Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Advies gevraagd: panelen op Noord-Oost (~30gr) en SolarEdge?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Vullisbak
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 18:56
Hi,

Ik ben mij aan het orienteren voor het laten plaatsen van zonnepanelen en heb 2 vragen aan de ervaringsdeskundigen.

1. Mijn huis is NO>ZW gelegen en heeft op het ZW ruimte voor 9 panelen (3x3). Geen schaduwval op de panelen.
In principe geen reden om voor SolarEdge te kiezen, maar SolarEdge kan wel een eventueel defect of onderpresterend paneel aan het licht brengen en bij vogelpoep (veel meeuwen in mijn regio) de productie kunnen optimaliseren totdat ik met de spons op dak ben geweest.
Bovendien zou ik een paneel naast het dakkapel kunnen laten leggen dat later op de dag wat schaduw gaat vangen.

- Wat is de kans op een defect paneel?
- Biedt een optimiser voldoende voordeel bij grote meeuwen flatsen?
Kortom: Is het de meerprijs waard?

2. De Noord-oost zijde (30gr vanuit Noord) vangt in de zomer een groot deel van de dag zon, al is de hoek verre van ideaal. In de winter zal er alleen in de ochtend zon op vallen. Kan het desondanks interessant zijn om er 5 panelen te plaatsen? Ik kan me slecht een voorstelling maken van de verwachte opbrengst in een dergelijke situatie...

Ik heb enkele offertes ontvangen en bovenstaande vragen gesteld, maar geen van de aanbieders kan afgezien van 'ik zou het doen, in verhouding geringe meerprijs' iets concreets zeggen over de daadwerkelijk opbrengst en verwachte terugverdientijd tov van een enkele string op ZW.

Opstelling van 9 panelen aan ZW zijde moet volgens offertes kosten:
- EUR 3075 (ex BTW) liggen voor AEG mono black 310Wp (2790Wp totaal), en
- EUR 3215 JA Solar mono black 320Wp (2880Wp totaal)

Panelen aan NO-zijde plaatsen (4160Wp totaal) zou de aanleg naar EUR 5000 duwen. Is dit de moeite waard? Ik kan omdat er geen verwachte opbrengst wordt gegeven geen zinnige beslissing maken...

Alvast dank

[Voor 2% gewijzigd door Vullisbak op 04-06-2020 13:05. Reden: afbeelding aangevuld met aanduiding schoorsteen]

Beste antwoord (via Vullisbak op 13-06-2020 11:52)

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 18:33
O nu zie ik pas dat het linkerhuis van jou is. Op de een of andere manier dacht ik het rechter.
Dan is de schaduw op NNO inderdaad erger dan ik dacht.

In 5.3 meter passen denk ik net 3 Qcells 345 Wp full black. (3x1740+2x18=5256 mm)
https://www.solar-bouwmar...35wp-full-black-copy.html

Of als je iets meer ruimte over wilt houden en deze zwart genoeg vindt (op een 30 graden dak zie je vanaf de grond toch niet veel):
https://www.winkelman-zon...?display=tiles&sort=price

De verkoper zal voor 50 euro meerkosten per paneel (voor alle panelen, ook ZZW) wel met SolarEdge en P404 optimisers komen. Ik twijfel of dat geweldig gaat werken wanneer 2 van de 5 NNO panelen schaduw hebben. Of Enphase maar dat is nog veel duurder.

Ik denk dat ik alsnog het systeem aanraad van mijn post van gisteren.busscherski in "Advies gevraagd: panelen op Noord-Oost (..."
Want hoe geweldig SE of micro optimisers ook zijn, ze maken van schaduw nog geen zon. En daarnaast, heel veel productie verstoort de schaduw niet. Want in geval van schaduw zijn er slechts 3 of 4 zon panelen die mogelijk negatief beinvloed worden.

edit:
1. Maximale opbrengst te hebben
Dit is een verhaal van 5% meer opbrengst voor 15% meer kosten of iets dergelijks. Koop dan liever 15% duurdere panelen.
2. slechts 1 omvormer voor beide dakdelen (ZW heeft tevens verschil in paneel oriëntatie)
Wat zeg je nou? Wat voor verschil?
3. bijplaatsen van panelen op NO en bijv een kleiner paneel naast dakkapel op ZW eenvoudiger maakt.
Bijplaatsen bij SE? Het kan in theorie inderdaad heel goed maar het probleem is dat je installateur voor 2 panelen al snel 1000 euro gaat vragen. En daarnaast is BTW terugvragen op eigen naam niet mogelijk binnen 3 jaar na installatie van deze set.

[Voor 20% gewijzigd door busscherski op 04-06-2020 23:19]

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Alle reacties

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 17:23
Gewoon invoeren in pvgis

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• Vullisbak
Thanks. Was een beetje toveren maar investeren in panelen aan de noordzijde lijkt pas te renderen na 10 jaar.
Dat is best een lange tijd.

• charrel
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 17:18

charrel

@r1200r lc @hue addict

Vullisbak schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 15:25:
[...]

Thanks. Was een beetje toveren maar investeren in panelen aan de noordzijde lijkt pas te renderen na 10 jaar.
Dat is best een lange tijd.
ach ja, zet geld op je spaarrekening. Dat duurt pas lang voordat je wat verdiend ;)

• Vullisbak
charrel schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 15:33:
[...]

ach ja, zet geld op je spaarrekening. Dat duurt pas lang voordat je wat verdiend ;)
Eens. Maar ga je dan niet al richting de vervangingstermijn van bijv de omvormer?
Tegen die tijd heb ik graag de installatie al terugverdiend en kan dan investeren in eventueel nieuwe omvormer en/of optimiser.

Ik denk hier hardop, misschien is het niet reeel.

• busscherski
Wat is je jaarverbruik? Ik wil vanavond je tvt wel even proberen na te rekenen.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• charrel
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 17:18

charrel

@r1200r lc @hue addict

Zou kunnen ja, draait hier nu 9 jaar. Dus vanaf nu vind ik alles meegenomen, omvormers zijn ook weer een stuk goedkoper dan 9 jaar terug. Dus ach ja, hoort er nu eenmaal bij.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: september 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

busscherski schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:05:
@Vullisbak met de nieuwe KOR regeling kan je de komende 3 jaar geen BTW terugkrijgen als je de installatie uitbereid, dus wellicht nog even afvragen of je verwacht dat je de komende tijd meer stroom gaat verbruiken (elektrische auto, airco, elektrisch koken, warmtepomp, etc..).

PV 3015wp op oost, 2680 wp op west. pvoutput

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vullisbak
busscherski schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:05:
Ons huishouden gebruikt per jaar ongeveer 3600kW, maar verwacht dat dit in de komende jaren wel wat gaat stijgen.

Daarnaast wil ik via automatisering tijdens piekproductie apparaten als wasmachine, drogers en vaatwassers te laten draaien om zo min mogelijk met eventuele saldering te maken te hebben.
Glashelder schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:17:
[...]

@Vullisbak met de nieuwe KOR regeling kan je de komende 3 jaar geen BTW terugkrijgen als je de installatie uitbereid, dus wellicht nog even afvragen of je verwacht dat je de komende tijd meer stroom gaat verbruiken (elektrische auto, airco, elektrisch koken, warmtepomp, etc..).
Dank voor de tip.

[Voor 29% gewijzigd door Vullisbak op 03-06-2020 22:19]

• busscherski
Neem in ieder geval geen SolarEdge als je enige schaduw meeuwenpoep is.

Even een voorbeeldje met 320 Wp panelen.
9 panelen ZZW = 2696 kWh opbrengst voor 2668 euro
9+5 = 3636 kWh opbrengst voor 3639 euro
Dus een toename in opbrengst van 34.9%.
En een toename van 36.4% in prijs

Aangezien je verbruik van 3600 kWh hier al in de buurt komt zal het nauwelijks schelen in tvt. Maar na de tvt verdien je met de grotere set veel meer.

Deze online offertes heb ik zelf samengevoegd van een webshop die ook installeerd. Deze prijs kan een bedrijf dat een verkoper stuurt uiteraard niet matchen.

Indien je panelen wilt van meer dan 320 Wp wordt een 3 kW omvormer een beetje krap bij 9+5 panelen. Dan kan het wellicht wel uit om de omvormer een maatje groter te nemen.

ZZW opbrengst:

9+5 opbrengst:

ZZW offerte:

9+5 offerte:

[Voor 198% gewijzigd door busscherski op 03-06-2020 22:37]

• Vullisbak
Dat is interessante info. Dank voor het uitzoeken!
Het plaatsen op NO lijkt zo toch wel de moeite waard. 320Wp lijkt me prijstechnisch de meest voor de hand liggende, dus de omvormer in de berekening is goed.

NO heeft tov ZW wel last van schaduw van een schoorsteen, dus of ik weg kom met 2 strings weet ik niet.

Vanmiddag van 2 aanbieders te horen gekregen dat 9 panelen op ZW te dicht bij de nok zou komen en daarom niet door deze partijen geïnstalleerd zal worden. Er wordt een alternatieve configuratie voorgesteld van 3 horizontaal en 5 verticaal.

Buren hebben er onlangs nog wel 9 laten plaatsen, dus er zit wel degelijk verschil in installateurs.

Morgen krijg ik een lokale verkoper over de vloer die graag langs wilde komen.

• busscherski
Niet alle panelen zijn even groot. Bv München Solar is heel iets wat korter en smaller dan de meeste andere types.

Kun je de schaduw in kaart brengen? Normaal gesproken zou ik noord panelen niet duurder maken met optimisers, schaduw gewoon accepteren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 13-02 01:33
Vullisbak schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 23:51:
Dat is interessante info. Dank voor het uitzoeken!
Het plaatsen op NO lijkt zo toch wel de moeite waard. 320Wp lijkt me prijstechnisch de meest voor de hand liggende, dus de omvormer in de berekening is goed.

NO heeft tov ZW wel last van schaduw van een schoorsteen, dus of ik weg kom met 2 strings weet ik niet.

Vanmiddag van 2 aanbieders te horen gekregen dat 9 panelen op ZW te dicht bij de nok zou komen en daarom niet door deze partijen geïnstalleerd zal worden. Er wordt een alternatieve configuratie voorgesteld van 3 horizontaal en 5 verticaal.

Buren hebben er onlangs nog wel 9 laten plaatsen, dus er zit wel degelijk verschil in installateurs.

Morgen krijg ik een lokale verkoper over de vloer die graag langs wilde komen.
Schoorsteen er af hakken. Extra ruimte binnen, minder warmteverlies in de winter en minder warmte intrede in de zomer.

Lagere opbrengsten van panelen op NO wordt gecompenseerd door het efficiëntere gebruik van de omvormer en straks ook meer opbrengst die je direct verbruikt.

[Voor 7% gewijzigd door kabeltjekabel op 04-06-2020 03:50]

• busscherski
De schoorsteen eraf hakken vind ik sowieso een goed idee. Deel je de schoorsteen met de buurman? Overtuig hem dan ook meteen even, hij heeft namelijk veel meer last van die schaduw als hij ook op NNW panelen wil leggen.

Maar als de schoorsteen blijft zal de schaduw toch pas wat later in de middag komen op jouw dak, en dan heb je toch relatief weinig opbrengst. Dus kan er dan potentieel vrij weinig verloren gaan.

• Vullisbak
Schoorsteen eraf halen zal een project op zichzelf zijn. Deze is alleen in gebruik voor ontluchting toilet/douche en CV rookgasafvoer. Zie hieronder voor een afbeelding van Google van het ding.

Deze foto is (volgens de metadata) in de maand augustus genomen, dan komt de zon nog boven het dak uit. In de wintermaanden staat deze te laag om direct zonlicht te schijnen op deze zijde van het dak.

• busscherski
LOL wat een ding die schoorsteen. manmanman.
Maar alsnog zal het verlies voor jou beperkt zijn. De buurman heeft het veel erger.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kabeltjekabel
Vullisbak schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 13:10:
Schoorsteen eraf halen zal een project op zichzelf zijn. Deze is alleen in gebruik voor ontluchting toilet/douche en CV rookgasafvoer. Zie hieronder voor een afbeelding van Google van het ding.

[Afbeelding]

Deze foto is (volgens de metadata) in de maand augustus genomen, dan komt de zon nog boven het dak uit. In de wintermaanden staat deze te laag om direct zonlicht te schijnen op deze zijde van het dak.
Vroeg of laat moet het toch gebeuren omdat 'ie gaat lekken, het lood gaar is, de voegen vergaan zijn, etc. etc.

Deze is inderdaad redelijk fors, maar nog niet zo hoog als degene die hier stond. Steiger er omheen bouwen, stortkokers kun je huren, mooie breekhamer heeft de Gamma in de aanbieding;
https://www.gamma.nl/asso...-40-dce-sds-max/p/B556671
Ik kan je uit ervaring vertellen dat dat heel comfortabel hakken is :D . Hier was de 6 kuubs container helemaal vol. Dat was dan vanaf de schouw in de keuken tm het bovenste puntje en van de buurman het deel van de zoldervloer tm het bovenste puntje.

Heb je die schoorsteen binnen ook staan, of staat 'ie op zo'n stalen juk en is het alleen een extern gevaarte?

• AMDFreak
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 16:45

AMDFreak

Intel is zo..

Ik heb wel een SolarEdge omvormer gekozen inc de bijbehorende optimizers.
Dit heb ik bewust gedaan, omdat mijn buren een dakkapel hebben, waarvan ik sowieso in de ochtend schaduw van heb. en ik weet niet in de toekomst wat mijn andere buren gaan doen qua dakkapel.

Toevallig was er afgelopen winter een optimizer kapot, het is dat ik toevallig bij de layout keek. dat mij opviel dat 1 paneel structureel minder opbracht. Netjes onder de garantie vervangen (na 4 jaar).

15x Jinko 260Wp = 3900Wp @ SE4000 - Zuid 35 PV output

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vullisbak
kabeltjekabel schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 14:07:
[...]
Heb je die schoorsteen binnen ook staan, of staat 'ie op zo'n stalen juk en is het alleen een extern gevaarte?
Nog groter dan deze???!!! Ik vond deze al aan de onzinnig grote kant. Was wel opnieuw gevoegd vlak voordat wij dit huis kochten, dus levert hopelijk op korte termijn geen lekkage op.

Schoorsteen loopt door naar binnen op een betonnen 'stoel' aan de gestorte muur. Nu zou het binnendeel gebruikt kunnen worden om de omvormer tegenaan te monteren.

• kabeltjekabel
Vullisbak schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 18:04:
[...]

Nog groter dan deze???!!! Ik vond deze al aan de onzinnig grote kant. Was wel opnieuw gevoegd vlak voordat wij dit huis kochten, dus levert hopelijk op korte termijn geen lekkage op.

Schoorsteen loopt door naar binnen op een betonnen 'stoel' aan de gestorte muur. Nu zou het binnendeel gebruikt kunnen worden om de omvormer tegenaan te monteren.
4,5 baksteen breed, 3,5 baksteen diep, maar vanaf het dak aan de hoge kant ~65 steentjes hoog + laag steentjes op z'n kant. Hoogte dus net iets meer dan 4m.

Dat is denk qua dwarsdoorsnede iets kleiner, maar wel hoger gok ik zo. Klopt ook wel met aantal etages van de steiger. Bovenste stuk was net iets boven hoofdniveau met hakken, verdieping lager van de steiger was net iets te krap om rechtop te staan en daaronder nog een heel stuk weggehaakt door in de goot te staan.

Die schoorsteen van jou is 4,5x4,5 baksteen?

[Voor 36% gewijzigd door kabeltjekabel op 04-06-2020 18:34]

• Vullisbak
Verkoper is langs geweest. Ook hij wil geen 9 panelen op de ZW zijde leggen. Panelen komen op lijn met de nokpan en dat brengt naast extra windvang schijnbaar de kans op storend windgeluid op zolder.

Advies is een 5 verticaal, 3 horizontaal lay-out. Om het verlies in capaciteit van 8 tov 9 te compenseren zouden er panelen met een hogere Wp geplaatst kunnen worden.
Maar... dak is 5,30m breed, waardoor er niet voldoende ruimte is voor panelen met 350 Wp van het merk dat hij standaard verkocht.

Ook hij gaf (net als @kabeltjekabel) aan dat, hoewel het terugverdienen van investeren in panelen op NO. (5 verticaal) zich later laat terugverdienen, de extra opbrengst tov alleen ZW zeker nuttig kan zijn. De schoorsteen is echter wel een probleem aangezien die lange tijd schaduw over de panelen op NO zou gooien tijdens de ochtend periode.

Als ik op de NO zijde ook panelen wil plaatsen is zijn advies om optimisers te plaatsen om
1. Maximale opbrengst te hebben,
2. slechts 1 omvormer voor beide dakdelen (ZW heeft tevens verschil in paneel oriëntatie),
3. bijplaatsen van panelen op NO en bijv een kleiner paneel naast dakkapel op ZW eenvoudiger maakt.

Nadeel is dan wel de hogere aanschaf kosten.... Die hij nog moet gaan berekenen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• busscherski
O nu zie ik pas dat het linkerhuis van jou is. Op de een of andere manier dacht ik het rechter.
Dan is de schaduw op NNO inderdaad erger dan ik dacht.

In 5.3 meter passen denk ik net 3 Qcells 345 Wp full black. (3x1740+2x18=5256 mm)
https://www.solar-bouwmar...35wp-full-black-copy.html

Of als je iets meer ruimte over wilt houden en deze zwart genoeg vindt (op een 30 graden dak zie je vanaf de grond toch niet veel):
https://www.winkelman-zon...?display=tiles&sort=price

De verkoper zal voor 50 euro meerkosten per paneel (voor alle panelen, ook ZZW) wel met SolarEdge en P404 optimisers komen. Ik twijfel of dat geweldig gaat werken wanneer 2 van de 5 NNO panelen schaduw hebben. Of Enphase maar dat is nog veel duurder.

Ik denk dat ik alsnog het systeem aanraad van mijn post van gisteren.busscherski in "Advies gevraagd: panelen op Noord-Oost (..."
Want hoe geweldig SE of micro optimisers ook zijn, ze maken van schaduw nog geen zon. En daarnaast, heel veel productie verstoort de schaduw niet. Want in geval van schaduw zijn er slechts 3 of 4 zon panelen die mogelijk negatief beinvloed worden.

edit:
Dit is een verhaal van 5% meer opbrengst voor 15% meer kosten of iets dergelijks. Koop dan liever 15% duurdere panelen.
2. slechts 1 omvormer voor beide dakdelen (ZW heeft tevens verschil in paneel oriëntatie)
Bijplaatsen bij SE? Het kan in theorie inderdaad heel goed maar het probleem is dat je installateur voor 2 panelen al snel 1000 euro gaat vragen. En daarnaast is BTW terugvragen op eigen naam niet mogelijk binnen 3 jaar na installatie van deze set.

[Voor 20% gewijzigd door busscherski op 04-06-2020 23:19]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vullisbak
busscherski schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 23:14:
edit:
Wederom dank voor je bijdrage!
Erg fijn om een ander geluid te horen naast dat van aan verkoper.

1. dit advies was mede vanwege de beperkte mogelijkheid om panelen met meer opbrengst op dak te leggen ivm dakafmeting.

2. in de nieuwe opstelling van 8 panelen op ZW, zullen er 5 vertikaal komen te liggen en 3 horizontaal daaronder. Dit zou in een string de productie negatief beinvloeden (???).
Als er vervolgens aan de NO kant ook panelen geplaatst worden, met de schaduw van de schoorsteen, zou SolarEdge te verantwoorden zijn omdat er dan maar 1 omvormer nodig is en je vervolgens maximale output uit elk paneel kan hebben.
Alternatief zou een omvormer met mogelijkheid voor 2 parallele strings zijn.

3. dank voor het onderuit trekken van dit argument

Ik begin nu steeds meer te twijfelen of ik niet gewoon met 8 panelen op ZW in een string moet beginnen en dan over een jaar of 6 nogmaals moet gaan kijken of er niet iets beters is.

In hoeverre is het waar dat panelen op lijn met de nok overlast binnen kunnen veroorzaken?
9 panelen is mogelijk, alleen wil niet iedere installateur zo ook plaatsen. De installateur van mijn buren had er weinig moeite mee. Met 9 panelen zou een string installatie na 5,4 jaar terugverdiend kunnen zijn.

Ter info, de daklengte van onderkant nokpan is tot aan het dak van het dakkapel ruim 290cm.
Er zal dus inderdaad ter hoogte van de bovenkant nok opgelijnd moeten worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
1 ja de panelen die iets meer opbrengen zijn inderdaad vaak iets langer of breder. Past wellicht niet. Kun je nog eens een duidelijke tekening met maten van je dakvlakken maken? Zodat we in 1 snelle oogopslag misschien nog een andere legplan kunnen bedenken.

2 nee of een paneel in landscape of portrait ligt maakt niet uit. Zolang ze maar allemaal dezelfde kant op kijken. In geval van harde schaduw zou het wel iets uit kunnen maken maar dat heb jij niet.
Er zijn mensen met minder schaduw voor SE gegaan. Maar ik vind het in jouw geval geen rationele keuze.

Je buren hebben het 9 panelen plan al getest, hebben ze last van geluid? Volgens de ontwerprichtlijnen van het bevestigingsmateriaal wordt vaak aangeraden om een bepaalde afstand van de rand van het dak te blijven. Maar volgens mij komt het wel goed met een paar extra dakhaken. Kun je de afmetingen van die panelen achterhalen? Maar inderdaad, ik zie zelden panelen tot over de rand van de nokpan, vind dat die van je buren wel heel hoog zitten.

Volgens mij heb ik ja al voorgerekend dat met een simpel systeem met 9+5 panelen (of 8+5), je tvt gelijk is als alleen 9 (of 8) panelen. Nu heb je inderdaad meer schaduw dan ik toen dacht dus je verliest iets meer. Maar ik verwacht dat het verlies beperkt is.
In een later stadium panelen op je andere dak leggen wordt gewoon duurder omdat je dan 2x installatiekosten hebt.

8 of 9 panelen leggen is overigens ook prima, wil je alleen je opties uitleggen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vullisbak
Ik ga als het wat droger is even met de rolmaat aan de slag.
Exacte afmetingen noord-zijde zullen geen exacte waarden worden, want ik ga met een nat dak er liever niet op.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vullisbak
Dak was behoorlijk glad, er moet duidelijk nog een stevige bui overheen om al het stof vanaf te spoelen. Ik heb me dus beperkt tot wat er vanaf het balkon, op de ladder bereikbaar was.

De noord zijde van het dak is zoals verwacht een schatting, aangezien ik geen mogelijkheid heb om de exacte afstand nok>dakkapel te meten. Een paneel vertikaal of 2 horizontaal moeten wel passen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
Is die 265 cm een typo?
Daar kunnen toch nooit 3 panelen boven elkaar in landscape?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vullisbak
Nope, geen typo. Het is de afstand vanaf onderkant nokpan t/m de laatste dakpan boven het dakkapel. Door de helling van het dak kunnen de panelen nog een cm of 25 boven het dak van het dakkapel doorlopen. De rest van de benodigde ruimte moet richting nok gezocht worden en daarom is deze bij de buren tot aan het topje opgetrokken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
Er bestaan momenteel panelen van 992 mm, 1000 mm en meer.
Meer dan 1000 mm lijkt me dan niet verstandig voor je 9 panelen plan

https://www.solar-bouwmarkt.nl/320wp-full-black.html

Edit: zie je kans om de afmetingen van de panelen van de buren te achterhalen? Op basis van deze info kom ik niet verder dan 8 op ZZW. Maar die 8 kunnen dan wel groter zijn. Bijvoorbeeld 345 Wp full black Q cells.

8x345Wp=2760 Wp
9x320Wp=2880 Wp.

Op die manier past het allemaal net iets ruimer en het scheelt niet veel Wp. Ik denk dat de kans groot is dat je dan alsnog meer Wp hebt als de buurman. En meer ruimte over bij de nok.

Edit:
Of als full black niet hoeft paar zoiets wellicht net 8x.

https://www.winkelman-zon...rc-hiku-evo2-365wp/52224/

[Voor 68% gewijzigd door busscherski op 05-06-2020 21:16]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True