Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Leren videomaken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ShadowBenji
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 22-05 00:54

ShadowBenji

Canon 600D | iPhone 8 64GB |

Topicstarter
Beste mede-tweakers

Ik wil heel graag professioneel media / film leren maken.
Alleen weet ik niet zo goed hoe en waar, daarom vraag ik jullie advies.

Van persoon ben ik minder van het zelf leren maar meer ervaring op doen in de praktijk. Daarom heb ik vorige week een bericht gestuurd naar Den Haag FM (Onderdeel Omroep West) omdat zij daar veel werken met vrijwilligers in de hoop dat ik daar iets mag doen. Helaas kreeg ik vandaag een mail dat zij geen mensen nodig hebben en dat ze alleen mensen aannemen met ervaring. Dit was jammer maar er is vast meer.

Nu vraag ik mij af wat ik het beste kan doen? Zijn er media bedrijven die graag jonge mensen aannemen?

Qua gear heb ik wel wat liggen (zie inventaris op mijn profiel). Ik wil ook naar het GLR met de opleiding Video Design maar als ik word toegelaten is dat niet aankomend schooljaar, maar het jaar erop.

Ik ben benieuwd!

Alle reacties

• MrSenne
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 00:30
Mij lijkt het een goed begin om gewoon te beginnen doen. Kijk wat YouTube video's of online tutorials om de basistechnieken onder de knie te krijgen en ga daarna gewoon aan de slag.

Loop rond in de stad/dorp en maak een video van het dagelijkse leven. Hoeft niet lang te zijn, maar zo oefen je. Vraag aan kleine evenementen of je eventueel vrijwillig een video mag maken, zo doe je praktische ervaring op en zijn de verwachtingen laag (je doet het namelijk vrijwillig, kost hun niets).

Zo kan je een portfolio opbouwen dat je dan weer kan gebruiken om je ervaring aan te tonen en krijg je misschien wat kleinere aanbiedingen.

Het hebben van gear is 1 ding, het kunnen gebruiken van die gear om iets op te leveren, een heel andere kwestie.

Zeker in de wereld van foto/video is het moeilijk om ergens binnen te geraken zonder aantoonbare ervaring of voorgaande projecten.

Belangrijk is ook welke richting je uit wil gaan. Wil je video's maken op trouwfeesten? Wil je je reizen filmen? Wil je evenementen filmen? Wil je reclamevideo's maken voor bedrijven?

[Voor 9% gewijzigd door MrSenne op 03-06-2020 16:09]

• ShadowBenji
  • Laatst online: 22-05 00:54

ShadowBenji

Canon 600D | iPhone 8 64GB |

Topicstarter
@MrSenne

Dankjewel voor je reactie.

Ja dat doe ik wel vaak ook, kreeg ook bij aanschaf van m'n microfoon een cursus van Kamera Express.
En over gear, het is inderdaad leuk en handig maar gaat ook erom hoe je hem gebruikt.

Ik woon gelukkig in Den Haag dus daar valt wel wat te filmen, ga ik doen! Waar kan ik het beste een portfolio op bouwen?

Welke richting uiteindelijk op wil is heel specifiek. Ik wil uiteindelijk een documentaire maken over sociale ongelijkheid. Maar pas als ik wat beter ben haha.

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 22:18

Gonadan

Admin Foto & Video
Foto & Video Media -> Foto & Video Workflow :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• AW_Bos
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 01:21

AW_Bos

Waar ga je heen? ☀

Riske en Grietje van De VideoMakers op Youtube hebben altijd interessante onderwerpen:
YouTube: de Videomakers

Probeer eerst goed om te gaan met je camera, en lees je in over diverse technieken. Als je wilt monteren is Sony Vegas een mooie instap. Later kan je altijd extra equipment kopen voor wat je nodig hebt, en dan kan je je daar goed in verdiepen.

Mijn equipment:
- Semi-professionele Sony HD Camera van 6 jaar oud die nog prima werkt.
- RØDE richtmicrofoon
- Behringer Handmicrofoon met XLR- naar 3,5 mm jack kabel.
- Shure draadloze microfoonontvanger met lavalier+zender (clip-on mic voor interviews), en draadloze handmic.

Om te beginnen kan je natuurlijk een beetje in de natuur oefenen en bij bedrijven die je kan eens vragen of je een promotiefilmpje mag maken.

[Voor 47% gewijzigd door AW_Bos op 04-06-2020 00:17]

Waar ga je heen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 18-06 13:36

SomerenV

It's something!

Wat @MrSenne zegt: gewoon beginnen. Pak je camera en ga erop uit. Check video's op Youtube over hoe je bepaalde dingen doet en pas die toe. Je bent (uitgaande van je profiel) nog nét geen 17, dus voldoende tijd om gewoon lekker te experimenteren. Je hebt een prima camera met wat prima lenzen erbij dus leer die een beetje kennen. Uiteindelijk leer je je eigen stijl een beetje ontwikkelen, krijg je meer feeling, meer zelfvertrouwen, etc.

Zelf ben ik ooit begonnen met een JVC camcorder en filmde ik alles wat los en vast zat. Kort daarna begonnen met een audiovisuele opleiding. Inmiddels van alles gedaan, waaronder bruiloften, aftermovies, reportages, promo's en noem maar op. Maar daar zitten flink wat jaartjes tussen :+ Het meeste heb ik wel geleerd bij de lokale omroep in het dorp waar ik woonde. Meegeholpen een TV-tak op te zetten en enorm veel gedaan qua verschillende soorten video. Heb mezelf op die manier flink kunnen ontwikkelen. Maar ongeacht waar je mee bezig bent: blijven 'spelen', blijven experimenteren, blijven oefenen en de lat steeds hoger blijven leggen. Oh, en mensen om eerlijke feedback vragen. Moet je wel tegen feedback/kritiek kunnen, maar als je dat niet kunt moet je nooit aan iets creatiefs beginnen O-)

EightZero Drive | Facebook | Youtube | Tweakers topic

• Maarten_E
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 00:45
Vooral veel doen. Ik heb zelf een fotografie-opleiding gedaan, maar merk zelf dat ik daarbuiten vooral het meeste leerde. Zeker als je start moet je gewoon beginnen, en misschien, (hoe gek het ook klinkt) niet zo heel erg letten op de kwaliteit, maar meer op wat je precies doet en welke keuzes je maakt. De details komen later wel. Gaandeweg leer je vanzelf waarom dat ene ding niet werkte, of dat andere juist wel.

Wellicht een dooddoener, maar zeker in het begin: Hou het simpel. Kies onderwerpen waar je makkelijk toegang tot hebt, of makkelijk kan benaderen, zodat je veel en vaak kan oefenen. Niks is frusterender dan een interessant onderwerp hebben in het begin, maar waar je niet of nauwelijks toegang tot hebt.

En vergeet vooral ook niet er gewoon plezier in te hebben.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Waar ga je heen? ☀

Een goede gouden tip: maak veel scenes, en vooral vanuit verschillende standpunten. Hoe langer de scenes, hoe beter, waarbij je er uiteindelijk maar een deel van gebruikt. Niet is zo vervelend als een korte scene die bij het editten niet voldoet aan je verwachtingen omdat iemand even bijvoorbeeld 'popiejopie' staat te doen naar je camera.

Bijna niemand die echt talent wilt ontwikkelen zal al zijn gemaakte scenes in de video gooien. Liever bijvoorbeeld 10 minuten aan beeldmateriaal voor een video van een minuut, dan anderhalve minuut aan beeldmateriaal.

Waar ga je heen?

• 99ruud99
  • Laatst online: 23:25
Ik ben begonnen met het programma shotcut, dit was erg simpel om te leren. Vanuit daar heb ik zelf nieuwe, complexere programma's onder de knie gekregen. In de basis zijn de programma's namelijk hetzelfde. Het moeilijkste is weten wat er mogelijk is.
Qua filmen zelf: Wil je ter plekke tekst laten spreken, of zet je dat eroverheen? Zorg dat je nooit in wind / bij weg staat wanneer je geluid op wilt nemen, daar liep ik zelf nogal tegenaan.

Veel plezier :)

• AW_Bos

AW_Bos

Waar ga je heen? ☀

99ruud99 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 12:57:
Wil je ter plekke tekst laten spreken, of zet je dat eroverheen? Zorg dat je nooit in wind / bij weg staat wanneer je geluid op wilt nemen, daar liep ik zelf nogal tegenaan.

Veel plezier :)
Plopkap is het woord ;)
Dat beperkt al een hoop ruis, en zorgt voor wat meer vloeiende klanken.
Altijd gebruiken buiten. Voor lavaliers (clip-on mics) zijn ook furry's te koop als je extreem veel wind hebt:

[Voor 24% gewijzigd door AW_Bos op 04-06-2020 13:00]

Waar ga je heen?

• 99ruud99
Haha, of gewoon niet denken dat het leuk is om bovenin de zendmast een filmpje op te nemen over EMV. (met goedkeuring van beheerder ofc).
Wij gebruikten inderdaad van die clip-on-microfoontjes

[Voor 16% gewijzigd door 99ruud99 op 04-06-2020 13:01]

• AW_Bos

AW_Bos

Waar ga je heen? ☀

99ruud99 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 13:00:
Haha, of gewoon niet denken dat het leuk is om bovenin de zendmast een filmpje op te nemen over EMV. (met goedkeuring van beheerder ofc).
Huh? Ik snap je niet? Sowieso zal niemand het toelaten om zomaar een zendmast in te klimmen. Daar heb je al een certificaat voor nodig. (Of je bent een freerunner die zich er niks van aantrekt :X)

Waar ga je heen?

• 99ruud99
op het dak van uni gebouw staan die masten ook, en daar waait het :P

• AW_Bos

AW_Bos

Waar ga je heen? ☀

99ruud99 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 13:24:
op het dak van uni gebouw staan die masten ook, en daar waait het :P
Kan je net zo goed op een havenkade staan langs de noordzee of het ijsselmeer. ;)

Waar ga je heen?

• 99ruud99
weet je wel hoe ver dat is :P

• AW_Bos

AW_Bos

Waar ga je heen? ☀

Dan pak je de auto en maak je een leuk ritje, eventueel samen met iemand. Anderhalve meter enzo....

Waar ga je heen?

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True