Stabieler en Sneller WiFi verbinding in huis. Hulp gevraagd!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• itforever
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-01 10:55
Het volgende is bij mij thuis gaande ik heb een modem/router van Ziggo met een abo van 500mbit.
Hieraan heb ik bekabeld een Netgear R7000 (voor wifi bereik beneden) en bekabeld een Netgear R7800 (voor wifi bereik boven). Tevens heb ik op beide routers in bridge modus gezet zodat ik wel 1 netwerk heb.

Nu heb ik ook op beide routers de 2,4 en 5Ghz open staan wat resulteert dat wanneer ik naar boven ga ik helaas handmatig op mijn telefoon of tablet het netwerk soms moet omschakelen (heb 4 wifi netwerken 2x 2,4 en 2x5 van boven en beneden).

Verder heb ik een Nest deurbel, Hue, 5x Google mini, Google nest HUB, Google Home, Nest thermo, verschillende telefoons in het huis, tablets, tv|s, spelconsoles en 2 vaste pc\s. Rasperry PI4. Helaas zijn sommige apparaten beperkt tot 2,4 en niet 5 vandaar dat ik beide aan heb staan.

Mijn doel is om 1 a 2 apparaten aan het modem van Ziggo te plaatsen en dat ik overal 1 stabiel snel netwerk heb. Het liefst gewoon 1 WiFi netwerk maar wel beide 2,4 en 5 aan kan. Wil namelijk wel het maximale met mijn 500mbit lijn kunnen halen waar ik ook maar ben met mijn Macbook DRAADLOOS in het huis.

Ik zie zoveel oplossingen momenteel (Mesh, accespoints andere router in bridge modus) Zou iemand mij kunnen ondersteunen of adviseren. Ik heb het liefst iets van netgear, asus of Google als het kan. Budget is ong. 400. Alvast bedankt voor julie feedback!!

Alle reacties

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:15
Als je het netwerk moet omschakelen geeft dit voor mij aan dat je de netwerken niet dezelfde naam hebt gegeven en dezelfde veiligheidsinstellingen/wachtwoord. Als je dit gelijk maakt moet je client zelf vrijwel naadloos overschakelen. Er zijn mooiere AP's die actief sturen op het moment dat je dichter in de buurt komt van een ander AP, maar dit hoeft niet perse. Wellicht werkt deze oplossing al goed genoeg voor je.

• itforever
Google Nest Wifi Wit Duo Pack Multiroom wifi is helaas geen optie omdat deze geen bridge ondersteund.

Netgear Orbi SRK60 Pro Multiroom wifi

Netgear Nighthawk MK62 Multiroom wifi 6 Duo Pack

Asus AiMesh RT-AX92U Duo Pack

• itforever
dus ik kan mijn r7800 beneden en r7000 boven instellen met dezelfde SSID en dan pakt ie het zelf verder op??

Maar dat is het juist wat ik nu inderdaad hebt dat als ik boven ben hij nog soms blijft hangen aan de verbinding van beneden en merk dit meteen in de snelheid. Dit is hier dan nog niet mee opgelost, toch?

En welke AP kunnen hier evt. een mooie oplossing voor beiden die hier actief op sturen

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-01 21:15
itforever schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 14:34:
dus ik kan mijn r7800 beneden en r7000 boven instellen met dezelfde SSID en dan pakt ie het zelf verder op??

Maar dat is het juist wat ik nu inderdaad hebt dat als ik boven ben hij nog soms blijft hangen aan de verbinding van beneden en merk dit meteen in de snelheid. Dit is hier dan nog niet mee opgelost, toch?

En welke AP kunnen hier evt. een mooie oplossing voor beiden die hier actief op sturen
De client bepaald wanneer hij overschakeld. Als de AP's niet goed zijn ingesteld blijft hij inderdaad (te) lang hangen een een slechte verbinding.

Op alle AP's in je huis de volgende instellingen hetzelfde zetten:
* SSID
* password
* authenticatiemethode
* encryptiemethode

Dan zouden alle clients naadloos moeten schakelen tussen de AP's

EDIT: welke snelheid haal je nu op de AP's ?

don't mind me

• itforever
Momenteel fluctueerde de snelheid gemiddeld tussen de 300 en 330mbit Draadloos bekabeld haal ik wel 485mbit gemiddeld

[ Voor 26% gewijzigd door itforever op 04-06-2020 15:03 ]

• itforever
.

[ Voor 100% gewijzigd door itforever op 04-06-2020 15:32 ]

• kromme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:51

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

itforever schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 14:45:
Draadloos bekabeld haal ik wel 485mbit gemiddeld
"draadloos bekabeld" bedoel je mee dat je een device bekabeld aan je ap heb hangen?

Keep it calm...en lek mig de zuk

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:56

Snow_King

Konijn is stoer!

itforever schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 14:43:
Momenteel fluctueerde de snelheid gemiddeld tussen de 300 en 330mbit
Dat is echt al héél goed over WiFi.

Wil je het echt goed doen? Koop Unifi Access Points. Kost wat, heb je ook wat.

Hier haal ik bij ons op kantoor 400Mbit mee over 5Ghz.

2.4Ghz wil je dan eigenlijk al uit zetten en alle clients naar 5Ghz toe sturen.

Kijk hier eens rond: https://unifi-network.ui.com/

• Pindakaas
Snow_King schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 14:47:
[...]

Dat is echt al héél goed over WiFi.

Wil je het echt goed doen? Koop Unifi Access Points. Kost wat, heb je ook wat.

Hier haal ik bij ons op kantoor 400Mbit mee over 5Ghz.

2.4Ghz wil je dan eigenlijk al uit zetten en alle clients naar 5Ghz toe sturen.

Kijk hier eens rond: https://unifi-network.ui.com/
Ubiquity heeft inderdaad mooi spul maar is in dit geval niet nodig lijkt mij.
Deze test toont aan dat de apparatuur die hij heeft staan capabel genoeg moet zijn om tegen de 500mbit te kunnen doen over wifi. Beter dan het instap spul van Ubiquity.

e.e.a. is natuurlijk helemaal afhankelijk van hoe het is ingericht en de locaties van de AP's

[ Voor 9% gewijzigd door Pindakaas op 04-06-2020 14:54 ]

don't mind me

• itforever
Sorry dat draadloos bekabeld hoorde nog bij de tekst daarboven

• itforever
Top ik heb mijn antwoord wil graag een ieder die heeft gereageerd bedanken voor de snelle response en advies!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-01 15:40
Ik heb toevallig een week geleden hetzelfde gedaan. Ik had beneden de Ziggo Ubee modem met wifi en boven een oude cisco e3000 met wifi. Allebei hetzelfde ingericht qua SSID maar omdat beide apparaten geen roaming ondersteunen had ik dat ik boven soms op de router beneden zat met alle snelheidsbeperking van dien.

Ik heb vorige week een TP-link OC200 controller en EAP225 indoor ap aangeschaft. Het access-point ligt nu achter mijn pc boven en ik heb de wifi op beide andere apparaten uitgeschakeld. Het ap is van zichzelf krachtig genoeg om het huis zelf van wifi te voorzien op voldoende snelheid. Ik heb voor de tuin nu een tweede outdoor ap aangeschaft die ik van de week aan het huis ga bevestigen zodat ik in mijn hele tuin ook wifi heb. De koerier komt zo.

Voordeel van dit systeem is dat er naadloze handover kan plaatsvinden tussen AP afhankelijk van waar het apparaat zich bevindt. Dus ik zou van de zolder naar de tuin moeten kunnen lopen zonder dat er een merkbare overdracht is tussen AP.

Ubiquity heeft een zelfde soort systeem maar is iets meer prosumer met bijbehorend prijskaartje.

• Pindakaas
@Seriph TP-link is inderdaad ook een goed systeem.

Maar zoals ik al eerder aanhaalde, De client kiest met welke AP hij is verbonden.
Voordeel van bijvoorbeeld Ubiquity en TP-link i.c.m. zo'n controller is dat alle settings over je hele netwerk hetzelfde staan. In principe kan je dit dus ook gewoon zelf doen door onderstaande settings gelijk te zetten op al je AP's.

* SSID
* password
* authenticatiemethode
* encryptiemethode

Zelf heb ik een TP-link AP beneden en een linksys AP op de eerste verdieping. Zodra ik boven bij de trap kom schakelt mijn mobiel vanzelf over. Werkt perfect ;) (en stukken goedkoper dan allemaal nieuwe AP's en controllers aanschaffen). Gewoon dus de instellingen hetzelfde houden en eventueel spelen met het uitzendvermogen.

don't mind me

• itforever
is het nog een idee dan om evt. in de toekomst de huidge 2 routers te vervangen voor AP?

• itforever
even voor de goede orde ik kan dus mijn wifi netwerk beneden in de 2.4 en 5 en boven allemaal nu hetzelfde SSID geven?

• itforever
Pakt het rand apparatuur dan niet standaard de 2,4?

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:19
Behalve dat access points meestal mooier weg te werken zijn tegen de muur of het plafond en centraal beheerd kunnen worden (met ook wat meer geavanceerde instellingen), ga je er op vlak van de kwaliteit van het signaal niet echt op vooruit als je die Netgears vervangt door AP's.

En ja je kunt àl je SSID's hetzelfde zetten, dan is het inderdaad wel zo dat apparatuur die eerst de 2.4 GHz vindt, daar ook op blijft zolang het signaal goed is.

Daarom gebruik ik met mijn AP's een SSID voor 2,4 GHz en een ander voor 5 GHz, om onder controle te hebben welk apparaat welk signaal gebruikt. Sommige verbind ik exclusief met de 2,4 (bv Google Homes), andere exclusief met de 5 (laptops).

Als je een probleem hebt dat apparaten boven te lang aan je router beneden blijven plakken, kun je proberen de signaalsterkte van de router beneden wat te verlagen. Dan gaan je apparaten vanzelf zoeken naar een beter signaal en op je router boven komen.

Het is ook aangeraden de kanalen van je routers te verspreiden maar dat gebeurt normaal gezien vanzelf in automatische mode.

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:54

robertwebbe

Robert Webbe

Mijn ervaring met alle wifi punten hetzelfde instellen is toch dat deze te lang blijft hangen. Dit is soms op te lossen door het zendvermogen terug te zetten omdat je wifi client alleen gaat zoeken onder een bepaalde signaalwaarde. Maar dan nog, ik vind het geen ideale oplossing.

De nieuwe wifi mesh setjes doen het een stuk beter, blijkbaar tunen deze zelf het signaal.
Ziggo biedt nu zelf ook een mesh wifi set aan: https://randapparatuur.ziggo.nl/randapparatuur/details/30366

Voor €99,95 heb je dan 3 wifi punten, voor de meeste Nederlandse woningen zal dit prima voldoen. En als je toch nog een kamer hebt met minder snelheid, dan kun je altijd nog een Deco erbij kopen en de set uitbreiden.

Let op, het is de bedoeling dat je wifi op de Connectbox dan uit hebt staan (anders krijg je alsnog van die sticky clients).

[ Voor 46% gewijzigd door robertwebbe op 05-06-2020 11:54 ]

Pagina: 1