Ik wil wat meer gaan spelen met AI (deep learning en machine learning).
Op het moment heb ik geen fatsoenlijke pc. Mijn laptop is net kapot gegaan en desktop is best oud (Intel i5 3470 met 16gb). Ik heb nu een aantal verschillende upgrade paths:
ook is het budget voor een laptop hoger dan de andere opties. Dat is omdat ik een mobile device nodig heb, mijn latitude tablet is kapot en die zal ik op termijn willen vervangen, maar als ik dat met een android tablet kan doen omdat ik een desktop heb dan is dat ook goed.
Ik neig naar de eerste optie, omdat dse investering weinig is, maar ben ook bang dat de CPU niet afdoende is om de GPU aan te sturen. In games is dat in iedergeval zeker het geval, maar voor AI weet ik niet in hoeverre dit het geval is. Ik kan dan ook bepalen of ik veel zal gaan doen met Deep Learning, zonder al te veel geld kwijt te zijn.
De laatste optie wil ik al bijna gaan uitsluiten. De PCI-E lanes zijn nu nog wel handig, maar als de GPU's met PCI-E 4 uitkomen dan gaat het AM4 platform voldoende upgradeability hebben om niet alle PCI-E lanes nodig te hebben.
Hoe denken jullie over het bovenstaande verhaal?
Op het moment heb ik geen fatsoenlijke pc. Mijn laptop is net kapot gegaan en desktop is best oud (Intel i5 3470 met 16gb). Ik heb nu een aantal verschillende upgrade paths:
- Oude PC upgraden en wachten op een nieuw platform
- gtx 1060 of rtx 2060 halen en ram te upgraden naar 32gb.
- Later in het jaar zou ik dan kunnen overstappen naar een nieuw platform
- pro: lage investering
- con: trage CPU
- Laptop kopen met amd 4000 series processor
- budget: 600 tot 800 eur
- con: max 16gb, geen upgrade path, geen GPU
- pro: portable device (dus geen andere laptop of tablet meer nodig)
- Goedkope am4 cpu kopen en later upgraden met GPU en CPU
- initieel budget zou dan 400 euro zijn
- con: initieel geen GPU
- pro: PCI-E 4.0, upgradeable platform
- Gen1 threadripper kopen
- initieel budget 400 euro
- con: platform is duurder, initiele setup zal beperkter zijn dan AM4, performance is lager
- pro: veel PCI-E Lanes, meer tweedehands te krijgen. Meer geheugenuitbreiding
ook is het budget voor een laptop hoger dan de andere opties. Dat is omdat ik een mobile device nodig heb, mijn latitude tablet is kapot en die zal ik op termijn willen vervangen, maar als ik dat met een android tablet kan doen omdat ik een desktop heb dan is dat ook goed.
Ik neig naar de eerste optie, omdat dse investering weinig is, maar ben ook bang dat de CPU niet afdoende is om de GPU aan te sturen. In games is dat in iedergeval zeker het geval, maar voor AI weet ik niet in hoeverre dit het geval is. Ik kan dan ook bepalen of ik veel zal gaan doen met Deep Learning, zonder al te veel geld kwijt te zijn.
De laatste optie wil ik al bijna gaan uitsluiten. De PCI-E lanes zijn nu nog wel handig, maar als de GPU's met PCI-E 4 uitkomen dan gaat het AM4 platform voldoende upgradeability hebben om niet alle PCI-E lanes nodig te hebben.
Hoe denken jullie over het bovenstaande verhaal?
U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)