naar certified ethicl hacker zou ik zeggen, dat is wel een beetje de basisstandard.
Die training kost je twee tientjes (omdat je nieuw bent, en anders even cookies wegknikkeren) en dan heb je 20+ uren aan materiaal in het vakgebied. Ben je er zo achter of je het leuk vindt of niet. Laagdrempelig en goedkoop.

Kun je je alsnog inschrijven bij het HBO, en als je denkt dat cybersecurity toch niks voor jou is cancel je die inschrijving weer voor september.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 22:44

Yucon

*broem*

Zoek eerst eens psychologische hulp. Serieus. Nu is 2.21 gewoon niet het juiste tijdstip om zo'n verhaal te posten dus je zult ook niet helemaal op je helderst geweest zijn, maar IT gaat tegenwoordig meer over mensen dan over computers. Zonder een redelijke dosis sociale vaardigheden kom je er niet meer. Met de houding die je in de OP toont wek je vooral irritatie op en dat helpt niet mee om dingen te bereiken.

Om vakinhoudelijk een beetje te proeven zijn er genoeg online cursussen. Udemy zoals hierboven genoemd bijvoorbeeld. Als je een basiscursus programmeren in welke taal dan ook doet merk je vanzelf wel of het je lukt dat op te pikken. Het is een goede indicator, en tegelijkertijd kan het een mooie boost voor je zelfvertrouwen zijn.

Verder wens ik je iig succes. Je situatie lijkt me geen pretje

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tweezitsbank
  • Registratie: december 2016
  • Niet online

Tweezitsbank

Relax...

Omniamutantur schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 02:21:
ik ben een loser van 29 jaar oud; woon bij mij mijn ouders, heb geen kinderen, geen wijf, geen schulden en geen sociaal leven.
Verder weet ik ook niet zo goed wat voor vaardigheden er nog meer nodig zijn in het ict
[x] geschikt
[ ] ongeschikt

Meer serieus, ik zou als ik jou was eerst wat (gratis) online cursussen volgen om te zien of er een richting binnen de ICT is die je leuk vindt en waar je aanleg voor hebt. Mocht je een programmeer richting overwegen dan zijn er diverse tools die je gratis kunt gebruiken (denk aan JavaScript, Python, .Net en vast vele andere) om te ontdekken of je programmeren leuk vindt.

In andere woorden, voor je aan een studie of (betaalde) cursus begint eerst orienteren.

Baankansen genoeg in de ICT overigens, in algemene zin.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• itz_game_pro
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 22:51
Tbh zou ik een AD doen i.p.v. een deeltijd opleiding. Met AD ben je er 2 jaar mee bezig en dan al klaar. In die 2 jaar tijd lenen van duo en dan anderhalf jaar werken en je bent weer sschuldenvrij.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 18-06 23:05
Daarnaast wat is nou het verschil tussen deeltijd en duaal? Ik heb ergens gelezen dat voor de deeltijd het verplicht is dat je werk moet zoeken in een gerelateerde branche? Maar dat is toch een stage?
Deeltijd is een schoolvorm waarbij je overdag je baan hebt, en in de avonduren studeerd. Die baan is niet een stage zoals je dat vroeger op school had, vaak zie je dat mensen die baan al eerder hadden en daarnaast zijn gaan studeren. Je past in de praktijk toe wat je leert op school, dus het is wel van belang dat je een baan hebt. Waar ga je anders je onderzoek uitvoeren? Deeltijd wordt vaak gevolgd door volwassenen die een volgende stap in hun carriere willen zetten.

Ik denk dat deeltijd voor jou nog niet eens zo'n gekke zet zou zijn. Als je zoekt naar voltijd of duale opleidingen, zit je met mensen van 18-22 jaar. Zie jij jezelf daar als 29-jarige tussen zitten? Bij een deeltijd opleiding zit de range van 25 tot 50, ik denk dat je daar als 29-jarige gewoon beter tussen past. Let wel op dat een deeltijd opleiding naast een 40-urige baan echt moeilijk zwaar is. Je werkt de hele dag, dan kom je thuis, even snel wat eten, en dan nog 2 uur boeken lezen of verslagen schrijven. Vier jaar lang. Zie je jezelf dat doen, denk je dat je daar de discipline en structuur voor hebt? Zo niet, ga daar eerst aan werken voordat je gaat beginnen aan een deeltijd HBO opleiding.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 20:22
Er is niks mis mee om op je 29 een HBO te starten om zo je carrière (en zelfvertouwen) weer een beetje op de rit te krijgen.

Ik zou nu met een online cursus ethical hacking beginnen om te kijken of je het leuk vind. Dan heb je ook al een basis als je in september start. Als je je hier door heen moet slepen dan ga je het moeilijk krijgen in je studie. Iets van 50% van de HvA HBO IT studenten haakt af in het eerste jaar. Veel studenten kiezen IT voornamelijk vanwege de baankansen.
Daarnaast wat is nou het verschil tussen deeltijd en duaal? Ik heb ergens gelezen dat voor de deeltijd het verplicht is dat je werk moet zoeken in een gerelateerde branche? Maar dat is toch een stage? Graag wil ik voorlopig nog in de hotelbranche blijven om mijzelf financieel te kunnen onderhouden, en om de studie te financieren. Ik heb geen idee wat men in duaal nou betaalt aan loon!
De hotelbranche ligt toch juist op z'n gat nu? Bij een duale opleiding ga je alvast werken in je nieuwe vakgebied. Tegelijk studeren en werkervaring op doen. Dit is gewoon betaald werk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: november 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Ik woon in Belgie, dus ik weet niet hoe het zit in Nederland. Maar gemotiveerde werklozen komen hier in aanmerking voor fulltime dagonderwijs (met behoud van werkloosheidsuitkering) die naar tewerkstelling leiden in knelpuntberoepen via VDAB. Is hier geen Nederlandse variant van?

[Voor 7% gewijzigd door boe2 op 05-06-2020 09:37]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• battler
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 19-06 14:26
Omscholingstraject icm UWV?

Spelfout gezien, let me know! dm, tel, e-mail of per post.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 19-06 14:02

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Ethical hacking is maar een heel klein onderdeel van Cyber Security. Een HBO ICT opleiding met als focus Cyber Security behelst meer dan dat.

Laat je voorlichten door de opleider. Leg de situatie uit. Associate Degree is ook zeker een optie. Ik zou nu vooral niet kijken waar je wilt eindigen; je moet je erop focussen hoe je er komt. De eerste stap is in gesprek gaan met opleiders en de mogelijkheden bespreken. Dat brengt je verder dan een paar vakidioten op Tweakers (geintje guys ;))

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 16GB Trident Z 3733C16 | GTX 1070 Ti | 3 x 1TB SSD

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 20-05 22:18
jurri@n schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 08:25:
[...]

Mijn beste leidinggevende tot nu toe was juist geen IT'er. Hij vroeg de mensen op de vloer om advies (onderbouwd met argumenten uiteraard) en vroeg ook naar de gevolgen als hij anders zou beslissen. Mensen die zelf IT'er zijn (geweest) hebben vaak de neiging te denken dat ze het zelf allemaal wel weten met hun ervaring, terwijl ze eigenlijk geen idee hebben hoe het er tegenwoordig op de werkvloer aan toe gaat en bv. geen inzicht hebben in de applicatie(s) die het bedrijf ontwikkeld (en wat daarvoor de beste keuze zou zijn).

Uiteraard moet de manager wel iets van IT snappen; nono's die net de enter-toets kunnen aanwijzen heb je natuurlijk niets aan.
Ik doe zelf een studie waar je o.a. voor IT manager wordt opgeleid, maar je kan je ook verder specialiseren en bijvoorbeeld echt de softwarekant opgaan. Op mijn studie krijg je basis dingen geleerd, zoals HTML, PHP, SQL,etc. Puur zodat je toch kan meepraten over dingen, maar daarbij aangegeven dat je verre van een expert bent op die gebieden en absoluut niet moet handelen alsof je dat wel bent. Ben blij dat je dat onderschrijft dus en ik kan mij goed voorstellen hoe irritant dat is.

Naar OP: Voor de rest eens met wat anderen hier zeggen, neem van mij aan dat je echt geen HBO studie wilt beginnen als je serieus zulke gedachten hebt over jezelf. Dat gaat je waarschijnlijk opbreken. Waarschijnlijk zal je in september beginnen als je je zou inschrijven voor een studie? Dan heb je nog even de tijd om daaraan te werken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 22:38
Nu wil ik niet (ook) de zielepoot uithangen, maar ergens herken ik mij ook wel in TS z'n situatie. Ik woon ook bij m'n ouders (27) met alleen MBO, geen vriendin of wat dan ook. Jezelf wegzetten als "loser" is uiteraard fout, maar als je de verhalen van anderen leest die met 24 al een huis hebben gekocht omdat die wel een goede opleiding hebben gevolgd... Dat kan soms pijn doen en ik krijg die opmerkingen ook naar mijn hoofd geslingerd. Leuk is het uiteraard niet.

De banen in de IT zijn er genoeg, ook wel op MBO niveau, maar dat is voornamelijk servicedesk/werkplekbeheer. En ik denk dat het voor TS misschien niet eens zo gek is om een paar detacheerders te benaderen om te kijken wat er daar mogelijk is. Mogelijk kun je via die partijen doorgroeien/studeren en als je gemotiveerd overkomt, dan kun je tegenwoordig ook zonder mbo diploma wel bij een detacheerder aan de bak. Zo ben ik ook begonnen, al had ik wel een mbo diploma ICT. (Maar die zijn tegenwoordig vrijwel waardeloos is mijn mening)

HBO zou ik voor nu afraden. Je zit duidelijk niet goed in je vel en je gaat keihard op je bek als je met deze mentaliteit een studie gaat volgen. De 1e tegenslag die je krijgt is dan meteen een bevestiging van: "zie je wel, ik kan het niet", en dan praat je jezelf alleen maar dieper de put in. Been there done that.

Ik zit nu drie jaar in de detachering en heb al behoorlijk wat ervaring opgedaan. Ook ik zit in dubio of ik weer een HBO wil gaan volgen of dat ik nog even doorga tot ik niet meer door kan groeien. Je bent dus echt niet de enige die op latere leeftijd weer gaat twijfelen of je 14 jaar geleden wel de goede keuze hebt gemaakt.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True