Excel: Van begin- en einddatum naar tussenliggende data

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapV1
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 05-06-2020
Mijn vraag:
Hallo allemaal, in een database(Excel) heb ik een begin- en einddatum, maar ik zou graag één kolom toevoegen met de tot en met-data, zodat het mogelijk is om een draaitabel te maken waaruit blijkt voor welke data een regel uit de database geldt. Ik heb al wat geprobeerd met als-functies, maar dit lukt nog niet helemaal. Heeft iemand hier ervaring mee?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Excel

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Welkom :)

Ik begrijp de vraag niet, kan je concreter zijn in de situatie en eventuele oplospogingen?

Als je al begin- en einddatums hebt dan het je toch al de tot-en-met? Of is begin- en einddatum 1 cel? Dan kan je die splitsen, bijv. met deel(), rechts(), o.i.d.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:50

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

Met @F_J_K, je vraagstelling is te onduidelijk.

Twee dingen die ik er uit op kan maken:
- Je hebt een begin- en einddatum van iets (bijvoorbeeld van 2020-01-01 t/m 2020-02-28 en je wilt dus weten dat die regel van toepassing was op 2020-01-29
- Je wilt een bepaalde datum kiezen (bijvoorbeeld 2020-01-29) en dan in je draaitabel de entry zien met een begin- en einddatum van 2020-01-01 t/m 2020-02-28

Coding in the cold; <brrrrr />

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:50
Of net andersom? In twee cellen en het moet in eentje? Dan kun je met het &-teken of =CONCATENATE wel wat, maar dan moet je er wel tekst van maken (je verliest datumfunctionaliteit).

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapV1
Mijn excuses, ik zal iets concreter zijn. Stel: Ik heb een hotel met 30 kamers [Types: 10 kleine kamers, 10 normale kamers en 10 grote kamers]. De databron bestaat uit een x aantal reserveringen met voor iedere reservering een begin- en einddatum en informatie over het type hotelkamer. Nu wil ik graag voor iedere dag mijn bezetting van ieder hotelkamer-type weten, welke ik graag wil weergeven in een draaitabel.
Dus bijvoorbeeld:
28-02-2020:
Hotelkamer groot: - 3 reserveringen - 7 beschikbaar
Hotelkamer normaal: - 5 reserveringen - 5 beschikbaar
Hotelkamer klein: - 9 reserveringen - 1 beschikbaar

Weten jullie hoe ik deze draaitabel kan maken vanuit de bron? Ik hoop dat het zo een beetje duidelijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_tiaan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:26
Om te testen of een datum tussen de begin en einddatum ligt, kun je < en > gebruiken.
Iets in de richting van =IF(AND(*testdatum*>*begindatum*, *testdatum*<*eindatum*), *als-waar*, *als-niet-waar*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:56

g0tanks

Moderator CSA
JaapV1 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 15:59:
Mijn excuses, ik zal iets concreter zijn. Stel: Ik heb een hotel met 30 kamers [Types: 10 kleine kamers, 10 normale kamers en 10 grote kamers]. De databron bestaat uit een x aantal reserveringen met voor iedere reservering een begin- en einddatum en informatie over het type hotelkamer. Nu wil ik graag voor iedere dag mijn bezetting van ieder hotelkamer-type weten, welke ik graag wil weergeven in een draaitabel.
Dus bijvoorbeeld:
28-02-2020:
Hotelkamer groot: - 3 reserveringen - 7 beschikbaar
Hotelkamer normaal: - 5 reserveringen - 5 beschikbaar
Hotelkamer klein: - 9 reserveringen - 1 beschikbaar

Weten jullie hoe ik deze draaitabel kan maken vanuit de bron? Ik hoop dat het zo een beetje duidelijker is.
Aangezien je nu alleen begin- en einddatum hebt zul je eerst een bewerking moeten doen om de bezetting te bepalen. Mijn eerste gedachte is om in de brondata een aantal kolommen toe te voegen, bijvoorbeeld veertien kolommen met de data voor de komende twee weken. Per dag zul je dan met een formule moeten bepalen of een reservering overlapt met die dag (ja=1, nee=0). Vervolgens kan je kolommen sommeren om te bepalen wat de bezetting is per dag.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:50
Je zult je reserveringen natuurlijk eerst per kamer moeten clusteren, dat kan met een draaitabel. Vervolgens moet je deze gegevens weer in een regulier bereik krijgen om de bewerking zoals g0tanks voorstelt.

Wat is je doel hiermee? Is het een theoretische exercitie om jezelf in Excel te trainen? Wil je een export uit boekingssoftware gebruiken om de bezetting weer te geven? Of wil je de bezetting echt bijhouden om dubbele boekingen te onderkennen?
In dat laatste geval zou ik eerder per kamer een outlookagenda aanmaken en die samen in één kalender weergeven.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapV1
Bedankt! Ik zal eea proberen. Het doel is om inderdaad mezelf in Excel te trainen en daarnaast een beeld te krijgen van de bezetting per dag van een hotel in Nederland (oa om te bepalen of er eventuele last-minute deals moeten worden ingezet als de bezetting erg laag is).
Pagina: 1