Toon posts:

55'' Q70R precies hetzelfde afgesteld (Kosten bij MM €100)

Pagina: 1
Acties:

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:13

Audione0

Strijdt der titanen

Topicstarter
Allen,

Het volgende is mij opgevallen en ik vind het niet door de beugel kunnen.

3 vrienden van mij hebben exact dezelfde tv gekocht (ze kennen elkaar niet echt en gaan niet met elkaar om), de Samsung Qled Q70R. En hebben dit bij de mediamarkt waar ze het scherm hebben gekocht laten Kalibreren.

Echter, hebben vrienden aan mij gevraagd om de schermen verder te fine tunen omdat thuis na eigen zeggen het plaatje er niet uit zag.
Het volgende is mij opgevallen dat ze schermen precies hetzelfde zijn afgesteld. Met alle waardes 1 op 1 hetzelfde zijn. Zelfs de colorspace uitdraai is precies hetzelfde die je "netjes" meekrijgt.

Ik heb sterk het vermoeden dat het kalibreren niet gedaan wordt en dat de waardes door gekopieerd worden naar alle tv's. Want de waardes zijn precies hetzelfde Lekker snel €100 verdienen zonder er echt waar voor je geld te krijgen. Er zit een duidelijk patroon in.

Kosten voor het Kalibreren zijn €100.00 en ziet er vervolgens niet uit.

Hieronder de waardes om te checken of dit bij jou tv hetzelfde ingesteld staat. Dit is volgens mij 1 op 1 van homecinemamagazine.nl gekopieerd. Dan wel van het 49 inch model :)

Althans bij die 3 schermen waar ik het over heb, hebben exact onderstaande instellingen in het kalibratie menu staan.

https://www.homecinemamag...rie-ultra-hd-qled-lcd-tv/

Beeldformaatinstelling: 16:9 standaard
Aanpassen aan scherm: Aan
Achtergrondverlichting: 26
Helderheid: 0
Contrast: 45
Scherpte: 0
Kleur: 25
Tint(G/R): 0
Clean Digital View: Laag*
Auto Motion Plus: *
Lokaal Dimmen: Standaard
Contrastverbetering: Uit
Kleurtint: Warm 2
Gamma: BT.1886 / 0
RGB-modus: Uit
Kleurruimte: Auto

[Voor 8% gewijzigd door Audione0 op 04-06-2020 12:54]

Intel 6800k@4000Mhz / Asus Strixx X99 Gaming / Scythe Mugen 4 / Ballistix Elite 32 GB DDR4-2666@3000Mhz / Crucial M500 – Samsung 750 Evo - Samsung F3 1TB@RAID 0 / MSI RTX 2080 Gaming X Trio / Corsair Hx750i / Alles in een Define R5 Black gepropt

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-03 16:54

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Tja, ik denk dat je hier bot vangt.

Wat is een kalibratie? MediaMarkt zou kunnen beargumenteren dat ze inderdaad waardes voor contrast, helderheid en gamma hebben aangepast. Dat dit niet netjes is gedaan, of professioneel, dat kun je ook bijna niet verwachten van een dozenschuiver als de MM.

Zelfs tussen goede kalibrators zal verschil zitten, tussen hoe ze kalibreren, en waar ze op uit komen (bijvoorbeeld gamma 2.2 of 2.4?).

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Topicstarter
Jeroenneman schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 12:06:
Tja, ik denk dat je hier bot vangt.

Wat is een kalibratie? MediaMarkt zou kunnen beargumenteren dat ze inderdaad waardes voor contrast, helderheid en gamma hebben aangepast. Dat dit niet netjes is gedaan, of professioneel, dat kun je ook bijna niet verwachten van een dozenschuiver als de MM.

Zelfs tussen goede kalibrators zal verschil zitten, tussen hoe ze kalibreren, en waar ze op uit komen (bijvoorbeeld gamma 2.2 of 2.4?).
Dat het niet professioneel gedaan wordt kan ik mij nog voorstellen maar dat de waardes precies hetzelfde zijn terwijl dit per definitie niet kan (heeft met tal van factoren te maken om daar maar niet teveel op in te gaan).
Het punt van mij is dat er een patroon in zit en dat het sterke vermoeden heerst dat er niet met meet apparatuur/tijd naar gekeken word maar 1 op 1 gekopieerd word.

Intel 6800k@4000Mhz / Asus Strixx X99 Gaming / Scythe Mugen 4 / Ballistix Elite 32 GB DDR4-2666@3000Mhz / Crucial M500 – Samsung 750 Evo - Samsung F3 1TB@RAID 0 / MSI RTX 2080 Gaming X Trio / Corsair Hx750i / Alles in een Define R5 Black gepropt

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Audione0 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 12:29:
[...]

Dat het niet professioneel gedaan wordt kan ik mij nog voorstellen maar dat de waardes precies hetzelfde zijn terwijl dit per definitie niet kan (heeft met tal van factoren te maken om daar maar niet teveel op in te gaan).
Het punt van mij is dat er een patroon in zit en dat het sterke vermoeden heerst dat er niet met meet apparatuur/tijd naar gekeken word maar 1 op 1 gekopieerd word.
Wat koop je precies als je "kalibratie" koopt? Wat staat er zwart op wit?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-02 09:06
Ze hebben een hele stand staan bij de verschillende vestigingen waarbij aangegeven wordt dat het ppaneel met een colorimeter uitgelezen wordt en daarna gekalibreert zodat je de meest echte kleurervaring krijgt.

Ze vermelden er expliciet in de winkel bij dat dit per scherm verschillend is en dat de settings voor het 1 paneel niet gelijk zullen zijn als die bij het andere paneel.

Ik vind het dan ook zeer opvallend hoe men dus toch op 3 keer hetzelfde resultaat kan komen aangezien het omgevingslicht ook een rol speelt in de uiteindelijke finetuning.

Dit is hoe het op de website staat. In de winkel hebben ze er nog een heel verhaaltje bij.
Haal nog meer uit je nieuwe televisie door gebruik te maken van de service 'tv beeldkalibratie'. Hierbij worden de kleurinstellingen door een vakkundige service-medewerker met behulp van een colorimeter ingesteld, met als gevolg een zeer kleurechte weergave. Deze dienst is bij uitstek geschikt voor de fervente filmliefhebber die zijn favorieten exact wil zien zoals de regisseur het bedoeld heeft

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Topicstarter
supersnathan94 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 12:40:

Ik vind het dan ook zeer opvallend hoe men dus toch op 3 keer hetzelfde resultaat kan komen aangezien het omgevingslicht ook een rol speelt in de uiteindelijke finetuning.

[...]
Dat ook indd. Maar dat homecinemamagazine.nl precies dezelfde waardes meet. Krijg dan het vermoeden dat de MM de waardes van een website plukken in dit op de tv's instellen.

Er loopt trouwens al een draadje betreft kalibratie bij de MM. Die ga ik ook eens doorspitten..

TV kalibraties MediaMarkt?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

supersnathan94 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 12:40:
Ze hebben een hele stand staan bij de verschillende vestigingen waarbij aangegeven wordt dat het ppaneel met een colorimeter uitgelezen wordt en daarna gekalibreert zodat je de meest echte kleurervaring krijgt.

Ze vermelden er expliciet in de winkel bij dat dit per scherm verschillend is en dat de settings voor het 1 paneel niet gelijk zullen zijn als die bij het andere paneel.

Dit is hoe het op de website staat. In de winkel hebben ze er nog een heel verhaaltje bij.

[...]
Omdat het dezelfde schermen zijn zijn er dezelfde instellingen gebruikt.

@Audione0 Kalibratie hoort in geplaatste omgeving, niet in MM 'werkplaats'. Je neemt een service af en bent daar niet tevreden over. Dan meld je dat bij MM. Voor dit soort bedragen mag je wel meer verwachten dan even wat instellingen instellen. (als dat niet al standaard af fabriek is) TV @Home kost dus €149,-
https://www.mediamarkt.be/nl/shop/tv-kalibratie.html wat in mijn ogen de €99,- kostende optie nutteloos maakt.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• supersnathan94
Maar dat kan dus niet. Het punt van calibreren on site is juist dat er afwijkingen in de kleurreproductie zitten door omgevingsfactoren die je eruit moet halen door kleine wijzigingen. 2 Random schermen op andere locaties kunnen dus per definitie niet dezelfde instellingen hebben anders dan per toeval. Anders was de af fabriek calibratie goed genoeg geweest.

Als wat jij zegt wel zou kloppen wordt daarmee het uitlezen dmv colorimeter ook direct een wassen neus want anders kunnen ze net zo goed direct het kleurprofiel toepassen. Dus hoe dan ook klopt het niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-03 11:33
Audione0 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 12:01:
Allen,

Het volgende is mij opgevallen en ik vind het niet door de beugel kunnen.

3 vrienden van mij hebben exact dezelfde tv gekocht (ze kennen elkaar niet echt en gaan niet met elkaar om), de Samsung Qled Q70R. En hebben dit bij de mediamarkt waar ze het scherm hebben gekocht laten Kalibreren.
Ik geloof absoluut dat de MM zich er in het algemeen te makkelijk van af maakt als het op service aan komt. Zoals eerder gesteld is MM een groothandel en hoef je er voor de expertise niet naar toe. Tevens is het redelijk algemeen bekend dat MM naast gebrek aan kennis ook niet de meest toegeeflijke partij is als je aanspraak denkt te maken op service.

Dit in ogenschouw nemend, vind ik het wel bijzonder dat je 3 vrienden hebt, die elkaar niet kennen, die alle 3 exact hetzelfde toestel hebben gekocht, en dat 3 van de 3 vrienden deze door MM hebben laten kalibreren, iets wat iemand met kennis van TV's of de MM nooit zou doen. Jij hebt dat blijkbaar wel als ze jou vragen, maar 3 van de 3 hebben vooraf niet bij jou geïnformeerd over de (on)mogelijkheden van TV kalibratie?

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Topicstarter
coazter schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 15:46:
[...]

Ik geloof absoluut dat de MM zich er in het algemeen te makkelijk van af maakt als het op service aan komt. Zoals eerder gesteld is MM een groothandel en hoef je er voor de expertise niet naar toe. Tevens is het redelijk algemeen bekend dat MM naast gebrek aan kennis ook niet de meest toegeeflijke partij is als je aanspraak denkt te maken op service.

Dit in ogenschouw nemend, vind ik het wel bijzonder dat je 3 vrienden hebt, die elkaar niet kennen, die alle 3 exact hetzelfde toestel hebben gekocht, en dat 3 van de 3 vrienden deze door MM hebben laten kalibreren, iets wat iemand met kennis van TV's of de MM nooit zou doen. Jij hebt dat blijkbaar wel als ze jou vragen, maar 3 van de 3 hebben vooraf niet bij jou geïnformeerd over de (on)mogelijkheden van TV kalibratie?
Ik wil mezelf niet teveel verdedigen, maar beetje uitleg vind ik wel op zijn plaats

Ik heb destijds het advies gegeven voor de Qled te gaan omdat de LG Oled modellen net wat te prijzig voor ze waren, en mijn advies heeft men opgevolgd omdat AV wel mijn hobby is. Niet wetende dat ze ook voor de kalibratie bij de MM zijn gegaan (wist zelf niet eens dat je daar je tv kon laten kalibreren).

Op een gegeven moment zag ik er een patroon in. Ik herkende de waardes bij de 3 modellen en ben ze naast elkaar gaan leggen en verrekt.. (zelfs Homecinemamagazine geeft de zelfde waardes wat ook zo toevallig is ;) )

Het kan echt toeval zijn en toevallig dezelfde waardes komen eruit (wat ik sterk vind, vandaar mijn verhaal) Maar het riekt naar de misdaad omdat ik weet dat de MM er weleens rare dingen op nahoudt en echte kennis (uitzonderingen daar gelaten) daar niet te vinden is. Maar wel leuke aanbiedingen, dat weer wel.

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
De tekst op de MediaMarkt website is:
Tijdens de kalibratie worden de beeldinstellingen van een tv geoptimaliseerd, zodat je kan genieten van een realistische kleurweergave, geoptimaliseerd contrast en een energiezuinige tv. Getrainde medewerkers van MediaMarkt kalibreren jouw tv met geavanceerde apparatuur. De kalibratie wordt uitgevoerd volgens de ISF norm, die in overeenstemming is met de normen die door de filmindustrie worden gebruikt.
Dat lijkt me niet gebeurd te zijn als het klopt wat je zegt. Terug naar de MediaMarkt dus.

• Gizzo
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 10-03-2022
Mijn broer heeft zijn oled professioneel laten kalibreren maar moest de tv 100 tot 200 uur laten draaien voor de kalibratie. Ik weet niet of dit een vereiste is voor kalibratie daar de MM deze uitvoeren bij de aankoop van de tv. Dus zonder branduren laten uitvoeren.

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Topicstarter
Zonder brand uren...

Vandaag de MM gebeld en mezelf ten domme gehouden en gevraagd hoelang ik de tv kwijt ben als ik hem daar laat kalibreren.. >:) een paar minuutjes en dan is de tv klaar voor gebruik werd er gezegd. Maar goed ik had iemand van de service afdeling aan de telefoon die het ook niet precies wist wat het allemaal inhield 8)7

Het komt misschien over dat ik bezig ben een heksen jacht uit te voeren.. Maar ik vind het allemaal maar wassenneus en ga proberen mijn vrienden ervan te overtuigen er wat aan te laten doen het plaatje ziet er gewoon zeer slecht uit.. (binnen de 14 dagen niet goed garantie oid?)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Schizo007nl
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02:30
Audione0 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 21:40:
Zonder brand uren...

Vandaag de MM gebeld en mezelf ten domme gehouden en gevraagd hoelang ik de tv kwijt ben als ik hem daar laat kalibreren.. >:) een paar minuutjes en dan is de tv klaar voor gebruik werd er gezegd. Maar goed ik had iemand van de service afdeling aan de telefoon die het ook niet precies wist wat het allemaal inhield 8)7

Het komt misschien over dat ik bezig ben een heksen jacht uit te voeren.. Maar ik vind het allemaal maar wassenneus en ga proberen mijn vrienden ervan te overtuigen er wat aan te laten doen het plaatje ziet er gewoon zeer slecht uit.. (binnen de 14 dagen niet goed garantie oid?)
Als je een gekalibreerde TV koopt bij MM krijg je ook een kalibratie rapport mee. Zit normaal gesproken in zo'n soort documentenmapje. Meestal staat daar ook het serienummer en dergelijke in vermeld.

In principe kan kalibreren prima bij MM met de apparatuur die ze daar hebben liggen. Dit is de apparatuur die ze daarvoor gebruiken: https://store.portrait.co...r2000-videoforge-pro.html

Ze kalibreren geloof ik ook in een soort donkere kast, althans dat zag ik laatst in een van hun winkels. Even met de medewerker staan praten en hij was ongeveer 45 minuten bezig met zo'n tv. Liet me een rapport zien en zag duidelijk verschil tussen wel en niet gekalibreerd.

It’s supposed to be automatic, but actually you have to push this button.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

supersnathan94 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 13:35:
Maar dat kan dus niet. Het punt van calibreren on site is juist dat er afwijkingen in de kleurreproductie zitten door omgevingsfactoren die je eruit moet halen door kleine wijzigingen. 2 Random schermen op andere locaties kunnen dus per definitie niet dezelfde instellingen hebben anders dan per toeval. Anders was de af fabriek calibratie goed genoeg geweest.

Als wat jij zegt wel zou kloppen wordt daarmee het uitlezen dmv colorimeter ook direct een wassen neus want anders kunnen ze net zo goed direct het kleurprofiel toepassen. Dus hoe dan ook klopt het niet.
Daar gaat het topic juist om. uitlezen gebeurt niet, alleen instellingen gelijk bij elk type. Je betaalt voor iets waar je niets aan hebt, zoiets moet bij je thuis gebeuren.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• supersnathan94
Hackus schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 20:49:
[...]

Daar gaat het topic juist om. uitlezen gebeurt niet, alleen instellingen gelijk bij elk type. Je betaalt voor iets waar je niets aan hebt, zoiets moet bij je thuis gebeuren.
Nee precies alleen jij zegt dus dat het kan kloppen dat de instellingen gelijk zijn omdat het hetzelfde paneel is. Dat klopt niet, want ieder paneel heeft andere afwijkingen. Anders zou af fabriek calibratie altijd exact hetzelfde beeld opleveren, maar dat doet het niet dus vandaar dat je em thuis laat kalibreren.

Ts meld echter niet of het uitlezen wel of niet gebeurd. Hij heeft het vermoeden van niet en dat kan ook kloppen gezien de resultaten.

Hoe dan ook klopt er iets niet met datgene wat MM pretendeert te verkopen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

supersnathan94 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 21:04:
[...]

Nee precies alleen jij zegt dus dat het kan kloppen dat de instellingen gelijk zijn omdat het hetzelfde paneel is. Dat klopt niet, want ieder paneel heeft andere afwijkingen. Anders zou af fabriek calibratie altijd exact hetzelfde beeld opleveren, maar dat doet het niet dus vandaar dat je em thuis laat kalibreren.

Ts meld echter niet of het uitlezen wel of niet gebeurd. Hij heeft het vermoeden van niet en dat kan ook kloppen gezien de resultaten.

Hoe dan ook klopt er iets niet met datgene wat MM pretendeert te verkopen.
Omdat het om dezelfde schermen gaat met dezelfde instellingen, kun je aannemen dat ze dit dus bij al deze schermen hetzelfde instellen. Dus concludeer ik “ omdat het dezelfde schermen zijn “ . TS praat niet over deze instelingen bij ander merk en type. Ze ‘ flikken ‘ het dus om dit te doen.
Wat ook nog kan duiden dat het bij meer gebeurt, tijdens zgn werkplaats kalibratie. Gewoon FF cashen, waar consument niets mee opschiet.

• supersnathan94
Hackus schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 21:35:
[...]

Omdat het om dezelfde schermen gaat met dezelfde instellingen, kun je aannemen dat ze dit dus bij al deze schermen hetzelfde instellen. Dus concludeer ik “ omdat het dezelfde schermen zijn “ . TS praat niet over deze instelingen bij ander merk en type. Ze ‘ flikken ‘ het dus om dit te doen.
Wat ook nog kan duiden dat het bij meer gebeurt, tijdens zgn werkplaats kalibratie. Gewoon FF cashen, waar consument niets mee opschiet.
Ja precies. Dan bedoelen we hetzelfde alleen maak je niet het onderscheid tussen schermen en panelen.

Ja het is hetzelfde model TV, maar het paneel in die tv heeft dus andere afwijkingen. Daarom moet je ieder paneel individueel instellen en uitlezen en kom je nooit op hetzelfde ding uit. Als dat genoeg zou zijn dan was af-fabriek kalibratie immers al goed genoeg.

Maar het is makkelijk te testen natuurlijk. Gooi via airplay eens een recente iPhone het scherm op en pak een goede kwaliteit foto van iemand die er toevallig naast staat. Kun je heel snel de kleuren vergelijken met realiteit en de iPhone als controle.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-03 11:13
Maar hoor je een tv niet thuis te kalibreren, dan bij de MM zelf?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
jaaoie17 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 00:47:
Maar hoor je een tv niet thuis te kalibreren, dan bij de MM zelf?
Zie zelf niet in waarom in het donker bij de MM anders zou zijn als in het donker bij iemand thuis. 100 nits aanbevolen for SDR materiaal is toch overal hetzelfde? Als je echt alle presets gaat doen met een dag- en nachtinstelling, etc dan ga je wel rekening moeten houden met de omstandigheden bij iemand thuis ja maar om de afwijkingen in kleur en witbalans te corrigeren zie ik niet in waarom het daar niet zou kunnen ... (liefst nog met AutoCal).
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee