Desktop behuizing met ruimte voor 280mm radiator voor waterk

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-07 08:04
Ik heb momenteel al jaren een HTPC draaien in een Silverstone Grandia GD08B met een be quiet! Shadow Rock Top Flow SR1 luchtkoeler. Later dit jaar wil ik overstappen naar 4K en heb ik een HTPC nodig die veel krachtiger is. Het is nog even wachten op Zen 3 maar daar zal wel weer een 16-core tussen zitten die ik in mijn upgrade wil gebruiken. Ik pas namelijk frameinterpolatie toe om het beeld vloeiender te maken en daar is veel cpu- en wat gpu-power voor nodig. Er moet dus ook weer een midrange gpu in passen. Maar goed, om het geheel zo stil mogelijk te maken en toch goede koeling te bieden voor een 16-code cpu in een niet al te hoge behuizing (formaat flinke versterker) wil ik overstappen op waterkoeling en dan wel een topmodel met minimaal een 280mm radiator. 360mm zou nog beter zijn maar ik verwacht dat daar geen desktop behuizingen voor te vinden zijn. Sterker nog, ik heb al moeite met het vinden van een desktop behuizing met ruimte voor een 280mm radiator. 240mm lukt wel en er is dan best wat keuze, maar 280mm is een ander verhaal.

Wie kent een desktop behuizing met onderstaande eigenschappen?

Model: desktop
Hoogte: max 24cm
Breedte: 44cm (bij voorkeur)
Koeling: waterkoeling met 280mm radiator
Kleur: zwart

[ Voor 5% gewijzigd door -Moondust- op 03-06-2020 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:38
pricewatch: Fractal Design Define S bedoel je deze ?
of bedoel je met 280 mm radiator voor de cpu ?
Dan zou het deze worden: pricewatch: Cooler Master MasterBox K501L

wat niet wilt zeggen dat ze perse goed zijn.

hier heb je er een aantal die goed koelen:
https://nl.hardware.info/...est-koelende-pc-behuizing

[ Voor 22% gewijzigd door 99ruud99 op 03-06-2020 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
99ruud99 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 15:56:
pricewatch: Fractal Design Define S bedoel je deze ?
of bedoel je met 280 mm radiator voor de cpu ?
Dan zou het deze worden: pricewatch: Cooler Master MasterBox K501L
Ik heb een desktop model nodig van maximaal 24 cm hoog, en bij voorkeur de breedte van een flinke versterker zodat deze goed bij de rest van mijn apparatuur past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:06
Wil je echt een 16-core cpu gebruiken voor een htpc? Ik snap dat frame-interpolatie het beeld vloeiender maakt, maar het klinkt toch een beetje als zonde van het geld (en het energieverbruik!) om een high-performance cpu te gebruiken voor een taak die je zonder frameinterpolatie ook aan een instap-cpu kan overlaten.

Een dergelijke "platte" behuizing waar een 280mm radiator in past ken ik niet. Ben je bereid wat te casemodden? Er zijn natuurlijk wel platte kastjes waar er fysiek wel één in past, maar waar je even met de boormachine en dremel aan de slag moet om het voor elkaar te krijgen. Of een tower die je op z'n kant plaatst en waar je dan het uiterlijk een beetje van moet modden om het mooi af te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Even voor duidelijkheid: normaal zorg je voor een verticale luchtstroom, zodat je pc koel blijft.
Je wilt dus een hele lage pc - maar geen uATX, want er moet een gigantische cpu fan op kunnen.
Dat betekend dat je een luchtstroom wilt die niet gecentreerd wordt, maar heel breed blijft.
Dat zou VEEL meer luchtverplaatsing nodig hebben voor zelfde hoeveelheid verse lucht.
OF je moet een horizontale luchtverplaatsing willen - maar dan heb je geen voordeel aan het feit dat warme lucht opstijgt (en dus automatische ventilator is)
zoek je niet stiekem zoiets ?
pricewatch: Rowenta Aqua Robotstofzuiger RR6971

[ Voor 31% gewijzigd door 99ruud99 op 03-06-2020 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
thomas_n schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:24:
Wil je echt een 16-core cpu gebruiken voor een htpc? Ik snap dat frame-interpolatie het beeld vloeiender maakt, maar het klinkt toch een beetje als zonde van het geld (en het energieverbruik!) om een high-performance cpu te gebruiken voor een taak die je zonder frameinterpolatie ook aan een instap-cpu kan overlaten.
Ik ben erg gevoelig voor vloeiendheid van het beeld en irriteer me mateloos aan de nog altijd standaard lage framerate van 24fps. Het ziet er werkelijk niet uit, vooral met pans, maar er lijken zich maar weinig mensen druk over te maken. Ik ben erg tevreden met frameinterpolatie via Smooth Video project (SVP). Ik gebruik het al jaren voor FHD@60Hz en heb daarin een modus gevonden die echt minimaal artifacts geeft en toch het beeld een stuk vloeiender maakt dan zonder. Met 4K@120Hz wil ik dit naar het volgende niveau trekken en daar is veel cpu power voor nodig. Ik peins er niet over om 24Hz te gaan kijken, zeker niet met het oog op een 77 inch tv waar ik maar 1.80m vandaan zit. Mijn ervaring is dat hoe groter het scherm en hoe dichterbij je zit hoe belangrijker een vloeiender beeld is. Op de 42 inch LCD van mijn vriendin op 3m afstand is het nog net te pruimen maar 77 inch op 1.80m is echt een ander verhaal.
thomas_n schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:24:Een dergelijke "platte" behuizing waar een 280 mm radiator in past ken ik niet. Ben je bereid wat te casemodden? Er zijn natuurlijk wel platte kastjes waar er fysiek wel één in past, maar waar je even met de boormachine en dremel aan de slag moet om het voor elkaar te krijgen. Of een tower die je op z'n kant plaatst en waar je dan het uiterlijk een beetje van moet modden om het mooi af te werken.
Als ik kant-en-klaar niets geschikts kan vinden dan ga ik het wel in die hoek zoeken. Maar liever niet. Ik besteed mijn tijd liever aan het installeren van de hardware en het configureren van alle benodigde software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
De 24 cm max hoogte wordt een groot probleem, dat is niet haalbaar in combinatie met die CPU-fan die je wilt
pricewatch: Chenbro RM41300-FS81-U3 deze komt het dichtsbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
99ruud99 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:34:
Even voor duidelijkheid: normaal zorg je voor een verticale luchtstroom, zodat je pc koel blijft.
Je wilt dus een hele lage pc - maar geen uATX, want er moet een gigantische cpu fan op kunnen.
Dat betekend dat je een luchtstroom wilt die niet gecentreerd wordt, maar heel breed blijft.
Dat zou VEEL meer luchtverplaatsing nodig hebben voor zelfde hoeveelheid verse lucht.
OF je moet een horizontale luchtverplaatsing willen - maar dan heb je geen voordeel aan het feit dat warme lucht opstijgt (en dus automatische ventilator is)
Een verticale luchtstroom heeft de voorkeur uiteraard. De enige case die een beetje in buurt komt van wat ik wil is de Fractal Design Core 500. Bij die kast kan ik een 280mm radiator in de bovenkant plaatsen. In mijn rack is dan nog zo'n 4 cm over. De luchtstroom zal dan tegen een plank botsen en naar alle kanten zijwaarts worden gestuwd maar mijns inziens is er voldoende ruimte voor de warme lucht om weg te vloeien omdat het rack aan alle kanten open is. Anyway, een alternatief is nog dat ik alles in een reguliere behuizing plaats en in de kamer aan de andere kant van de muur waar de tv hangt plaats. HDMI-kabel door de muur en klaar. Gelijk ook geen geluidsprobleem meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Dat klopt, maar dat is een mini ITX, dan krijg je weer problemen met aansluitingen met het moederbord.
HDMI is geen optie - je bedoelt displayport :) (HDMI kan niet genoeg data verzenden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
99ruud99 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:40:
De 24 cm max hoogte wordt een groot probleem, dat is niet haalbaar in combinatie met die CPU-fan die je wilt
pricewatch: Chenbro RM41300-FS81-U3 deze komt het dichtsbij.
Met waterkoeling heb ik geen cpu-fan nodig en de inbouwhoogte van waterkoeling is tamelijk gering toch? Of begrijp ik je niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Dat klopt, maar waar wil je de 28 cm radiator neerzetten in een kast van 24 cm?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Moondust-
99ruud99 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:48:
Dat klopt, maar dat is een mini ITX, dan krijg je weer problemen met aansluitingen met het moederbord.
HDMI is geen optie - je bedoelt displayport :) (HDMI kan niet genoeg data verzenden)
Een case van 42-43cm die en 44cm breed (model versterker) kan tenminste een microATX bord kwijt maar mini iTX sta ik ook voor open. Ik sluit alleen een M.2 SSD, netwerkkabel en een midrange GPU aan, meer niet. Dat moet lukken met iTX. En ik bedoel echt HDMI. In de 2e helft van het jaar worden de eerste videokaarten met HDMI 2.1 verwacht. Die sluit ik dan aan op een HDMI 2.1 receiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
pricewatch: Fractal Design Core 500 volgens de eigen specificaties wordt het ITX.

Oke, als je dat van plan bent, het kan vast en zeker :) . Voelt raar om een r9 op ITX aan te sluiten, met maar midrange GPU :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
99ruud99 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:50:
Dat klopt, maar waar wil je de 28 cm radiator neerzetten in een kast van 24 cm?
Zijkant of bovenkant van een kast. Zie hieronder b.v. de Fractal Design Core 500.

Afbeeldingslocatie: https://www.fractal-design.com/wp-content/uploads/2019/06/Core_500_1-810x810.jpg Afbeeldingslocatie: https://www.fractal-design.com/wp-content/uploads/2019/06/Core_500_5-810x810.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
99ruud99 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:55:
pricewatch: Fractal Design Core 500 volgens de eigen specificaties wordt het ITX.

Oke, als je dat van plan bent, het kan vast en zeker :) . Voelt raar om een r9 op ITX aan te sluiten, met maar midrange GPU :P.
Het is natuurlijk een bijzonder gebruiksdoel en alle componenten moeten natuurlijk voldoende kracht hebben om het goed te laten werken maar het moet lukken. Overigens speel ik ook nog met de geachte om er een highend GPU in te zetten zodat ik in 4K ook kan gamen b.v. racespellen. Die zijn op zo'n groot scherm erg tof. Maar ik weet nog niet of ik daar een extra investering van pakweg 400-500 euro voor over heb.

Mijn voorkeur gaat iig uit naar een behuizing die breder is dan de Fractal Design Core 500. Dan ben ik ook niet gebonden aan mini iTX en bovendien heeft de htpc dan meer lucht. Mijn huidige behuizing is erg prettig alleen kan geen 280mm radiator herbergen. Ik wil in feite dezelfde case (ongeveer) maar dan met support voor een 280mm radiator. Als die bestaat.....maar daar heb ik dit topic voor geopend. ;)

[ Voor 18% gewijzigd door -Moondust- op 03-06-2020 17:01 ]

Pagina: 1