Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsect
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:09
Hoi allemaal,

Een paar weken geleden is mijn dochtertje geboren. Mijn vrouw en ik werken allebei fulltime, maar willen onze dochter niet 5 dagen naar de opvang brengen. Daarom hebben we besloten allebei één dag in de week ouderschapsverlof op te gaan nemen: Zij de maandagen, ik de vrijdagen. Zo hoeft onze dochter nog maar 3 dagen per week naar de opvang.

Bij mijn vrouw op het werk was het makkelijk geregeld, alleen ik blijf met mijn werkgever in een vervelende discussie hangen. Ik werk als software engineer voor een internationaal bedrijf, waar ik maximaal 25% van mijn werktijd bij klanten in het buitenland werkzaam ben. Dit is contractueel vastgelegd.

De meeste van deze klanten bevinden zich binnen Europa, waarbij de werkzaamheden normaal gesproken van maandag t/m vrijdag (of korter) zijn. Mocht er meerdere weken gewerkt moeten worden, dan wordt er meestal op vrijdag naar huis gereisd en op maandag weer heen gereisd. Dus de weekenden zijn meestal thuis.
We hebben ook klanten buiten Europa en dan is in de weekenden naar huis gaan niet redelijk door de reistijd. Het weekend wordt dan meestal doorgewerkt (soms zondag vrij) en meestal gaat dit dan ook om maar één weekend en dus 2 werkweken.

Gezien de werkzaamheden in het buitenland niet heel makkelijk samen gaan met ouderschapsverlof, heb ik een voorstel naar mijn werkgever gedaan. Hiermee heb ik afspraken proberen te maken over bijvoorbeeld:
  1. De termijn waarop ik geïnformeerd moet worden om te werken en/of reizen op de vrijdag (2 weken).
  2. Als er twee weken gewerkt moeten worden, dat er dan gezorgd wordt dat ik één vrijdag van huis ben. Dus de tweede week op donderdag naar huis reis.
  3. Indien planning het toestaat zoveel mogelijk van maandag t/m donderdag te reizen en werken.
In ruil voor deze flexibiliteit vanuit mijn kant en de extra kosten die ik moet maken voor de opvang, heb ik gevraagd om een niet 20% salaris in te leveren, maar een paar procent minder. Ik heb ingezet om 15% in te leveren.

Mijn werkgever wil hier niets van weten en ziet het enkel als salarisverhoging.
Misschien goed om te weten dat mijn werkgever bijna geen salarisverhogingen geeft en de CAO verhogingen voldoende vindt (Metalektro). Ook heb ik een zware strijd moeten voeren om een marktconform salaris te onderhandelen. Dat is na 6 maanden strijd wel gelukt, maar wel aan de onderkant van wat marktconform is, waar hij zich van bewust is.
Hij is wel bereid de gewerkte vrijdagen uit te betalen (reisuren tegen 80%) of om op een andere dag het verlof op te nemen. Aan dat laatste heb ik niets aangezien ik bij de opvang geen dagen kan ruilen.
Ook is hij bereid mijn reiskostenvergoeding door te betalen, dat gaat om maar liefst 30 euro per maand.

Kan ik eisen om iedere vrijdag dan maar vrij te zijn of kan mijn werkgever zich dan beroepen op een “zwaarwegend bedrijfsbelang”? We zijn met 3 software engineers + 1 inlener, dus ik ben niet de enige die de werkzaamheden zou kunnen uitvoeren. Dus ikzelf zie het niet als “zwaarwegend bedrijfsbelang”, maar ik bekijk dit natuurlijk vanuit mijn kant en dat is nou niet echt objectief. Daarom mijn vraag ook aan jullie...

Signature

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Dat het specifiek om de vrijdag gaat, is dus een probleem. Je kunt weinig verder vermoed ik, de enige optie is op zoek naar een andere werkgever waarbij je eis geen probleem is. Je hebt je flexibel genoeg opgesteld lijkt me verder.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Allereerst nog gefeliciteerd met de geboorte van je dochter :)

Maar volgens mij kan je het gesprek beter "zuiver" voeren. Je haalt er nu van alles bij, wat voor het ouderschapsverlof er niet toe doet.

Op de site van de Rijksoverheid staat dit:
Ouderschapsverlof aanvragen bij werkgever
U vraagt het ouderschapsverlof schriftelijk aan bij uw werkgever. U doet dit ten minste 2 maanden voordat het verlof ingaat. Als het ouderschapsverlof afhankelijk is van de bevallingsdatum kunt u dat aangeven.

In uw verzoek geeft u ook aan hoe u het ouderschapsverlof wilt opnemen. U bepaalt namelijk zelf hoe en wanneer u het verlof opneemt.

Werkgever mag ouderschapsverlof niet weigeren
Uw werkgever mag uw verzoek om ouderschapsverlof niet weigeren. De werkgever mag alleen de verdeling van uw werkuren weigeren. Hij mag dat alleen als uw verlof het bedrijf ernstig in de problemen brengt. In dat geval overlegt uw werkgever met u over een andere verdeling van de verlofuren.
Als werknemer heb je dus het recht op ouderschapsverlof. Dit mag dus niet geweigerd worden, tenzij er een zwaarwegend bedrijfsbelang om de hoek komt kijken. Je geeft zelf al aan dat dit niet zo is, dus daar zou je naar mijn mening "de discussie" over moeten voeren.
Wat zijn de bezwaren van je werkgever om jou structureel op vrijdag vrij te plannen?

Daarnaast lees ik dat jij je "flexibel" opstelt, of althans van mening bent dat je "flexibel" bent.
Flexibel of niet, dat doet niet ter zake voor het ouderschapsverlof. Als jij in op vrijdag ouderschapsverlof wilt, heeft je werkgever dat te honoreren (of te onderbouwen welk bedrijfsbelang in het geding komt).

Dat jij tegen jouw "flexibiliteit" minder salaris wilt inleveren, is natuurlijk een totaal andere discussie. Dat is gewoon een verkapte salarisverhoging van 6,25% (je gaat immers terug naar 80% en jij wilt van die 80% eigenlijk 85% maken). Ik begrijp wel dat je werkgever dit niet honoreert, zeker gezien je opmerking om een "marktconform" salaris te krijgen.
Dat jij, als kersverse vader, voor extra uitgaven komt te staan, dat is natuurlijk je eigen schuld :+ Ik neem aan dat je werkgever geen rol heeft gespeeld in jouw/jullie ouderschapsrol.

Ik zou het gesprek dus stap voor stap voeren.
Stap 1 is het ouderschapsverlof zelf. Jij wilt vrijdag vrij, dus je werkgever zal moeten onderbouwen waarom dit niet kan.
Stap 2 is de salarisverhoging die jij wilt hebben. Je kan inderdaad inzetten dat je in noodgevallen wel op vrijdag naar het buitenland wilt gaan. Houd er echter rekening mee, dat je hiermee wel weer de deur opent om je gewoon op regelmatige basis op vrijdag te laten werken. Spreek dus af, dat je max 1x per kwartaal of iets dit accepteert.

En kom je er niet uit met je werkgever, succes met solliciteren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Het is ook een ietwat raar voorstel. Eerst zeg je dat het flexibel is, maar dan meld je wat dat kost. En je dus eigenlijk helemaal niet flexibel bent.
Dat is ietwat raar.

Een normaal voorstel zou zijn dat je gewoon 80% krijgt, maar dat als je evt een vrijdag weg moet voor het werk dat je die als overuren kan indienen.
Jij blij met de 150% waarmee je de opvang kan betalen en baas blij omdat hij niet het gevoel heeft dat je er een verkapte loonsverhoging bij probeert te krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 04-06-2020 18:49 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Repsect
Allereerst bedankt voor alle reacties! Heel fijn dat jullie willen meedenken en ook kritisch zijn.
ToFast schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 18:22:
Dat het specifiek om de vrijdag gaat, is dus een probleem.
De vrijdag is alleen een probleem bij werkzaamheden in het buitenland, waarbij een volle werkweek (of meer) gewenst is.
BastaRhymez schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 18:42:
Als werknemer heb je dus het recht op ouderschapsverlof. Dit mag dus niet geweigerd worden, tenzij er een zwaarwegend bedrijfsbelang om de hoek komt kijken. Je geeft zelf al aan dat dit niet zo is, dus daar zou je naar mijn mening "de discussie" over moeten voeren.
Wat zijn de bezwaren van je werkgever om jou structureel op vrijdag vrij te plannen?
Wanneer is iets een zwaarwegend bedrijfsbelang? Installatie en testen van software wijzigingen kost al snel een werkweek. Voorkeur gaat uit dat degene die de wijzigingen voorbereid dit ook bij de klant implementeert. Dat wil niet zeggen dat iemand anders dat niet zou kunnen doen.

Daarbij zit ik project voor een klant in de USA, waarin ik en een collega samen werkten vanwege de grootte en complexiteit van het project. Die collega is anderhalf jaar geleden opgestapt en sindsdien heb ik herhaaldelijk aangegeven dat iemand anders mee in het project moet stappen vanwege de complexiteit en hoeveelheid werk. Hier is geen gehoor aan gegeven, waardoor ik nu de enige ben met kennis van zaken.
Ik kan dus (zodra Corona het toelaat) meerdere bezoeken daar gaan brengen (en dus meerdere vrijdagen komen werken). Voor het bedrijf is het van belang dat ik die vrijdagen beschikbaar ben, maar dat heeft mijn werkgever ook zelf gecreëerd.
- Is dat fair? Ik denk het niet.
- Is het een (zwaarwegend) bedrijfsbelang? Ja, nu mogelijk wel door het vertrek van mijn collega en geen andere collega in te laten stappen.
Daarnaast lees ik dat jij je "flexibel" opstelt, of althans van mening bent dat je "flexibel" bent.
Flexibel of niet, dat doet niet ter zake voor het ouderschapsverlof. Als jij in op vrijdag ouderschapsverlof wilt, heeft je werkgever dat te honoreren (of te onderbouwen welk bedrijfsbelang in het geding komt).
Oke, ik ben dus misschien niet zo flexibel als ik zelf dacht. Ik zal dat eens heroverwegen. Ik vind wel dat als de werkgever iets extra's vraagt, dat daar best iets tegenover mag staan.
Dat jij tegen jouw "flexibiliteit" minder salaris wilt inleveren, is natuurlijk een totaal andere discussie. Dat is gewoon een verkapte salarisverhoging van 6,25% (je gaat immers terug naar 80% en jij wilt van die 80% eigenlijk 85% maken). Ik begrijp wel dat je werkgever dit niet honoreert, zeker gezien je opmerking om een "marktconform" salaris te krijgen.
Het is ook wel een salarisverhoging. De discussie over een marktconform salaris heeft zich 2 jaar geleden afgespeeld en daarbij is afgesproken dat ik nog verder kon stijgen, aangezien ik toen aan de onderkant van marktconform geplaatst ben. Dit leek me een mooi moment.

Daarbij wil mijn werkgever helemaal niet dat ik 20% minder ga werken. Doordat ik 25% kan reizen/werken in het buitenland, komt ook 25% van mijn ouderschapsverlofdagen ter discussie.
Versimpelde rekensom waarbij een maand gemiddeld 4 weken heeft:
- Per 4 weken werk ik dus 25% = 1 week in het buitenland en moet dus vrijdags werken.
- Dus 3 weken werkzaam op kantoor, 1 week werkzaam in het buitenland.
- Dan komt het dus gemiddeld 1x per 4 weken voor dat ik geen ouderschapsverlof kan opnemen.
Daar komt mijn 15% salaris inleveren vandaan i.p.v. 20%.

Uiteraard is dit versimpeld en worst case scenario. De waarheid zal ergens tussen 10% en 20% van mijn verlofdagen betekenen.
Dat jij, als kersverse vader, voor extra uitgaven komt te staan, dat is natuurlijk je eigen schuld :+ Ik neem aan dat je werkgever geen rol heeft gespeeld in jouw/jullie ouderschapsrol.
Natuurlijk is dat mijn eigen schuld :+. Maar door mij regelmatig toch op mijn verlofdagen te laten werken, word ik weldegelijk opgezadeld met extra kosten voor opvang.
Ik zou het gesprek dus stap voor stap voeren.
Stap 1 is het ouderschapsverlof zelf. Jij wilt vrijdag vrij, dus je werkgever zal moeten onderbouwen waarom dit niet kan.
Stap 2 is de salarisverhoging die jij wilt hebben. Je kan inderdaad inzetten dat je in noodgevallen wel op vrijdag naar het buitenland wilt gaan. Houd er echter rekening mee, dat je hiermee wel weer de deur opent om je gewoon op regelmatige basis op vrijdag te laten werken. Spreek dus af, dat je max 1x per kwartaal of iets dit accepteert.
Goed punt om misschien eens even terug naar de basics te gaan. Mijn werkgever geeft aan dat hij mij op vrijdag verwacht als dat noodzakelijk is. Wellicht moet ik eens vragen wat noodzakelijk inhoudt.
Daarbij is een max afspreken waarschijjnlijk ook wel goed, dat voelt wat minder vrijblijvend.
En kom je er niet uit met je werkgever, succes met solliciteren.
ToFast schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 18:22:
Je kunt weinig verder vermoed ik, de enige optie is op zoek naar een andere werkgever waarbij je eis geen probleem is.
Dat zou in de huidige tijd geen handige move zijn, denk ik. Dus dan zou het even uitzitten zijn totdat we allemaal weer veilig naar kantoor kunnen.
YakuzA schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 18:49:
Het is ook een ietwat raar voorstel. Eerst zeg je dat het flexibel is, maar dan meld je wat dat kost. En je dus eigenlijk helemaal niet flexibel bent.
Dat is ietwat raar.
Oke, je bent de tweede die dat zegt, waardoor ik (zoals hierboven ook gezegd heb) dit eens moet heroverwegen. Wellicht ben ik niet zo flexibel als ik zelf denk.
YakuzA schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 18:49:
Een normaal voorstel zou zijn dat je gewoon 80% krijgt, maar dat als je evt een vrijdag weg moet voor het werk dat je die als overuren kan indienen.
Jij blij met de 150% waarmee je de opvang kan betalen en baas blij omdat hij niet het gevoel heeft dat je er een verkapte loonsverhoging bij probeert te krijgen.
Zoals ik hierboven ook uitgelegd heb, komt dat voort uit eerdere salarisonderhandelingen (2 jaar geleden), waarbij er mondeling afgesproken is dat ik in salaris nog kon groeien. Dit leek me een goed moment. Achteraf was dit misschien geen goede move en kan ik inderdaad beter inzetten op uitbetalen als overuren.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
Komt de opvang uit het jaar 0 ?
Door mijn werk kon ik nooit mijn dochter op vaste dagen brengen.
Ik heb gezocht naar een flexibele organisatie.
Zoals ik het nu lees ga je behoorlijk wat dagen van je kind missen op deze manier.
1 tip, geniet ervan voor je het weet gaan ze de deur uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Ik denk dat de vrijdagen (en de maandagen in iets mindere mate) ook gewoon de lastigste dagen zijn om structureel vrij te willen nemen. Gaat misschien niet voor iedereen op, maar de vrijdagen zijn de populairste dagen voor een "dagje vrij i.v.m. weekendje weg of klussen". Dus als je in een team werkt, kan dat best eens wat spanningen opleveren zodra je eerste collega's hun vrije dag afgewezen zien worden omdat "mr. X" nou eenmaal elke vrijdag vrij wil zijn. Maar nogmaals: het hangt er natuurlijk erg vanaf wat je precies doet en of er een team is wat een bepaalde bezetting nodig heeft.

Verder ben ik het wel eens met wat iemand al eerder opmerkte: hou het zuiver. Jij wil elke vrijdag oudersschapsverlof. Punt. Dat is het hele verzoek. Dan is het daarna aan je werkgever om daar met een reactie op te komen. Je combineert je verzoek nu met de vraag om een extra salarisverhoging in verband met de door jou bedachte constructie en dan gaat de werkgever zich natuurlijk afvragen waarom zijn kosten zouden gaan stijgen als jij vader wordt. :) Je constructie is duurder en daardoor eigenlijk bij voorbaat niet heel interessant voor de werkgever.

Hierboven wordt een wat flexibelere kinderopvang als optie genoemd. Da's natuurlijk niet verkeerd, want dan zou je gewoon je ouderschapsverlof een keer naar een andere dag kunnen verschuiven, als je dan toch eens een keer op vrijdag niet thuis bent. Heb je bijvoorbeel de week daarna 2 dagen ouderschapsverlof.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 05-06-2020 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-05 15:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Repsect schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 07:42:

Daarbij wil mijn werkgever helemaal niet dat ik 20% minder ga werken. Doordat ik 25% kan reizen/werken in het buitenland, komt ook 25% van mijn ouderschapsverlofdagen ter discussie.
Is dat zo? De verdeling hoe je je ouderschapsverlof opneemt is aan jou. Dat kan een dag per week zijn maar kan ook bijvoorbeeld een maand aan een stuk zijn. Als je vanwege het zwaarwegende belang van de werkgever een aantal vrijdagen niet je ouderschapsverlof kunt opnemen heeft dat geen impact op je totale ouderschapsverlof, de dagen die je niet op vrijdag kunt opnemen kun je op een andere dag opnemen.
Dit vergt dus flexibiliteit van jouw kant uit.

De grote vraag hier is of het 5 dagen moeten werken als je in het buitenland zit (en dat jij naar het buitenland moet) een zwaarwegend belang van je werkgever is. Daar is wel iets voor te zeggen natuurlijk. Het kost hem extra geld als iets in 5 dagen gedaan kan worden en jij kunt er daar maar 4 van werken en je moet de volgende week nog een keer terugkomen voor 1 dag.
Maar ik ben geen arbeidsjurist om te zeggen of dat zo zwaarwegend is dat je het ouderschapsverlof moet verzetten. Dat moet je denk ik eens bij je vakbond of een echte arbeidsjurist neerleggen. Ik denk dat je er met deze houding met je werkgever niet uit komt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:25
Even de hele discussie over ouderschapsverlof daar gelaten.

Je hebt dus een werkgever die, naar mijn idee in ieder geval, niet erg flexibel is. Je moet ook werk in het buitenland doen en reist dus relatief vaak. Aan de andere kant heb je met veel pijn en moeite een salaris kunnen bedingen dat aan de onderkant van marktconform zit?

Zelfs in tijden van corona staan er meer dan genoeg vacatures open voor developers. Daarnaast zijn er steeds meer bedrijven, mede door corona, steeds flexibeler aan het worden over wanneer en waar je werkt.

Ik zou hier nu pakken wat je pakken kan qua vrije dagen zonder daar teveel energie in te steken. Daarnaast is rustig om je heen gaan kijken naar een andere baan.

En out of the box denkend, het doe is uiteindelijk je kind minder naar opvang. Geen ouders/schoonouders die met pensioen zijn of al minder werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-05 14:15
Zoals ook al eerder aangegeven vermeng je een aantal zaken.
Het feit dat je 20% minder wil werken, maar niet 20% salaris in wil leveren is vanuit een werkgeversperspectief niet flexibel maar hondsbrutaal :+ . Je vraagt daarmee stiekem 2 dingen (minder werken en meer geld)...

Daarnaast kan ik me voorstellen dat een bedrijf met 3+1 medewerkers in je vakgebied een zwaarwegend belang kan beargumenteren als jij niet meer goed inzetbaar bent voor internationale klussen.
Je legt namelijk naast de eis van extra salaris ook nog de eis dat je op donderdag terug mag reizen op (dus effectief op maandag heen (halve dag of meer weg), dinsdag en woensdag werken, donderdag terug (weer halve dag of meer weg).

Je hebt in je contract blijkbaar iets staan over het feit dat je een deel vanuit het buitenland moet doen, dat combineert gewoon niet (of niet makkelijk) met een parttime functie.

Volgens mij is je doel dat je je kind ook nog een beetje 1-op-1 ziet en daarmee als vader ook een goede band met je kind op kan bouwen. Als dat zo is, dan is deze baan misschien niet zo geschikt voor je huidige levensfase.

Ik ben een half jaar voor de geboorte van mijn eerste zoon ook van baan gewisseld, ipv geregeld een weekje of meer naar het buitenland naar een baan gegaan die zich alleen in Nederland afspeelt :) . Het is voor mij een hele goede keuze geweest, de dag 1-op-1 met mijn zoon (en nu met mijn 2e zoon) is me heel veel waard!

Wellicht het overwegen waard!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:44
@Grandisimo Even terzijde, de opvang in deze tijd is wel anders. Voor kinderen <2 is meer supervisie nodig, er moeten vaste aanspreekpunten of zgn mentoren zijn. Ik heb de regels en protocollen recent doorgeakkerd, man man..

@Repsect Gefeliciteerd! En volgens mij twee opties, harder naar de opdrachtgever: je wilt gebruik maken van een recht, of toch tijd voor een andere leuke baas..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 21:50
Tsja. Ik krijg meer en meer het idee dat je bij veel werkgevers het spelletje moet spelen dat heet: "My way or the high way." Ergo: Linksom of rechtsom je zin krijgen, want als je hart hebt voor de zaak is de zaak ook hard voor jou. In mijn familie ook, mensen die tegen hun pensioen aanzitten een een stuwmeer aan overuren hebben en minder willen werken: managers die daarmee constant dwars liggen. Zijn er nu ook een paar die via HR gewoon geregeld hebben dat ze het generatiepact in gaan, terwijl dat niet de bedoeling was (we wilden meer blijven werken).

Ik vrees dat voor jou ook de enige optie wordt om gewoon hard erin te gaan: "Of ik ben alle vrijdagen vrij en kom dan dus tussendoor ook extra naar huis, of ik werk wel door, maar dan zijn dit mijn voorwaarden: ... "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Ouderschapsverlof heeft een beperkte duur (26 weken * je normale aantal uren per week). Verduidelijking: in uren dus, die je (in overleg met je werkgever) kun inzetten in een langere periode, maximaal tot je (jongste) kind 8 jaar is.
Kun je het niet gewoon zo inschieten dat wanneer je een vrijdag moet werken, je die uren aan het einde er bij plakt, en zo dus de duur van de ouderschapsverlof-periode verlengt.

Uitgaande van een 40-urige werkweek, zou je ouderschapsverlof normaal na 2,5 jaar klaar zijn. Je plakt er dan elke keer een weekje achter nu.

Zo kun je de periode dus wat rekken, en komt het moment dat je dochtertje op vrijdag gewoon naar school gaat alleen maar dichterbij het eind van het ouderschapsverlof te liggen.
En mocht er nog een broertje of zusje bij komen wanneer je dochtertje een jaar of 2 oud is (en je dus in totaal 5 jaar lang een vrijdag ouderschapsverlof hebt) kun je het misschien wel oprekken tot ze beide naar school zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door TheFes op 05-06-2020 09:52 ]

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-05 15:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

TheFes schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 09:27:
Ouderschapsverlof heeft een beperkte duur (26 weken * je normale aantal uren per week).
Kun je het niet gewoon zo inschieten dat wanneer je een vrijdag moet werken, je die uren aan het einde er bij plakt, en zo dus de duur van de ouderschapsverlof-periode verlengt.
Ik denk dat je de duur verkeerd leest.
Je mag 26 * je normale aantal uren per week aan ouderschapsverlof opnemen. Maar de periode waarin je dat opneemt kan 8 jaar zijn omdat je ouderschapsverlof mag opnemen tot je kind 8 is.
Dus als (met een 40 urige werkweek) 130 ouderschapsverlofdagen hebt, dan kun je 2,5 jaar lang een dag in de week verlof opnemen.
Maar als je een vrijdag die dag niet kunt opnemen kun je die altijd later nog opnemen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Maasluip schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 09:35:
[...]

Ik denk dat je de duur verkeerd leest.
Je mag 26 * je normale aantal uren per week aan ouderschapsverlof opnemen. Maar de periode waarin je dat opneemt kan 8 jaar zijn omdat je ouderschapsverlof mag opnemen tot je kind 8 is.
Dus als (met een 40 urige werkweek) 130 ouderschapsverlofdagen hebt, dan kun je 2,5 jaar lang een dag in de week verlof opnemen.
Maar als je een vrijdag die dag niet kunt opnemen kun je die altijd later nog opnemen.
Dat is toch precies wat ik ook zeg? Of althans bedoelde, ik heb het in mijn post wat verduidelijkt.

Volgens mij is het echter niet automatisch zo dat wanneer je een dag niet kunt opnemen, je een dag extra verlof krijgt. In mijn geval heb ik een tijdelijk nieuw contract gekregen voor de periode van het ouderschapsverlof, met een vaste periode.
Ik heb ouderschapsverlof op woensdag. Mocht ik nu toch op woensdag moeten werken, krijg ik daar gewoon Tijd-voor-tijd voor. Uiteraard zou ik die uiteindelijk kunnen inzetten om een extra woensdag vrij te nemen na de periode (als ik ze een paar jaar lang mee neem), maar dan is het geen ouderschapsverlof, maar dan neem ik gewoon vrij.
Mocht er een feestdag op de woensdag vallen, dan heb ik gewoon pech en ben ik die uren kwijt, dat staat ook zo beschreven op de website van de overheid.
https://www.rijksoverheid...echt-op-ouderschapsverlof

Dit zal dus per werkgever verschillen, en zul je dus van te voren moeten bespreken.

[ Voor 46% gewijzigd door TheFes op 05-06-2020 09:45 ]

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Repsect schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 07:42:
Allereerst bedankt voor alle reacties! Heel fijn dat jullie willen meedenken en ook kritisch zijn.
[...]
De vrijdag is alleen een probleem bij werkzaamheden in het buitenland, waarbij een volle werkweek (of meer) gewenst is.
Hoe vaak is dit (voor conona) geweest? Was je inderdaad 1x per maand dan een volle werkweek (of meer) weg of was het toch iets minder?
[...]
Wanneer is iets een zwaarwegend bedrijfsbelang? Installatie en testen van software wijzigingen kost al snel een werkweek. Voorkeur gaat uit dat degene die de wijzigingen voorbereid dit ook bij de klant implementeert. Dat wil niet zeggen dat iemand anders dat niet zou kunnen doen.

Daarbij zit ik project voor een klant in de USA, waarin ik en een collega samen werkten vanwege de grootte en complexiteit van het project. Die collega is anderhalf jaar geleden opgestapt en sindsdien heb ik herhaaldelijk aangegeven dat iemand anders mee in het project moet stappen vanwege de complexiteit en hoeveelheid werk. Hier is geen gehoor aan gegeven, waardoor ik nu de enige ben met kennis van zaken.
Ik kan dus (zodra Corona het toelaat) meerdere bezoeken daar gaan brengen (en dus meerdere vrijdagen komen werken). Voor het bedrijf is het van belang dat ik die vrijdagen beschikbaar ben, maar dat heeft mijn werkgever ook zelf gecreëerd.
- Is dat fair? Ik denk het niet.
- Is het een (zwaarwegend) bedrijfsbelang? Ja, nu mogelijk wel door het vertrek van mijn collega en geen andere collega in te laten stappen.
De wetgever is niet duidelijk over wat een zwaarwegend bedrijfs- of dienstbelang precies is. In algemene termen moet een werkgever kunnen aantonen dat zijn belang in redelijkheid groter is dan het belang van zijn werknemer. Het moet gaan om situaties waarbij de afwezigheid van de werknemer niet via de normale bedrijfsvoering en inzet van het overige personeel kan worden opgevangen en dit ernstige consequenties heeft. Daarbij moet niet uit het oog worden verloren dat medewerkers ook ziek kunnen worden. Een roostertechnisch probleem is in ieder geval geen zwaarwegend bedrijfs- of dienstbelang.

Laat je werkgever maar aantonen dat zijn belang in redelijkheid groter is. Volgens mij is die er niet, aangezien ook collega's naar het buitenland zouden kunnen gaan (andere discussie, welke je werkgever moet voeren, is of jouw collega's daarop zitten te wachten).
[...]

Oke, ik ben dus misschien niet zo flexibel als ik zelf dacht. Ik zal dat eens heroverwegen. Ik vind wel dat als de werkgever iets extra's vraagt, dat daar best iets tegenover mag staan.
Als je het mij vraagt: Nee, ik vind jouw voorstel niet flexibel (maar dat had je volgens mij al wel door).
Natuurlijk mag je wat "extra's" vragen als je wat meer doet. Maar jouw voorstel om een permanente salarisverhoging is niet echt onderbouwd. Wellicht kan je beter afspreken dat wanneer je wél incidenteel op de vrijdag werkt, je dit tegen 150% salaris krijgt (wellicht ben je dan onder aan de streep nog wel voordeliger uit dan je eigen voorstel). Maar hierbij biedt je in mijn optiek wél de flexibiliteit om incidenteel te werken, maar vraag je in basis niks extra's (alleen als je werkt, krijg je wat extra).
[...]
Het is ook wel een salarisverhoging. De discussie over een marktconform salaris heeft zich 2 jaar geleden afgespeeld en daarbij is afgesproken dat ik nog verder kon stijgen, aangezien ik toen aan de onderkant van marktconform geplaatst ben. Dit leek me een mooi moment.
De vraag is of dit een handig moment is... Je timing is naar mijn mening niet de beste. Want je geeft eerst aan dat je minder wilt gaan werken, maar vervolgens wel meer salaris wilt.
Probeer de zaken los van elkaar te bespreken. Regel eerst je verlof en daarna het salaris, dan gaat het gesprek ook niet heen en weer.
Versimpelde rekensom waarbij een maand gemiddeld 4 weken heeft:
- Per 4 weken werk ik dus 25% = 1 week in het buitenland en moet dus vrijdags werken.
- Dus 3 weken werkzaam op kantoor, 1 week werkzaam in het buitenland.
- Dan komt het dus gemiddeld 1x per 4 weken voor dat ik geen ouderschapsverlof kan opnemen.
Daar komt mijn 15% salaris inleveren vandaan i.p.v. 20%.

Uiteraard is dit versimpeld en worst case scenario. De waarheid zal ergens tussen 10% en 20% van mijn verlofdagen betekenen.
Helaas voor je werkgever heeft hij niks te willen. Jij hebt het recht op ouderschapsverlof.
Het is natuurlijk wel "lastig" als contractueel is vastgelegd dat je 25% van je tijd in het buitenland doorbrengt. Maar ik vraag mij af hoe het in je contract staat. Staat daar letterlijk dat je 25% van je tijd in het buitenland zit, of dat je max. 25% van je tijd in het buitenland zit? Dat is natuurlijk wel een klein verschil.
Maar als het voor jou niet erg is, om 1x per maand naar het buitenland te gaan dan kan je dat toch ook gewoon met je werkgever afspreken? Dan is de afspraak dat je 32-32-32-40 uur werkt per maand.
[...]
Natuurlijk is dat mijn eigen schuld :+. Maar door mij regelmatig toch op mijn verlofdagen te laten werken, word ik weldegelijk opgezadeld met extra kosten voor opvang.
De vraag is dus, of dat je op je verlofdagen gaat werken of dat je een 32-32-32-40 uur constructie aangaat.
[...]
Goed punt om misschien eens even terug naar de basics te gaan. Mijn werkgever geeft aan dat hij mij op vrijdag verwacht als dat noodzakelijk is. Wellicht moet ik eens vragen wat noodzakelijk inhoudt.
Daarbij is een max afspreken waarschijjnlijk ook wel goed, dat voelt wat minder vrijblijvend.
Zie hierboven, maar dat is natuurlijk ook de vraag of je dat zelf ziet zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02:26

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

De wet zegt dat je werkgever ouderschapsverlof niet mag weigeren, maar er staat nergens dat hij de workload ook met 20% moet verminderen. Dat zou logisch zijn, maar dit wordt vaak door werkgever gebruikt als methode zodat de werknemer eieren voor zijn geld kiest.

Ik vermoed dat de werkgever van TS ook op die manier te werk zal gaan als hij blijft pushen op het wettelijke recht op 20% verlof en dit per se op de vrijdag wil gaan doen. Dan schiet je dus uiteindelijk jezelf in de voet. Verstandiger zou dan zijn om toch te kijken waar je elkaar kunt 'vinden'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-05 20:26
Ga inderdaad het gesprek aan puur over een invulling van de ouderschapsverlof dagen. Welke invulling werkt voor de werkgever, welke mogelijkheden zijn er voor jou?

Het lijkt dat je er vanuit bent gegaan dat je verzoek niet gehonoreerd zou worden, omdat je al wist dat elke vrijdag niet ging matchen met je functie. Je komt met een voorstel om soms op vrijdag dan toch te werken, mits je wel standaard extra geld krijgt. Dat je werkgever dat niet doet lijkt mij heel logisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Icephase schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 10:55:
De wet zegt dat je werkgever ouderschapsverlof niet mag weigeren, maar er staat nergens dat hij de workload ook met 20% moet verminderen. Dat zou logisch zijn, maar dit wordt vaak door werkgever gebruikt als methode zodat de werknemer eieren voor zijn geld kiest.
Aannemende dat de TS gewoon fatsoenlijk doorwerkt, wat moet je dan met "dezelfde workload"? Als de TS minder uren heeft en het vliegtuig naar huis een dag eerder vertrekt, dan is het werk wat niet redelijkerwijs af is gekomen botgezegd toch het probleem van de werkgever? "Je krijgt formeel verlof maar je moet eigenlijk toch dezelfde hoeveelheid werk doen" is soms misschien de praktijk, maar laten we niet doen alsof de wet dat toestaat.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02:26

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

bwerg schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 11:05:
[...]

Aannemende dat de TS gewoon fatsoenlijk doorwerkt, wat moet je dan met "dezelfde workload"? Als de TS minder uren heeft en het vliegtuig naar huis een dag eerder vertrekt, dan is het werk wat niet redelijkerwijs af is gekomen botgezegd toch het probleem van de werkgever? "Je krijgt formeel verlof maar je moet eigenlijk toch dezelfde hoeveelheid werk doen" is soms misschien de praktijk, maar laten we niet doen alsof de wet dat toestaat.
De wet staat het niet expliciet toe noch keurt het af, het zegt er simpelweg niks over. Nergens staat in de wet dat er sprake moet zijn van een 'redelijke en billijke hoeveelheid werk t.o.v. het aantal uur dat je werkt' of iets dergelijks. Daar kun je dus niks aan doen op basis van de wet, dat was mijn punt.

Dat het niet redelijk is, is helder. Maar dat was mijn punt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
als het bij je vrouw zo makkelijk te regelen is: kan zij niet af en toe ook een vrijdag vrij krijgen? dan gaat zij iets harder door haar verlof heen (en dat mag jij dan over een jaar ofzo compenseren door er af en toe een maandag bij te moeten pakken) maar onder de streep kost het jullie samen dan exact evenveel ouderschapsverlof.

alternatief: je vrouw pakt in de week dat jij weg moet de maandag + vrijdag, in ruil daarvoor heb jij de week erna de maandag+vrijdag?

alternatief2: je (schoon)ouders even lief aankijken op de vrijdag dat je naar 't buitenland moet? er zal vast begrip zijn dat je niet "even" naar huis kan komen als je aan de andere kant van de wereld zit voor je werk(?)
-evt compenseer je ze financieel-

alternatief3: toch nog een extra dag opvang inkopen... ?

[ Voor 3% gewijzigd door dyrc op 05-06-2020 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-05 20:04
Ik zie niet zo in dat het voor de werkgever zwaar weegt dat de TS niet de vrijdagen vrij kan krijgen. Volgens contract hoeft hij slechts 25% van zijn tijd in het buitenland door te brengen, dat kan nog steeds. Evt kun je inderdaad regelen om 1 week per maand wel 5 dagen te werken, mits voldoende van tevoren gecommuniceerd. Dat lijkt me voldoende flexibel vanuit de TS.

Dat het ouderschapsverlof in sommige gevallen lastig te combineren valt met specifieke klanten of projecten is het probleem van de werkgever, even bot gezegd. Die kan er voor kiezen om met de klant in gesprek te gaan over aanpassing van tarieven, inzet van extra inhuurkrachten of het team uit te breiden. Dat dit in het verleden niet is gebeurd en er nu dus te weinig FTE's beschikbaar zijn is een keuze geweest van de werkgever. Wanneer een collega plotseling ontslag zou nemen of langdurig ziek wordt zou je waarschijnlijk dezelfde problemen krijgen.

TS zou m.i. het beste dit vriendelijk doch stellig moeten communiceren naar de werkgever. Alvast een avondje orienteren op de arbeidsmarkt mocht het echt niet lukken kan ook geen kwaad.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
BiLLY_daKid schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 09:14:
@Grandisimo Even terzijde, de opvang in deze tijd is wel anders. Voor kinderen <2 is meer supervisie nodig, er moeten vaste aanspreekpunten of zgn mentoren zijn. Ik heb de regels en protocollen recent doorgeakkerd, man man....
Ik kom nog uit deze tijd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Njc7uO67wPZvPUfDcmk0URfpRM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XahLcYiqatuG5j7skxPuDBiv.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
@Repsect een werkgever die niet flexibel is en onder marktconform betaald naar een software developer is die software developer vaak kwijt in deze tijd.

Kun je zelf niet met de klant praten? Toen ik internationale projecten deed was dit vaak wel mogelijk en bespreekbaar om wat ruimer te plannen of vaste dagen.

Als zelf vader met jong kind: ik zou vragen om projecten in NL of alleen op kantoor. Je wil je vrouw dat eigenlijk niet aandoen en je mist best veel stapjes als je zelf weg bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Repsect
Bedankt weer voor alle reacties. Het zijn er teveel om allemaal individueel op in te gaan, daarom hieronder de belangrijkste antwoorden:
  • Ik heb hier in de buurt geen opvang gevonden die dusdanig flexibel is dat ik gemakkelijk kan schuiven met de dagen. Ik kan wel bij de opvang waar onze dochter nu op ingeschreven staat om een extra vrijdag vragen, maar zij geven op voorhand geen garantie dat dit altijd mogelijk is.
  • Onze beide ouders zijn gescheiden en werken allen full time, dus daar kunnen we qua opvang helaas niet op rekenen. Ook pensioen leeftijden zijn nog minimaal 4 tot 16 jaar weg, dus daar gaat voorlopig ook niets in veranderen.
  • Mijn vrouw heeft een leidinggevende functie, waarbij zij minimaal 4 dagen in de week aanwezig moet zijn. Dat is één van de redenen dat we allebei een dag minder gaan werken en zij niet 2 dagen minder gaat werken. Een keer schuiven zal geen probleem zijn, maar 25% is te vaak (vindt ze zelf ook).
  • Ik werk maximaal 25% in het buitenland, er is geen minimum percentage.
  • De meeste werkbezoeken in het buitenland waren blokken van één of twee werkweken.
Ik ben het gesprek nog een keer aangegaan met mijn werkgever en ik heb daarbij de salariswens losgelaten, aangezien dat inderdaad misschien niet met deze discussie gemengd moet worden. Daarin is het volgende naar voren gekomen als ik werk op mijn ouderschapsverlofdag:
  • Ik word verwacht te komen werken als dat noodzakelijk is. Dat wil zeggen dat als dat planningstechnisch nodig is om de werkzaamheden te kunnen doen.
  • De dag wordt tegen regulier uurloon uitbetaald.
  • Overuren worden als reguliere overuren betaald (124% of 141%).
  • Reisuren worden als reguliere reisuren betaald (82%).
  • Buitenlandtoeslag blijft hetzelfde (1,2% per dag).
  • Zo'n dag gaat niet van het ouderschapsverlof budget af.
  • Ik mag mijn reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer behouden, dat is een verhoging van €30,- per maand.
Een matig aanbod vind ik zelf, waarbij ik liever thuis zou zijn met mijn dochter dan aan het werk. Ik heb de "je kunt niet weigeren kaart" nog niet getrokken, maar twijfel ook of ik dat nog ga doen. Ik ben geneigd het maar te accepteren en eens rond te gaan kijken naar een andere baan. Deze discussie is niet de reden om te vertrekken, maar wel de spreekwoordelijke druppel. Andere redenen zijn o.a. salaris, werkdruk, investeringen in zowel trainingen als materiaal, respect en recent de Coronamaatregelen vs thuiswerken.

Daarnaast sprong onderstaande reactie er voor mij wel echt uit. Ik realiseerde het me nog niet zo, maar ik denk dat dat heel erg waar is: Mijn huidige baan (het reizen) past op dit moment niet zo lekker in mijn levensfase. De echte lol van het reizen was er al wel een beetje af, maar op dit moment vind ik andere dingen belangrijker.
Ik werk er nu 7 jaar sinds mijn afstuderen en heb dus nog geen andere werkgever gehad. Misschien is het dus sowieso eens goed om iets anders te gaan doen.
Smobbo schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 09:12:
Volgens mij is je doel dat je je kind ook nog een beetje 1-op-1 ziet en daarmee als vader ook een goede band met je kind op kan bouwen. Als dat zo is, dan is deze baan misschien niet zo geschikt voor je huidige levensfase.
Bedankt allemaal!

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Repsect schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 07:57:
Bedankt weer voor alle reacties. Het zijn er teveel om allemaal individueel op in te gaan, daarom hieronder de belangrijkste antwoorden:
  • Ik heb hier in de buurt geen opvang gevonden die dusdanig flexibel is dat ik gemakkelijk kan schuiven met de dagen. Ik kan wel bij de opvang waar onze dochter nu op ingeschreven staat om een extra vrijdag vragen, maar zij geven op voorhand geen garantie dat dit altijd mogelijk is.
  • Onze beide ouders zijn gescheiden en werken allen full time, dus daar kunnen we qua opvang helaas niet op rekenen. Ook pensioen leeftijden zijn nog minimaal 4 tot 16 jaar weg, dus daar gaat voorlopig ook niets in veranderen.
  • Mijn vrouw heeft een leidinggevende functie, waarbij zij minimaal 4 dagen in de week aanwezig moet zijn. Dat is één van de redenen dat we allebei een dag minder gaan werken en zij niet 2 dagen minder gaat werken. Een keer schuiven zal geen probleem zijn, maar 25% is te vaak (vindt ze zelf ook).
  • Ik werk maximaal 25% in het buitenland, er is geen minimum percentage.
  • De meeste werkbezoeken in het buitenland waren blokken van één of twee werkweken.
Ik ben het gesprek nog een keer aangegaan met mijn werkgever en ik heb daarbij de salariswens losgelaten, aangezien dat inderdaad misschien niet met deze discussie gemengd moet worden. Daarin is het volgende naar voren gekomen als ik werk op mijn ouderschapsverlofdag:
  • Ik word verwacht te komen werken als dat noodzakelijk is. Dat wil zeggen dat als dat planningstechnisch nodig is om de werkzaamheden te kunnen doen.
  • De dag wordt tegen regulier uurloon uitbetaald.
  • Overuren worden als reguliere overuren betaald (124% of 141%).
  • Reisuren worden als reguliere reisuren betaald (82%)
  • Buitenlandtoeslag blijft hetzelfde (1,2% per dag)
  • Zo'n dag gaat niet van het ouderschapsverlof budget af.
  • Ik mag mijn reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer behouden, dat is een verhoging van €30,- per maand.
Een matig aanbod vind ik zelf, waarbij ik liever thuis zou zijn met mijn dochter dan aan het werk. Ik heb de "je kunt niet weigeren kaart" nog niet getrokken, maar twijfel ook of ik dat nog ga doen. Ik ben geneigd het maar te accepteren en eens rond te gaan kijken naar een andere baan. Deze discussie is niet de reden om te vertrekken, maar wel de spreekwoordelijke druppel. Andere redenen zijn o.a. salaris, werkdruk, investeringen in zowel trainingen als materiaal, respect en recent de Coronamaatregelen vs thuiswerken.

Daarnaast sprong onderstaande reactie er voor mij wel echt uit. Ik realiseerde het me nog niet zo, maar ik denk dat dat heel erg waar is: Mijn huidige baan (het reizen) past op dit moment niet zo lekker in mijn levensfase. De echte lol van het reizen was er al wel een beetje af, maar op dit moment vind ik andere dingen belangrijker.
Ik werk er nu 7 jaar sinds mijn afstuderen en heb dus nog geen andere werkgever gehad. Misschien is het dus sowieso eens goed om iets anders te gaan doen.

[...]

Bedankt allemaal!
Lijkt me een heel mooie conclusie. Als ik je stiuatie zo in grote lijnen bekijk, lijkt het er ook gewoon op dat het tijd is voor een volgende (wat grotere) stap in je loopbaan en die ga je, zeker w.b. salaris, niet vinden bij je huidige werkgever. Mijn eerste echt grote sprong in salaris, kwam toen ik mijn eerste baan vaarwel zei.

En als je hier nog eens over nagedacht hebt en inderdaad hebt besloten dat het nu tijd is voor wat anders, focus je dan voorlopig even op "netjes afscheid nemen". Dan is een conflict hierover ook niet in jouw belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
@Repsect Goed om te lezen dat je de salariscomponent uit de discussie hebt getrokken!
Maar wanneer is iets "planningstechnisch noodzakelijk"? Met de planning kan je imho makkelijk rekening houden dat iemand op vrijdag niet aanwezig is. Dus geen buitenlandse klussen die > 4 werkdagen duren (incl. reistijden). Tenzij je eventueel bereidt bent om zondag al te vertrekken, zodat je effectief 4 (langere) dagen van 4x 10 uur kan maken.

Mijn advies: Ga eerst lekker genieten van de kleine en kijk ondertussen ook lekker om je heen. Ga nu niet overhaast uit emotie op zoek naar wat anders. Het gras lijkt vaak groener bij de buren, maar je weet niet wat ze daarvoor op de achtergrond allemaal (moeten) doen ;)
Maar een keertje babbelen met een ander, kan soms al wonderen doen.

En qua salaris: bij een overstap kan je hoogstwaarschijnlijk wel de salarissprong maken die je bij je huidige werkgever niet kan krijgen. Grote kans dat je zelfs meer dan dat kan krijgen, maar dat is afhankelijk hoe je in de toekomst eventueel de onderhandelingen ingaat (tip: geef nooit aan wat je nu verdient, maar geef aan wat je graag voor die betreffende functie zou willen verdienen + wat extra's, zodat je zelf ook nog wat naar beneden kan zakken).
Pagina: 1