Macbook Pro 2011 GPU probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 408 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lorenzovanmolle
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 13-01 20:06
Hey iedereen!

Ik heb mezelf een Macbook Pro 2011 gekocht voor een zeer mooie prijs, al had deze (wist ik op voorhand) wel een defecte AMD GPU.

Ik heb ondertussen heel het wereldwijde web bekeken (of zo voelt het toch aan :D ) en ik kom uit op 2 zaken:
  • Dosdude1 heeft een DeMux oplossing waarbij je het moederbord flasht waardoor die de AMD GPU niet meer aanspreekt en alleen de ingebouwde intel CPU blijft gebruiken. Helderheid kan niet meer aangepast worden ==> ze hebben daar een fix voor maar ze zijn in "backorder"
  • CMIZapper heeft de Tiresias (the GPUkiller) die je moet solderen op het moederbord en waarbij nog 2 draadjes gesoldeerd moeten worden om de helderheid van het toetsenbord en scherm nog te kunnen aanpassen.
Deze 2 oplossing zijn op hardware niveau, nu vraag ik me af of iemand 1 van deze 2 al heeft laten uitvoeren of zelf heeft uitgevoerd? Indien dat het geval is: wat zijn de ervaringen?

Ik vind ook softwarematige oplossingen om deze te disablen, maar dan is het bij een software update en een PRAM/NVRAM reset wel terug weg. Wat zijn jullie ondervindingen?

Alvast bedankt!
Lorenzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:23

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Ik heb deze mod uitgevoerd op de mijne: https://realmacmods.com/macbook-2011-radeon-gpu-disable/

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lorenzovanmolle
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 13-01 20:06
Enkel het software gedeelte gedaan of ook het hardware gedeelte (deels of alle)? En ben je er tevreden van? Hoelang gebruik je al de fix?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:23

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Ik heb ook de weerstand verwijdert. Maar ik draai noch Sierra op die machines omdat HS problemen geeft met de helderheid. Bei Sierra werkt alles prima. Ik zelf heb de 15" en de 17" en beide werken prima. Ik draai met de 15" ongeveer een jaar en sinds 6 maanden heb ik ook de 17" erbij.

Hier dan ook een aanleiding die ik geschreven heb, wel in het Duits: https://www.die-oswalds.d...rten-problem-und-loesung/

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

• W00fer
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
De weerstand verwijderen is leuk maar dan heb je dus ook geen extern scherm meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:59

nelizmastr

Goed wies kapot

W00fer schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 21:51:
De weerstand verwijderen is leuk maar dan heb je dus ook geen extern scherm meer.
Die heb je sowieso niet meer met een defecte GPU. Deze machines zijn intussen zo oud en al zo lang EOL qua updates dat ze rustig naar de milieustraat kunnen. Koop lekker voor weinig een M1, gaat nog wel een paar jaartjes mee.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W00fer
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Lekker voor weinig een M1. Dan hebben we het dus over honderden euro's.

En 2011 mbp draait met een SSD en 16gig ram icm OCLP nog prima. Ik denk dat je geen idee hebt wat er mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

W00fer schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 21:51:
Bedankt voor de mededeling, maar zo 5 jaar na dato weinig reden om dit topic op te rakelen.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.