Vraag

• Dazzli
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 07-07-2020
Mijn vraag

Als ik de drivers van AMD voor mijn Radeon RX 5700 xt gaming oc 8gb probeer te installeren, gebeurt elke keer hetzelfde;
ik run de setup van de download en of ik nou express install of custom install doe, na het accepteren van de ula loopt de pc vast bij checking new drivers... of checking hardware status.. (afhankelijk van welke optie ik kies)
na ong. 1 minuut reboot de pc en ben ik terug bij af.
Wat kan ik proberen om de drivers te installeren?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Het is een nieuwe build;
cpu - AMD Ryzen 9 3900x
memory - corsair vengeance lpx 2x16gb
gpu - gigabyte radeon rx 5700 xt gaming oc 8g
mobo - msi x570-A pro
psu - corsair rmx series rm650x

windows versie 10.0.18363 windows 10 pro
er is op dit moment geen enkele andere software geinstalleerd behalve de laatste updates van windows, en dus amd driver versie 26.20.13001.29010

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb geprobeerd het probleem op te zoeken, ik zag enkele lotgenoten maar deze hadden vaak algemene problemen met de pc. bij mij lijkt alles te werken.

Eerst kon ik in apparaatbeheer alleen de windows basic graphics adapter zien. ik heb windows opnieuw geinstalleerd en alles geupdate, en nu zie ik netjes in hardware de AMD radeon en ook onder kopje display adapters.

Ik heb ook geprobeerd een oudere driver te installeren. Dit bracht hetzelfde probleem. ik heb ook de AMD auto-hardware detection and driver installer geprobeerd.. volgens mij heette die minimal installer. Ook hier hetzelfde probleem.
Als ik via apparaatbeheer naar update drivers ga en dan handmatig de setup selecteer, loopt de pc ook vast.

Beste antwoord (via Dazzli op 04-06-2020 15:08)

• MicGlou
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 20:24
De omschrijvingen bij een BIOS release zijn vaak vrij summier, maar meestal is er nog wel wat extra aangepast wat niet wordt vermeld... zeker met een nieuw systeem kan het nooit kwaad om altijd de meest recente versie te draaien.

Overigens loop je maar 1 versie achter, de nieuwste is een BETA...

Heb je overigens al een een 're-seat' van de videokaart geprobeerd? Dus even de kaart helemaal uit het systeem en er weer in doen...

CMOS reset doen... dus mobo even helemaal terug naar basic.

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 22:57
Ik had hetzelfde toen ik iemand z'n pc ging installeren, toevallig kreeg ik telkens 10 sec ervoor een popup van virusscanner. Toen heb ik de virusscanner de driver updates laten toestaan, en ging het wel .

Misschien helpt dit ?

• Dazzli
99ruud99 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 13:37:
Ik had hetzelfde toen ik iemand z'n pc ging installeren, toevallig kreeg ik telkens 10 sec ervoor een popup van virusscanner. Toen heb ik de virusscanner de driver updates laten toestaan, en ging het wel .

Misschien helpt dit ?
Bij de eerste keer had ik wel een virusscanner; Norton. ik kreeg geen pop-ups en heb de virusscanner ook helemaal uitgeschakeld. geen verschil

Nu, na de windows herinstallatie, heb ik helemaal geen virusscanner, dus ik denk het niet. Of bedoel je firewall?

• 99ruud99
nee ik bedoel daadwerkelijk virusscanner (avira bij hem).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MicGlou
Is het BIOS van je moederbord helemaal up-to-date? Alle chipset drivers e.d. ook al geinstalleerd?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Knee-Buckler
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 21-09 15:41
Probeer je de AMD drivers te installeren via AMD zelf? Of die van je GPU? Daar zit nog wel een wezenlijk verschil tussen namelijk.

Dat is namelijke Gigabyte: https://www.gigabyte.com/...support#support-dl-driver (dit is versie 19.8.1.0 )

En AMD zelf: https://www.amd.com/en/su...ies/amd-radeon-rx-5700-xt (dit is versie 20.5.1 )

[Voor 4% gewijzigd door Knee-Buckler op 04-06-2020 13:46]

• Dazzli
MicGlou schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 13:41:
Is het BIOS van je moederbord helemaal up-to-date? Alle chipset drivers e.d. ook al geinstalleerd?
De chipset drivers zijn geinstalleerd.
De bios is de twee-na-laatste versie, H6 (zie plaatje)

ik heb deze niet geupdate omdat ik geen relevante updates zag. denk je dat ik het moet doen?

• Dazzli
Knee-Buckler schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 13:45:
Probeer je de AMD drivers te installeren via AMD zelf? Of die van je GPU? Daar zit nog wel een wezenlijk verschil tussen namelijk.

Dat is namelijke Gigabyte: https://www.gigabyte.com/...support#support-dl-driver (dit is versie 19.8.1.0 )

En AMD zelf: https://www.amd.com/en/su...ies/amd-radeon-rx-5700-xt (dit is versie 20.5.1 )
Ik heb die van Gigabyte eerst geprobeerd (precies die van je link). Dat lukte niet, die liep vast. Na een paar keer die proberen heb ik geprobeerd de AMD radeon 5700 xt driver te installeren. maar dat werkte ook niet.

• Knee-Buckler
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 21-09 15:41
Dazzli schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 13:47:
[...]

Ik heb die van Gigabyte eerst geprobeerd (precies die van je link). Dat lukte niet, die liep vast. Na een paar keer die proberen heb ik geprobeerd de AMD radeon 5700 xt driver te installeren. maar dat werkte ook niet.
En als je een random eerdere versie pakt? Of welke pakt Windows update zelf op? Kan ook nog zijn dat die van de Windows update erdoor komt en dan alles laat klappen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 22:33
Pakt de driver de files niet uit naar een folder tijdens de installatie? Wat ik vaak doe, is vervolgens handmatig in Computerbeheer/Apparaatbeheer het apparaat openen, driver handmatig bijwerken en naar die folder laten kijken. Vaak gaat het toch maar om een paar .inf & .sys bestanden die het systeem nodig is.

Edit: in navolging van @Knee-Buckler : Driver op USB zetten, Windows opnieuw installeren zonder internet/ethernet, daarna zelf eerst deze driver installeren? Zodat Windows geen kans heeft om een driver binnen te halen.

[Voor 26% gewijzigd door The Executer op 04-06-2020 13:52]

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• MicGlou
De omschrijvingen bij een BIOS release zijn vaak vrij summier, maar meestal is er nog wel wat extra aangepast wat niet wordt vermeld... zeker met een nieuw systeem kan het nooit kwaad om altijd de meest recente versie te draaien.

Heb je overigens al een een 're-seat' van de videokaart geprobeerd? Dus even de kaart helemaal uit het systeem en er weer in doen...

• Dazzli
Knee-Buckler schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 13:49:
[...]

En als je een random eerdere versie pakt? Of welke pakt Windows update zelf op? Kan ook nog zijn dat die van de Windows update erdoor komt en dan alles laat klappen.
Ik kon bij Gigabyte helaas geen oudere versies vinden. Bij AMD website voor de 5700xt heb ik wel zowel de nieuwste als een random eeredere versie geprobeerd.

zoals in mijn OP; de door de windows update geinstalleerde versie is dus amd driver versie 26.20.13001.29010

• Dazzli
The Executer schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 13:50:
Pakt de driver de files niet uit naar een folder tijdens de installatie? Wat ik vaak doe, is vervolgens handmatig in Computerbeheer/Apparaatbeheer het apparaat openen, driver handmatig bijwerken en naar die folder laten kijken. Vaak gaat het toch maar om een paar .inf & .sys bestanden die het systeem nodig is.

Edit: in navolging van @Knee-Buckler : Driver op USB zetten, Windows opnieuw installeren zonder internet/ethernet, daarna zelf eerst deze driver installeren? Zodat Windows geen kans heeft om een driver binnen te halen.
De downloader file pakt inderdaad uit naar een map van keuze. ik heb C/AMD gedaan. Of ik dan nou vanuit die folder de setup launch, of via apparaatbeheer handmatig de driver selecteer, gaat beide fout

• Dazzli
MicGlou schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 14:00:

Reseat heb ik gedaan. ik zal dan de bios updaten en dan een cmos reset.. denk ik

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dazzli
Even een update (ook als mensen deze issue opzoeken):

- na het opnieuw updaten van de chipset drivers kwam ik met de gigabyte installer eindelijk door 'checking new drivers' heen. in een keuzemenu kon ik kiezen uit de gigabyte driver (gedownloade), de 2020 adrenalin versie (download en install, recommended) of de allernieuwste 2020 versie.
Ik was gretig en koos voor de allernieuwste, en helaas liep het vast. daarna niet meer voorbij de eerste stap kunnen komen. na vele malen andere setups te proberen en de CMOS te resetten en weer te proberen, heb ik

- de bios geupdate naar H70, alles verder verwijderd van de PC

en toen
- kwam ik eindelijk weer door het checking for updates scherm, en koos ik voor de gedownloade (van de gigabyte site). deze installeerde tot mijn positieve verbazing in zo'n 10 seconden. Dus heowel ik niet de allernieuwste versie heb (en volgens mij is het wel een clean install geweest, ik had geen optie daartoe in ieder geval), heb ik nu eindelijk wel een driver, en dus ook radeon settings.

99% opgelost dus, allemaal bedankt!

• 99ruud99
haha, en nu gewoon op update klikken :)

• Dazzli
99ruud99 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 15:13:
haha, en nu gewoon op update klikken :)
Ja, helaas werkt dit niet vanwege een volgende foutmelding.. :P :P

'unable to get installer file to launch the requested page'
|:(

de updater wil updaten naar 20.4.2. amd geeft op deze foutmelding aan dat je dan manual moet installeren. dat werkt gelukkig wel!!
_/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 99ruud99
haha rare updater :P

gelukkig is het gelukt !
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee