Toon posts:

Minder snelheid door router?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• shch1997
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 16-08 08:16
Goedeavond Tweakers,

Ik heb sinds kort een 250Mbps pakket genomen van Ziggo i.p.v. de starterspakket met 50Mbps.
Een nieuwe wereld gaat voor mij open, alleen nog net niet genoeg.

Er komt namelijk minder snelheid binnen bij mijn pc dan mijn pakket mij biedt.
Namelijk een totaal van 80Mbps.

Mijn situatie
Ik heb de standaard modem van Ziggo (Witte blok), en daar loopt een Cat-5E kabel vanuit naar mijn router's WAN poort. Vanuit mijn router loopt er wederom een Cat-5E kabel naar mijn pc.

Mijn probleem
Ik krijg hierdoor dus 80Mbps i.p.v. 250Mbps.

Mijn hardware
Een MSI 970 Gaming moederbord (Ja, een upgrade mag gebeuren maar het doet nog zijn ding)
Een TP-Link C7 Router van Ziggo
Een Cat-5E kabel dat al redelijk zijn jaren heeft meegemaakt

Mijn vermoedens en tevens mijn vragen
a. Kan het zo zijn dat de TP-Link router simpelweg de totale hoeveelheid data niet kan handelen?
(Iemand die ervaring heeft met de router?)
b. Heb ik een nieuwe WAN-kabel nodig dat 1 Gbps+ in totaal aan kan, omdat er 4 poorten op de router zit en wi-fi? (Uitgaande dat CAT-6 voldoende is?)
c. Is alle hoop verloren in Ziggo?

Ik heb de Ziggo klantenservice benaderd, maar ik denk dat ze geen zin meer hadden om mij te helpen want ze waren binnen 5 minuten tot de conclusie gekomen dat ik zelf even wat moest proberen, want ze kwamen er zelf ook niet uit en anders moeten ze een monteur sturen die het kan controleren.

Looking forward to answers to satisfy my need for speed (Glasvezel users please spare me). _/-\o_

Beste antwoord (via shch1997 op 03-06-2020 21:04)

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 10-01 17:43

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

shch1997 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 20:36:
[...]

Ik denk dat het inderdaad een verouderde kabel kan zijn. Heb net even alle kabels gelezen, ik denk dat de WAN-kabel een UTP only kabel is.
Huh, kabel is kabel. Cat 5, cat 5e, cat 6 is het verschil. Maar een Cat 5 kan makkelijk 1Gbps aan op een meter. Maar wanneer het goed is heb je bij je ziggo pakket toch kabels gekregen?
shch1997 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 20:42:
[...]

Ik heb eigenlijk van ouds af aan altijd geleerd de WAN poort te verbinden om connectie te maken. Heb het net even in een LAN gestopt, wist niet eens dat dat kon. Maar geen verandering.
Er zit ongeveer 20 meter aan kabel tussen omdat het naar boven geleid wordt.
Andere Kabel dus kopen. 20 meter met Cat 5 is niet echt super wanneer de kabel oud is.

[Voor 44% gewijzigd door Wim-Bart op 03-06-2020 20:44]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Alle reacties

• n9iels
  • Registratie: november 2017
  • Niet online
En wat als je een apparaat direct in je Ziggo modem prikt? Haal je dan wel de beloofde snelheid van 250Mbs? En heb je al een andere kabel geprobeerd? Kan natuurlijk zijn dat de kabel die je nu hebt beschadigd is of iets dergelijks.

• shch1997
Cat 5E inderdaad geprobeerd aan te sluiten aan mijn laptop en modem. Haalde de 240 mbps.
Helaas heb ik nog geen Cat 6 kabel in huis. Zal ik morgen moeten aanschaffen.

• Alexxxxxxxxxx
  • Registratie: juli 2010
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Hier had uw tekst kunnen staan

Ik denk dat de kabel het probleem is. Je hebt nu echter 4 dingen (2 kabels, switch en computer) die het probleem kunnen zijn. Probeer eens de computer rechtstreeks (met verschillende kabels) op het Ziggo modem aan te sluiten.
Wat ook zou kunnen is dat je router ingesteld staat op dubbel NAT, wat ook de performance niet ten goede komt.

• shch1997
@Alexxxxxxxxxx Ik las op tabellen af dat theoretisch gezien de Cat 5E kabel 1 Gbps aan kan.
Maar dat het in praktijk rond de 500 Mbps zit.

Kan het zijn dat de router dan 1Gbps+ vraagt van mijn modem, maar alleen maar 500 Mbps ontvangt en die verdeelt over de 4 LAN-poorten en Wi-Fi access ports?

• Fish
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

er zijn oude ziggo cat5 kabels met maar 2 paren die nooit meer dan 100mbit kunne halen

Iperf

• shch1997
Fish schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 20:34:
er zijn oude ziggo cat5 kabels met maar 2 paren die nooit meer dan 100mbit kunne halen
Ik denk dat het inderdaad een verouderde kabel kan zijn. Heb net even alle kabels gelezen, ik denk dat de WAN-kabel een UTP only kabel is.

• Wim-Bart

Wim-Bart

- Ziggo AP.

[Voor 94% gewijzigd door Wim-Bart op 03-06-2020 20:41]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

shch1997 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 20:36:
[...]

Huh, kabel is kabel. Cat 5, cat 5e, cat 6 is het verschil. Maar een Cat 5 kan makkelijk 1Gbps aan op een meter. Maar wanneer het goed is heb je bij je ziggo pakket toch kabels gekregen?
shch1997 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 20:42:
[...]

Ik heb eigenlijk van ouds af aan altijd geleerd de WAN poort te verbinden om connectie te maken. Heb het net even in een LAN gestopt, wist niet eens dat dat kon. Maar geen verandering.
Andere Kabel dus kopen. 20 meter met Cat 5 is niet echt super wanneer de kabel oud is.

[Voor 44% gewijzigd door Wim-Bart op 03-06-2020 20:44]

• shch1997

• shch1997
Kleine update (Telefoon batterij was leeg)

Heb even via wi-fi een speedtest gedaan via Ookla. Deze geeft ook 60-70Mbps aan.
Dus ik denk dat het toch de kabel is die van beneden naar boven komt.

• shch1997
Probleem is opgelost. Was kabel van router naar modem dat te oud was. Heb er een nieuwe kabel tussengelijnd.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee