Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XNVBX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 03-01 20:12
Hi Tweakers,

Samen met mijn vriend heb ik afgelopen week een woning gekocht, momenteel zijn wij bezig met de hypotheekaanvraag. Ik heb een tijdelijk contract met intentieverklaring. Momenteel volg ik een opleiding en mijn contract loopt zolang de opleiding loopt. Mijn vriend heeft een vast contract. Nu is het zo dat ik mijn opleiding in de komende maanden afrond, wat betekent dat ik verschillende opties heb: 1) afgestudeerd aan de slag gaan bij mijn huidige werk (waarschijnlijk onder vast contract zoals intentieverklaring ook aangaf), of 2) aan de slag gaan bij een nieuwe werknemer. Hoe dan ook is het perspectief in werk ruim voldoende en wat betreft salaris ga ik er ruim op vooruit, dus financieel maak ik me nergens zorgen over.
Een belangrijk punt bij de aankoop van de woning is dat er sprake is van een langere tijd tot de overdracht. De prognose is december/januari, maar uiterlijk april 2021, ivm huidige bewoners die naar een nieuwbouwwoning gaan (en dus een ruime marge wilden wat betreft de overdracht).

Nu is het zo dat ik vandaag een leuk gesprek heb gehad met een eventuele nieuwe werkgever, ook dichter bij mijn nieuwe woonplek. Ik zou daar heel graag willen werken, maar twijfel enorm wat ik in deze periode het beste kan doen. De hypotheekaanvraag wordt uiteraard gedaan op basis van de huidige situatie en moeten wij uiterlijk in juli rond hebben. Tot die tijd ben ik ook niet van plan om mijn baan al op te zeggen. Dus eventueel ontslag nemen zou ik pas doen na een finaal akkoord. Een nieuwe baan zou pas per september/oktober starten. Maar het wordt natuurlijk niet aangeraden om te wisselen van werkgever zolang de hypotheekakte nog niet gepasseerd is. Echter duurt dit dus nog wel even en vraag ik me af wat wijsheid is.. wat is het risico?

Toen ik dit voorlegde aan mijn (onafhankelijke) hypotheekadviseur zei zij: als je eenmaal een finaal akkoord hebt is dat bindend en mag je daarna doen en laten wat je wil (de bank mag dit niet terugtrekken). Dit zouden we dus over enkele weken al hebben, maar ik twijfel hier toch een beetje over.. Volgens mij staat er vaak in de voorwaarden dat je officieel de geldverstrekker op de hoogte moet brengen van elke wijziging. Als je dit dan niet doet mogen ze volgens mij de hypotheekofferte wel terugtrekken?

Om enig risico te voorkomen zou ik ook best bereid zijn om de geldverstrekker hiervan op de hoogte te brengen, maar dan wil ik wel de nodige zekerheid kunnen overdragen. Het beste zou natuurlijk zijn een vast contract zonder proefperiode bij de nieuwe werkgever, maar daar ga ik maar niet vanuit. Zou een tijdelijk contract (zonder proefperiode) met intentieverklaring vanaf moment van indiensttreding genoeg zekerheid zijn? Dit kan ik natuurlijk best in een arbeidsvoorwaardengesprek betrekken..

Al het advies is welkom!

[ Voor 1% gewijzigd door XNVBX op 07-06-2020 00:00 . Reden: Ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:09
Daar heb je je hypotheekadviseur voor! Die zou ik vertrouwen. Hij is ook aansprakelijk mocht het fout gaan (daarom is het voor je gemoedsrust misschien handig je vraag per email nog te herhalen zodat je een paper trail hebt). En het zal niet bepaald de eerste keer zijn dat hij iemand adviseert die bezig is van werkgever te wisselen.

Ik denk dat het de hypotheekverstrekker niks uitmaakt. Je voldoet op dit moment aan de voorwaarden en dat is genoeg. Toen ik vorig jaar een hypotheek aanvroeg voor een huis op ~200km van mijn (huidige) werkgever werden daar ook geen vragen over gesteld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:05

Zenix

BOE!

Ik zou aan je nieuwe werkgever vragen of ze bereid zijn om een intentieverklaring te tekenen indien dat nodig blijkt. Er bestaat een risico dat je de hypotheek niet kan laten passeren, maar dat ligt er ook aan of het nieuwbouw is of bestaande bouw. Bij mijn nieuwbouwwoning moest ik bijna opnieuw hypotheek aanvragen, omdat het passeren van de akte meer dan een jaar over heen ging. Bij bestaande bouw gaat dat natuurlijk een stuk sneller en is het risico kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Hoe lang werk je al, en hoe zeer zitten jullie tegen je max? Je kunt als 'flexwerker' opgevoerd worden bij de bank, dan heb je geen vast contract nodig maar kijken ze naar je gemiddelde salaris van de afgelopen drie jaar. Lijkt me de veiligste optie.... Maar een financieel adviseur kan veel beter een inschatting maken van jullie situatie, met de juiste en actuele info.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XNVBX
Het gaat om een bestaande woning, maar de overdracht duurt even omdat de huidige bewoners naar nieuwbouw gaan. Uiterlijk wordt er 31 maart 2021 gepasseerd, maar de verwachting (prognose) is december/januari. De keuze in geldverstrekkers is dus ook wat minder ruim omdat de hypotheekofferte langer geldig moet zijn (tot in elk geval maart).

Ik ben aan het werk sinds 2016, en zou het ook redden met 3 inkomensjaren als flexwerker (gemiddeld bruto jaarinkomen van laatste 3 jaar is het dan toch?). Ik heb daar ook nog over nagedacht, is dat inderdaad De veiligste optie? Mijn Bruto jaarinkomen is dan wat lager dan momenteel, maar we zitten niet aan de max van onze hypotheek en ik neem een behoorlijke overwaarde mee uit mijn huidige woning, dus daar zouden we het mee moeten redden volgens mij. Ik vraag me alleen af of ze dan strenger naar de aanvraag kijken dan wanneer er een werkgeversverklaring is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

XNVBX schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 21:16:
Ik vraag me alleen af of ze dan strenger naar de aanvraag kijken dan wanneer er een werkgeversverklaring is?
Nee.

Edit: Nou ja, wel, want ze kijken naar het gemiddelde van de afgelopen drie jaar ipv naar het salaris van de werkgeversverklaring. Da's een stuk strenger.

[ Voor 26% gewijzigd door naitsoezn op 03-06-2020 21:19 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XNVBX
Zojuist mijn hypotheekadviseur nogmaals gesproken en zij raadt niet aan om met 3 gemiddelde jaarinkomens te werken, juist omdat dat alleen maar meer onzekerheid voor de bank is. Zij geeft aan dat je voornamelijk verplicht bent om veranderingen in de situatie te vermelden wanneer die negatief van invloed zijn op je hypotheekaanvraag (op zich logisch). Zij zegt dat er na finaal akkoord geen overige checks of controles zijn en dat de bank je daarna eigenlijk zo goed als alweer vergeten is.. Ik twijfel hier toch een beetje over (vooral omdat ik bangmakerij-verhalen heb gelezen over belletjes een dag voor de overdracht). Iemand hier ervaring mee/verhalen over gehoord?

Wij hebben ook nog een bevriende jurist in de woon/hypotheekzaken dus aan hem gaan we dit ook nog even voorleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleTweak
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-06 10:04
Je hypotheekadviseur heeft gelijk. Maak je geen zorgen dus!

Be like a duck. Calm on the surface, but always paddling like the dickens underneath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:30
Je flexwerk telt waarschijnlijk niet voor 100% mee. Daar gaat waarschijnlijk nog een risicopercentage af.

Je hypotheekadviseur heeft gelijk: je levert eenmaal de intentieverklaring van een werkgever in via je werkgeversverklaring. Daarna vragen ze er niet meer om. Je zou ook in een HR gesprek bij je nieuwe werkgever kunnen aangeven dat je met een hypotheekaanvraag bezig bent en of ze bereid zouden zijn mee te werken aan een intentieverklaring. Voor hun zit daar niks aan vast dus ze hebben geen praktische redenen om niet mee te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Zodra je de hypotheekofferte hebt getekend kun je overstappen van werkgever als je wilt.
Kwestie van goed timen dus ;)

En ja dit is op basis van ervaring, exact zelfde situatie gehad met mijn vrouw.

[ Voor 25% gewijzigd door Martinusz op 04-06-2020 14:22 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XNVBX
donleone83 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 14:19:
Je flexwerk telt waarschijnlijk niet voor 100% mee. Daar gaat waarschijnlijk nog een risicopercentage af.

Je hypotheekadviseur heeft gelijk: je levert eenmaal de intentieverklaring van een werkgever in via je werkgeversverklaring. Daarna vragen ze er niet meer om. Je zou ook in een HR gesprek bij je nieuwe werkgever kunnen aangeven dat je met een hypotheekaanvraag bezig bent en of ze bereid zouden zijn mee te werken aan een intentieverklaring. Voor hun zit daar niks aan vast dus ze hebben geen praktische redenen om niet mee te werken.
Dit wil ik sowieso proberen inderdaad. Er werd bij de nieuwe werkgever ook wel gezegd dat HR bereid is in dit soort situaties om mee te denken en ik denk dat ze daarmee inderdaad een intentieverklaring bedoelen. Ik zat bijvoorbeeld te denken aan een (tijdelijk) contract (liefst zonder proeftijd), met daarbij direct een intentieverklaring. Mocht er dan iets gevraagd worden uiteindelijk dan kan ik dit altijd nog laten zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Nu online
XNVBX schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 14:29:
[...]

Dit wil ik sowieso proberen inderdaad. Er werd bij de nieuwe werkgever ook wel gezegd dat HR bereid is in dit soort situaties om mee te denken en ik denk dat ze daarmee inderdaad een intentieverklaring bedoelen. Ik zat bijvoorbeeld te denken aan een (tijdelijk) contract (liefst zonder proeftijd), met daarbij direct een intentieverklaring. Mocht er dan iets gevraagd worden uiteindelijk dan kan ik dit altijd nog laten zien?
Wanneer denk je de hypotheekofferte te gaan tekenen?
Die datum is eigenlijk van belang voor je, want na ontvangen en tekenen van de offerte is je hypotheek rond. Hierna zal de bank niets meer opvragen, dus na die datum kun je prima overstappen van baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
XNVBX schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 14:29:
[...]

Je maakt je echt veel te druk.

Zorg gewoon dat je je hypotheek rond hebt en daarna is het allemaal prima.
Mocht je nou werkeloos raken of arbeidsongeschikt dan kan je altijd nog contact opnemen met je hypotheekverlener.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XNVBX
We hebben tot half juli de tijd om de financiën rond te krijgen. Ik verwacht dat dat ook wel voor die tijd moet lukken. Een nieuwe baan zou pas per 1 oktober (of op z'n vroegst 1 september denk ik) starten, dus ik verwacht dat met die termijnen alles goed moet komen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Nu online
XNVBX schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 15:34:
We hebben tot half juli de tijd om de financiën rond te krijgen. Ik verwacht dat dat ook wel voor die tijd moet lukken. Een nieuwe baan zou pas per 1 oktober (of op z'n vroegst 1 september denk ik) starten, dus ik verwacht dat met die termijnen alles goed moet komen..
Kortom totdat je de hypotheekofferte gaat tekenen ben je in dienst bij je huidige baan, niks aan de hand dus :)

Pagina: 1