Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon93
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:17
Hallo!

Op dit moment heb ik de volgende hardware setup:

ASUS X570-E (nieuwste BIOS, DOCP ingeschakeld en Precision Boost in bios uitgeschakeld)
NZXT Kraken X53
G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC (3600 mhz met een latency van 16)
AMD Ryzen 3900X
Corsair RM750X (niet 2018 variant)

Mijn moederbord heeft voor de CPU zowel een 8-pin als een 4-pin connector, ik heb enkel de 8-pin connector aangesloten omdat mijn voeding geen extra 4-pin CPU connector heeft. Dit zou geen problemen moeten opleveren las ik, enkel als je flink gaat overclocken.

Het eerste wat mij opviel in de BIOS is de VCORE waarde: 1.472v (staat in bios op AUTO). Deze heb ik met een offset verlaagd naar 1.384v (offset: -0.092) waardoor mijn cinebench scores omhoog gingen.

Cinebench score auto voltage: 7050 pt (multithread score) met een maximale temperatuur van 73
Cinebench score met offset: 7164 pt (multithread score) met een maximale temperatuur van 74c

Wanneer ik de offset nog lager gooi naar -0.100 dan worden niet al mijn cores gebruikt, je ziet ook duidelijk dan dat er een aantal cores niet op 100% draaien en de cinebench scores zakken naar 6700 pts.

De offset van 0.092 lijkt dus de sweet spot te zijn.

Klopt het dat de voltage van 1.472v veel te hoog is, en offset van 0.092 behouden? En hebben jullie verder nog tips?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:47

nelizmastr

Goed wies kapot

Hoge voltages op Zen2 zijn vrij normaal. Maar sommige borden douwen er meer voltage in dan nodig. Dat heb je hier zelf al opgelost gelukkig :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M-spec
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
razRDJ schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 07:18:
Hallo!

Op dit moment heb ik de volgende hardware setup:

ASUS X570-E (nieuwste BIOS, DOCP ingeschakeld en Precision Boost in bios uitgeschakeld)
NZXT Kraken X53
G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC (3600 mhz met een latency van 16)
AMD Ryzen 3900X
Corsair RM750X (niet 2018 variant)

Mijn moederbord heeft voor de CPU zowel een 8-pin als een 4-pin connector, ik heb enkel de 8-pin connector aangesloten omdat mijn voeding geen extra 4-pin CPU connector heeft. Dit zou geen problemen moeten opleveren las ik, enkel als je flink gaat overclocken.

Het eerste wat mij opviel in de BIOS is de VCORE waarde: 1.472v (staat in bios op AUTO). Deze heb ik met een offset verlaagd naar 1.384v (offset: -0.092) waardoor mijn cinebench scores omhoog gingen.

Cinebench score auto voltage: 7050 pt (multithread score) met een maximale temperatuur van 73
Cinebench score met offset: 7164 pt (multithread score) met een maximale temperatuur van 74c

Wanneer ik de offset nog lager gooi naar -0.100 dan worden niet al mijn cores gebruikt, je ziet ook duidelijk dan dat er een aantal cores niet op 100% draaien en de cinebench scores zakken naar 6700 pts.

De offset van 0.092 lijkt dus de sweet spot te zijn.

Klopt het dat de voltage van 1.472v veel te hoog is, en offset van 0.092 behouden? En hebben jullie verder nog tips?
1.47V tot 1.50V is normaal en is ook nodig om een hoge single thread boost te kunnen halen. Wat je ziet of uitleest hoeft ook niet de actuele Vcore waarde te zijn. Deze zie je wel terug in Ryzen Master of Hwinfo (werkelijke Core SVI2 spanning). Vcore kan in rust of voordat een core in slaapstand ging net zo goed maar 0,7V zijn geweest bijvoorbeeld.

Een offset tot -50mV of -0,05V kan ik maximaal adviseren. Het is je al opgevallen dat niet alle cores op gelijke snelheid blijven werken als de spanning voor de CPU te laag wordt bij zwaardere belastingen. Vroeger resulteerde het meteen in een crash of bluescreen, nu klokt Zen2 CPU terug. Met toepassingen die 100% PPT limiet gebruiken (142W limiet van de CPU) kan een offset in sommige gevallen zelfs nadelig zijn voor de prestaties. Vandaar AMD over het geheel adviseert om helemaal geen offset te gebruiken en het boostalgorimte zelf op 'Auto' zijn werk te laten doen. Of anders gezegd; de CPU kiest zelf de optimale frequentie en spanning aan de hand van de temperatuur en stroomsterkte en dergelijke.

Eventueel kun je een kleine offset nog in Windows via moederbord software toepassen ipv vooraf in de bios in te stellen. Dit kan soms verschillen in prestaties opleveren.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik zelf nu offset van -0.13125 scores gaan ook niet omlaag 518 single core 7475 multicore met cinebench r20, temps rond de 66c ipv tegen de 80c.
Zelfde moederbord en chip met een level 3 oc in bios en pbo limits aangepast.

Boost nu ook tot 4625mhz ipv 4500 4550.

Geen idee wat de juiste voltages zijn maar lijkt mij dat ie er ver naast zit als hij zelfs op stock niet boost na 4600 mhz

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M-spec
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 22:39:
Ik gebruik zelf nu offset van -0.13125 scores gaan ook niet omlaag 518 single core 7475 multicore met cinebench r20, temps rond de 66c ipv tegen de 80c.
Zelfde moederbord en chip met een level 3 oc in bios en pbo limits aangepast.

Boost nu ook tot 4625mhz ipv 4500 4550.

Geen idee wat de juiste voltages zijn maar lijkt mij dat ie er ver naast zit als hij zelfs op stock niet boost na 4600 mhz
Stock boost een 3900X wel naar 4.6, alleen is het kortstondig wat met een interval van uitlezen niet snel naar voren komt.

Dat je scores niet omlaag gaan is omdat level 3 OC eerst de spanning verhoogt en vervolgens haal je dat met een nog grotere offset weer omlaag voor een lagere CPU temperatuur. Effectief verandert er dus niet veel.

Goede koeling is de sleutel. Daar kan geen PBO instelling (met hogere spanning en temp) tegenop. Eventueel met de eerdere genoemde offset om de temperatuur nog iets verder te laten zakken. Dan kan Zen2 zichzelf namelijk verder boosten richting 4.6. Zie hier. Stock 3800X met een custom loop bij 18/19° kamertemp. Als voorbeeld van een langere effectieve coreboost van 4500-4550.

Maar focus niet teveel op single core boost. Multicore is wat er toe doet. Je CPU temp en score is verder prima.

[ Voor 4% gewijzigd door M-spec op 17-06-2020 00:32 ]

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArranChace
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 31-08-2024
Kijk hier maar eens naar.

Jay2Cents legt het hier vrij gedetailleerd uit waar dit vandaan komt

YouTube: Is your motherboard trying to damage your Ryzen CPU?

[ Voor 51% gewijzigd door ArranChace op 17-06-2020 10:14 ]

AMD Ryzen 9 3900x, ROG Crossair Formula VIII, 32GB/2x2TB SSD, Thermaltake M360 + Core P7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gkirmathal
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-07 17:51
nelizmastr schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 08:02:
Hoge voltages op Zen2 zijn vrij normaal. Maar sommige borden douwen er meer voltage in dan nodig. Dat heb je hier zelf al opgelost gelukkig :)
Ligt toch ook aan de silicon quality (de binning) van de ccx's in je cpu?
Lagere kwaliteit silicon > hoge voltages om zelfde freq te halen en 't amd boost algoritme 'weet' hoeveel voltage hier binnen dan 'safe' is.

Zal maar niet mijn eerste batches 3600 Zen2 silicon als voorbeeld aanhalen |:( ...wat die voor voltage laat zient (stock of met noodzakelijk PBO tweaks). Het boost algoritme zal het juiste wel doen.
Een -V offset werkt op mijn silicon i.i.g. zeer averechts op boost freq's, scores en performance.

AMD Ryzen 5700x, MSI B450 Tomahawk MAX, 2x16Gb G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC, Sapphire RX 6700 XT, Seasonic EVO-II 750W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Alle autovoltages zijn doorgaans prima, want alleen onder lichte load (zeg gerust 'no load') raak je de 1,5v aan, bij gewone load terug naar 1,38v en dan bij full AVX load 1,32v. De chip weet prima wat ie doet.

* Er zijn enkele moederborden die bewust de PPT limits overschrijden, met de laatste biossen max 10%, maar niets waar je je zorgen over hoeft te maken. Als een vcore offset voor jou werkt, helemaal goed. Maar doorgaans gaat de performance ervan naar beneden. zoals @Gkirmathal ook aangeeft. ( ik deel dezelfde ervaring). Dat komt waarschijnlijk omdat de koeling bij ons al optimaal is dat verlagen van voltage voor betere boostclocks niets uithaald. (360 rad hier)

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Pagina: 1