Netwerk aansluiting splitsen naar access point en cat6

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foutlook
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Huidige situatie:
Momenteel heb ik op zolder een cat6 wandcontactdoos die via een kabel is aangesloten op de router op de benedenverdieping in de meterkast. Vanaf die wandcontactdoos op zolder heb ik een ethernet kabel naar mijn werkplek aan de andere kant van de zolder lopen en daar in mijn laptop geprikt.

Gewenste situatie
Ik wil graag de bedrade netwerk aansluiting voor mijn werkplek behouden maar er een access point bij plaatsen voor betere WiFi dekking op de hele zolder (er worden op termijn slaapkamers gemaakt voor onze kids).

Bedachte oplossing door mij:
Vanaf de wandcontactdoos een ethernet kabel naar een (nog te kopen) access point in de nok van de zolder. Vanaf datzelfde accesspoint een uitgaande ethernet kabel naar mijn werkplek op zolder.

Vragen:
1. Is mijn oplossing het slimst, of kan ik dit handiger/beter doen?
2. Het liefst zou ik alleen een ethernet kabel naar het accesspoint trekken (geen stroom, want meer gedoe). Ik las dat dit kon met PoE. Toch las ik in de handleiding (van een Ubiquiti) dat je een PoE adapter wel moet aansluiten op stroom. Hoe zit dat precies?
3. Van de Ubiquiti Pro lees ik overal goede recensies, maar is wel nogal prijzig. Zijn er betere alternatieven die ik over het hoofd gezien hebt?

Beste antwoord (via Foutlook op 08-06-2020 15:25)

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:18
Je kunt toch ook de lite versie kopen voor 80 a 90 euro. Die is echt meer dan prima, zeker voor een zolder.

Dat accespoint heeft toch stroom nodig dus of je zet er de PoE adapter ertussen of je koopt een PoE switch om het accespoint te voeden. Op die switch kun je dan meteen je Pc en eventueel andere apparatuur aansluiten. Kan ook zonder PoE switch, dan koop je een goedkopere gewone Gbit switch en zet je de PoE adapter tussen de switch en het accespoint.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Je kunt toch ook de lite versie kopen voor 80 a 90 euro. Die is echt meer dan prima, zeker voor een zolder.

Dat accespoint heeft toch stroom nodig dus of je zet er de PoE adapter ertussen of je koopt een PoE switch om het accespoint te voeden. Op die switch kun je dan meteen je Pc en eventueel andere apparatuur aansluiten. Kan ook zonder PoE switch, dan koop je een goedkopere gewone Gbit switch en zet je de PoE adapter tussen de switch en het accespoint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

voor 20,- koop je een wifi AP die je kan ophangen met paar ethernet poorten .. Waarom zo moeilijk doen ?

Als je Ubiquiti gaat doen .. doe het goed en koop er 2 of 3 ..

POE is het in dit geval ook niet waard ..tenzij je een aantal webcams beveiligings camers of andere dingen hebt .. die POE nodig hebben

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foutlook
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
jongetje schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:45:

Dank! En hiermee is gelijk ook mijn denkfout opgelost (ik had in mijn hoofd dat de PoE adapter dicht/naast het AP moest hangen, maar dat hoeft natuurlijk niet en die kan ik ook in de buurt van de wandcontact doos houden waar ik toch al stroom heb).

Als ik het goed begrijp zou ik dan zoiets krijgen?

code:
1
2
3
cat6 wandcontactdoos --> switch --> PoE adapter --> AP
                            |
                            -->  laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@Foutlook helemaal goed. En in de toekomst heb je op die switch de mogelijkheid voor aan sluiten van een spelcomputer of tv decoder (als je geen Ziggo hebt). Neem dan wel een switch die igmp snooping doet, dan zit je safe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:35
pricewatch: TP-Link Archer Draadloze Dual Band Gigabit Router Archer C1200

Pak gewoon zoiets.
4 ethernet poorten en kost maar een paar tientjes.
Als je t nu alleen gebruikt voor 1 desktop en wifi dan ga je daar later echt niet nog 10 andere apparaten op aansluiten.

En zo wel wil je boven en beneden je apparatuur vervangen voor iets met meer mogelijkheden.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Of een Ubiquiti In-wall, die kost €90 en kan je nog weer twee ethernetkabels in prikken voor je laptop en een 2e device.

https://tweakers.net/pric...iti-unifi-ac-in-wall.html
Pagina: 1