Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Opslaan data slimme meter met minimale inspanning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• lvanschijndel
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 19-06 11:08
Ik heb sinds vandaag een slimme meter. Ik zou graag iets aansluiten op de P1 poort dat de gegevens opslaat op een SD kaart oid, zodat ik deze makkelijk zelf kan analyseren (dat is mijn werk en hobby).

Ik wil graag de gegevens binnenshuis houden, dus geen service die afhankelijk is van een slimme meter die vaker gegevens doorstuurt.

Er zit geen stopcontact in de buurt van de slimme meter, dus het apparaat moet op batterijen werken of zijn stroom uit de P1 poort betrekken (kan dat?).

Wij hebben geen zonnepanelen, mocht dat relevant zijn.

De gegevens hoeven van mij niet compleet te zijn - het missen van data (bijvoorbeeld wanneer de batterijen leeg zijn of de SD kaart uit het apparaat is) is toegestaan. Ik heb en wil geen pc of server die continu aanstaat.

Het bestandsformaat van de gegevens maakt mij niet veel uit, het mag een database zijn, losse bestanden is ook goed. Nabewerken kan ik op de PC doen.

Ik heb nog nooit een raspberry pi of Arduino geprogrammeerd. Iets dat 'plug and play' werkt heeft mijn voorkeur, maar als een raspberry pi of Arduino de enige oplossing is, wil ik me daar wel aan wagen.

Hebben jullie een suggestie? Niets dat op energieverbruiksmanagers sluit aan bij mijn wensen.

https://www.energieverbru...ergiedisplay/?o=overzicht komt nog het dichtst in de buurt, maar ik zie geen export functie.

Alle reacties

• Flimovic
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 00:21

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Dat kan:
Slimme meter uitlezen via P1-poort

Gebruikelijke manier is een Raspberry Pi aan te sluiten met een zgn. slimme-meter-kabel

[Voor 40% gewijzigd door Flimovic op 04-06-2020 13:39]

Gamertag: Flimovic / Overwatch ID Flimovic#2129

• Panzer_V
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 20:58

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

Je mag hier geen reclame maken. Maar via sossolutions punt nl kan je een "raspberry pi/ slimme meter starterkit" aanschaffen waar alle benodigde software voorgeïnstalleerd staat.

Komt het dichtst in de buurt van plug and play.

[Voor 6% gewijzigd door Panzer_V op 04-06-2020 13:53]

• lvanschijndel
Bedankt voor je reactie! Sorry, ik had het topic al gelezen, dat had ik moeten laten weten.

Ik kreeg de indruk dat deze en andere oplossingen die ik op internet kon vinden de gegevens ergens naartoe stuurt (in plaats van opslaan) en dat ze stroom krijgen uit een adapter. Vandaar mijn aparte topic...

• n9iels
  • Registratie: november 2017
  • Niet online
Het feit dat je geen stopcontact in de buurt hebt maakt het net iets lastiger. Een Raspberry Pi verbruikt nog best wel wat stroom. Daarnaast is de SD kaart van een PI best gevoelig voor storingen, dus bij het voortdurend aan/uit gaan omdat de accu leeg gaat is de kans op een corrupte SD kaart vrij groot.

Zelf heb ik thuis een Raspberry Pi in de meterkast met DSMR Reader erop. Werkt super stabiel, de data blijft op de Pi staan en het dashboard geeft inzicht in alle statistieken die ik maar nodig heb :)

• lvanschijndel
@n9iels Bedankt voor je reactie! DSMR Reader ziet er goed uit. Kennelijk kan je een raspberry pi aan een powerbank koppelen https://raspberrypi.stack...20at%20least%2024%20h%20..

Met de 4000 mAh powerbank die ik toevallig in huis heb en een idle verbruik van 0.4 W voor een raspberry pi kom ik dan op 37 uur draaitijd. Een stukje korter dan ik hoopte....

Kan ik nog zelf iets doen om een corrupte SD kaart te voorkomen?

Ik vraag me af waar de dongle van de Geo Trio II zijn stroom vandaan haalt, die maakt draadloos verbinding met het scherm en dat kost toch ook energie...

• n9iels
  • Registratie: november 2017
  • Niet online
Ik vraag me af waar de dongle van de Geo Trio II zijn stroom vandaan haalt, die maakt draadloos verbinding met het scherm en dat kost toch ook energie...
De P1 poort van een slimme meter geeft ook een 5V/100mA output. Deze tapt de Geo Trio II dus gewoon af. Ik vermoed dat die zender veel weg heeft van Arduino en daardoor niet zoveel stroom gebruikt. Een Raspberry Pi aan de andere kant is gewoon een kleine computer en verbruikt daardoor, ten opzichte van bijv. een Arduino, fors meer.
Kan ik nog zelf iets doen om een corrupte SD kaart te voorkomen?
Afgezien voor dat de powerbank leeg is de Pi correct afsluiten en daarna de accu vervangen niet echt. En geen SD kaartjes van AliExpress kwaliteit gebruiken helpt ook wel.

[Voor 19% gewijzigd door n9iels op 04-06-2020 14:57]

• u_nix_we_all
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online
Als je een slimme meter met DSMR versie 5 hebt, zou je daar een nodemcu of ESP bordje mee kunnen voeden. Die zou je via netwerk ergens aan opslag moeten kunnen hangen.
Een DSMR 4 meter zal sowieso te weinig voeding kunnen leveren.
Of je een ESP oid van eigen opslag kunt voorzien weet ik niet, dat zal dan wel een hoog doe-het-zelf gehalte hebben.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 22:02
Heb je nog plek in je groepenkast?

Dan kan je zoiets inbouwen: https://www.groepenkastbe...-wcd-2P-aarde-16A-bedraad

• Gosse_W
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 15:17

Gosse_W

Brims

n9iels schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 13:56:
Het feit dat je geen stopcontact in de buurt hebt maakt het net iets lastiger. Een Raspberry Pi verbruikt nog best wel wat stroom. Daarnaast is de SD kaart van een PI best gevoelig voor storingen, dus bij het voortdurend aan/uit gaan omdat de accu leeg gaat is de kans op een corrupte SD kaart vrij groot.

Zelf heb ik thuis een Raspberry Pi in de meterkast met DSMR Reader erop. Werkt super stabiel, de data blijft op de Pi staan en het dashboard geeft inzicht in alle statistieken die ik maar nodig heb :)
Sorry, ik ben altijd wat laat in leuke topics, dus excuses voor de topic-schop.
Zou een RPi 3B in jouw ogen op een 'standaard' 500 mA usb3-poort (van de dsl-router, experiabox v8) stabiel genoeg kunnen draaien om de P1 poort (dsmr 5) uit te lezen via usb, (en daarnaast via bluetooth nog de pv-omvormer (sbfspot) en via wired lan de slimme thermostaat, met java-scriptje)?

Bewust kies ik de RPi 3b en niet 3b+ of 4, vanwege het vermeende lagere energiegebruik. En ik wil liever niet nog een paar tientjes uitgeven voor een degelijke voeding; plus er hangen overal al genoeg adapters in de stopcontacten. Ik vind mijn sluipverbruik van 100+ W al schrikbarend eigenlijk :X maar da's inclusief koel/vries combi en wtw-fans :o

20x 265Wp = 5300Wp Live | 8k-Fryslân 53¼°NB | ZZO | helling 45° | SMA Sunny Boy 5000W
Your best friend is you, I'm my best friend too, I share the same views and hardly ever argue

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True