Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Distributie Megane I - hoe zit dat met jaartal/kilometrage

Pagina: 1
Acties:

• WhatsappHack
  • Registratie: mei 2011
  • Niet online
Hi,

Ik krijg van garages en Renault wat tegenstrijdige informatie.

Voor een Renault Megane (2.0L 16V, F4R blok, bj 2002) werd eerst altijd gezegd "vervangen bij 120DKM of 5 jaar, wat als eerste wordt bereikt". Trouw gedaan. Nu opeens zegt men, nee pas bij 150DKM of 6 jaar is het preventief vervangen noodzakelijk tegenwoordig. Blijkbaar hebben ze 't zelfde gedaan bij de Megane 3, terwijl het nog altijd exact dezelfde onderdelen zijn. Iemand anders zei nog dat goede merken als gates wel 8 jaar mee kunnen gaan, maar dat lijkt me stug en 't risico niet waard.

Nu heeft ie er 85DKM opzitten met 5 jaar, maar weet ik dus niet of ie nou wel of niet preventief vervangen moet worden. Ik bedoel, als het advies inderdaad tegenwoordig 150DKM/6 jaar is: prima, dat zullen ze wel uitvoerig getest hebben en dan zal 't wel kloppen. Maar straks is het weer zo'n "foutje, bedankt en succes ermee" verhaal dat iemand het verkeerd gelezen heeft en zit je ermee. :P

Weet iemand die bekend is met Renault's misschien hoe dat zit/wie er gelijk heeft en/of waarom dat advies aangepast zou zijn naar 150DKM/6 jaar? Als dat al zo is.
Op Renault's website staat inderdaad nu ook "in de meeste gevallen is het 150.000KM of 6 jaar", maarja... In de meeste gevallen. :+

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• Paulus0013
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 04-05 05:38

Paulus0013

pom pom

Met zoveel twijfel, had ik het sowieso nu laten doen!
Want wie hier ook reageert, geen van hen gaat er voor garant staan als het mis blijkt te gaan.

Ik zou eerst eens navragen bij degene die de huidige riem heeft gemonteerd welke termijn hij er op nahoudt. Overigens als dit een bedrijf is en hij haalt die termijn niet, dan is die riem non-conform en het bedrijf aansprakelijk. Maar ik denk dat je het liever niet zo ver laat komen.

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Heb je de riem inmiddels al eens aan een visuele inspectie onderworpen? Oftewel: motorkap open en eens even goed naar die riem kijken. Zie je scheurtjes, barstjes, overmatige slijtage of gekke dingen met de riem? Dan is het in ieder geval raadzaam om die per direct te laten vervangen.

En dat er nu iets anders wordt geroepen dan 18 jaar geleden kan ik me voorstellen, materialen veranderen ook en soms worden ze zelfs verbeterd.

• FastFred
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 19:41
Mijn auto zou ook 120k km of iedere 10 jaar een nieuwe riem moeten.

Bij 103k is de laatste wissel geweest. Garage zegt echter 'nee meneer, 150k km of 10 jaar'.

Nu staat er 228k op de teller en zegt diezelfde garage 'zsm distributie laten wisselen meneer, want hij is aan vervanging toe'

Ik zou voor die 30k km/1 jaar niet het risico lopen dat die riem knapt en je de auto naar de sloop kunt brengen.

pssst, Seat kopen? https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2073162

• Tux3.14
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 18:34
Gewoon vervangen. Bij mijn vorige auto was het ook pas na 10 jaar nodig, helaas geknapt na 6 jaar waardoor de auto afgeschreven was. Bij mijn huidige auto (Alfa Giulietta) recentelijk voor de zekerheid vervangen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dealer kijkt in de computer, ziet X staan, meldt dat aan je. Vaart dus blind op onderhoud wat de fabriek aangeeft en niet op eigen ervaring. En die fabriek zijn Fransen en de Megammel I heette niet voor niks zo. Het verbaast me uberhaupt dat je het voor die auto terug kon vinden op de site. Of keek je bij de Megammel 2 of 3 toevallig? Just checking :)

Kortom: gewoon pragmatisch nadenken en vervangen. Die bak is 18 jaar oud en zo te horen heb je hem niet vanaf nieuw. Zoveel kost een distriwissel nou ook weer niet.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Mapro
  • Registratie: juni 2019
  • Laatst online: 15-06 22:11
sypie schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 06:42:
Heb je de riem inmiddels al eens aan een visuele inspectie onderworpen? Oftewel: motorkap open en eens even goed naar die riem kijken. Zie je scheurtjes, barstjes, overmatige slijtage of gekke dingen met de riem? Dan is het in ieder geval raadzaam om die per direct te laten vervangen.

En dat er nu iets anders wordt geroepen dan 18 jaar geleden kan ik me voorstellen, materialen veranderen ook en soms worden ze zelfs verbeterd.
Het zichtbare deel van de riem is niet het belangrijkste, de vezels in de riem die je niet kunt zien bepaald de sterkte.
Haynes pro geeft aan 120.000 of 5 jaar trouwens
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True