Toon posts:

De logica van behuizingen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• lowil
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 31-01 11:32
Is het ontwerp van een computerkast niet een beetje vreemd?

Tijdens het zelf samenstellen van een gaming pc viel het mij op. Vrijwel gedurende het hele proces ligt de kast op één zijde. Het moederbord ligt als het ware plat op het werkblad. De processor wordt geplaatst. De cooler komt er op. Het geheugen gaat er in. De videokaart, etc, etc. Uiteindelijk zet je de kast op zijn poten en dan .... blijkt alles ineens te 'hangen'.

Raar toch?

Zo'n videokaart bijvoorbeeld is tegenwoordig best zwaar. Je zou zeggen dat het voor de bevestiging en het functioneren beter is om hier de zwaartekracht niet te tarten.

Ik hoor graag jullie inzichten hierover.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:05
haha dat klopt, maar de videokaart schroef je als het goed is ook aan de case vast.
De reden dat het komt te staan is omdat je een goede airflow wilt. Warme lucht stijgt op, dus krijg je al automatische luchtverplaatsing binnen de kast. Doordat je een "smalle" kast hebt, hoef je maar relatief weinig lucht toe te voeren voor een mooie stroom
Wanneer je de kast laat liggen heb moet er veel meer liter lucht door de kast stromen. Bovendien zit het moederbord dan in de weg om de lucht verticaal te laten stromen.
Dan zou je nog horizontaal de lucht kunnen laten stromen, maar dit zou een veel hardere luchtstroom moeten zijn, omdat de thermische krachten niet meehelpen.

ps, je CPU en RAM en SSD zou ik buiten de kast er al op zetten...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• cannibal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:16
Oude desktop-kasten hadden bijv. wel een liggend moederbord. Dit is onstaan tijdens de opkomst van de (big) towers. Waarbij schijven en cd/disk stations mooi boven elkaar kwamen en idd soms de luchtstroom wat geoptimaliseerd kon worden.

En toen de towers kwamen waren de benodigde koelers nog geen kilo per stuk en de videokaarten hadden meestal koelers die nu op een VRM moeten. Videokaarten zijn in de loop van de tijd ook nog eens computers op zichzelf geworden, met bijbehorende formaten en gewichten.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:43

SA007

Moderator Tweaking
Desktops (liggende pc's dus) waren veel populairder vroeger, maar denk dat dat meer kwam omdat een monitorsteun voor een zwaar crt scherm toch wel handig was.

Toen schermen groter werden in diameter en er meer uitbreidingskaarten en hardware in pc's kwamen was tafel + desktop + monitor wat aan de hoge kant en werden het towers.
Althans, dat denk ik wat meer de basis is dan luchtstroom.

Een wat recenter voorbeeld is denk ik de shuttle mini-power, die had ook zijn moederbord onderin, maar was wel een volgestampt bordje omdat er alleen de onderkant van de kast beschikbaar was.

Uiteindelijk is het heel erg veel legacy standaarden, de bracket waar de videokaart mee vast zit is identiek aan de bracket in de eerste XT's of nog eerder wat desktops waren en alleen maar een printplaatje met wat chips erop verticaal moest houden, nu hangt er opeens een flinke koeler aan.
Typisch dat de extra rail die tegenover de slot zat voor 'full length' kaarten wel uitgefaseerd is, dat zou hel erg geholpen hebben met de moderne videokaarten.

Ik verwacht dat alle moderne fabrikanten ondertussen wel een relijke hekel hebben aan de verouderde standaarden maar dat niemand het voortouw wil nemen met iets nieuws gezien hoe BTX geflopt is.

Klok is stuk :(

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:40
Bedenk ook dat in het gros van de pc's geen videokaart van drie kilo aan het slot hangt.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:51
Daarom heb ik ook al een tijdje een Thermaltake Core V21 ;) uATX erin en genoeg ruimte voor van alles (240mm rad zit erin). De GPU (2070 Super) rust mooi op het bord en hangt niet. De keus bevalt me nog steeds.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lowil
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 31-01 11:32
Sine schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 22:41:
Bedenk ook dat in het gros van de pc's geen videokaart van drie kilo aan het slot hangt.
Zeker waar. Misschien was het niet duidelijk genoeg, maar ik doel specifiek op gaming PC's. Het feit dat de ontwikkelaars van behuizingen niet of onvoldoende meegaan met de ontwikkeling van de componenten verbaasd mij enigszins. Gaming is in computerland tenslotte toch een serieuze tak van sport geworden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:29
lowil schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 10:37:
[...]

Zeker waar. Misschien was het niet duidelijk genoeg, maar ik doel specifiek op gaming PC's. Het feit dat de ontwikkelaars van behuizingen niet of onvoldoende meegaan met de ontwikkeling van de componenten verbaasd mij enigszins. Gaming is in computerland tenslotte toch een serieuze tak van sport geworden.
En hoe vaak heb jij een bericht langs zien komen dat een PCI slot is afgebroken door de zwaartekracht die op een GPU werkt?
Volgens mij is er prima voldoende meegegaan met de ontwikkelingen van componenten.
En er zijn ook prima liggende kasten te koop. Maar zoals eerder gezegd, thermische uitdagingen zijn wat groter dan gravitatie problemen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

lowil schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 11:16:
Is het ontwerp van een computerkast niet een beetje vreemd?
Ja, dat is raar, BTX was een poging daar wat aan te doen maar is geflopt. Maar de klant wil een smalle vertikale tower kast, niet een brede platte desktop kast, en de klant krijgt wat ie wil. Bijna niemand wil nog een fullsize desktop kast op zijn bureau.

Je kunt van alles verzinnen waarom het zo is maar de reden is uiteindelijk gewoon de vraag vanuit de markt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:51
downtime schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 10:50:
[...]

Ja, dat is raar, BTX was een poging daar wat aan te doen maar is geflopt. Maar de klant wil een smalle vertikale tower kast, niet een brede platte desktop kast, en de klant krijgt wat ie wil. Bijna niemand wil nog een fullsize desktop kast op zijn bureau.

Je kunt van alles verzinnen waarom het zo is maar de reden is uiteindelijk gewoon de vraag vanuit de markt.
Ik wil ook geen hoge kast. De tijd dat we tig sloten op het bord nodig waren is voorbij. Je hebt 1 a 2 sloten nodig normaal. ATX format is compleet overkill. Gelukkig zijn er itx en uATX met kleinere compactere kasten, maar het mag altijd meer. ITX kan prima plat liggend bv, de kast is echt niet zo breed dan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:51
Ik heb zelf een kast met een horizontale uATX (antec isk 600m) en dat is op sommige vlakken een verademing. Maar het heeft ook nadelen, zo moet je je voeding en hdd's onder het moederbord kwijt, waardoor je een stuk slechter bij de "achterkant" van je moederbord/videokaart kan voor bijvoorbeeld kabel management.
Ben ook van mening dat fullsize ATX voor de meeste toepassingen overkill is, en je meestal beter een kleinere formfactor kan pakken, en dan hoef je niet eens een super kleine kast te pakken, uAtx in een wat grotere kast is prima te doen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee