Toon posts:

Aansluitingen chip opschonen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ramquin
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-02 11:33

Ramquin

Nu ook met icon!

Topicstarter
Hi,

Mijn NEST Thermostaat is kapot :(
Deze heeft een ring die je kan draaien, waarmee je temperatuur kan instellen.

Ik heb 'm opengemaakt en de sensor die de beweging van de ring waarneemt bekeken.

Ik zie hier een beetje witte uitslag op een aansluiting. Kan dat de reden zijn dat deze niet meer werkt?
En waar duidt dat op? Overleden chip? Of kan ik 'm schoonmaken en zou dat het op kunnen lossen?

Dank!

Alle reacties

• Polderdijk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:09
Dit kan idd duiden op oxidatie of iets in die richting.

Even goed schoonmaken met bijvoorbeeld alcohol en een borsteltje. Misschien daarna nog even met flux opnieuw de pootjes opnieuw solderen. De flux zorgt dan ook weer voor een reinigende werking.

Webhosting van SkyHost.nl: 25 Mb / 1 Gb windows hosting € 4,50 p/m excl.btw!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-03 14:11

Fordox

00101010

Het lijkt op een 6 pin IC waarvan de pin er compleet af is gerukt. Dat valt helaas lastig te repareren. je kan proberen om een IC van hetzelfde typenummer terug te plaatsen maar het lijkt alsof het spoor helemaal weg is. Dus die fix wordt zeer lastig.

Dus is het aanslag of is de pin weg?

[Voor 7% gewijzigd door Fordox op 04-06-2020 12:30]

*Geschreven door een electronics engineer die soms iets teveel nadenkt. Speccies: 3700x, ASUS TUF 3080, Silverstone RL-08

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:10
Dat lijkt op de temperatuursensor.
Kun je een scherpere foto maken? (iets inzoomen helpt voor de focus)

• Polderdijk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:09
jeroen3 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 12:39:
Dat lijkt op de temperatuursensor.
Kun je een scherpere foto maken? (iets inzoomen helpt voor de focus)
Denk eerder een gyroscoop chip? Hij kan de temperatuur niet meer instellen en deze zat in de ring.

Meestal zijn die chips redelijk makkelijk te kopen online, mocht hij kapot zijn en schoonmaken/reflow niet werkt.

Webhosting van SkyHost.nl: 25 Mb / 1 Gb windows hosting € 4,50 p/m excl.btw!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jeroen3
Nee, de optische muis chip zit aan de andere kant van dit printje.
Als ik wat teardowns bekijk lijkt het erop dat dit printje gelijmd zit aan de onderkant, dus het witte residu is lijm.

• Ramquin

Ramquin

Nu ook met icon!

Topicstarter
Bedankt voor het meedenken allen!

Pinnetje zit er, onder de witte aanslag, wel nog op. Dus dat is het probleem niet. Ik heb ‘m gepoetst en vrijwel alle witte aanslag weggekregen. Maar werkt nog steeds niet :-(

Het is inderdaad 100% een optische zender. Hij neemt de beweging van de draai ring waar.

Ik weet niet hoe je het officieel noemt. Maar deze chip lijkt inderdaad niet gesoldeerd te zijn. Hij steekt niet uit aan de andere kant van het board.

Ik ben bang dat, omdat NEST geen onderdelen verkoopt, ik de hele thermostaat moet afschrijven. :(

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-03 09:56

Flake

No longer contributing

Graag een betere foto, dat helpt
/edit: Een optische sensor? Dan is het juist oppassen geblazen met flux/alcohol/contactspray etc. Elektronica kan prima tegen die middelen, behalve optische componenten.

[Voor 72% gewijzigd door Flake op 04-06-2020 12:58]

I stopped posting.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jansen90
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:42
Ramquin schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 12:57:
Bedankt voor het meedenken allen!

Pinnetje zit er, onder de witte aanslag, wel nog op. Dus dat is het probleem niet. Ik heb ‘m gepoetst en vrijwel alle witte aanslag weggekregen. Maar werkt nog steeds niet :-(

Het is inderdaad 100% een optische zender. Hij neemt de beweging van de draai ring waar.

Ik weet niet hoe je het officieel noemt. Maar deze chip lijkt inderdaad niet gesoldeerd te zijn. Hij steekt niet uit aan de andere kant van het board.

Ik ben bang dat, omdat NEST geen onderdelen verkoopt, ik de hele thermostaat moet afschrijven. :(
Valt niet met zekerheid te zeggen met deze onscherpe foto maar dat hij niet uit steekt aan de andere kant van het bord zegt niet zoveel. Tegenwoordig is vrijwel alles Surface mounted (SMD). Componenten steken in dat geval niet door het board heen, deze zijn machinaal een stuk makkelijker te verwerken.
Mocht het je enigzins interesseren, zie bijvoorbeeld https://www.youtube.com/watch?v=hoLf8gvvXXU

12x400WP West Fronius

• Ramquin

Ramquin

Nu ook met icon!

Topicstarter
Ik zal later nog een betere foto proberen te maken. Net het hele ding weer in elkaar gedraaid om te testen.
Maar ik vrees dat 'ie gewoon over is. Sensor zelf voorzicht gepoetst, maar dat zal het zowieso niet zijn. Apparaat reageert helemaal 0 meer op de ring. Bij vieze sensor verwacht ik nog wel een beetje respons.

Witte aanslag heb ik bijna helemaal weggepoetst, maar hij is nog steeds dood. Helaas.

De chip is een Avago ADBM-A350 optical finger navigation module.
Maar ik kan niet solderen, dus ik moet echt het hele NEST onderdeel zien te vinden, ipv alleen de chip.

• Jansen90
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:42
Ramquin schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 13:06:
Ik zal later nog een betere foto proberen te maken. Net het hele ding weer in elkaar gedraaid om te testen.
Maar ik vrees dat 'ie gewoon over is. Sensor zelf voorzicht gepoetst, maar dat zal het zowieso niet zijn. Apparaat reageert helemaal 0 meer op de ring. Bij vieze sensor verwacht ik nog wel een beetje respons.

Witte aanslag heb ik bijna helemaal weggepoetst, maar hij is nog steeds dood. Helaas.

De chip is een Avago ADBM-A350 optical finger navigation module.
Maar ik kan niet solderen, dus ik moet echt het hele NEST onderdeel zien te vinden, ipv alleen de chip.
Is de 2e generatie? Dus gelijk aan deze ?
Zoals ik het daar lees zit de ADBM-A350 module aan de andere kant van de Printplaat dan de foto die jij laat zien. (Zie foto's bij stap 14)
Zit die sensor er aan de andere kant, en is die schoon?

12x400WP West Fronius

• jeroen3
De optische module zit aan de andere kant van wat je op jouw foto kan zien.
Dit kleine sot23-6 componentje is zeer waarschijnlijk een temperatuursensor, te herkennen aan de thermische onkoppeling sleuf op de pcb.
Die optische module is vrijwel zeker niet wasbestendig, dus als je deze toch reinigt moet je hem heel goed drogen.

[Voor 21% gewijzigd door jeroen3 op 04-06-2020 13:28]

• Ramquin

Ramquin

Nu ook met icon!

Topicstarter
Jansen90 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 13:11:
[...]

Is de 2e generatie? Dus gelijk aan deze ?
Ja Gen2 inderdaad.
Zoals ik het daar lees zit de ADBM-A350 module aan de andere kant van de Printplaat dan de foto die jij laat zien. (Zie foto's bij stap 14)
Zit die sensor er aan de andere kant, en is die schoon?
Klopt, sensor heb ik heel voorzichtig schoongemaakt. Ziet er nu (en zag er al) keurig uit. Maar de unit reageert nog steeds totaal niet op de draaibeweging. Dus vandaar dat ik denk dat er een chip is overleden.

• Ramquin

Ramquin

Nu ook met icon!

Topicstarter
Hij gaat de prullenbak in :) Toch iedereen bedankt voor het meedenken!!

• jeroen3
Als je vermoed dat het in de ringsensor zit kun je misschien een nest kopen met een defect LCD. Die zijn er ook een heleboel. En dan kun je dat printje oversteken.
eg: https://www.ebay.nl/itm/N...31f3ca:g:8OQAAOSwvpZepFqC

• Ramquin

Ramquin

Nu ook met icon!

Topicstarter
jeroen3 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 14:34:
Als je vermoed dat het in de ringsensor zit kun je misschien een nest kopen met een defect LCD. Die zijn er ook een heleboel. En dan kun je dat printje oversteken.
eg: https://www.ebay.nl/itm/N...31f3ca:g:8OQAAOSwvpZepFqC
Thanks, had ik overwogen. Maar voor 50 euro kan je ook al bijna een tweedehands werkende kopen.
En ik weet niet 100% zeker dat het in de sensor zit. Zou ook het moederbordje kunnen zijn. Lastiiiiig

[Voor 9% gewijzigd door Ramquin op 04-06-2020 14:37]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee