Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Advies thuisnetwerk (wifi)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• wrstylo
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 12:52
Hi allen,

Ik zal even mijn situatie omschrijven:
Ik heb een nieuwbouw woning, met slecht wifi bereik door het vele beton.
Ik heb op elke verdieping een utp kabel getrokken, daar wil ik een accespoint op aansluiten zodat het wifi bereik op alle verdiepingen goed tot perfect is. Het is belangrijk dat ik maar 1 wifi naam heb en dat er op de achtergrond zelf naar het sterkste signaal gezocht wordt en overschakelt.

Ik heb glasvezel van t-mobile met bijbehorende zyxel modem. Op het modem heb ik een switch aangesloten waar elke utp kabel naar een plek in de woning gaat.

Ik heb 3 dingen gevonden waarvan ik denk dat deze goed bij mijn situatie passen:

- TP-Link Omada EAP245
- Ubiquiti UAP-AC-Lite (enkel fast roaming)
- Zyxel NWA1123-AC v2

Het budget is +/- 300€ voor 3 accespoints.

Alvast bedankt voor de reacties :)

Alle reacties

• ImmortalSoul
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 27-05 16:29
Ik ben persoonlijk erg fan van het Ubiquiti spul voor thuis. De goedkoopste versies zijn dan prima voor thuisgebruik.

Denk er wel aan hoe je de AP's gaat voeden, ik weet niet of je switch namelijk PoE ondersteund.

Goede roaming blijft lastig, omdat je clients namelijk bepalen wanneer er geroamed wordt (en niet het AP). Al die roaming techniek zijn dan ook weer afhankelijk van de sterkte van je AP's/ondersteuning van roaming technieken/etc.

• joeri1
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 09-06 16:40
Hier thuis heb ik het systeem van TP-Link. Ik heb 3 Omada EAP245 en de Omada Cloud Controller (OC200). Die laatste is geen vereiste, echter wel een must als je op een fatsoenlijke manier je netwerk wil beheren.

Mijn ervaring met het hele systeem is prima, vooral voor TP-Link gekozen gezien de prijs wat lager was dan bij Ubiquiti. Het kost even wat moeite om alle settings door te nemen, echter als je alles naar wens hebt ingesteld is het toevoegen van de AP's 1 klik. De OC200 configureerd dan het AP en is klaar in minder dan 5min.
Het is belangrijk dat ik maar 1 wifi naam heb en dat er op de achtergrond zelf naar het sterkste signaal gezocht wordt en overschakelt.
Dat gaat prima met TP-Link, je hebt zelfs de opties om het switchen tussen AP's te forceren.

Bij ieder AP zit een PoE adapter, als je die niet wilt gebruiken met je switch PoE ondersteunen.

Ik merk wel dat als de AP's 50+ dagen aan het draaien zijn ze wat trager worden, gelukkig kun je bij TP-Link een reboot schedule aanmaken.

• SMSfreakie
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
ImmortalSoul schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 14:49:

Goede roaming blijft lastig, omdat je clients namelijk bepalen wanneer er geroamed wordt (en niet het AP). Al die roaming techniek zijn dan ook weer afhankelijk van de sterkte van je AP's/ondersteuning van roaming technieken/etc.
al kan je wel bij menig AP zeggen als een client onder een bepaalde signaal sterkte gaat moet je hem disconnecten.. waarna je client wel opzoek moet..

Dell XPS 15-9750, Dell E6440, Dell E6440, Custom homeserver C2750 based, HP EliteDesk G4 705 :7

• GarBaGe
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 15-06 21:54
Ik gebruik ook de Ubiquiti spullen.
Roaming werkt prima.
Kan van de woonkamer tot de zolder wandelen met een 4K video op mijn telefoon zonder haperingen.

Edit: ook de Unifi controller software vind ik best goed en prettig in gebruik.

[Voor 21% gewijzigd door GarBaGe op 04-06-2020 16:15]

Ryzen5 2600X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

• MisteRMeesteR
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 16:48

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Even een shopje naar Componenten Aankoopadvies :)

www.google.nl

• wrstylo
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 12:52
Ik lees/hoor veel over Ubiquiti. Denk dat ik voor dat werk ga, ze zijn ook redelijk betaalbaar
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True