Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• masmas
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 10-02 14:54
In plaats van een vraag te stellen wil ik hier mijn oplossing posten, aangezien ik erg veel moeite had om het antwoord op mijn vraag te vinden.

Problem:
Na aanschaf van een ultrawide 1440x3440 voor mijn prive PC thuis, wilde ik deze ook gebruiken op mijn laptop voor het thuis werken. Het scherm aangesloten op de displayport van de laptop, kwam ik er echter achter dat mijn HP eletiebook 820 G3 dit niet ondersteunde met dual screen (laptop scherm + monitor). De enige manier om dit werkend te krijgen was om het latopscherm uit te zetten, en alleen de monitor te gebruiken. (Ik kon wel beide schermen beel krijgen, maar dan moest ik de laptop resolutie ook gebruiken om mijn monitor)

Ook met de hulp van de dockings die ik tot mijn beschikking had om te testen lukte me het niet om laptop scherm en beeldscherm werkend te krijgen in de native resolutie.

Geprobeerde dockings:
  • Fujitsu USB 3.0 PR08 DisplayLink
  • HP 3005pr USB 3.0-poortreplicator
  • Targus USB 3.0 DV4K dockingstasjon
  • Usb C docking station Deltaco
(Dure) Oplossing
Na verder zoeken kwam ik op de volgende website terecht:
Display link forum

Sammenvatting is, je hebt een docking nodig met de DL-6950 chipset. Dit is niet heel makelijk te vinden, maar ik heb de, i-tec USB 3.0 / USB-C / Thunderbolt 3 Dual Display Docking Station + Power Delivery 85W (CADUAL4KDOCKPD) gekocht, en ben nu zeer tevreden.
Note: Pas op, het gelinkte product naar the pricewatch is NIET te gene die ik gekocht heb, en ik weet ook niet of deze de juiste chipset heeft! Het lijkt er op dat Itec niet heel goed is met zijn product codes. De link naar de Itec website hierboven is het model wat ik gebruik.

Enige nadeel is de prijs, het is een erg dure oplossing. Als het mijn prive latop was geweest had ik liever mijn laptop vervangen voor een laptop met deze mogelijkheid native ingebouwd. Maar dit is mijn werk laptop.

Hopelijk heeft iemand anders hier ook iets aan.

[Voor 12% gewijzigd door masmas op 04-06-2020 11:19]

Alle reacties

• theblindman
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 22:53
Volgens de specificaties bij HP kan jouw laptop via DisplayPort een beeldscherm op 4k-resolutie aansturen bij 60Hz. Heb je dit ook geprobeerd?

• masmas
Dank voor je reactie, Ja ik heb het scherm via displayport ook direct aangesloten op mijn laoptop, en dat werkt ook wel, maar dan moet ik wel het laptop scherm uitzetten, (second screen only). Ik wil beide tegelijk kunnen gebruiken. Als ik "extend" gebruik kan ik alleen werken met de laptop resolutie. 1920x1080 op beide schermen.

• Balance
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 10-06 16:21
Dat is wel vreemd, die generatie Intel-processors zou gewoon meerdere 4k-schermen moeten ondersteunen. Zit je op de nieuwste Windows en drivers?

• masmas
Balance schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 09:08:
Dat is wel vreemd, die generatie Intel-processors zou gewoon meerdere 4k-schermen moeten ondersteunen. Zit je op de nieuwste Windows en drivers?
Voor de duidelijkheid, ik kan ook wel mijn widescreen direct aansluiten aan mijn laptop, en alleen mijn widescreen gebruiken in de juiste resolutie, maar dan kan ik niet ook mijn laptop scherm gebruiken.

met het gebruik van de docking met de DL-6950 kan ik dus wel beide schermen gebruiken op de native resoluties.
Ik heb helaas niet de nieuwste drivers, maar ik heb niet de rechten om de drivers te updaten.
Intel HD graphics 520 driver version 26.20.100.6888, date 16.05.2019.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True