Toon posts:

NiMH in een NiCD lader ???

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren een paar AAA NiMH 650 mA batt. gekocht, alleen ik kwam er zonet achter dat het geen gewone NiCD batt. waren, maar NiMH batt.
Ik heb thuis deze snellader;

Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.nl/pix/518/G1/518867G1.JPG

Achter op de lader kan ik kiezen tussen 500-700 mAh of 180/220 mAh opladen. Als het mogelijk is om MiMH in een NiCD lader te stoppen, op hoeveel mAh moet ik de schakelaar dan zetten?

Alvast bedankt.

• pelican
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

pelican

Heb deze lader ook (van de Hema, werken wel goed). Kun je ook NiMh instoppen, en dan moet je op je batterij kijken hoeveel mAh hij is. Max is dacht ik 1100 wat je kunt instellen. Max dat een penlite kan is dacht ik 1800mAh, van GP.

Ah, zie dat je maar 500/700 kunt kiezen. Op het plaatje zie bij de panasonic's 800 staan, zoiets moet je zoeken op jouw batterijen, en dan de optie kiezen die het het dichtst bij zit (liever lager dan hoger). Maar 700 bij 650 kan weinig kwaad lijkt me, met 500 laat je vrij veel onbenut.

Verwijderd

Topicstarter
Mmm,
Dit staat op de conrad site over deze lader...

Speciaal voor het opladen van 1 tot 4 NiCd-accus van het formaat penlite en potlood geschikte snellader. Met de capaciteitskeuze-schakelaar stelt u de voor de accu noodzakelijke oplaadstroom in. Voor begin van het opladen worden de accus automatisch ontladen, om zo het ongewenste memory-effect te vermijden. Na het beëindigen van het opladen schakelt de oplader automatisch over op behoud van de lading, en verhindert daarmee beschading aan de accus door overbelasting.
Technische spec.: Voedingsspanning 230 V/50 Hz Oplaadtijden: penlite 500 mAh ca. 3 uur Potlood 180 mAh ca. 3,75 uur Ontlaadtijden: penlite 500 mAh ca. 1,25 uur Potlood mAh ca. 3 uur Capaciteitskeuzeschakelaar
500-700 mAh of 180/220 mAh Omschakelaar ontladen/ opladen Afm. (bxhxd) 80 x 50 x 120 mm Gewicht ca. 600 g.
Voor NiCD accus
Ontlading

Er staat niets in over dat je er ook NiMH batt. erin kunt stoppen. Nahja, ik stop ze er gewoon in en hoop dat ze niet ontploffen :)

• McFizban
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:55

McFizban

Hackito ergo sum.

Ik zou ze zeker niet in een gewone NiCd oplader stoppen. In het ergste geval sloop je je dure NiMH-tjes. Waar je in ieder geval last van krijgt is dat ze veel minder lang mee gaan dan je hoopt.
Verder is een NiMH oplader speciaal gemaakt om gasvorming (waterstof) in de cellen tegen te gaan. Een NiCd heeft hier geen last van.
Je zult toch op zoek moeten naar een NiMH lader of een gecombineerde NiCd/NiMH lader.

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.