Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• breakers
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 01:02
Eind november 2018 heb ik een Gigabyte Radeon RX VEGA 56 GAMING OC 8G gekocht, voor € 355, waar ik problemen mee had (af en toe ineens kort een zwart scherm).

Omdat dit mijn eerste zelfbouw PC is en ik hem bovendien als Hackintosh had geïnstalleerd 8) was het aanvankelijk voor mij lastig te bepalen of dit aan de kaart lag of aan de software. Ik gebruikte hem het eerste jaar ook niet vaak. Daarna is deze PC pas dit jaar tijdens de Corona-crisis echt uren gaan maken, maar dan als Windows 10 installatie. Toen kwam na al snel aan het licht dat de videokaart niet in orde was: Op het laatst meerdere zwart schermen per minuut(!)

Dus eind maart teruggestuurd ter reparatie. Echter, de webwinkel geeft aan dat Gigabyte hem niet kan repareren omdat er geen onderdelen voorhanden zijn vanwege Corona. Dit duurt nu dus al twee maanden. Webshop neem ik het niet echt kwalijk maar vervelend is het wel.

Webshop biedt als oplossing aan € 230 te betalen of een Gigabyte GeForce GTX 1660 Gaming OC 6G of een Gigabyte Radeon RX 5500 XT GAMING OC 8G. Maar ik ben huiverig voor een tweedehands Vega en de andere kaarten zijn toch wat minder. Dus ik kies er nu voor om het repareren af te wachten, maar dat kan dus best lang gaan duren. Of lossen deze voorraad-problemen op dit moment snel op?

Ik lees hier weinig over op tweakers, maar dit is wel een belangrijk probleem en ik vraag me af hoeveel mensen hier nog meer mee kampen?

[Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 04-06-2020 21:33. Reden: Naam webshop verwijderd, gezien die (nog) niet van belang is in de discussie]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 13:18

br00ky

Moderator Harde Waren
Dit snap ik even niet. Waar moet je die 230 voor betalen?
breakers schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 15:53:
Webshop biedt als oplossing aan € 230 te betalen of een Gigabyte GeForce GTX 1660 Gaming OC 6G of een Gigabyte Radeon RX 5500 XT GAMING OC 8G.
Gigabyte biedt drie jaar garantie dus bijbetalen zou gek zijn als het echt aan de kaart ligt.

Een 1660 of 5500 XT accepteren zou ik sowieso niet doen, want die presteren inderdaad allebei ruim minder dan je huidige kaart.

[Voor 0% gewijzigd door Yorinn op 04-06-2020 21:33]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

br00ky schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:07:
Dit snap ik even niet. Waar moet je die 230 voor betalen?
Ik lees het als €230 terugbetalen door de winkel en de zaak af te sluiten.

[Voor 3% gewijzigd door gambieter op 03-06-2020 16:13]

++?????++ Out of Cheese. Narf! Poit! Egad! Zort! Error. Redo From Start.

• br00ky
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 13:18

br00ky

Moderator Harde Waren
Dat klinkt wat aannemelijker :+. In de V&A doet een VEGA 56 220-300 euro. Afgezien van die ene uitschieter naar 300 die ik niet meetel is het geen heel gek aanbod.

Zeker als je gewoon verder wil. Wie weet hoe lang dit nog gaat duren. Dat is een deel van je vraag, en tja, niemand weet dat.

• Ramon 73
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 07:28
Dat verhaal over tekort aan onderdelen vanwege corona is BS. Ik werk veel met bedrijven die elektronica produceren en repareren, en de levertekorten van in het begin zijn veruit opgelost. Hooguit kan het eraan liggen dat onderdelen uitlopend zijn en sowieso niet/lastig verkrijgbaar zijn. Maar dat heeft niks met de situatie met virus te maken, dus dat is een slecht verhaal.

De webwinkel moet je een gelijkwaardig product leveren of de dagwaarde compenseren zodat je elders een videokaart kun aanschaffen die nagenoeg gelijkwaardig is aan je oude kaart.
Edit: wat @br00ky ook al zegt, de €230 pakken en een model uit V&A kopen, zie er zelfs een voor €215 die ongebruikt lijkt te zijn.

[Voor 10% gewijzigd door Ramon 73 op 03-06-2020 16:17]

18 September lekker fietsen in Limburg

• NightRaven88
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 18-06 12:24
Een 1660 is iets minder qua performance in verhouding tot je VEGA56 maar nieuw ook duurder in de aanschaf dan de €230 cashback. Geen groot bedrag maar toch.

Je kunt ook wachten maar zowel de webshop of jijzelf kunnen niet voorspellen hoe lang dat duurt.
Jullie hebben immers geen glazen bol.

Misschien kun je een "leenkaart" in de tussentijd in je pc stoppen terwijl je wacht op de reparatie?
Wellicht heeft Webshop nog wat liggen?

Overleggen heeft het meeste resultaat, kijk wat ze kunnen betekenen voor je.
In mijn ervaring heeft Webshop een goede klantenservice en staan ze open om mee te denken.

[Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 04-06-2020 21:34]

• breakers
Ik heb er zo lang een GTX 660 in gezet die ik nog had liggen, gewoon zodat ik verder kon zonder de iGPU te hoeven aanzetten via de bios, want ik wil zo min mogelijk aan de bios rommelen. Ik heb ook nog een GTX 770. Maar een leenkaart is dus niet meteen het probleem.

Ik ben beperkt qua alternative kaarten omdat ze lang niet allemaal compatible met macOS 10.14 ‘Mojave’ zijn, en daar was het me allemaal vanaf jet begin af aan om te doen: Een stevige hackintosh bouwen :)

Lijstje met Mojave / 10.14 compatible kaarten.

Dan zie je dat de Vega nog een beetje te betalen is (nou ja was dus voor € 300 toen ik m kocht) maar de 64 is alweer een stuk duurder, zeker nu.

Er zijn wel goedkopere nieuwe kaarten maar die zijn ook minder krachtig, zelfs 1,5 jaar later.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: november 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Het is een Gigabyte Vega...
Die kaarten zijn gewoon gaar en je bent zeker niet de eerste die problemen heeft. De kaart is ook al een jaar EOL en ik betwijfel of ze wel makkelijk gerepareerd kunnen worden. Ik vermoed namelijk dat je tegen een van de ontwerpfouten van die kaarten bent aangelopen waardoor je zulke problemen kreeg.

Het is misschien niet fijn om te horen, maar ik zou het geld nemen. Niet als winkelkrediet, gewoon op je rekening en dan gaan kijken naar je opties. In ieder geval zou ik geen RX5500XT nemen. Die is gewoon overpriced. GTX1660 is al iets beter, maar ook niet echt geweldig en langzamer. Een RX Vega 56 is vergelijkbaar met een GTX1070Ti, RX5600XT of RTX2060 en dat zijn de vergelijkbare opties. Die eerste is al bijna twee jaar EOL, de andere twee zijn €300+. Ook lijkt geen nieuwe kaart op die compatibel lijst te staan wat niet helpt.

Wat ook kan is een tweedehands overbrugging voor de komende maanden. Daarvoor zou een tweedehands RX570 of RX580 het beste zijn. Specifiek een Sapphire Pulse of helemaal een Nitro+.
https://tweakers.net/vide...bZWR8nU0NwQSYGjrwtQuLYWAA

Dat zeg ik omdat na de zomer de nieuwe generatie wordt verwacht en we dan misschien eens concurrentie krijgen. De huidige generatie is niet zo interessant. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• JEROENrgfgf
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 17-06 15:49
Ik vind dat van die €230 eigenlijk maar een raar aanbod om eerlijk te zijn. Is er een bepaalde reden dat je geen aanspraak kan maken op je garantie? Ook al is er geen wettelijke minimum garantietermijn, het product moet wel zo lang meegaan als dat je er van verwacht. En voor een videokaart van €355 is dat wel minimaal 2 jaar, ook al kan je na 2 jaar geen 4K ultra meer draaien. :+

Ik heb ook een keer gehad dat mijn toetsenbord van €99 kapot was gegaan na ongeveer 1,5 jaar en omdat hetzelfde toetsenbord niet meer leverbaar was mocht ik een ander toetsenbord uitzoeken van dezelfde waarde of mijn geld terugkrijgen. Ik heb toen zelfs gekozen voor een andere met een kleine betaling van mijn kant. Er is nooit gesproken over dat ik een minderwaardig product zou terugkrijgen of minder geld dan ik in eerste instantie betaald heb.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JohnnyV76
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 18-06 13:55
Die €230 lijkt me juist heel redelijk voor een videokaart die gekocht is in November 2018. Eigenlijk had de OP al veel eerder het probleem moeten melden, dan had ie hoogstwaarschijnlijk een volwaardige vervanger gekregen. Je kunt niet van Webshop verwachten dat ze na 1,5 jaar nog even een nieuwe opsturen. Er zit nog garantie op de kaart maar, ook al ken ik de regels niet precies, na zo'n tijd is het kosteloos repareren van de kaart de enige optie. Het kan zijn dat na het opsturen ter reparatie, Gigabyte een andere (nieuwe?) terug stuurt.

Als je niet wil wachten op een reparatie of vervanger dan zou ik het geld accepteren en nog wat bijleggen om een betere kaart te kopen. Dat zou ik doen als ik in jouw schoenen stond.

[Voor 0% gewijzigd door Yorinn op 04-06-2020 21:34]

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 15:11

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Allereerst: heb je de kaart bij Webshop in Nederland gekocht? Zo ja: dan valt de aankoop onder de Nederlandse wet. Dat is gunstig, want hierdoor sta je sterker in je schoenen. Lees dan deze post en doe er je voordeel mee. Is de kaart in België gekocht, dan is onderstaande niet van toepassing; ik kan je in dat geval ook niet verder helpen.

Koop onder Nederlandse wet gedaan? Je hoeft geen genoegen te nemen met een onredelijk lange reparatietijd. Dat er een tekort aan onderdelen is (of dat nu waar is of niet), is niet jouw probleem: jij hebt recht op een deugdelijke videokaart en Webshop moet daarvoor zorgen. Dat moet Webshop doen zonder dat jij daar (veel) overlast van ondervindt.

Mocht Webshop zich beroepen op overmacht, omdat er geen onderdelen zouden zijn of de kaart niet meer leverbaar is, dan kun je die argumentatie naar de prullenbak verwijzen. Er is geen sprake van overmacht, want ze hebben pallets vol met vergelijkbare grafische kaarten in hun magazijn liggen waarmee ze de situatie kunnen oplossen. En als dat niet gaat, dan is er altijd nog de optie om de koop te ontbinden.

Leg aan Webshop voor dat je binnen een redelijke termijn, bijvoorbeeld 14 dagen, een werkende videokaart van ze wil. Dat is natuurlijk bij voorkeur jouw eigen, gerepareerde videokaart. Als dat niet lukt, dan moet Webshop jou een vervangende videokaart aanbieden. Die kaart moet vergelijkbaar zijn met jouw oude kaart voor wat betreft prestaties, features en benodigde eigenschappen die van belang zijn voor het door jou beoogde doel (Hackintosh).

Dat een vervangende kaart duurder is, is niet per definitie jouw probleem. Laat je niet afschepen met een verzoek tot bijbetaling; mocht dat komen, leg het dan eerst even hier voor. In verreweg de meeste gevallen mag een verkoper dat namelijk niet vragen. Ook niet als de "verwachte levensduur" daarmee verlengd zou worden (dat is een kulargument dat vaak wordt aangehaald en inmiddels een eigen leven is gaan leiden).

Hou ons op de hoogte van het antwoord van Webshop . Heb je hulp nodig bij het formuleren van een reactie, laat het dan even weten.
JohnnyV76 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 08:02:
Die €230 lijkt me juist heel redelijk voor een videokaart die gekocht is in November 2018.
Nee. Deze kaart is ondeugdelijk en volgens het consumentenrecht heeft een consument recht op een deugdelijk product. Ook 1,5 jaar na aankoop.
Je kunt niet van Webshop verwachten dat ze na 1,5 jaar nog even een nieuwe opsturen. Er zit nog garantie op de kaart maar, ook al ken ik de regels niet precies, na zo'n tijd is het kosteloos repareren van de kaart de enige optie. Het kan zijn dat na het opsturen ter reparatie, Gigabyte een andere (nieuwe?) terug stuurt.
Ik ken de regels wel precies. Je kunt van Webshop weldegelijk verwachten dat ze een vervangende kaart sturen. Dat mag je verwachten zodra ze aangeven dat de oude kaart niet meer gerepareerd kan worden (of niet binnen een redelijke termijn gerepareerd kan worden). Je moet ze uiteraard wel eerst de kans geven om het defect te herstellen, maar dat heeft TS al gedaan door de kaart ter reparatie aan te bieden.

Overigens is Gigabyte geen partij in dit hele verhaal. De koop is gesloten tussen TS en Webshop . Dat Webshop afhankelijk is van Gigabyte om de reparatie uit te voeren, is niet het probleem van TS. Als Gigabyte niet aan de verplichtingen kan voldoen die ze aan Webshop moeten leveren, dan is dat ook het probleem van Webshop en niet van TS.

Kortom: TS heeft niets met Gigabyte te maken; alleen met Webshop .
Als je niet wil wachten op een reparatie of vervanger dan zou ik het geld accepteren en nog wat bijleggen om een betere kaart te kopen. Dat zou ik doen als ik in jouw schoenen stond.
Advies en mening daargelaten: je hoeft als consument niet akkoord te gaan met bijbetaling. Als die duurdere kaart de enige optie is die Webshop kan aanbieden, dan moeten ze dat gratis doen. Ze kunnen zich niet beroepen op levensduurverlenging, betere specificaties of het niet meer verkrijgbaar zijn van het oude model. Dergelijke beroepen zijn niet verankerd in wetgeving en houden ook geen stand in een juridische procedure.

Als Webshop je geen duurdere kaart aan wil bieden zonder bijbetaling, dan mogen ze er ook voor kiezen om het oorspronkelijke aanschafbedrag terug te geven aan TS. Het hele bedrag, zonder aftrek van een percentage. TS moet dan de koop ontbinden.

Maar zover zijn we in dit geval nog niet. Laten we eerst even afwachten hoe dit uitspeelt.

[Voor 37% gewijzigd door Yorinn op 04-06-2020 21:35]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of www.bartonsontheweb.nl

• Croga
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 08:12

Croga

The Unreasonable Man

Heroic_Nonsense schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 08:05:
Die kaart moet vergelijkbaar zijn met jouw oude kaart voor wat betreft prestaties, features en benodigde eigenschappen die van belang zijn voor het door jou beoogde doel (Hackintosh).
Dit is een hele belangrijke om in het oog te houden.... De 5500XT gaat niet werken in een hackintosh en van de 1660 is het twijfelachtig (op z'n minst niet zo snel als de Vega).

Laat je dus zowieso niet afschepen met een 5500XT of een 1660. Die zijn zeker in hackintosh gebruik zwaar ondermaats (danwel helemaal ongeschikt). Laat je ook niet afschepen met minder dan het aankoopbedrag; de opties zijn vervanging of ontbinden, niet met een kluitje terug het riet in.

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Croga schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 08:12:
[...]

Dit is een hele belangrijke om in het oog te houden.... De 5500XT gaat niet werken in een hackintosh en van de 1660 is het twijfelachtig (op z'n minst niet zo snel als de Vega).

[...]
Ik kan alleen helpen met het juridische deel van dit verhaal; het bepalen van de benodigde eigenschappen van het vervangende product laat ik graag aan iemand anders over :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JohnnyV76
Webshop is verplicht het probleem op te lossen maar wat versta je precies onder "het probleem oplossen"?

Er moet ergens een grens zijn waarbij je niet meer van een webshop kan verwachten dat ze het volledige aankoopbedrag terug moeten geven als een product stuk gaat. Je mag dan verwachten dat ze er voor zorgen dat het product gerepareerd wordt en het is aannemelijk dat een reparatie door de fabrikant gedaan wordt en niet door de werknemers van een webshop zelf. Als ik het goed begrijp is de kaart hier door Webshop naar Gigabyte gestuurd en is daar de vertraging opgetreden.

Er staat niet in de wet hoe lang een reparatie mag duren. Dit moet binnen een "redelijke" termijn gebeuren.
Als je daar niet van tevoren afspraken over hebt gemaakt is het lastig te bepalen wat redelijk is.

Op de website van de rijksoverheid staat over onze rechten bij een product dat kapot is:

Heeft u een product gekocht dat niet goed is? Dan moet u eerst proberen om met de verkoper een oplossing te vinden. Want de verkoper heeft de wettelijke plicht om u een goed product te leveren. De verkoper mag u niet naar de fabrikant van het product sturen. Hij moet het probleem oplossen of de fabrikant voor u inschakelen.

U hoeft geen genoegen te nemen met een tegoedbon als u een kapot product heeft gekocht. U hoeft ook niet bij te betalen voor een nieuw product. Dit geldt ook als u iets in de uitverkoop heeft gekocht. U hebt recht op een gratis reparatie of een nieuw product. Soms wil de verkoper het product alleen maar repareren, omdat dat goedkoper voor hem is. In zo'n geval mag de verkoper besluiten dat hij alleen zal repareren

Als ik het dus goed lees mag de verkoper wel degelijk de kaart ter reparatie naar de fabrikant sturen. Ze mogen je alleen niet rechtstreeks naar de fabrikant verwijzen.

[Voor 0% gewijzigd door Yorinn op 04-06-2020 21:35]

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

Acties:
  • +2Henk 'm!

• sjekneck
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 18-06 20:23
JohnnyV76 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:03:
Webshop is verplicht het probleem op te lossen maar wat versta je precies onder "het probleem oplossen"?

Er moet ergens een grens zijn waarbij je niet meer van een webshop kan verwachten dat ze het volledige aankoopbedrag terug moeten geven als een product stuk gaat.
Dat klopt en die grens is het verlopen van je garantie. Binnen die periode moet het of gerepareerd, of vervangen worden. Gaat dat niet dan kun je de verkoop ontbinden en heb je recht op je aankoopbedrag retour. Ook na 1 jaar en 11 maanden.
Je mag dan verwachten dat ze er voor zorgen dat het product gerepareerd wordt en het is aannemelijk dat een reparatie door de fabrikant gedaan wordt en niet door de werknemers van een webshop zelf. Als ik het goed begrijp is de kaart hier door Webshop naar Gigabyte gestuurd en is daar de vertraging opgetreden.
Lijkt me plausibel, maar hoe of wie dit oplost maakt niet uit voor de koper. Na reparatie zal het product wel weer moeten functioneren zoals het hoort. Kortom, als het maar is opgelost. De vertraging, daar wringt nu de schoen nu. Klant is nu feitelijk afhankelijk van Gigabyte, terwijl hij/zij daar niks mee te maken heeft. De koop is gesloten met Webshop , niet met Gigabyte. Webshop zal dus zelf Gigabyte moeten gaan dwingen om afspraken tussen die partijen na te komen.
Er staat niet in de wet hoe lang een reparatie mag duren. Dit moet binnen een "redelijke" termijn gebeuren.
Als je daar niet van tevoren afspraken over hebt gemaakt is het lastig te bepalen wat redelijk is.
Klopt ook volgens mij. Maar dan kun je wel in overeenstemming gaan bepalen wat redelijk is, of een deadline geven tot wanneer redelijk nog redelijk is. IMO: Een paar weken is redelijk, een maand ook nog wel, maar 2 of meer maanden kun je gezien het product en relatief lagere kosten ervan niet meer redelijk noemen. Ik zou het gewoon schriftelijk voorleggen wat je verwacht en indien dat niet gehaald kan worden wat je dan wenst als alternatief (geld terug bv). Hiermee geen je Webshop de kans om het op te lossen en geef je ze feitelijk een ultimatum waarin je een redelijke termijn hebt benoemd.
Als ik het dus goed lees mag de verkoper wel degelijk de kaart ter reparatie naar de fabrikant sturen. Ze mogen je alleen niet rechtstreeks naar de fabrikant verwijzen.
Bingo! Uiteraard mag dat en is dat ook voor Webshop "the way to go". Wat niet handig is is dat Webshop nu de klant eigenlijk meeneemt in die uitleg als excuus. Ze moeten dit gewoon direct met de klant oplossen en die niet lastig vallen met RMA gezeur tussen hen en Gigabyte. Dat hoeft niet in een paar dagen, maar gezien de gang van zaken bij hun leverancier, zal er nu een belletje moeten gaan rinkelen. Als ze de koop moeten gaan ontbinden hierdoor is dat de Webshop incentive om eens met Gigabyte om tag]fel te gaan voor de verkoop van hun producten in de toekomst ;)

[Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 04-06-2020 21:36]

• breakers

Er moet ergens een grens zijn waarbij je niet meer van een webshop kan verwachten dat ze het volledige aankoopbedrag terug moeten geven als een product stuk gaat.
Het bedrag boeit mij op zich niet, zolang ik er maar een andere van kan kopen, die goed werkt en die minstens nog even veel garantie heeft. Maar die kan ik niet vinden.
Als ik het goed begrijp is de kaart hier door Webshop naar Gigabyte gestuurd en is daar de vertraging opgetreden.

OK, maar in dit geval is er niet eens sprake van een duidelijke termijn, maar in feite van 'onbepaalde tijd'. Webshop zegt zelf dat ze niet weten hoe lang het gaat duren. Dat is toch niet redelijk meer?
Maar dat doen ze nu wel: Ze verwijzen naar Gigabyte dat een probleem heeft, als excuus. Ze verschuilen zich dus achter Gigabyte. Ik heb geen overeenkomst met Gigabyte. Ik heb een overeenkomst met Webshop .

• JohnnyV76
Webshop kennende is hun service over het algemeen prima. Je hebt er denk ik ook het meest aan om met ze in gesprek te gaan en duidelijke afspraken te maken waar jij je ook goed bij voelt.

Ik ben er van overtuigd dat een reparatie onder normale omstandigheden bij Gigabyte geen 2 maanden (of meer) duurt. Ik geloof dan ook wel dat deze vertraging door het Corona gedoe komt. Het is gewoon een uitzonderlijke situatie waardoor een "redelijke" termijn eigenlijk "onredelijk" is geworden. Of de verkoper en/of de fabrikant zich wettelijk gezien op overmacht kunnen beroepen weet ik niet. Ik denk niet dat er op het garantiebewijs iets over een pandemie staat :)

De vertraging is dus wel begrijpelijk maar voor jou natuurlijk niet acceptabel even los van of de verkoper en de fabrikant in hun recht staan. Webshop zal ook wel begrijpen dat 2 maanden wachten al heel lang is en je daar als consument niet blij van wordt. Zoals hierboven ook al is gezegd: neem contact met Webshop op, spreek af dat je nog 2 of 3 weken wil wachten maar dat daarna de "redelijke" termijn wel verstreken is en dat ze dan een gelijkwaardig product moeten verzorgen of gewoon je geld moeten teruggeven. Het lijkt me dat ze dit dan wel weer met Gigabyte verrekenen.

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 00:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit is ondertussen een totaal niet-technische thread geworden. Ik verplaats naar Shopping Forum

Move VB -> SF

Verder inhoudelijk: Jij hebt geen relatie met Gigabyte en de winkel mag zich ook niet achter hun relatie met Gigabyte (of tussenliggende importeur/groothandelaar) verschuilen. Zij hebben de plicht jou minimaal service te verlenen zoals in NL wet omschreven, en dat binnen redelijk termijn te doen. Jij hebt ondertussen meer dan redelijk lang gewacht.

Soittakaa Paranoid!

• Yorinn
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat
Modbreak:Topics als deze zijn niet bedoeld als breekijzer bij geschillen met een webshop, daar is dit topic geen uitzondering op. Daarom heb ik de naam van de webshop ook uit alle (huidige) posts verwijderd.

Don't shoot the messenger. | Tweakers Discord

• breakers
Sorry, daar had ik niet bij stilgestaan. Ik heb eh.. ze niet bewust geprobeerd hiermee onder druk te zetten of zo.

• Dimens
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 15:26
Vraag of de verkoper een vergelijkbare videokaart kan uitlenen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Yorinn schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 21:38:
[modbreak]Topics als deze zijn niet bedoeld als breekijzer bij geschillen met een webshop, daar is dit topic geen uitzondering op. Daarom heb ik de naam van de webshop ook uit alle (huidige) posts verwijderd.[/]
Excuses, ik zal de naam niet meer noemen in toekomstige posts.
Het leveren van een conform product zoals overeengekomen in de oorspronkelijke koopovereenkomst.
Er moet ergens een grens zijn waarbij je niet meer van een webshop kan verwachten dat ze het volledige aankoopbedrag terug moeten geven als een product stuk gaat. Je mag dan verwachten dat ze er voor zorgen dat het product gerepareerd wordt en het is aannemelijk dat een reparatie door de fabrikant gedaan wordt en niet door de werknemers van een webshop zelf. Als ik het goed begrijp is de kaart hier door Webshop naar Gigabyte gestuurd en is daar de vertraging opgetreden.
Die grens is even vaag als dat hij duidelijk is (ja, dat kan zo op een tegeltje; ik weet het).

Hoe lang een product moet meegaan, is niet in de wet vastgelegd. Er zijn wat lijsten in omloop (de meest notoire is de lijst van Techniek Nederland), maar die hebben geen juridische waarde. Je moet het in het minnelijke traject vaak op gevoel doen; een videokaart van 1,5 jaar is niet oud en TS had waarschijnlijk minimaal nog een jaar of anderhalf met die kaart willen doen.

Sta je eenmaal voor de rechter, dan zal je moeten aantonen dat het onredelijk is dat het betreffende product na 1,5 jaar niet meer voldoet. Dat zal met een wegwerpaansteker lastiger zijn dan met een videokaart. Een rechter zal ook inzien dat een videokaart van bijna EUR 400,- niet na 1,5 jaar de geest mag geven.
[...]
Klopt; maar ik denk dat de meeste mensen aan hun water kunnen voelen wanneer de grens van het redelijke bereikt is. Twee of drie maanden is niet redelijk meer. Wat een verkoper moet doen, is de overlast beperken. Deze webshop had ook tijdelijk een andere videokaart met vergelijkbare specificaties ter beschikking kunnen stellen bijvoorbeeld.

Vooraf afspreken hoe lang een reparatie mag duren kan natuurlijk, maar achteraf ook. Zeker als er al twee of drie maanden verstreken zijn, kun je best een ultimatum van twee weken stellen.

Het is overigens geen enkel probleem dat de verkoper de reparatie uitbesteed. Sterker nog, ik denk dat dit bij de meeste koopovereenkomsten die een consument sluit het geval zal zijn. Wat een verkopende partij niet mag doen, is zich daar achter verschuilen; hij blijft verantwoordelijk voor de hele keten achter hem omdat hij de partij is waarmee de consument de koop heeft gesloten. Vertraging of wanprestatie in de achterliggende keten mag je hem dus aanrekenen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

@breakers Ten 1e heb je voordeel dat de fabrikant van de videokaart 3j garantie geeft op de werking. ten 2e is de verkoper er aan te houden een deugdelijk goed te leveren, zeker gedurende de periode van fabrieksgarantie.

Reparatie mag niet zolang duren dat een consument er hinder van ondervind. je kunt dus een vervangende videokaart eisen voor de duur van reparatie.

Je hebt recht op reparatie, vervangen of geld retour in deze periode. Bij geld retour mag daar geen bedrag van in mindering worden gebracht over de gebruiksperiode.(lees dagwaarde uitkeren)

Jij hoeft in dit geval dus niet de €230,- vergoeding te accepteren. Jij wordt dan de dupe van een niet conform geleverd goed. (ook al heb je het een maand of 14 kunnen gebruiken) als de videokaart (waar veel problemen mee bekend zijn) Door dit kun je er vanuit gaan dat het een fabrieksfout is, en valt het duidelijk onder fabrieksgarantie, ook al zou deze beperkt zijn(limited warranty)

Met een 1660 Super en alls daaronder ga je achteruit in prestatie, geheel aankoopbedrag retour of RTX2060/RX5600XT
(evt. met kleine bijbetaling tov oorspronkelijke aankoopsom)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• breakers
Het probleem is zoals zo vaak in dit soort zaken: Hoe krijg je waar je recht op hebt?

Dus ik heb eens een praatje gemaakt met m'n rechtsbijstandsverzekering en die adviseren een ander bedrijf te vragen wat een reële dagwaarde is.

Maar ik ben eigenlijk vooral benieuwd hoe anderen hier meer omgaan. Als Gigabyte inderdaad geen onderdelen heeft om te repareren, moeten er toch veel meer mensen zijn dit dit probleem hebben?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 16:02

LankHoar

Professionele amateur

breakers schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 20:52:
Het probleem is zoals zo vaak in dit soort zaken: Hoe krijg je waar je recht op hebt?

Dus ik heb eens een praatje gemaakt met m'n rechtsbijstandsverzekering en die adviseren een ander bedrijf te vragen wat een reële dagwaarde is.

Maar ik ben eigenlijk vooral benieuwd hoe anderen hier meer omgaan. Als Gigabyte inderdaad geen onderdelen heeft om te repareren, moeten er toch veel meer mensen zijn dit dit probleem hebben?
Wat een achterlijk voorstel van de RBV, ze zouden de wet beter moeten kennen. Topics te over hier op t.net. Je hebt recht op reparatie, vervanging, of ontbinding (alleen van jouw kant), en dit alles zonder teveel overlast. Reparatie duurt te lang voor je om "zonder overlast" te zijn (anders zou je dit topic niet geopend hebben), vervanging mogen ze aanbieden (hetzelfde danwel een beter product), en willen ze dat niet (heben ze precies dit product niet meer dan kun je geen betere GPU afdwingen) dan kun jij als koper ontbinden. Dan heb je recht op het volledige aankoopbedrag incl. eventuele verzendkosten. Niks geen "dagwaarde" of "restwaarde".

Indien jouw die 120 euro extra niet boeit, wil ik je wel een DM sturen met mijn rekeningnummer :+ Zonder gekheid, waarom zou je genoegen nemen met 120 euro minder? Bovendien leer je zo de webshop dat het loont om zich niet aan de wet te houden, ook nadelig voor andere klanten.

I.v.m. Corona, gelieve uw handen te wassen alvorens een reactie te typen, en desinfectiegel te gebruiken bij het binnenkomen van een nieuw topic.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• breakers
Wat stel je voor als beter alternatief, een rechtszaak beginnen voor € 300? Duurt misschien wel een jaar voor het behandeld wordt, de kosten zijn ook niet mals en die mag je meebetalen als het geen 100% ‘1-0’ wordt.

Waar staat precies duidelijk in de wet dat je na 1,5 jaar recht hebt op 100% van het aankoopbedrag? Dat is het debiele aan die hele wetgeving: Geen concrete termijnen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 15:49
@LankHoar omdat de RBV absoluut niet wil verliezen. En genoegen neemt met een hoop. Daar ben ik al gekomen en heb RBV ook de deur uit gedaan. Die kosten verdien ik wel weer terug.

Loki Gaming Mmo pvp channel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• breakers
Precies, een rechtsbijstandsverzekering, daar heb ik nog nooit wat aan gehad. Het eigen risico is meestal zo’n € 300 waardoor al heel veel beschadigingen en garantiegevallen sowieso voor jouw rekening zijn of niet meer de moeite tijd aan te besteden. Je merkt daarnaast aan alles dat ze eigenlijk helemaal geen zin hebben om er werk van te maken – hoe hoog het bedrag ook is – want het kost hen alleen maar tijd = geld.

Waarom ik überhaupt een rbv heb? Mijn vrouw heeft er een waar ik voor hetzelfde geld ook onder val.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Professionele amateur

breakers schreef op zondag 7 juni 2020 @ 11:36:
Wat stel je voor als beter alternatief, een rechtszaak beginnen voor € 300? Duurt misschien wel een jaar voor het behandeld wordt, de kosten zijn ook niet mals en die mag je meebetalen als het geen 100% ‘1-0’ wordt.

Waar staat precies duidelijk in de wet dat je na 1,5 jaar recht hebt op 100% van het aankoopbedrag? Dat is het debiele aan die hele wetgeving: Geen concrete termijnen.
Zoek ff andere topics door, soorgelijke situaties zijn al zo vaak voorgekomen en je hebt echt gewoon recht op het volledige aankoopbedrag. De jurist @GlowMouse heeft ook een website in elkaar gezet om zelf te procederen, kosten zijn dan echt niet hoog. Maar zover zal het waarschijnlijk toch niet komen, bij een dagvaarding trekken ze hun keutel zeer waarschijnlijk toch in.

Bovendien, heb je al aangegeven met duidelijke woorden dat je de koop wilt ontbinden het het volledige bedrag terug wilt? Indien niet, dan zou ik daar beginnen, en een duidelijke termijn (2 weken bv.) stellen om het bedrag terug op je rekening te zien.

I.v.m. Corona, gelieve uw handen te wassen alvorens een reactie te typen, en desinfectiegel te gebruiken bij het binnenkomen van een nieuw topic.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sjekneck
breakers schreef op zondag 7 juni 2020 @ 11:36:
Die termijnen zijn er wel degelijk. Te beginnen bij: fabrieksgarantie
Ofwel de periode waarin de fabrikant garandeert op een goede werking. Gaat een product binnen die periode kapot, dan voldoet deze dus niet aan wat je er volgens opgave fabrikant minimaal van mag verwachten. Vervangen ze het product, dan zal de termijn opnieuw ingaan en dien je een nieuwe factuur/bon te krijgen. Repareren ze alleen een onderdeel, dan zal de garantieperiode op dat onderdeel opnieuw ingaan en worden aangegeven op een reparatiebon.

Na fabrieksgarantie gaat het over naar wettelijke garantie
Na de fabrieksgarantie gaat er eventuele restwaarde van toepassing kunnen zijn. Hier ga je naar het product gebruik kijken en naar wat je ervan mag verwachten. Een tv staat vaak jaren stil op 1 plek, bevat weinig slijtgevoelige onderdelen en heeft daardoor nauwelijks mogelijkheid om kapot te gaan door toedoen van de koper. Deze kan dus rustig 7 jaar lang meegaan. Een auto/fiets is dan een ander verhaal want daar zijn veel meer factoren van toepassing.

Wat hier vaak leidend in is is de aanschafwaarde en gebruik. Als de aanschafprijs hoog is mag je daar ook meer van verwachten (beetje van: aanschafprijs +/- leeftijd & soort product = restwaarde).
Probleem is dan wel, dat je dit als consument moet aantonen dat het product door correct gebruik is kapot gegaan en je gelijk moet gaan halen bij de winkel waar je deze hebt gekocht. Verschil is dat de verkoper hier verantwoording voor draagt en niet de fabrikant.

Zie ook bv: Garantie op wikipedia ;)

In dit geval is de geval is het binnen de fabrieksgarantie en gaat het om een product waar je weinig aan kunt slopen als deze in je pc hangt (buiten opzet). Ofwel de koper heeft gewoon 100% recht op een werkend product of zijn geld terug.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• breakers
Ik heb dit gelukkig niet vaak aan de hand, maar het probleem is:
Wat is dan precies een redelijke vergoeding als je TV van 2200 euro na bijvoorbeeld 3,5 jaar kapot gaat? Daar is dus geen tabelletje voor of zo. Dat zou het allemaal veel eenvoudiger maken. Qua salderen van de stroom van zonnepanelen bijvoorbeeld, daar heeft de overheid gewoon een tabelletje voor. Aftrek van privé-kilometers van je auto ook. Welke leeftijd je precies recht op pensioen hebt, etc. Waarom kan dan niet met garantie op witgoed?

Want juist doordat het allemaal niet exact vastligt, geeft dit verkopers een prachtig excuus om een oninteressant, soms belachelijk laag aanbod te doen.

Want wat als de verkoper niet met een redelijke oplossing komt? Dan heb je in het gunstigste geval een rechtsbijstandsverzekering waar je zelf 300 euro eigen risico aan moet betalen en dan moet je alsnog naar de rechtbank, wat wel een jaar of langer kan duren. Ga je dan een jaar lang geen TV kijken? Kortom, ja, de wet is mooier dan 20 jaar geleden maar nog steeds niet goed genoeg wat mij betreft.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 18-06 13:21
sjekneck schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:58:
[...]

Die termijnen zijn er wel degelijk. Te beginnen bij: fabrieksgarantie
Ofwel de periode waarin de fabrikant garandeert op een goede werking. Gaat een product binnen die periode kapot, dan voldoet deze dus niet aan wat je er volgens opgave fabrikant minimaal van mag verwachten. Vervangen ze het product, dan zal de termijn opnieuw ingaan en dien je een nieuwe factuur/bon te krijgen. Repareren ze alleen een onderdeel, dan zal de garantieperiode op dat onderdeel opnieuw ingaan en worden aangegeven op een reparatiebon.
Garantie opnieuw ingaan? Bron?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sjekneck
Gadgeteer schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 08:07:
[...]

Garantie opnieuw ingaan? Bron?
Touché, dat klopt idd niet. I stand corrected

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Professionele amateur

breakers schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 00:21:
Ik heb dit gelukkig niet vaak aan de hand, maar het probleem is:
Wat is dan precies een redelijke vergoeding als je TV van 2200 euro na bijvoorbeeld 3,5 jaar kapot gaat? Daar is dus geen tabelletje voor of zo. Dat zou het allemaal veel eenvoudiger maken. Qua salderen van de stroom van zonnepanelen bijvoorbeeld, daar heeft de overheid gewoon een tabelletje voor. Aftrek van privé-kilometers van je auto ook. Welke leeftijd je precies recht op pensioen hebt, etc. Waarom kan dan niet met garantie op witgoed?

Want juist doordat het allemaal niet exact vastligt, geeft dit verkopers een prachtig excuus om een oninteressant, soms belachelijk laag aanbod te doen.

Want wat als de verkoper niet met een redelijke oplossing komt? Dan heb je in het gunstigste geval een rechtsbijstandsverzekering waar je zelf 300 euro eigen risico aan moet betalen en dan moet je alsnog naar de rechtbank, wat wel een jaar of langer kan duren. Ga je dan een jaar lang geen TV kijken? Kortom, ja, de wet is mooier dan 20 jaar geleden maar nog steeds niet goed genoeg wat mij betreft.
Je moet van je af zetten dat er een "gebruiksvergoeding" van het uit te keren bedrag zou mogen worden afgetrokken. Dat is niet het geval. Legio topics hier op SF die dit haarfijn uitleggen, inclusief vervolgstappen waar RBV niet aan te pas komen. Een rechtszaak is ook niet de volgende stap, en waarschijnlijk komt die er ook niet omdat winkels vaker tot uitkering overgaan dan een rechtszaak voeren (tijd/geld.risico en toch wel weten dat ze niet in hun recht staan). Dus ik raad je nogmaals aan om andere topics door te spitten ;)

• breakers
Ik heb het nergens over een verbruiksvergoeding hè? Maar het is wel zo dat na 3 jaar de economische waarde, dagwaarde, hoe je het ook wil noemen, niet meer 100% vergoed wordt en dat staat in feite ook in die Europese garantiewet.

Maar nogmaals: Het zou veel logischer en werkbaarder zijn als er een stelregel was in de trant van: Witgoed en elektronica heeft na drie jaar recht op 90%, na vier jaar 80% etc tot na tien jaar 20%.

Tja en wat betreft andere topics lezen, ik heb hier al heel wat topics over gezien in de loop der jaren, maar het draait er toch meestal op uit dat er heel lang gesoebat moet worden. Een simpele oplossing ben ik nog niet tegengekomen. Soms geven mensen het gewoon op omdat ze er geen zin meer in hebben. Soms geeft de winkel alsnog toe of komt er compromis.

Een consumentenbond magazine, TV-programma, kranten-artikel, kortom media-aandacht werkt over het algemeen ook erg goed :)

Wat dat betreft jammer dat dit niet gewoon gezegd mag worden met naam en toenaam hier, want waarom daar geheimzinnig over doen? De webwinkel kan immers ook gewoon zijn zegje doen als ze wil. Dan krijg je toch weer de indruk dat tweakers (eigenaar) het commercieel belang voorop stelt.

• LankHoar

LankHoar

Professionele amateur

breakers schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 20:13:
Ik heb het nergens over een verbruiksvergoeding hè? Maar het is wel zo dat na 3 jaar de economische waarde, dagwaarde, hoe je het ook wil noemen, niet meer 100% vergoed wordt en dat staat in feite ook in die Europese garantiewet.

Maar nogmaals: Het zou veel logischer en werkbaarder zijn als er een stelregel was in de trant van: Witgoed en elektronica heeft na drie jaar recht op 90%, na vier jaar 80% etc tot na tien jaar 20%.

Tja en wat betreft andere topics lezen, ik heb hier al heel wat topics over gezien in de loop der jaren, maar het draait er toch meestal op uit dat er heel lang gesoebat moet worden. Een simpele oplossing ben ik nog niet tegengekomen. Soms geven mensen het gewoon op omdat ze er geen zin meer in hebben. Soms geeft de winkel alsnog toe of komt er compromis.

Een consumentenbond magazine, TV-programma, kranten-artikel, kortom media-aandacht werkt over het algemeen ook erg goed :)

Wat dat betreft jammer dat dit niet gewoon gezegd mag worden met naam en toenaam hier, want waarom daar geheimzinnig over doen? De webwinkel kan immers ook gewoon zijn zegje doen als ze wil. Dan krijg je toch weer de indruk dat tweakers (eigenaar) het commercieel belang voorop stelt.
Geef het beestje een naam, dagwaarde/verbruiksvergoeding.. Ik zou helemaal niet zo twijfelen, want je zit zelfs nog binnen de 2 jaar "garantietermijn" die winkels standaard noemen. Kijk hier eens naar zou ik zeggen: https://www.hetrechtenstu...ie/eclieuc2008231-quelle/

De "simpele stap" die je zoekt is toch echt vragen om je geld terug, bij uitblijven/negatieve reactie ontbinden met duidelijke termijn, dan in gebreke stellen en dagvaarden.

Ps. wanneer je mensen quote/tagt hebben zij door dat je op hun reageert ;)

• breakers
LankHoar schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 13:40:
Ps. wanneer je mensen quote/tagt hebben zij door dat je op hun reageert ;)
Bij deze ;)
[...]De "simpele stap" die je zoekt is toch echt vragen om je geld terug, bij uitblijven/negatieve reactie ontbinden met duidelijke termijn, dan in gebreke stellen en dagvaarden.
Voor alle duidelijkheid, de winkel heeft vanaf begin af aan de mogelijkheid om geld terug te krijgen geboden:
breakers schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 15:53:
[mbr]Webshop[/] biedt als oplossing aan € 230 te betalen of een Gigabyte GeForce GTX 1660 Gaming OC 6G of een Gigabyte Radeon RX 5500 XT GAMING OC 8G.
Maar voor € 230 kon ik alleen geen Vega 56 vinden (of beter) met minimaal (of bijna) dezelfde resterende garantietermijn.

Even heb ik er aan gedacht dan maar een nieuwe 5600 XT te nemen, maar dan moest er minimaal € 80 bij, terwijl ik dus 1,5 jaar geleden al € 355 voor de Vega betaald heb. En eigenlijk wilde ik dan gelijk een wat degelijkere versie en die is nog wel € 50 duurder.

Anderzijds ben ik geen fanatieke gamer en ook als is een 5600 weer 10% sneller en een nieuwere generatie chip en zo, ik heb er gewoon niet nog meer geld voor over.

Uiteindelijk heb ik toch een Vega 56 kaart gevonden die zo goed als nieuw is, letterlijk nog niet uitgebreid getest is, twee jaar garantie (de fabrieksgarantie in België) én de afspraak dat ik hem binnen twee weken terug mag sturen als hij niet goed werkt. Deze verkoper vroeg eerst meer, maar bleek uiteindelijk bereid water bij de wijn te doen.

Kortom ik heb mijn geld nu teruggevraagd en toegezegd gekregen. Hopelijk heb ik de garantie niet nodig, maar dat blijft met elke aankoop afwachten.

Eerlijk gezegd denk ik dat een Vega 56 ook echt niet meer dan € 230 waard is nu je voor € 300 een 5600 XT hebt.

• LankHoar

LankHoar

Professionele amateur

@breakers bummer, nu leert deze shop dat het loont om zich (al dan niet bewust) niet aan de wet te houden :X

Nuja, ik hoop dat je blij bent met je nieuwe kaart.

• breakers
@LankHoar Tja, ik moet op mijn beurt toegeven dat ik – uiteindelijk – voor € 230 toch een Vega 56 kon vinden, haha :+

Kostte alleen wel een hoop tijd en moeite en het was meer geluk dan wijsheid.

Bovendien kan nog blijken dat deze kaart óók al fabriek-af zwarte schermen geeft! Afijn eerst maar eens die kaart hier zien te krijgen en installeren.

• breakers
@LankHoar Misschien interessant om te vertellen hoe dit afgelopen is.

Ik besloot dat € 300 te veel was voor een Vega terwijl ik ook een 5600 XT kon kopen voor hetzelfde geld.

De enige aanbieder van een écht zo goed als nieuwe Vega 56 zakte naar € 230.

Precies die dag mailde de webwinkel dat Gigabyte nu een datum had wanneer de reparatie klaar zou zijn ("waarschijnlijk" over 3 weken).

Ik vroeg de € 230 terug van de webwinkel en betaalde daarmee die tweedehands Vega.

Deze heb ik vanavond getest. Deze is nog instabieler dan de vorige :( |:( 8)7 Kaart laat na 10 minuten gamen heel Windows herstarten.

Als de kans op een rotte peer 10% is, is de kans op twee rotte kaarten achter elkaar 1%

N=1 maar ik baal hier enorm van. Hebben ze geen kwaliteitscontrole bij Gigabyte of zo??

Acties:
  • +2Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 13:55
Weet je zeker dat het niet iets anders in het systeem is? Je voeding bijvoorbeeld...

• breakers
Terechte opmerking, maar dan zou het wel extreem toevallig zijn dat die precies nu problemen gaat geven.

Het is een vrij nieuwe Seasonic Prime Fanless Titanium Pro die het een jaar probleemloos gedaan heeft. Alles kan kapot hoor, maar een dag eerder zat er nog een oude GTX660 in die méér vermogen trekt.

Netjes met twee aparte stroomkabels aangesloten dus dat was het ook niet.

Sowieso zat de kaart nog lang niet op vol vermogen. Hij was nauwelijks opgewarmd, zat nog maar op 60 °C. De fans gingen net aan.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True