Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ryzen 4000 met 15" 3:2 scherm?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mwolthers
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 06-06 23:19
Bestaat bovenstaande combinaties überhaupt? Ik denk er nu sterk over om naar een ruim boven budget surface laptop 3 met Intel i7 te gaan, maar zie toch wel steeds de ryzen 4000 op zo ongeveer alle vlakken beter zijn dan Intel 10e gen. en neig sowieso ietsje meer naar AMD. Er komt waarschijnlijk wel een surface laptop 4 met ryzen 4000, maar dat duurt nog wel even. Ik wil daar niet op wachten. Aangezien ik dus iets onmogelijks lijk te willen, wat zou een goed compromis zijn?

Wat ga je met je laptop doen?
Eerste plaats: meubels ontwerpen in Sketchup (3d cad-programma). Ik ben meubelmaker en wil op de werkplaats graag mijn laptop bij de hand kunnen houden om maten na te kijken of aanpassingen in ontwerpen te kunnen doen. Hiervoor is een scherm met veel verticale ruimte erg fijn, en ook voor andere toepassingen vind ik 3:2 een mooi formaat. Vandaar de zeer sterke voorkeur voor deze schermverhouding. Ik kijk met name naar 15" schermen.
Tweede plaats (en iets minder belangrijk): foto's bewerken. Ik schiet niet veel, maar wel redelijk professioneel (ook letterlijk, ik fotografeer soms meubels voor collega's in opdracht). Hiervoor gebruik ik vooral RawTherapee, en wil ik ook graag Adobe CS kunnen gebruiken. Foto's hebben ook een verhouding van 3:2 dus ook hiervoor is een 3:2 scherm perfect. Voor beide toepassingen is een wat hoogte resolutie een pré. Ik denk aan ca 1600 pixels hoog.
Ik overweeg ook mijn desktop hiermee te vervangen, met een dock natuurlijk. Hier zou dan ook een sd-kaartlezer in moeten zitten. Die hoeft dan dus niet per sé in de laptop zelf, al zou dat wel fijn zijn.
Het geheel moet in dualboot Win/Linux gaan draaien, omdat ik liever op Linux werk maar o.a. Sketchup er niet voor Linux is.

Wat is je budget?
€900 excl. BTW (zegmaar 1100 incl). Dit is zeker niet in beton gegoten, maar een richtbedrag.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, maar afmeting een gewicht zijn ondergeschikt aan functionaliteit. Ik ben zo'n gek die 5 kg fotoapparatuur meesleept op meerdaagse wandeltrektochten... Tegelijk: ik investeer ook in lichtgewicht tent, matjes etc... Ik wil liefst niet kleiner dan 15".

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Nee, al staat Lenovo met hun Thinkpads mij wel aan.

De Acer Swift 3 heb ik ook bekeken. Lijkt wel wat, maar het scherm vaak de 13" is me te klein en groter is 16:9. Dell XPS 9500 is 16:10 meen ik, wat ik ook ok zou vinden, maar die is me te duur.

Beste antwoord (via mwolthers op 17-06-2020 18:03)

• thomas_n
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 11:57
Ryzen 4000 is pas net uit, dus er zijn gewoon nog weinig laptops mee te krijgen. Andere beeldverhoudingen dan 16:9 zijn ook nog eens zeldzaam, dus die combinatie is er nu inderdaad (nog) niet.

De enige opties met een (ongeveer) 15 inch scherm en een "hoger dan 16:9"-scherm zijn duurder dan jouw budget toestaat. Ik denk dat je een concessie moet doen óf op het budget, óf op de schermverhouding.

Of wachten, natuurlijk, maar het is helaas niet vanzelfsprekend dat de laptop die je zoekt over een halfjaar wel bestaat.

Is anders een los scherm op de werkplaats een optie?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• thomas_n
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 11:57
Ryzen 4000 is pas net uit, dus er zijn gewoon nog weinig laptops mee te krijgen. Andere beeldverhoudingen dan 16:9 zijn ook nog eens zeldzaam, dus die combinatie is er nu inderdaad (nog) niet.

De enige opties met een (ongeveer) 15 inch scherm en een "hoger dan 16:9"-scherm zijn duurder dan jouw budget toestaat. Ik denk dat je een concessie moet doen óf op het budget, óf op de schermverhouding.

Of wachten, natuurlijk, maar het is helaas niet vanzelfsprekend dat de laptop die je zoekt over een halfjaar wel bestaat.

Is anders een los scherm op de werkplaats een optie?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mwolthers
Dank voor je reactie, Thomas. Een los scherm is geen optie, omdat ik de werkplaats deel met een groep meubelmakers. Een maandje wachten zou niet zo'n punt zijn, maar langer liever niet. Kortom: wat dieper in de buidel tasten (en voor Intel gaan) of een paar weken (?) geduld en een 16:9 scherm. Lastige keuze...

Bij nader inzien ga ik dat losse scherm toch overwegen. Die kan ik misschien op mijn eigen gereedschapkar monteren, en achter een klep laten zakken als ik hem niet gebruik, oid. Dat zou een kleinere laptop een optie laten worden.

• mwolthers
Besluit is genomen. Een 3:2 scherm zat er echt niet in, dus het is een gewoon FHD scherm geworden. Ik heb zojuist de Lenovo Ideapad 5 besteld voor €899 bij Bol.com (tot nu toe de enige die de uitvoering met 4700U verkoopt). Product link: https://tweakers.net/pric...5-15are05-81yq006jmh.html

• WinterX
  • Registratie: juli 2010
  • Niet online
100% sRGB in Ideapad 5?

• mwolthers
Dat claimen ze wel, maar het is geloof ik een optie, waarvoor je dus je laptop niet kunnen configureren bij Lenovo zelf. En daar is hij nu nog niet leverbaar (heb ik niet afgewacht of hij dat misschien zou worden). Het model met de 4500u was wel even leverbaar en is dat nu weer zie ik, maar die kan niet geconfigureerd worden. Er staat alleen 45% NTSC bij. Ik ben niet zo bekend met NTSC, dus geen idee hoeveel procent srgb dat dan is.

Ik heb zelf niet de beschikking thuis over een colorimeter (heb mijn pc-monitor door een vriend laten calibreren), maar als ik er een kan lenen zal ik de boel wel eens doormeten.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True