Goededag fellow Tweakers!
Allereerst even een introductie:
Ik ben Françis, 36 jaar en woonachtig in Den Haag. Ben aan het hobby PC-en sinds '96 and I learned the hard way. Van processoren zonder IHS waarvan de dies lekker direct in contact waren met de heatsinks tot het toewijzen van IRQ's in de bios om maar je 56k dial-up en geluid werkend te krijgen...
Ben al langere tijd Pricewatch loerder en V&A handelaar met goede ervaringen hiermee. Misschien iets te goed... Maar dit word me eerste post in deze forums. Word met plezier altijd met de laatste nieuwtjes op de hoogte gehouden door dit fijne platform.
Afijn, on to business: zoals jullie vernomen hebben door TS heeft hij mij reeds zijn i7-6850k processor verkocht. Deze heb ik voor een vriend, waarvan ik zijn initiële systeem samen gesteld en gebouwd heb, aangeschaft omdat hij een upgrade wou. Het gaat om moederbord Asus X99-A (dus geen A-II!). Er zit momenteel een Intel Xeon E5-2603 v3 reken kerntje in met een Crucial CT8G4RFD8213 plankie erin. Gaat jaren best, de beste man krijgt rond de 90 frames in Overwatch met een 1050TI OC. Echter is de processor lekker aan de 100% load. Dus gingen we kijken naar een nieuwe CPU en tegelijkertijd wat snellere ram. Prijsalert ingesteld voor onder de 300 nieuw of V&A.
TS bood het in eerste instantie aan voor 300,-. Ik natuurlijk even wat lager zitten met mijn eerste bod van 250,- en de heer was meteen akkoord! Ik dacht chips, had lager moeten bieden! Was allang blij met dat bedrag want was het wachten beu. Echter was dat misschien vlag 1. Ik zeg dit niet zomaar want heb echt via Tweakers een aantal anderen en zelfs via MP een paar benaderd en die vroegen allemaal rond de 350,- a 400,- voor dit 5 bij 4tje.
TS wou het liever verzekerd versturen want "je weet maar nooit". Niks van gedacht, behalve "Oeh, doet maar fancy!". Kwam 8 euries extra bij. Echter misschien vlag 2?
Betaald en een paar dagen later, met fijne communicatie en telefoontjes maar toch ook veel het refereren naar "de velen goede recensies" die heer verzameld heeft, het pakketje in ontvangst mogen nemen. Zat in een antistatisch plastic zak van een mobo die een aantal keer opgevouwen was in een soort telefoon doosje waar het in een verhoogd, verdiept gevouwen kartonnen plaatje lag. Weekje moeten wachten op de nieuwe ram plankies (Corsair CMK16GX4M2B3200C16) om vervolgens alles in 1 keer te installeren. Zoals gewoonlijk mijn flesje 99,9% Isopropanol en gecomprimeerde lucht busje meegenomen. Oude CPU eruit, nieuwe erin. 16GB ram erin gestoken. Thermal Grizzly erop gespoten en de Scythe Mugen geïnstalleerd.
Aangezet, ledjes aan, fans draaien maar geen beeld.
Asus Q-Code 00 zichtbaar op moederbord. 00 bestaat niet, dus kan het niet anders zijn als D0 wat "CPU initialization error" inhoud. Meerdere keren bios gereset (kabeltje eruit, batterij eruit en jumpertje overgezet en alles weer terug) maar tevergeefs. Bleek een board te zijn met bios updates voor ondersteuning van Broadwell-E CPU's dus oude CPU en oude ram erin (alles gwn weer werkend) en de bios in gegaan. Ondertussen op een lappie de laatste versie op een stickie gezet en in de bios versie 3902 ge-update naar 4001. Nogmaals getest en niks. Bleek ondertussen dat Broadwell-E CPU's vanaf bios versie 3004 al ondersteund worden dus update was achteraf onnodig. Afijn, oude troep er weer ingegooid nog een beetje rond lopen neuzen in de bios en uiteindelijk de handdoek er maar in gegooid. TS gecontacteerd (we zitten ondertussen op de app met elkaar) en besproken hoe of wat. Aangekaart bij PostNL maar daar verwacht ik niet te veel van.
In eerst instantie met het doorlezen van dit topic zat ik een beetje te irriteren aan WEBGAMER en zijn "Weg er mee. Inspiratie voor een eventuele oplichter hoeft niet." totdat ik Catch22 zijn post zag. Nu met grote schrik oude 2014 posts door gelezen... Lekker aan de regenboog schijt. Ik doe echt nooit zomaar even ergens voor betalen zonder het werkend te zien maar zoals ik al zei, iets te goede ervaringen opgedaan hier op V&A. Maar nooit verwacht dat dit er nog achter zou kunnen zitten. En dan zou het ook nog een battle moeten worden tussen de aantal recensies die hij heeft en die ik heb? Mijn god...
Zoals ik het zie: of de heer heeft mij bewust kapotte waar verkocht met de insteek dat hij er waarschijnlijk toch mee weg kan komen of het kerntje was echt aan het einde van zijn latijn en heeft het begeven nadat het mijn handjes heeft gevoeld waarvan anderen daar ook de kans nihil aan geven. De mobo defect geef ik ook een kleine kans aangezien deze tot het moment van deze post nog wel werkt met de oude processor. Daarentegen heb ik CPU's van tegenwoordig maar zelden stuk zien gaan... Ook kan ik mededelen dat ik die diepe groeven boven en onder op een IHS niet eerder heb gezien en die lichte beschadigingen bij de tekst in het midden ook aangeven dat er niet al te zorgvuldig mee is om gegaan.
Nou is het niet mijn insteek al het harde werk dat TS heeft uitgevoerd om zijn naam te zuiveren te niet te doen maar zoals hij ook al zei, koper is de klos. Sorry, niet
deze koper...