Vraag

• WildernessChild
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

WildernessChild

Voor al uw hersenspinsels

Topicstarter
In de meterkast hebben we een Fritz!Box 5490 hangen voor 80 Mbit glasvezel van XS4ALL. Die box heeft een fatsoenlijke wifi-implementatie (aldus andere topics hier op GoT) en ondersteuning voor 802.11b/g/n/a/ac.

Helaas ondersteunen niet al onze apparaten ondersteunen de nieuwste wifi-snufjes. Mijn werk-pc heeft bijvoorbeeld een LogiLink wifi-dongle (RT5370 chipset) die alleen b/g doet, dus alleen in het 2.4 GHz bereik. Dit was destijds de beste die ik kon vinden die in Linux goed ondersteund wordt. En de laptop van mijn vrouw heeft ingebouwde wifi die vermoedelijk ook niet beter is dan dat.

Met apparaten die n/a/ac ondersteunen is alles prima en halen we ruwweg de snelheid van de glasvezel. Maar met b/g kom ik maar tot downloadsnelheden van rond de 700 kB/s, oftewel minder dan 6 Mbit/s, terwijl b/g in goede omstandigheden toch echt 22 Mbit/s moet kunnen halen. Vrij zonde van de snelle glasvezel! Dit terwijl ik de Fritz!Box nét in line of sight had geplaatst van de pc (op een afstand van ongeveer 10 meter, dat wel).

Ik vermoed dat hier een oorzaak te zien is:

Het is een opvallend patroon: stipt om de 30 seconden is er ongeveer 10 seconden aan ruis. Ik heb al verschillende kanalen geprobeerd (1, 6, 11 en auto) maar deze ruis is overal. De 5 GHz band is overigens prima, wat verklaart dat nieuwere clients het beter doen.

Ik kan natuurlijk blind dingen gaan lopen vervangen tot het beter wordt, maar liever begrijp ik eerst wat het probleem eigenlijk is.

Ik heb al geprobeerd dingen in de omgeving uit te zetten (DECT-telefoon, en een knutselprojectje van mezelf dat ook in de meterkast hangt) maar dat maakt geen verschil. Ik vermoed dat het van de buren komt. Maar wat voor apparaat veroorzaakt zo'n patroon? Als het een ander wifi-netwerk is zou je het niet op alle kanalen moeten terugzien. En het is ook niet alsof ze dag en nacht de magnetron aan hebben staan. 8)7 Heeft iemand zoiets eerder gezien?

Maker van Taekwindow; verplaats en resize je vensters met de Alt-toets!

Beste antwoord (via WildernessChild op 04-06-2020 15:47)

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:23
Gewoon dan 2 nieuwe 5Ghz dongles aanschaffen zou ik zeggen. Als je dit verschijnsel op 1,6 en 11 ziet terugkomen verwacht ik niet dat je het gaat beter krijgen...

Moderne Linux gaat je niet veel zorgen geven met een nieuwe dongle van een respectabel merk.
Als de bedrijfslaptop ook nog toelaat een bijkomende externe Wifi-adapter te gebruiken is het ook geen issue.

Alle reacties

• JdM
  • Laatst online: 14:26

JdM

Gas?Gas!

Alle zekeringen in de meterkast uitschakelen en alleen de fritzbox aan, dan weet je pas echt zeker of het niet uit je eigen huis komt. Als het wel uit je eigen huis komt en wanneer dan alles uit is kun je per groep in je woning alles inschakelen zodat je kunt zien bij welke groep het probleem ontstaat.

N54 powered

• WildernessChild
  • Niet online

WildernessChild

Topicstarter
Goed plan, net geprobeerd, de pieken blijven.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:54

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
2,4Ghz camera/babyfoon in de wijk?

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:23
Gewoon dan 2 nieuwe 5Ghz dongles aanschaffen zou ik zeggen. Als je dit verschijnsel op 1,6 en 11 ziet terugkomen verwacht ik niet dat je het gaat beter krijgen...

Moderne Linux gaat je niet veel zorgen geven met een nieuwe dongle van een respectabel merk.
Als de bedrijfslaptop ook nog toelaat een bijkomende externe Wifi-adapter te gebruiken is het ook geen issue.

• WildernessChild
  • Niet online

WildernessChild

Topicstarter
ThinkPadd schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 15:13:
2,4Ghz camera/babyfoon in de wijk?
Kan ik niet uitsluiten natuurlijk... maar ook moeilijk om zeker te weten.
jvanhambelgium schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 15:35:
Moderner dan Arch wordt het niet, maar toch heb ik (ook in de afgelopen 2-3 jaar) niet heel beste ervaringen gehad met wifi support. Je moet de hardware er wel echt op uitzoeken.

[Voor 22% gewijzigd door WildernessChild op 03-06-2020 15:40]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:57

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

WildernessChild schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:55:
[...]

Ik vermoed dat hier een oorzaak te zien is:

[Afbeelding]

Het is een opvallend patroon: stipt om de 30 seconden is er ongeveer 10 seconden aan ruis. Ik heb al verschillende kanalen geprobeerd (1, 6, 11 en auto) maar deze ruis is overal. De 5 GHz band is overigens prima, wat verklaart dat nieuwere clients het beter doen.

[...]

Als het een ander wifi-netwerk is zou je het niet op alle kanalen moeten terugzien.
Wie zegt dat het ruis is? Dit zou ook gewoon WiFi-signaal kunnen zijn van iets dat elke 30 seconden draait op een nare 40MHz kanaalbreedte. Weinig sociaal, maar ook weinig dat je eraan kunt doen. Al is het geen WiFi, het hoeft nog geen ruis te zijn, sterker nog, kans is erg groot dat het een bedoeld, zinnig signaal is.
Maar wat voor apparaat veroorzaakt zo'n patroon?
Dit is een patroon in de tijd en zegt niet zoveel. Kun je ook een spectrum diagram van frequentie vs intensiteit ipv tijd vs intensiteit doen? Daarmee kun je het herkennen.

Opsporen doe je met een richtantenne: daar waar het signaal vandaan komt is het signaal het sterkst met zo'n antenne. Idealiter koppel je dat aan een USB NIC zodat je rond kunt lopen ermee.

Maar goed, wil je zoveel moeite doen? 2.4GHz is best-effort voor verouderde, low-end zooi. Als het niet meer gaat, dan gaat het niet meer en ben je beter af met je te focussen op het krijgen richting 5GHz van alle resterende apparaten.

Soittakaa Paranoid!

• WildernessChild
  • Niet online

WildernessChild

Topicstarter
dion_b schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 15:47:Wie zegt dat het ruis is? Dit zou ook gewoon WiFi-signaal kunnen zijn van iets dat elke 30 seconden draait op een nare 40MHz kanaalbreedte.
Ik denk inderdaad dat het een ander wifi-netwerk is. Als ik zelf iets download (bijvoorbeeld speedtest.net) dan neemt namelijk ook de "storing" toe:

Dat suggereert voor mij dat de storingsbron ook harder gaat schreeuwen als hij zelf ruis ondervindt, en dat zou je van een wifi access point inderdaad verwachten.

Een spectrum kan ik helaas niet maken. Dit plotje komt zo uit de Fritz!Box zelf, maar verder dan dat gaat 'ie niet, en daar heb ik geen apparatuur voor.

Dat er een apparaat dag in, dag uit elke 30 seconden iets met dat netwerk doet blijf ik vreemd vinden, maar niet ondenkbaar. Misschien downloaden streaming services hun stream wel in chunks van 30 seconden en hebben de buren de hele dag de tv aan, weet ik veel. Ik had gehoopt dat hier iemand zou zeggen "oh, dat patroon herken ik, is waarschijnlijk een X" maar dat wordt 'm dus waarschijnlijk niet.

Tenzij zo iemand alsnog verschijnt, ga ik maar eens op zoek naar een competente b/g/n/a/ac dongle :) Bedankt voor de reacties allemaal!

• Comgenie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:24

Comgenie

Soms heb je dat

Als het dag en nacht is, kan het eventueel een beveiligingscamera of deurbelcamera zijn die continue alles in chunks streamed naar de cloud. Dat zou genoeg bandbreedte vereisen dat je het terug kan zien in jouw overzicht.

No animals were harmed in the making of this comment.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

WildernessChild schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 15:58:
Ik denk inderdaad dat het een ander wifi-netwerk is. Als ik zelf iets download (bijvoorbeeld speedtest.net) dan neemt namelijk ook de "storing" toe:..
Tuluk niet: 't zijn cumulatieve grafieken

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• WildernessChild
  • Niet online

WildernessChild

Topicstarter
Maar zelfs dan: kijk hoe tussen -3 en -2 minuten het ongeveer 70% continu blauw is, voor een minuut lang, en vergelijk dat met de periode vlak voor -4, waar het blauw duidelijke pieken vertoont.

Afijn, ik heb een nieuwe dongel besteld die ac ondersteunt en wellicht in Linux werkt (je weet ook nooit zeker wat voor chipset je krijgt, zelfs als je hetzelfde merk/type hebt wil de fabrikant er nog wel eens een andere chip in stoppen). Zodra ik 'm binnen heb zal ik hier rapport uitbrengen.

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:36
Ik verwacht dat dat non wifi is gezien je het op alle kanalen ziet. Kun je ook in je fritzbox zien hoe sterk die signalen zijn ? Ze zijn zeker boven CCA (Clear Channel Assesment) niveau anders zou je Fritzbox dat niet als signaal registreren.

In professionele wifi zou je met de CCA waarde kunnen spelen om het signaal te negeren als de signaal sterkte niet al te hoog is. Je hebt dan uiteraard wel een verhoogde kans op corrupte frames en dus veel retransmissies op wlan.

Als de signaal sterkte gelijk is over het spectrum denk ik niet dat je met wifi interferentie te maken hebt maar een andere storingsbron.

Dan zul je met een spectrum analyzer aan de slag moeten om de bron te achterhalen.

Sommige wifi producten kunnen wel wat meer over storingsbronnen laten zien waardoor je een idee krijgt maar ook dan moet je met een analyzer aan de slag om de bron te achterhalen. Vergeet verder dan niet dat je alleen juridisch kunt klagen als men de regels aantoonbaar overtreed qua uitgezonden vermogen.

En verder niet om te flamen maar B/G only is echt heel erg oud, 802.11n is in 2007 geintroduceert.

[Voor 19% gewijzigd door mash_man02 op 03-06-2020 18:21]

Asus X570-E AMD ryzen 3700x 32Gb RX 5700 XT

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-03 15:33

RammY

Dát!

Heel toevalig bewegingssensoren tbv een alarm in de buurt?
Die storen gewoon over de hele 2.4 GHz band helaas...

Deze advertentieplaats is te huur!

• WildernessChild
  • Niet online

WildernessChild

Topicstarter
mash_man02 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 18:07:
En verder niet om te flamen maar B/G only is echt heel erg oud, 802.11n is in 2007 geintroduceert.
Je hebt gelijk, het is stiekem ook een b/g/n apparaat zie ik nu. Maar bij n is de support voor de 5 GHz band optioneel, en zelfs anno 2020 ondersteunen veel b/g/n-apparaten alleen 2.4 GHz.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Op welk kanaal draait je 2,4GHz netwerk nu? En heb je deze al eens proberen te wijzigen? Hoeveel andere netwerken zie je als je een scan doet in je omgeving?

[Voor 2% gewijzigd door Admiral Freebee op 04-06-2020 16:11. Reden: Niet goed gelezen...]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WildernessChild
  • Niet online

WildernessChild

Topicstarter
Ik heb een nieuwe adapter aangeschaft: de TP-Link Archer T2U Nano AC600. Was eenvoudig aan de praat te krijgen in Arch Linux, al zit de driver (nog?) niet in de mainstream kernel:
code:
1
2
3
4
5
6
$ yay -S rtl88xxau-aircrack-dkms-git
$ sudo modprobe 88XXau
$ ip link
...
3: wlp0s29f7u2: <BROADCAST,MULTICAST> mtu 2312 qdisc noop state DOWN mode DEFAULT group default qlen 1000
    link/ether d0:37:45:7c:da:01 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff

In het dashboard van de Fritz!Box zie ik dat nu inderdaad de 5 GHz band wordt benut. En nu blijkt uit de speedtest zelfs dat ik 100 Mbit glasvezel heb in plaats van 80 Mbit, dus dat zit wel snor :+

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee