Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Onrustige CPU temps

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• warddekinderen
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 10-06 19:59
Sinds enkele dagen heb ik een mini ITX build in elkaar geschroefd. Echter ben ik verre van tevreden over de CPU temps. In eerste instantie had ik een Noctua NH-L9a-AM4 in mijn Node 202 zitten, maar ik heb uit meerdere fora begrepen dat deze té laag is waardoor deze voornamelijk warme lucht die hij uitstoot hergebruikt i.p.v. frisse lucht van buiten de kast aanzuigt. Ik heb deze dan ook, zoals je hieronder kunt zien, vervangen voor een Scythe Shuriken 2.

Gisterenavond heb ik een potje BF5 gespeeld op High settings met mijn oude GTX980 erin en zoals verwacht werd de GPU redelijk warm (rond de 78 graden), maar met name de CPU werd erg heet (zo'n 82 graden). Nu zal dat mogelijk met wat undervolten wel te fixen zijn, dus over deze situatie ben ik niet zo ongerust om eerlijk te zijn. Al moet ik wel zeggen dat de CPU temps rond de 80 graden zitten, terwijl het CPU verbruik maar zo'n 35 / 40% is...

Wat mij vooral zorgen baart is het volgende: de idle temp van de CPU is volgens HWMonitor zo'n 46 à 48 graden, wat dus heel erg netjes is. Maar wanneer ik een simpel programma open (Paint / Chrome) dan schiet de temperatuur direct omhoog naar iets tussen de 65 en 70 graden. Hierdoor schiet de fan ook direct aan, wat nogal irritant is. Nu kan ik dat laatste wel verhelpen, maar het lijkt me niet gezond dat een nieuwe Ryzen 3600 in één seconde 10 à 15 graden warmer wordt als ik een simpele applicatie open. Ik heb de koeler al meerdere keren opnieuw geïnstalleerd, zowel de Noctua als de Scythe, maar ik zie geen verschil. Daarnaast gaf HWMonitor (en ook de BIOS, want de CPU fan draaiden op bijna volle kracht) aan dat de CPU ruim 75 graden was terwijl ik in Origin BF5 aan het downloaden was. Dit terwijl de CPU maar voor 10% benut werd op dat moment. Ik heb op dat moment ook alle kanten van de heatpipes van de Scythe gevoeld en die voelde lauw aan.

Ik heb het vermoeden dat de temperatuursensor niet naar behoren werkt. Dus dan zou het probleem in het MB moeten zitten. Wat denken jullie?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 159,-€ 159,-
1MoederbordenASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac€ 113,99€ 113,99
1BehuizingenFractal Design Node 202 + Integra SFX 450W PSU€ 141,05€ 141,05
1ProcessorkoelingScythe Shuriken 2€ 33,86€ 33,86
1VentilatorenNoctua NF-A12x25 PWM, 120mm€ 26,-€ 26,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 69,04€ 69,04
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 126,05€ 126,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 668,99

Alle reacties

• GarBaGe
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 16:50
Je kan AMD's Ryzen Master software gebruiken om de best mogelijke temperatuur meting te krijgen.
Check anders of je heatsink ook voelbaar warm wordt bij 70+ graden.

Ryzen5 2600X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

• warddekinderen
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 10-06 19:59
GarBaGe schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 16:41:
Je kan AMD's Ryzen Master software gebruiken om de best mogelijke temperatuur meting te krijgen.
Check anders of je heatsink ook voelbaar warm wordt bij 70+ graden.
Bedankt! Aangezien ik alleen nog ervaring heb met Intel was ik hier nog naar op zoek 😉

Helaas heeft het mijn probleem niet opgelost. De temperatuur van de CPU is volgens dit programma zo’n 4 à 5 graden lager, maar nog even instabiel.

• GarBaGe
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 16:50
Als je CPU erg heet wordt, moet je heatsink ook flink warm worden.
De heatsink werkt meestal als warmtebuffer, die plotselinge temperatuurwisselingen enigszins kan opvangen.
Kan je controleren of je heatsink ook erg warm wordt als je CPU 80+ graden is?

Indien nee, dan is er een probleem in de warmteoverdracht van CPU naar heatsink.
Indien ja, dan is je kast wellicht niet voldoende geventileerd.

Ryzen5 2600X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True