Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemrah
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08 16:45

Situatie

Ik gebruik Lastpass als wachtwoordmanager. Ik heb twee nassen in gebruik, beide van QNAP. Een oudere en een nieuwere. Lastpass gaat verschillend om met het inloggen op beide nassen.
Lastpass vult op de oudere (QTS 4.3.3) zowel de loginnaam als het wachtwoord in. Op de nieuwere (met QTS 4.4.2) vult Lastpass alleen het wachtwoord in. Hij heeft dit eerder wel gedaan, maar de afgelopen maanden wil dit niet meer. Lastpass heeft wel alle informatie.
Ik vermoed dat het verschil voortkomt uit de verschillen in QTS, maar ik kan het niet hard maken.
(Overigens kies ik er nu voor dit in de OS-groep te posten, maar dat is natuurlijk arbitrair aangezien het om de samenwerking van de verschillende onderdelen gaat.)

Relevante software en hardware die ik gebruik

QNAP TS-419 PII met os-versie QTS 4.3.3
QNAP TS-453A met os-versie QTS 4.4.2
Standaard webbrowser FireFox (up-to-date) en als testbrowser MS Edge (up-to-date)
LastPass Free

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

• Inloggen via twee verschillende browsers. Het issue is gelijk in de verschillende browsers.
  • Gezocht in de instellingen van Lastpass en QTS naar mogelijke config-items die hier iets over zeggen. Niks gevonden.
  • Gezocht op de qnap fora (.be, .com) maar daar kom ik geen aanwijzingen tegen (als het woord Lastpass al voorkomt).
  • Duck-duck-go kwam ook al niet veel verder.

Vraag:

Ik zit vast en kom niet verder, maar misschien ook omdat ik niet goed weet op welk onderdeel het fout gaat. Kent iemand dit probleem? Heeft iemand suggesties voor een invalshoek?

[ Voor 4% gewijzigd door Nemrah op 03-06-2020 15:21 ]

Plant eens een boompje

Beste antwoord (via Nemrah op 10-06-2020 09:20)

• Huaw
  • Registratie: Oktober 2014
  • Niet online
Wachtwoordmanagers moeten kunnen detecteren welk veld een gebruikersnaam/ wachtwoord veld is.
Dat gaat meestal prima, maar in dit geval klinkt het alsof Lastpass simpelweg niet snapt dat het veld "gebruikersnaam" ingevuld moet worden.

Lastpass geeft hier zelf de volgende informatie over:
https://support.logmeinin...ite-to-work-with-lastpass

Mogelijk is het gebruikersnaam-veld bij een nieuwere versie van QTS aangepast, waardoor dit niet meer werkt.

Geen idee of het op te lossen is overigens, misschien helpt het als je het aankaart bij Qnap.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Huaw
  • Registratie: Oktober 2014
  • Niet online
Wachtwoordmanagers moeten kunnen detecteren welk veld een gebruikersnaam/ wachtwoord veld is.
Dat gaat meestal prima, maar in dit geval klinkt het alsof Lastpass simpelweg niet snapt dat het veld "gebruikersnaam" ingevuld moet worden.

Lastpass geeft hier zelf de volgende informatie over:
https://support.logmeinin...ite-to-work-with-lastpass

Mogelijk is het gebruikersnaam-veld bij een nieuwere versie van QTS aangepast, waardoor dit niet meer werkt.

Geen idee of het op te lossen is overigens, misschien helpt het als je het aankaart bij Qnap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Soms wordt een form niet goed aangemaakt. Heb je beide login forms al eens helemaal verwijderd en opnieuw ingevuld? Wellicht voor beide NAS systemen een andere browser gebruiken.

Ik lees ook soms wat verhalen van Bitdefender die dit in de weg kan zitten. Gebruik je die software toevallig? Dan kan je misschien iets in de log vinden van die software of je NAS zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemrah
Dank voor het meedenken!

@Huaw : ik ben er ook bang voor. Als ik het inlogscherm zie, dan mist ook het icoontje van LastPass op het loginnaam-veld. (Icoontje waarmee je het veld kan laten vullen.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Zi_kpEcAhGvA-qtoDecPc0YfyA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QtetoGgYhKq9D31NVePe7wrM.jpg?f=user_large

Toch maar eens een ticket aanmaken bij QNAP!

@Verwijderd inmiddels inderdaad de logins uit mijn kluis gehaald. Bij het inloggen wil LastPass het wachtwoord opnemen in de kluis, maar vraagt dan om de loginnaam aan te vullen. Die pakt hij niet.
Ik maak geen gebruik van Bitdefender dus dat zal geen punt zijn.

[ Voor 0% gewijzigd door Nemrah op 05-06-2020 11:12 . Reden: (type-o) ]

Plant eens een boompje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemrah
Okay, na wat contact met QNAP servicedesk ligt er nu een issue op de 3e lijn aldaar.
Het blijkt dat het gebruikersnaam-veld in QTS4.3 van het type <input> is, net zoals het wachtwoord-veld. Maar in QTS4.4 is het gebruikersnaam-veld van het type <text area> (het wachtwoord veld nog steeds van het type <input>). Heb ik overigens wel zelf uit de code moeten halen, want de servicedesk vond het initieel een Lastpass probleem, maar goed. Dank voor het meedenken!

Plant eens een boompje