Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

PC met BSOD - alleen niet onder belasting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Laroche
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 20:17
Beste mede-tweakers,

Nu zo'n tien maanden geleden heb ik een nieuwe pc gebouwd op basis van de toen net nieuwe AMD Ryzen 5 3600. De volledige lijst van hardware is:
- MSI B450-A PRO moederbord
- AMD Ryzen 5 3600 CPU
- MSI Radeon RX 580 Armor 8G OC GPU
- G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB RAM-geheugen
- Intel SSD 660p 1TB
- Corsair CX-M Series CX550M - 2015 edition

Vanaf het begin is het systeem af en toe instabiel en geeft hij wisselende BSOD's. In het begin was dit bij een volle dag gebruik een keer per dag, maar inmiddels is het opgelopen tot om het kwartier. Mede daarom werk ik niet meer op het systeem, maar gebruik ik hem alleen voor wat games (Borderlands 3, GTA V, dat soort werk). Nooit op ultra, dat hoeft voor mij niet zo nodig. Wel merk ik dat hij de afgelopen tijd wat meer herrie maakt (hogere fanspeeds) bij gamen.

Tot nu toe heb ik al best wat geprobeerd om het systeem werkend te krijgen zonder BSOD's. Windows memory check gaf geen resultaten, een klein etmaal memtest86 gaf ook geen enkele fout. Ook het omdraaien van de geheugensticks (2x 8GB) en afzonderlijk van elkaar proberen geeft geen verschil. In de BIOS ook de RAM-instellingen (CAS latency) gecheckt, voltage vastgezet op 1.35V. Ik heb mij laten vertellen dat de AMD Ryzen 5 3600 graag RAM heeft dat werkt op 3200 of 2933MHz, dus ik heb ze op dat laatste ingesteld. XMP profiel staat uitgeschakeld. Alle drivers zijn bijgewerkt, BIOS heeft de laatste update gehad. Een maand geleden heb ik een clean install van Windows gedaan, maar ook dat heeft niet geholpen.

Ik moet bekennen dat ik geen idee meer heb waar ik moet beginnen, afgezien van dat mij één ding opvalt. Zolang de pc goed wordt belast (bijvoorbeeld bij gamen) dan blijven BSOD's uit. Daarop is bij mij het idee ontstaan dat het misschien een brakke voeding kan zijn, maar ik kan in de BIOS alleen de normale voltages zien (deze schieten niet uit naar boven) maar dat is natuurlijk bij net opstarten. Is het raadzaam om deze voltages te testen tijdens gebruik van de pc en zo ja, hoe kan ik dat het beste doen? Hebben jullie wellicht nog andere ideeën?

Alle reacties

• br00ky
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 22:45

br00ky

Moderator Harde Waren
First things first, wat is de foutmelding die je te zien krijgt tijdens de BSOD's?

• Laroche
br00ky schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 13:12:
First things first, wat is de foutmelding die je te zien krijgt tijdens de BSOD's?
Goede vraag, die heb ik inderdaad nog niet beantwoord. De BSOD's zijn wisselend, voornamelijk System_service_exception, System-thread_exception en (driver) IRQL_not_less_or_equal. Bluescreenviewer geeft aan dat dit komt door de driver ntoskrnl.exe.

Als ik op een manier meer informatie kan geven, doe ik dat natuurlijk graag!

• Roy Tollenaar
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 22:13
Windows 10 al eens opnieuw geïnstalleerd?

• De Nelis
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 18:18

De Nelis

en anders maar niet...

Drivers ge-update zoals chipset, bios update al geprobeerd?

time is infinite, but each week is ten hours short..

• Laroche
Windows 10 is een maand geleden opnieuw geïnstalleerd, alle drivers zijn ook gecontroleerd en geüpdate. Ook de bios is geüpdate naar de laatste versie.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True