Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Content downloaden op externe HDD/SSD-schijf.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Michael777
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 16-09-2020
Beste Tweakers,

Na de zoekfunctie gebruikt te hebben, kon ik geen eenduidig antwoord vinden op mijn probleemstelling;

Ik heb een laptop met een relatief kleine opslagmogelijkheid van 125GB SSD.

Graag download ik via nieuwsgroepen content van grote omvang. Helaas zit mijn interne schijf té vol om hier nog mee uit de voeten te kunnen.

Nu wil ik graag een externe HDD gebruiken om grote bestanden direct op te downloaden. Dit betekent downloaden, parren en uitpakken op diezelfde externe schijf. Het liefst zonder aansluiting op het lichtnet.

Is dit een verstandig idee? Zou daarvoor een externe USB 3.0 HDD of SSD beter functioneren?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen of suggesties!

Hartelijk dank voor de reacties.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Q
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 08-05 20:33

Q

Inactief

Een 2.5" HDD gaat werken maar het zal langzaam zijn.
Een SSD is veel sneller en zuiniger maar gaat stuk door write slijtage. Soms al na 180 TB aan data voor de goedkopere modellen.

Gaat de HDD/SSD stuk is alle data weg tenzij je dit gaat backupen, of er voor kiest om dat risico te aanvaarden.

Als je het aandurft zou een Raspberry Pi 4 met SABNZBD + externe HDD/SSD misschien een iets duurdere maar makkelijkere oplossing kunnen zijn. Dit kan stand-alone draaien los van je laptop.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: september 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Ik zou een grotere interne schijf plaatsen.
Zoiets?
pricewatch: Crucial BX500 480GB

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 18:58
Q schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 01:02:
Een 2.5" HDD gaat werken maar het zal langzaam zijn.
Een SSD is veel sneller en zuiniger maar gaat stuk door write slijtage. Soms al na 180 TB aan data voor de goedkopere modellen.

Gaat de HDD/SSD stuk is alle data weg tenzij je dit gaat backupen, of er voor kiest om dat risico te aanvaarden.

Als je het aandurft zou een Raspberry Pi 4 met SABNZBD + externe HDD/SSD misschien een iets duurdere maar makkelijkere oplossing kunnen zijn. Dit kan stand-alone draaien los van je laptop.
En vanwaar het advies voor een schijf èn een computer om die aan te sturen? Dat gaat een HDD echt niet helpen in performance en een SSD niet in slijtage.

@Michael777 Over hoeveel data hebben we het hier en hoeveel haal je per dag binnen?

Dit om een inschatting te kunnen maken over de grootte van de opslag en benodigde snelheid.

Gezien het nu niet meer lukt (net niet heb ik het gevoel) en je nu maar 125 GB hebt, is een grotere ssd in je laptop zoals @bombadil aangeeft de meest voor de hand liggende.

Snel en hoef je niet los mee te nemen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 17:33
Naast het advies voor een grotere interne SSD (zoek eens op in Appaaraat beheer welk type dat is en daarna op internet of die 2,5 inch is of M2 en in dat laatste geval of hij SATA is of NVME) zou je ook kunnen overwegen om een een mini-USB stick met een grote opslagcapaciteit te gaan gebruiken, waarvan je periodiek de inhoud overzet op een externe harddisk (met backups natuurlijk).

Maar het vervangen van de interne SSD door een grotere is de beste optie: het kost je alleen een nieuwe Windows 10 installatie (als clonen te lastig is), waarbij je het licentiescherm kunt overslaan om weer een legale Windows 10 installatie te verkrijgen: dat gaat dan automatisch goed.
Kijk je bij het M2 formaat vooraf goed op je moederbord welke van de 3 formaten passen?
Voorbeelden van 1 TB:
2,5" SATA voor 118 Euro: pricewatch: Crucial MX500 2,5" 1TB
M2 SATA voor 119 Euro: pricewatch: WD Blue SSD M.2 (3D v-nand (TLC) 1TB
M2 NVME voor 134 Euro: pricewatch: Crucial P1 1TB

Mini-USB opslag:
Hiervoor kan ik je geen voorbeelden geven omdat ik niet weet welke aansluitingen je allemaal hebt op je laptop (bv. naast USB3.0 ook USBC?).

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True